• Anonym (Orolig)

Hur gör jag nu?

Jag har panik. 20kr på kontot och mat för max 2-3 dagar hemma. Inget till frukost hemma heller.

Barnbidrag om 10 dagar. Normalt har vi så vi klarar oss men den här månaden blev inget som det skulle. Hur gör jag nu?

Tidigare idag stod barnen vid kylen och var hungriga men hittade inget. De delade en morot till slut? Själv gick jag undan för jag bröt ihop totalt. Mina barn ska inte gå hungriga ????

Som om det inte vore nog fyller ena barnet år i helgen. Men det finns ju inte en chans att vi kan fixa presenter eller ens ett kalas eller en tårta till helgen. Det går väl att skjuta upp. Även om det inte känns bra.

Men att inte ha mat hemma, det ger mig verkligen panik. Vad kan man göra? Finns det något man kan göra? Som sagt klarar vi oss normalt så soc kan ju inte direkt hjälpa i denna sitsen. Och även om de kunde det så hade ju de pengarna inte hunnit in före barnbidraget ändå så det hade inte gjort någon skillnad?

Hjälp mig, hur gör jag nu? ????

• Svar på tråden Hur gör jag nu?
  • Anonym (Orolig)
    fornminne skrev 2021-08-12 11:34:10 följande:

Som sagt ts, man får hjälp akut om man har barn hemma och det inte finns mat. Tänk aldrig mer att barnen måste gå hungriga. Ring Soc direkt nästa gång! Jag hoppas förstås att det inte blir någon nästa gång, men om. Barn får inte svälta i Sverige. Nya kläder, födelsedagspresenter och dyl kanske får vänta, men matkuponger får man om det är akut.

Nej, förhoppningsvis (och troligtvis) händer inget liknande igen. Att man kunde få hjälp med matkuponger visste jag inte. Det var bra att veta. Tack!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Oansvarigt) skrev 2021-08-12 15:38:03 följande:

Tycker verkligen synd om dina barn som har en sådan oansvarig förälder som dig. Hur kan man helt plötsligt bara ha 20kr på kontot? Planerar du ingenting eller? Klarar du inte att hantera ekonomin och till och med lämnar dina barn hungriga och utan present på födelsedagen så borde du ha en godman som tar hand om din ekonomi. Spelar ingen roll om det ?bara? hänt denna månad. Det FÅR inte hända alls. Bara för att det finns folk som inte klarar planering så ska man inte parasitera sig på skattepengar genom att gå till soc! Har du dålig ekonomi får du väl bara acceptera att du inte kan köpa vissa saker och måste äta billig mat!

Fast nu börjar jag bli trött på folk som svarar utan att ha läst igenom mina svar i tråden. Hade du gjort det hade du kanske vart lite mer förstående.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Sälja) skrev 2021-08-12 15:45:23 följande:

Sälj lite gamla leksaker o barnkläder o annat i köp/säljgrupper på facebook. Det kan ju dra in några 20or här o där.

Har försökt sälja av lite grejer och fått in några kronor i alla fall. Nu har situationen löst sig i alla fall men tack för tips!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (positivt) skrev 2021-08-12 16:45:31 följande:

Ja, och om du ser på det positiva så hade ni sparpengar som gjorde att ni slapp ta SMS-lån för att lösa både de de akuta utgifterna nu och mannens avsaknad av inkomst över längre tid.

Bra gjort av er.

Sedan har ni en situation nu på några dagar innan barnbidraget kommer men det kan ni ju överleva.

Om ni har fått någon matkasse så är ju det bra men annars så säger jag som så många andra, tala med kyrkan.

Vi har fått en matkasse och även skrapat ihop några kronor så vi klarar oss fint fram till fredag nu!

Tack snälla för din förståelse och snälla ord.
  • Anonym (Köp och sälj)

Nån köp och sälj grupp på fb, passa på att bli av med sånt som ni inte använder och köp mat för pengarna.

Och i framtiden, köp 5 kilos påse med ris och liknande så är ni helt utan när det kniper nästa gång.

• Hellishen

Så fullständigt vidriga svar du har fått i tråden.

Folk som tycker att man inte ska hjälpa en katt och så shamear dig för att ni och era vänner och familj har dålig ekonomi. Fy fan vilka självgoda och känslokalla moderatsvin ni måste vara (eller SD kanske). Blir gråtfärdig av att det finns människor som ni. Jag hoppas att jag aldrig träffar på er i något sammanhang.

