Ess skrev 2021-05-29 10:40:37 följande:
Vem ska betala för allt det?
Ts 450 000 lär gå åt ganska snabbt om han ska betala körkort och bil mm. Man kan inte kräva att farfar som är pensionär ska betala. Det bara förutsätts att gubben är tät, men det är inte så säkert bara för att han kunnat lägga totalt 3000 i månaden på sina barnbarn när han jobbade.
Körkort kostar pengar ja, farfar ställer dock säkert gärna upp och övningskör så att Simon kan ta lite färre körlektioner. Simon arbetar dessutom och kan ta av de pengarna till körkort etc. Bil kostar absolut, men det behöver absolut inte kosta så mycket som 450 000 kr.
Om Simon istället ska bo hos farfar får mamman och pappan betala underhåll till honom. Mamman gör det säkert frivilligt, men pappan kanske måste stämmas på det. Han har ju dock inte fullföljt sitt föräldraansvar hittills, vilket alla utom du tycks förstå. Det kan han ju dock dömas till så oavsett så får Simon det bättre. Tror även Simon får det bättre även om bara mamman betalar underhåll och han får leva snålare än att stanna kvar med bonusmorsan from hell.
Ja, jag vet att du är styvförälder och vägrar göra minsta lilla för din mans barn, det är ok, jag gör inget jag inte vill med min mans barn heller. Men ska de äta här men inte hinner hit i tid så GIVETVIS gör jag mat till dem ELLER ser till att det finns mat som de själva kan laga något av. Det som Simon räknade upp att han fick ta blir ingen vidare måltid.
Så klart har familjen dåligt med pengar, hon jobbar ju inte. Men att inte se till att det finns mat till alla man har försörjningsplikt om är oförståeligt egoistiskt och elakt enligt mig.
Alla tänker så klart inte som jag, du gör det tex inte om jag tolkar dina inlägg rätt. Du använder hellre alla pengar själv istället för att, som jag och många andra vill göra, se till att våra barn har en viss grundplåt i den mån vi kan.