• Anonym (simon)

Pengarbråk hemma

Hej, jag är 17 år och vill fråga råd då jag blivit väldigt rädd efter ett bråk hemma
    i går kväll.  Min "styvmamma" fick då reda på att jag ( och min lillebror) har
    sparpengar som vår farfar sparat till oss medans han jobbade. Han är pensionär
    idag.  Hos säger att det är orättvist att vi har fått pengar och att hennes 3 barn inte
    har några sparpengar och att vi skall dela lika på dom pengarna jag och min bror
    har fått. Min Pappa är jättefeg och vågar inte säga emot.
    Nästa år i januari fyller jag 18 och då VET jag att jag själv får hantera pengarna men
    kan hon ( eller pappa ) på något vis ta pengar från mitt konto och dela upp dom ?

• Svar på tråden Pengarbråk hemma
  • Ess
    Anonym (Bibbi) skrev 2021-05-29 05:30:07 följande:

Men det gör han ju inte. Fattar du inte att det är det som är TS problem? Pappan är skyldig att försörja honom, men han vägrar. Han är så rädd att bli dumpad att han inte vågar fullfölja sin plikt som förälder.

Det verkar snarare så att han har åsikten att ts är så gammal att han kan göra mat själv.
  • Ess
    Anonym (zzz) skrev 2021-05-29 03:17:29 följande:

Kan du sluta försöka göra alla trådar till styvförälder vs styvbarn, det handlar inte om att peka ut just styvmamman här. Ts är omyndig och hans pappa har skyldighet att att ge honom mat, frågan här handlar inte om styvmamman har en särskild plikt som du försöker få det till. Det är upp till ts pappa och styvmamma att fördela sysslor och ansvaret i hemmet, inklusive att se till att barnen de har försörjningsplikt för får mat.

Kan du bara sluta hitta på egna narrativ som du sedan argumenterar för?

Det är ju det det vänds till att det är hennes ansvar och hennes fel.

Hon har fel i att hennes tidigare barn ska ha del i ts pengar, men inte i resten.

Om vi tar fiskpinnarna som exempel, fanns det verkligen inga kvar i frysen, eller det är inte så gott utan ts ville värma annat istället?

Det är helt otroligt att ett hushåll med sju personer är totalt tömt på mat, mer än i undantagsfall.
  • Ess
    Anonym (Bcjj) skrev 2021-05-29 08:16:17 följande:

Jo, men de behöver väl inte köpa maten själva så länge det finns en underhållsskyldighet för dem?

Att lägga undan mat i en matlåda kan ju den biologiska föräldern göra, men givetvis får den som kommer sent själv värma maten.

Det beror ju även på om de har studiebidraget själva, vår äldsta brukar köpa vissa matvaror själv som bara hon vill ha.
  • Fiona M
    Ess skrev 2021-05-29 10:22:05 följande:

Det verkar snarare så att han har åsikten att ts är så gammal att han kan göra mat själv.

Jag tycker det är orimligt att en hemmaboende ungdom lagar mat varje dag för att den som lagar mat till familjen utesluter just bara denne.
  • Ess
    Anonym (Bcjj) skrev 2021-05-29 08:36:53 följande:

Kuratorn stöttar dig och kan också tala med din pappa vag som är hans skyldighet.

Du fyller snart 18, då kan du ta körkort. Kanske kan du då skjutsa din lillebror till skolan om ni flyttar till farfar?

Har han rätt till skolskjuts får han ju annars det.

Kanske är farfar beredd att skjutsa annars, för att ni ska få må bra du och din bror.

Prata med farfar i sommar. Fråga om möjligheten finns att ni istället bor hos honom. Berätta också om dina planer att annars flytta hemifrån. Det hjälper ju dock i te din bror som du verkar mycket mån om.

Såklart är det jobbigt att prata om arv. Men du kan ju säga att det han har sparat till dig vill du inte dela med dig av, din pappa får istället dela med sig av det framtida arvet till henne.

Då får din farfar upp ögonen för hur det kan bli, om han inte redan vet det, men får själv bestämma hur han vill göra.

Vem ska betala för allt det?

