• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Mathilda88

Fick precis svar från RMC, precis som förväntat så gör som inte Fragment Removal.. 😢. Landsting alltså.. Frågade även om hur länge det kan göra ont i äggstockarna, har fortfarande ont/öm till och från i vänster äggstock. Svaret var - upp till 4-5 veckor! Den är det minsann INGEN som nämner något om innan! 😅 För så hade nog fler hoppar av.. 

• Melsson

Åh vad segt att dom inte gör det...suck..Ja håller med, varför känns det som att landstinget ligger 10 år efter i utvecklingen mot privata kliniker? Ja det är en väldig påfrestning på kroppen, jag känner mig fortfarande inte helt i fas efter äggplock för två v sen, är fortfarande trött och har som du fortfarande ont i en äggstock.. 

Jag är just nu på ruvardag 8 och börjar tappa hoppet, känner "ingenting" och googlar man runt lite verkar ju alla typ testa positivt och ha massa symptom dag 8 med en blasto...Vill bara få hem brevet nuuuuu så man vet om man har något i frysen eller om man ska ställa in sig på att börja med sprutorna igen.. 

• Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-09-16 01:31:24 följande:

Tack ❤️💔❤️💔❤️💔❤️❤️❤️
    Ja det är jättesvårt att hålla hoppet och kämparandan uppe, så sant. Hörde på IVF-podden i våras att de där berättade att många tog andra smällen hårdare än första - jag minns att jag tänkte att jag både kunde förstå det men också att då borde man väl vara lite mer förberedd. Nu förstår jag djupet i smäll nr.2. Även om jag tog beskedet via samtalet ifrån Embryologen att alla embryona dött igen betydligt bättre och väldigt samlat denna gången, så har sorgen varit klart svårare att ta sig upp ur denna gången efteråt. Just nu har Noelani gett mig ett riktigt litet glädjepiller lagom till helgen här genom att kontakta sin danska klinik och frågat om fragmentering, där de svarade att det finns ngt som heter fragment removal som har hjälpt många med riktigt fina resultat på fragmenterade embryon hos dom 😍. Hoppas det skulle kunna hjälp oss ifall vi inte lyckas få ner mängden fragmentering genom tillskott och långa protokollet! Så ska skriva till RMC och fråga om de kan göra sånt. Annars får väl hennes klinik bli vårt nästa steg ifall det inte går vägen tredje gången heller. 

Ja alltså den här blodprovsremissen - visar sig inte vara östrogenet, får ej den remissen då det provet ändå ska tas inne på RMC! Man lämnar aldrig prover där annars så känns som det är väldigt allvarliga grejer här. Utan att mitt TSH-prov ifrån utredningen börjar gå ut, får vara max ett år gammalt tydligen! Bra känner jag, tar det mycket gärna, hade dock uppskattat en liten lapp med info 😅. 

Önskar så att resan varit mkt enklare för sig med. Förbannade mens, så många gånger vi svurit över den och nu igen när den är dum och kommer en dag tidigare än vad som är tillrådligt i denna situationen! Håller tummarna fortsatt ❤️❤️
    Fascinerande, ja man undrar varför inte min klinik gjorde detsamma. Önskar jag hade insett fördelen och pushat för tidigare återföring! Men man litade på dom och ska jag vara ärlig mot mig själv så kunde jag inte ha vetat, erfarenhet och insikter man får som man önskade man aldrig behövde ha. 

Tack ❤️ Ja bara till att hålla tummarna i december ❤️❤️❤️ Det kan bli en absolut fruktansvärd jul i ett bottenlöst svart hål badandes i tårar, eller så kan det bli den mest magiska och vackraste julen någonsin ❤️❤️❤️

Ååh fy vad jobbigt att smäll nummer två gör till och med ännu ondare än den första smällen 😔💔 Jag tror, precis som du är inne på, att man aldrig kan vara helt förberedd på dåliga besked och att fallet blir längre och djupare att ta sig upp ifrån när sånt här händer. Jag läste ditt inlägg igår att RMC svarat att de inte gör fragment removal, verkligen tråkigt att höra! Kanske kan ni få den hjälpen av en privat klinik, om ni skulle behöva göra fler försök vill säga men vi hoppas ju såklart att det räcker med de tre ni får hos RMC nu och att ni blir gravida utan hjälp av fragment removal eftersom de inte gör det. Tillskott och långa protokollet ger ju mycket hopp om att kunna öka chanserna tänker jag!

