• Anonym (simon)

Pengarbråk hemma

Hej, jag är 17 år och vill fråga råd då jag blivit väldigt rädd efter ett bråk hemma
    i går kväll.  Min "styvmamma" fick då reda på att jag ( och min lillebror) har
    sparpengar som vår farfar sparat till oss medans han jobbade. Han är pensionär
    idag.  Hos säger att det är orättvist att vi har fått pengar och att hennes 3 barn inte
    har några sparpengar och att vi skall dela lika på dom pengarna jag och min bror
    har fått. Min Pappa är jättefeg och vågar inte säga emot.
    Nästa år i januari fyller jag 18 och då VET jag att jag själv får hantera pengarna men
    kan hon ( eller pappa ) på något vis ta pengar från mitt konto och dela upp dom ?

• Svar på tråden Pengarbråk hemma
  • Anonym (läs)
    Ess skrev 2021-05-28 11:49:57 följande:
    Det passar väl de vuxna att laga middag till kl 17.

Hur kan de laga middag varje dag om hemmet är totalt fritt från råvaror?

Jag hade gjort precis som ts och köpt halvfabrikat som är lätt att värma, för jag tycker det är skittrist att stå och laga mat.
    Det framgår ganska tydligt hur upplägget är om man läser tråden.
    Den är iofs ganska lång och man kanske inte hinner läsa allt, då kan man förslagsvis uttrycka sig lite nyanserat och ödmjukt utifrån att man kanske missat något.

Bonusmamman bestämmer mattid, lagar mat (häromdagen var det fiskpinnar) och om ts inte är hemma när maten serveras ger hon hellre maten till sina hundar än att spara en matlåda.

Det finns mat att laga, vilket ts gör emellanåt men han tvingas alltså köpa mat själv eftersom han inte FÅR ta av maten som finns.

Att ha en 17-åring som sköter sig, går i skolan, simmar/tränar efter skolan och jobbar extra är rena drömmen och jag tycker TS ska vara stolt över hur han hanterar sin situation.
    I ett sånt läge är det fullständigt rimligt för de allra flesta vettiga hem/föräldrar att man lagar mat så det räcker till alla när det är middag - och sparar en matlåda om någon tex. tränar. 
    om man nu inte kan knuffa fram mattiden så familjen kan äta tillsammans (vilket vore bäst).

TS har svarat vettigt, moget och omtänksamt med både farfar och andra i sin närhet. Han förtjänar allt stöd och all respekt för hur han hanterar sin situation.

Om du nödvändigt ska leta fel och anklaga TS för lättja och bristande karaktärsdrag kan du i alla fall först läsa igenom det han själv säger och skriver.

Allra helst behöver du inte nödvändigtvis hitta negativa saker att säga alls, det hjälper nämligen ingen.
  • sextiotalist
    Anonym (läs) skrev 2021-05-28 13:10:22 följande:
    Det framgår ganska tydligt hur upplägget är om man läser tråden.
    Den är iofs ganska lång och man kanske inte hinner läsa allt, då kan man förslagsvis uttrycka sig lite nyanserat och ödmjukt utifrån att man kanske missat något.

Bonusmamman bestämmer mattid, lagar mat (häromdagen var det fiskpinnar) och om ts inte är hemma när maten serveras ger hon hellre maten till sina hundar än att spara en matlåda.

Det finns mat att laga, vilket ts gör emellanåt men han tvingas alltså köpa mat själv eftersom han inte FÅR ta av maten som finns.

Att ha en 17-åring som sköter sig, går i skolan, simmar/tränar efter skolan och jobbar extra är rena drömmen och jag tycker TS ska vara stolt över hur han hanterar sin situation.
    I ett sånt läge är det fullständigt rimligt för de allra flesta vettiga hem/föräldrar att man lagar mat så det räcker till alla när det är middag - och sparar en matlåda om någon tex. tränar. 
    om man nu inte kan knuffa fram mattiden så familjen kan äta tillsammans (vilket vore bäst).

TS har svarat vettigt, moget och omtänksamt med både farfar och andra i sin närhet. Han förtjänar allt stöd och all respekt för hur han hanterar sin situation.

Om du nödvändigt ska leta fel och anklaga TS för lättja och bristande karaktärsdrag kan du i alla fall först läsa igenom det han själv säger och skriver.