TS dm:a mig så kan jag swisha dig en liten peng. Vi är alla människor och gör så gott vi kan!

• Anonym (xx)

TS, glad att se att du fick en liten ljusning, och att ni klarar er fram till barnbidraget!

Anonym (***) skrev 2021-08-11 18:09:25 följande:
    Nu har ju aktiemarknaden gått bra, men varför i all sin dar har du bufferten i fonder och aktier?

Har din man ingen ersättning alls? Vad jobbar han med, är det så svårt att få  nytt jobb?
    Måste bara säga, efter att ha läst tråden, vilket total jävla bottenotrevlig typ du är  Du verkar också tycka att TS är skyldig dig svar på frågor som du inte har ett dugg med att göra, trots att du är så fantastiskt oempatisk i dina inlägg. (Detta gäller även några andra i tråden, ni kan nog gissa vilka ni är, som tycker att det är rimligt beteende att gå in och sparka på någon som ärligt ber om hjälp för att lösa ett stort problem.) 
  • Anonym (Tänk)

Förlåt men detta gör mig så fruktansvärt irriterad & upprörd. 2 vuxna men ingen kunde planera bättre så att frukost & mat skulle räcka längre än Till början på månaden. Och att sedan säga att barnet ska få vänta med sitt kalas o presenter ? Pinsamt för barnet inför vänner & undrar även hur det känns för barnet inombords. Vill verkligen inte prata NER nån annan förälder men är även förälder själv, vet hur dom längtar tills deras födelsedagar.

Som sagt, har ni rena namn så beställ på faktura! Finns mkt billig mat på Willys, med antingen hemkörning eller så kostar det 49 kr för att hämta det själv. Även leksakshemsidor har så man kan köpa på faktura.

O skaffa inte djur om man inte har råd med dom när dom blir sjuka. Herregud skäms

• Lillmajsan
    Anonym (Tänk) skrev 2021-08-15 14:28:23 följande:

Förlåt men detta gör mig så fruktansvärt irriterad & upprörd. 2 vuxna men ingen kunde planera bättre så att frukost & mat skulle räcka längre än Till början på månaden. Och att sedan säga att barnet ska få vänta med sitt kalas o presenter ? Pinsamt för barnet inför vänner & undrar även hur det känns för barnet inombords. Vill verkligen inte prata NER nån annan förälder men är även förälder själv, vet hur dom längtar tills deras födelsedagar.

Som sagt, har ni rena namn så beställ på faktura! Finns mkt billig mat på Willys, med antingen hemkörning eller så kostar det 49 kr för att hämta det själv. Även leksakshemsidor har så man kan köpa på faktura.

O skaffa inte djur om man inte har råd med dom när dom blir sjuka. Herregud skäms

Då ta vi detta en gång till. Klistra in mitt tidigare svar då jag inte orkar slösa mer energi på folk som uppenbarligen dömmer för snabbt.

Men för helsike nu få du ge dig!

Om du har läst alla TS svar så borde du ha läst att TS även hade blivit utsatt för ett brott som drabbade dom ekonomiskt som just nu ligger hos polisen. Vad det är för brott kan vi bara spekulera i men att det handlar om ekonomisk karaktär har framgått. Då ha vi lite att välja på så som inbrott, rån, stöld, förskingring, skimning samt identitetsstöld. Alla dessa påverka den enskildes ekonomi negativt och kan drabba ALLA oavsett hur försiktigt man än är med sin ekonomi.

Lägg då också som sagt till historien med den sjuka katten på det så sitter man snart i en ekonomisk kris hur jävla ansvarig man har varit innan.

Vi alla kan ha otur när man tänker ibland men för vissa är det värre än för andra ser jag.

Så det bästa för alla är att man tar sig ett varv till med tankeverksamheten innan man yttra sig om saker som man dels inte ha en aning om eller att man tar saker för givet och utgå från det värsta utan att ha den minsta susning om bakomliggande orsaker till att det har blivit som det blivit.

Guds ord "behandla andra så som du själv vill bli behandlad" borde fler ta efter!

Skämmas är något du borde ta dig en stark funderare på att göra själv!!!
  • Anonym (Simpelt)

Det är enkelt att lösa, man köper maten på coop/Ica och betalar med klarna 14 dagar

Svar på tråden Hur gör jag nu?