Även om jag tycker att klinikerna/landstinget ibland inte lyssnar på oss ofrivilligt barnlösa och att man önskade fler svar och mer hjälp så tror jag ändå att de har rätt i att ofta hittar man ju något fint ägg bland de "sämre", så var det ju som sagt för två av mina vänner som hade dåliga resultat men lyckades på andra eller tredje äggplocket Hjärta

Ahaa, då förstår jag det där med blodprovet! Absolut, det är ju bra att ta det men som du säger hade de ju kunnat vara lite tydligare med info.

Ååh men tack fina du, så omtänksam du är! Hjärta

Ja självklart litar man ju på att de som är proffs och jobbar med det här varje dag ska veta vad som är bäst, och som du säger så kunde ju inte du ha vetat och förhoppningsvis får du tillbaka två 2-dagars den här gången Hjärta

Ja, tänk om man bara hade ett facit och visste att om x antal månader så kommer jag att vara gravid med det som blir vårt efterlängtade barn. Hoppas så himla mycket att ni kommer att få den finaste tänkbara julklappen i form av ett plus i december HjärtaHjärtaHjärta
  • Vickan31
    Melsson skrev 2023-09-17 15:24:40 följande:

@Vickan Åhh nej vad typiskt?..Kunde du inte fått ha lite flyt med mensen bara tycker man? Men med lite tur kanske du har lite sen ägglossning? Hoppas verkligen det! Ska du börja testa på CD10? Alltså det här med helgstängt osv på klinikerna tycker jag är helt galet? dom privata verkar ju ha öppet men regionen stänger ned...Nu håller man ju tummarna också för att du ska kunna få en Ovitrell, för visst skulle du på ultraljud först? 

Tack för lugnande ord! Det är ju som du säger säkert inte någon fara med stressen. Nu börjar man ju få smått panik inför testdag? 7 dagar kvar och tycker inte jag har minsta lilla symptom, men det är väl alldeles för tidigt iofs.. bara vänta och se om det lilla fröet vill stanna, hade man vetat att man fått något till frysen hade det känts lite lättare, jag hoppas att vi får svar på det nästa vecka❤️ 

Ja ibland undrar man hur ofta de här försöken ska krocka, har ju inte fått göra någon ny återföring sedan maj trots två embryon som bara väntar i frysen, men förhoppningsvis snart då, ska inte ge upp hoppet Hjärta  Tack för att du hoppas för min skull, det stämmer att jag ska börja testa på CD10 vilket är nu på fredag och det är även då jag ska få göra ett ultraljud så det blir spännande Glad Ja det hade varit så himla bra att få Ovitrelle-sprutan då efter ultraljudet på fredag, men om inte så får vi bara hålla tummarna att ägglossningen kommer en dag sent och inte CD14 som den ofta brukar 😅

Ja alltså jag tror att jag förstår precis dina tankar inför testdagen, och jag läste det du skrev om att du är orolig för att du inte känner några symptom men som vi fått se så många gånger här på familjeliv så är det många som plussar naturligt eller med IVF utan att de märker av några tidiga symptom innan plusset! Pratade med min kompis som har två barn via IVF och hon sa att hon inte kände av några symptom innan hon plussade med någon av dem, så jag är övertygad om att hoppet lever för fullt för ditt lilla embryo där inne 🥰

Var det idag du skulle få svar om hur många det blev till frysen? Håller tummarna så hårt för ett bra resultat, och om du inte kan vänta på brevet längre så ring dem och fråga Glad