Allra helst behöver du inte nödvändigtvis hitta negativa saker att säga alls, det hjälper nämligen ingen.

Han verkar vara en riktig hyvens grabb. Tror många föräldrar (och bonusföräldrar) skulle glädjas med att ha en sådan familjemedlem.
    Nu tror jag säkert att ts också kan vara riktigt tonårig ibland, men det måste de få vara, det är ju en fas som är jobbig för många.
    Så trist att inte hans pappas fru vill ta till sig denna grabb. 

Jag vet att det är tufft med andras barn, har ju själv gått igenom två tonårsperioder med sambons äldsta (och en, värre, med vår gemensamma son). Ibland ville man sälja alla (inklusive sambon) gratis och det har varit utmaningar. Men nog sjutton hjälpte det att sambons äldsta i grunden var två härliga personer. Det verkar ts vara, en i grunden härlig person. 

• Anonym (Mom)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-05-28 01:01:22 följande:

Hej Simon,

1 - Din farfars pengar - om din mamma måste tillåta transaktioner där, så borde det vara ok. Dina bonussystem ärver sina farfäldrar, ingenting här i livet är rättvist. 
    2 - Din farfars arv - om han vill, kan han testamentera 50% fil dig och din bror. Helst som enskild egendom, då är han säker på att ni får pengarna.
    3 - Mat - din pappa är tvungen att ge dig mat, googla något vettigt om underhållsskyldighet och visa honom. Om de andra är asociala och äter innan du kommit hem, ok, men då måste de lämna en portion åt dig att värma. Alla i familjen ska behandlas lika betyder att alla ska få mat.
    4 - Skolkurator - ni har säkert en sådant, prata med den.
    5 - Det spelar ingen roll var din mamma bor, hon ska betala underhåll för dig. Från att du blir 18, ska det betalas direkt till dig.
    6 - Prata med din farfar nu om hur han kan hjälpa dig, han vill säkert hellre att du pratar om detta nu, än att det inte blir som han vill sen. Om din pappa ärver allt, ingår det i giftorätten, och delas mellan din pappa och hans fru. Det innebär alltså att sedan ärver din styvmammas barn en del av hans pengar. Och det kanske inte farfar vill.

Lycka till!

Ang punkterna 2 och 6:

Hälften av sin kvarlåtenskap kan farfadern testamentera till sina barnbarn (jag utgår från att han inte har fler barnbarn än Simon och hans lillebror) och låta detta arv var deras enskilda egendom. Den andra hälften, laglotten, hamnar hos sonen, Simons far, och kan likaledes i testamentet anges vara enskild egendom, kapital såväl som avkastning. Då skyddas arvet åtminstone tillfälligt från girig fru och tre styvbarn. Inget kan dock hindra att pappan själv frivilligt ger bort pengar till maka och styvbarn, men de kan inte kräva det utan vidare.
  • Karlington
    Anonym (Mom) skrev 2021-05-28 18:12:55 följande:
    Inget kan dock hindra att pappan själv frivilligt ger bort pengar till maka och styvbarn, men de kan inte kräva det utan vidare.
    Njaa, det beror på. Det finns begränsningar i hur mycket man får ge bort. I allmänhet får man inte minska någons arv med mer än 25%, men det möts över tid o.s.v. också, så det är svårt att göra någon form av individuell bedömning.

Med andra ord, om farsan börjar ge bort massa pengar så är det bäst att uppsöka en advokat för rådgivning.
  • Anonym (zzz)
    Ess skrev 2021-05-28 11:49:57 följande:
    Det passar väl de vuxna att laga middag till kl 17.

Hur kan de laga middag varje dag om hemmet är totalt fritt från råvaror?

Jag hade gjort precis som ts och köpt halvfabrikat som är lätt att värma, för jag tycker det är skittrist att stå och laga mat.
    Så fungerar det dock inte när man har barn. Om din sjuåring går på scouterna efter skolan kan inte ni föräldrar lägga middagstiden vid den tiden för att ni är hungriga då och sedan vägra att låta barnet äta av hushållets mat efter aktiviteten.
  • Ess
    Anonym (zzz) skrev 2021-05-28 22:57:44 följande:

Så fungerar det dock inte när man har barn. Om din sjuåring går på scouterna efter skolan kan inte ni föräldrar lägga middagstiden vid den tiden för att ni är hungriga då och sedan vägra att låta barnet äta av hushållets mat efter aktiviteten.

