Ess skrev 2021-05-28 11:49:57 följande:
Det passar väl de vuxna att laga middag till kl 17.
Hur kan de laga middag varje dag om hemmet är totalt fritt från råvaror?
Jag hade gjort precis som ts och köpt halvfabrikat som är lätt att värma, för jag tycker det är skittrist att stå och laga mat.
Det framgår ganska tydligt hur upplägget är om man läser tråden.
Den är iofs ganska lång och man kanske inte hinner läsa allt, då kan man förslagsvis uttrycka sig lite nyanserat och ödmjukt utifrån att man kanske missat något.
Bonusmamman bestämmer mattid, lagar mat (häromdagen var det fiskpinnar) och om ts inte är hemma när maten serveras ger hon hellre maten till sina hundar än att spara en matlåda.
Det finns mat att laga, vilket ts gör emellanåt men han tvingas alltså köpa mat själv eftersom han inte FÅR ta av maten som finns.
Att ha en 17-åring som sköter sig, går i skolan, simmar/tränar efter skolan och jobbar extra är rena drömmen och jag tycker TS ska vara stolt över hur han hanterar sin situation.
I ett sånt läge är det fullständigt rimligt för de allra flesta vettiga hem/föräldrar att man lagar mat så det räcker till alla när det är middag - och sparar en matlåda om någon tex. tränar.
om man nu inte kan knuffa fram mattiden så familjen kan äta tillsammans (vilket vore bäst).
TS har svarat vettigt, moget och omtänksamt med både farfar och andra i sin närhet. Han förtjänar allt stöd och all respekt för hur han hanterar sin situation.
Om du nödvändigt ska leta fel och anklaga TS för lättja och bristande karaktärsdrag kan du i alla fall först läsa igenom det han själv säger och skriver.
Allra helst behöver du inte nödvändigtvis hitta negativa saker att säga alls, det hjälper nämligen ingen.