Håller med om tacksamheten för den här gruppen och att det är så fint med allt engagemang från @Noelani! Hjärta
  • Melsson
    Vickan31 skrev 2023-09-19 12:06:01 följande:
    Ja ibland undrar man hur ofta de här försöken ska krocka, har ju inte fått göra någon ny återföring sedan maj trots två embryon som bara väntar i frysen, men förhoppningsvis snart då, ska inte ge upp hoppet Hjärta  Tack för att du hoppas för min skull, det stämmer att jag ska börja testa på CD10 vilket är nu på fredag och det är även då jag ska få göra ett ultraljud så det blir spännande Glad Ja det hade varit så himla bra att få Ovitrelle-sprutan då efter ultraljudet på fredag, men om inte så får vi bara hålla tummarna att ägglossningen kommer en dag sent och inte CD14 som den ofta brukar 😅

Ja alltså jag tror att jag förstår precis dina tankar inför testdagen, och jag läste det du skrev om att du är orolig för att du inte känner några symptom men som vi fått se så många gånger här på familjeliv så är det många som plussar naturligt eller med IVF utan att de märker av några tidiga symptom innan plusset! Pratade med min kompis som har två barn via IVF och hon sa att hon inte kände av några symptom innan hon plussade med någon av dem, så jag är övertygad om att hoppet lever för fullt för ditt lilla embryo där inne 🥰

Var det idag du skulle få svar om hur många det blev till frysen? Håller tummarna så hårt för ett bra resultat, och om du inte kan vänta på brevet längre så ring dem och fråga Glad

Håller med om tacksamheten för den här gruppen och att det är så fint med allt engagemang från @Noelani! Hjärta

Nu är det så SÅ nära. Håller alla tummar jag kan att ni får göra en återföring denna cykel❤️ Hoppas ägget därinne har växt som bara tusan! Kommer du få ta progestoron eller blir det en helt ostimulerad cykel? Så skönt med två st till frysen, nåt av dom två bara måste ju vara er lilla guldklimp😍 

Detta med ruvardagar tär ju på psyket helt klart, det enda jag gör är googlar ?ruvardag X blastocyst? haha. Känner mig knäpp! tack för lugnande ord! såklart alla inte känner men man hade ju hoppats att man hade nåt symptom så att man kunde få upp lite hopp iaf. Vi tänkte testa på lördag, egentligen testdag är måndag så tänker 2 dagar innan borde va ok? Har dessutom BIM idag/imorgon så har det hänt något därinne borde det visas? 

tyvärr inget brev idag heller, imorgon måste det ju bara komma? hade varit så skönt inför test om man hade en liten rackare i frysen..

• Vickan31
    Melsson skrev 2023-09-20 19:39:32 följande:

Nu är det så SÅ nära. Håller alla tummar jag kan att ni får göra en återföring denna cykel❤️ Hoppas ägget därinne har växt som bara tusan! Kommer du få ta progestoron eller blir det en helt ostimulerad cykel? Så skönt med två st till frysen, nåt av dom två bara måste ju vara er lilla guldklimp😍 

Detta med ruvardagar tär ju på psyket helt klart, det enda jag gör är googlar ?ruvardag X blastocyst? haha. Känner mig knäpp! tack för lugnande ord! såklart alla inte känner men man hade ju hoppats att man hade nåt symptom så att man kunde få upp lite hopp iaf. Vi tänkte testa på lördag, egentligen testdag är måndag så tänker 2 dagar innan borde va ok? Har dessutom BIM idag/imorgon så har det hänt något därinne borde det visas? 

tyvärr inget brev idag heller, imorgon måste det ju bara komma? hade varit så skönt inför test om man hade en liten rackare i frysen..

Ååh, tack snälla! Hjärta Ja man kan ju hoppas Oskyldig Nej på min klinik kör de helt ostimulerad FET (om man inte har konstaterad progesteronbrist eller något annat såklart) vilket på ett sätt gör mig lite nervös. Kliniken säger att eftersom jag har så regelbunden cykel så vill de göra återföringen i en naturlig cykel, men i min värld har ju sammanlagt fyra år av försök i naturlig cykel inte hjälpt mig ett dugg så jag tänker ju ändå att det är något som saknas och att kroppen behöver lite hjälp. Men nu har vi ju två befruktade embryon i frysen, så jag hoppas att något av dem ska kunna trivas bra nog att stanna kvar i livmodern även om det blir en ostimulerad cykel och jag då måste lita på kroppens egna hormoner.