Ts 450 000 lär gå åt ganska snabbt om han ska betala körkort och bil mm. Man kan inte kräva att farfar som är pensionär ska betala. Det bara förutsätts att gubben är tät, men det är inte så säkert bara för att han kunnat lägga totalt 3000 i månaden på sina barnbarn när han jobbade.
  • sextiotalist
    Ess skrev 2021-05-29 10:40:37 följande:

Ts 450 000 lär gå åt ganska snabbt om han ska betala körkort och bil mm. Man kan inte kräva att farfar som är pensionär ska betala. Det bara förutsätts att gubben är tät, men det är inte så säkert bara för att han kunnat lägga totalt 3000 i månaden på sina barnbarn när han jobbade.

Men sluta nu. Killen kommer med all sannolikhet få fortsatt underhåll av sin mamma, in på eget konto. Studiebidrag likaså. Om familjerätten anser att det är mer lämpligt att han bor hos sin farfar kan pappan få betala underhåll.

Övningsköra kosta bensinpengar.

Det kommer lösa sig utmärkt. Däremot kommer pappan och hans fru få mindre pengar. Men det är inte ts bekymmer
  • Anonym (Bcjj)
    Ess skrev 2021-05-29 10:31:20 följande:
    Det beror ju även på om de har studiebidraget själva, vår äldsta brukar köpa vissa matvaror själv som bara hon vill ha.

Ja, men det är ju en annan sak. Som jag förstår det får TS inte välja vad som helst ur skåpen att laga mat av. Visst, man tar inte skinkan som är till frukost, eller steken som är  planerad till en middag  en annan dag. Men att ha fiskpinnar, köttbullar eller liknande till den som inte kan vara hemma till middag är det minsta man kan begära tycker jag. 

För mig är det normala att man lagar mat till alla i hushållet, lägger undan till den som inte kan vara med så får denne värma själv sen. Vill man inte ha den mat som serveras kan man mycket väl ta av egna pengar och köpa själv. 

• Anonym (Bcjj)
    Ess skrev 2021-05-29 10:40:37 följande:

Körkort kostar pengar ja, farfar ställer dock säkert gärna upp och övningskör så att Simon kan ta lite färre körlektioner. Simon arbetar dessutom och kan ta av de pengarna till körkort etc. Bil kostar absolut, men det behöver absolut inte kosta så mycket som 450 000 kr. 

Om Simon istället ska bo hos farfar får mamman och pappan betala underhåll till honom. Mamman gör det säkert frivilligt, men pappan kanske måste stämmas på det. Han har ju dock inte fullföljt sitt föräldraansvar hittills, vilket alla utom du tycks förstå. Det kan han ju dock dömas till så oavsett så får Simon det bättre. Tror även Simon får det bättre även om bara mamman betalar underhåll och han får leva snålare än att stanna kvar med bonusmorsan from hell. 

Ja, jag vet att du är styvförälder och vägrar göra minsta  lilla för din mans barn, det är ok, jag gör inget jag inte vill med min mans barn heller. Men ska de äta här men inte hinner hit i tid så GIVETVIS gör jag mat till dem ELLER ser till att det finns mat som de själva kan laga något av. Det som Simon räknade upp att han fick ta blir ingen vidare måltid. 

Så klart har familjen dåligt med pengar, hon jobbar ju inte. Men att inte se till att det finns mat till alla man har försörjningsplikt om är oförståeligt egoistiskt och elakt enligt mig. 

Alla tänker så klart inte som jag, du gör det tex inte om jag tolkar dina inlägg rätt. Du använder hellre alla pengar själv istället för att, som jag och många andra vill göra, se till att våra barn har en viss grundplåt i den mån vi kan. 

• Mr K69

Hur vore det om vi pratar MED ts och inte OM? Tycker det spårar iväg med spekulationer som kanske inte ens händer. Det är bara han som vet hur det egentligen ligger till

• Ess
    Fiona M skrev 2021-05-29 10:32:56 följande:

Jag tycker det är orimligt att en hemmaboende ungdom lagar mat varje dag för att den som lagar mat till familjen utesluter just bara denne.

Jag ser det inte som det minsta orimligt, mitt i veckan så fixar var och en vad den vill ha att äta, när den vill äta.

Jag fixade min egen mat innan jag var i ts ålder.

Är man tonåring är det inte för mycket begärt att laga egen mat och ta hand om sitt eget.
Svar på tråden Pengarbråk hemma