Ts är inget litet barn han är i stort sett vuxen, så det går utmärkt att äta vilken tid som helst.

Ett litet barn behöver troligen skjuts och då kan man ändå inte fixa nåt att äta förrän man kommer hem.

Eftersom det verkar va frun som lagar maten så blir det när det passar henne och hennes barn bäst. Ts pappa får väl laga mat åt ts och sig själv om det inte passar.
  • Anonym (zzz)
    Ess skrev 2021-05-28 23:17:01 följande:
    Ts är inget litet barn han är i stort sett vuxen, så det går utmärkt att äta vilken tid som helst.

Ett litet barn behöver troligen skjuts och då kan man ändå inte fixa nåt att äta förrän man kommer hem.

Eftersom det verkar va frun som lagar maten så blir det när det passar henne och hennes barn bäst. Ts pappa får väl laga mat åt ts och sig själv om det inte passar.
    Kan du sluta försöka göra alla trådar till styvförälder vs styvbarn, det handlar inte om att peka ut just styvmamman här. Ts är omyndig och hans pappa har skyldighet att att ge honom mat, frågan här handlar inte om styvmamman har en särskild plikt som du försöker få det till. Det är upp till ts pappa och styvmamma att fördela sysslor och ansvaret i hemmet, inklusive att se till att barnen de har försörjningsplikt för får mat.
    Kan du bara sluta hitta på egna narrativ som du sedan argumenterar för?
  • Anonym (Bibbi)
    Ess skrev 2021-05-28 23:17:01 följande:
    Ts pappa får väl laga mat åt ts och sig själv om det inte passar.

Men det gör han ju inte. Fattar du inte att det är det som är TS problem? Pappan är skyldig att försörja honom, men han vägrar. Han är så rädd att bli dumpad att han inte vågar fullfölja sin plikt som förälder.
  • Anonym (Bcjj)
    Ess skrev 2021-05-26 19:59:08 följande:

Det är väl ändå inte speciellt konstigt att man själv får fixa något att äta om man inte är hemma när det serveras.

Jag har betydligt roligare saker för mig än att stå pass när ungarna behagar komma hem och bli hungriga. Är våra hungriga före eller efter mattid så fixar de själva. 

Jo, men de behöver väl inte köpa maten själva så länge det finns en underhållsskyldighet för dem?

Att lägga undan mat i en matlåda kan ju den biologiska föräldern göra, men givetvis får den som kommer sent själv värma maten.
  • Anonym (Bcjj)
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 22:46:12 följande:

vet inte varför. har en känsla att hon hellre ger hundarna dom sista

fiskpinnarna än spara i kylen.

ursprunget är nog för ett år sedan då hennes mamma var på besök från göteborg och hon hade med sig strömming som dom stekte och sparade i kylen som jag inte ville ha när jag kom hem. då var jag "tyken" och bortskämnd - var nog där det började.

min pappa säger att alla familjer har regler.

jag har svårt att förstå vad en kurator skulle kunna göra eller förbättra ?

hon kommer ju inte ändra sig !

Kuratorn stöttar dig och kan också tala med din pappa vag som är hans skyldighet.

Du fyller snart 18, då kan du ta körkort. Kanske kan du då skjutsa din lillebror till skolan om ni flyttar till farfar?

Har han rätt till skolskjuts får han ju annars det.

Kanske är farfar beredd att skjutsa annars, för att ni ska få må bra du och din bror.

Prata med farfar i sommar. Fråga om möjligheten finns att ni istället bor hos honom. Berätta också om dina planer att annars flytta hemifrån. Det hjälper ju dock i te din bror som du verkar mycket mån om.

Såklart är det jobbigt att prata om arv. Men du kan ju säga att det han har sparat till dig vill du inte dela med dig av, din pappa får istället dela med sig av det framtida arvet till henne.

Då får din farfar upp ögonen för hur det kan bli, om han inte redan vet det, men får själv bestämma hur han vill göra.
Svar på tråden Pengarbråk hemma