Ja men gud ja, jag håller verkligen med dig om ruvardagarna, tiden går just då sååå långsamt och varje dag av väntan känns så plågsam! Det gäller att försöka sysselsätta sig och distrahera tankarna med annat om möjligt, men jag vet att det inte är så lätt. Så himla spännande att du snart ska testa! 😍 Jag tycker att det låter som en jättebra idé att testa på helgen istället för en vardag när du kanske ska till jobbet antar jag. Två dagar innan testdag borde ge ett ganska tillförlitligt svar Glad

Nämen, idag måste du ju bara få brevet då! Håller tummarna så hårt för bra besked! Hjärta
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-09-19 11:59:38 följande:
    Ååh fy vad jobbigt att smäll nummer två gör till och med ännu ondare än den första smällen 😔💔 Jag tror, precis som du är inne på, att man aldrig kan vara helt förberedd på dåliga besked och att fallet blir längre och djupare att ta sig upp ifrån när sånt här händer. Jag läste ditt inlägg igår att RMC svarat att de inte gör fragment removal, verkligen tråkigt att höra! Kanske kan ni få den hjälpen av en privat klinik, om ni skulle behöva göra fler försök vill säga men vi hoppas ju såklart att det räcker med de tre ni får hos RMC nu och att ni blir gravida utan hjälp av fragment removal eftersom de inte gör det. Tillskott och långa protokollet ger ju mycket hopp om att kunna öka chanserna tänker jag!

Även om jag tycker att klinikerna/landstinget ibland inte lyssnar på oss ofrivilligt barnlösa och att man önskade fler svar och mer hjälp så tror jag ändå att de har rätt i att ofta hittar man ju något fint ägg bland de "sämre", så var det ju som sagt för två av mina vänner som hade dåliga resultat men lyckades på andra eller tredje äggplocket Hjärta

Ahaa, då förstår jag det där med blodprovet! Absolut, det är ju bra att ta det men som du säger hade de ju kunnat vara lite tydligare med info.

Ååh men tack fina du, så omtänksam du är! Hjärta

Ja självklart litar man ju på att de som är proffs och jobbar med det här varje dag ska veta vad som är bäst, och som du säger så kunde ju inte du ha vetat och förhoppningsvis får du tillbaka två 2-dagars den här gången Hjärta

Ja, tänk om man bara hade ett facit och visste att om x antal månader så kommer jag att vara gravid med det som blir vårt efterlängtade barn. Hoppas så himla mycket att ni kommer att få den finaste tänkbara julklappen i form av ett plus i december HjärtaHjärtaHjärta

Nej som du säger, man kan aldrig vara riktigt förberedd. Trodde ändå att jag skulle kunna hantera det bättre denna gången, initialt gjorde jag ju också det, men sen överraskade sorgen mig med att hänga i så mkt längre. Ett tag var jag frustrerad på sorgen - ville gå vidare och leva ett liv och inte bara sörja det jag inte hade, men själen behövde mer tid.. 
    Tack, ja känns så fyrkantigt inom landstinget, hur svårt kan det vara? Hoppas vi slipper gå vidare till privat och att vi lyckas nu på tredje försöket 🙏❤️. Ja förändringen inger hopp 🙏. Tillskotten har jag redan tagit i fyra månader nu så tveksam till om de kan gör så mycket mer. Men hoppas såklart. 

Ja, med ett positivt facit i handen redan så hade man kunnat andas, slappna av och invänta det, men allt är ju bara osäkert. Okej, så fint att höra att det gick för dom då trots allt ❤️❤️🙏

Ja flera gånger som man inte känner att de lyssnar på en. Förstår att de har regler och erfarenhet, men ibland känns det alldeles för stelt och begränsat när möjligheter finns. 

Tack så hemskt mycket ❤️❤️ Kommer behöva alla tummar och tår man kan till detta sista försök?

• Melsson
    Vickan31 skrev 2023-09-19 12:06:01 följande:

Så segt...Men nu är det så nära inom räckhåll. Nu måste det ju bara gå vägen efter allt krångel med tänker man <3 

Hoppas du kommer in här under eftermiddagen och berättar hur ultraljudet gick :D 

Ja man blir så fruktansvärt nojig när man inte känner av några symptom, men som du säger det är ju så extremt tidigt - tror snarare kanske folk som har massa symptom överdriver lite eller verkligen letar letar..Vi har fått svaret nu och vi fick 3 st till frysen, känns så himla skönt, var som en tyngd som lättade från axlarna. På fyra försök bara måste det ju gå tänker jag <3 Var så bombsäker på att inget skulle klara sig så är så otroligt lättad!
    Mathilda88 skrev 2023-09-21 18:11:03 följande:

Nej som du säger, man kan aldrig vara riktigt förberedd. Trodde ändå att jag skulle kunna hantera det bättre denna gången, initialt gjorde jag ju också det, men sen överraskade sorgen mig med att hänga i så mkt längre. Ett tag var jag frustrerad på sorgen - ville gå vidare och leva ett liv och inte bara sörja det jag inte hade, men själen behövde mer tid.. 
    Tack, ja känns så fyrkantigt inom landstinget, hur svårt kan det vara? Hoppas vi slipper gå vidare till privat och att vi lyckas nu på tredje försöket 🙏❤️. Ja förändringen inger hopp 🙏. Tillskotten har jag redan tagit i fyra månader nu så tveksam till om de kan gör så mycket mer. Men hoppas såklart. 

Ja, med ett positivt facit i handen redan så hade man kunnat andas, slappna av och invänta det, men allt är ju bara osäkert. Okej, så fint att höra att det gick för dom då trots allt ❤️❤️🙏

Ja flera gånger som man inte känner att de lyssnar på en. Förstår att de har regler och erfarenhet, men ibland känns det alldeles för stelt och begränsat när möjligheter finns. 

Tack så hemskt mycket ❤️❤️ Kommer behöva alla tummar och tår man kan till detta sista försök?

Åh fina du, jag känner mig nästan "dum" nu att vi fick flera till frysen. Hoppas så att nästa försök ska gå vägen för er..Men nu levlar dom upp och förhoppningsvis får du tillbaka ett redan dag 2 och sen några stycken till frysen. Skillnaden mellan gång 1 och gång 2 var ju verkligen markant så till gång 3 kan det väl bara gå ännu bättre <3
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-09-22 10:29:35 följande:
    Så segt...Men nu är det så nära inom räckhåll. Nu måste det ju bara gå vägen efter allt krångel med tänker man <3 

Hoppas du kommer in här under eftermiddagen och berättar hur ultraljudet gick :D 
    Ja man blir så fruktansvärt nojig när man inte känner av några symptom, men som du säger det är ju så extremt tidigt - tror snarare kanske folk som har massa symptom överdriver lite eller verkligen letar letar..Vi har fått svaret nu och vi fick 3 st till frysen, känns så himla skönt, var som en tyngd som lättade från axlarna. På fyra försök bara måste det ju gå tänker jag <3 Var så bombsäker på att inget skulle klara sig så är så otroligt lättad!
    Mathilda88 skrev 2023-09-21 18:11:03 följande:

Åh fina du, jag känner mig nästan "dum" nu att vi fick flera till frysen. Hoppas så att nästa försök ska gå vägen för er..Men nu levlar dom upp och förhoppningsvis får du tillbaka ett redan dag 2 och sen några stycken till frysen. Skillnaden mellan gång 1 och gång 2 var ju verkligen markant så till gång 3 kan det väl bara gå ännu bättre <3

Håller också tummarna för att få höra goda nyheter från dagens ultraljud! ❤️🙏

Åh så underbart med 3 till frysen! 😍❤️❤️ Nej gör inte det, lite att glädjas åt för egen del att inte alla andra sitter i samma hemska sits som en själv. 
    Tack så mycket för att du säger det, man fastnar lätt i att allt bara dog. Hoppas 🙏 ❤️

• Melsson

@Mathilda Tack för att du säger så<3 Ja jag tror stenhårt på er inför omgång 3. Det MÅSTE ju bara bli ett litet julmirakel! Hur mår du i kroppen annars? Har du börjat rida igen?

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet