Anonym (Isa) skrev 2021-08-10 23:22:15 följande:
Ok. Försök köpa saker som kan dryga ut den mat ni har. Och billigt. Tex linser är väl billigt. Morötter. Potatis. Om det bara finns lite kyckling och du slänger in saker som drygar ut så kan det räcka till ytterligare en middag.
Förstår att det är svårt att fråga folk om pengar. Köp inte smör, det är dyrt. Satsa hellre på tex havregryn och en burk billig äppelmos, så har ni grötfrukost som räcker ett bra tag.
Har du mjöl hemma, köp jäst och baka bröd.
Om du kan köpa några ägg så går det att göra pannkakor på ägg, mjöl, salt och vatten istället för mjölk. Lite billigare. Inte jättemättande för en vuxen men för barnen räcker det.
Gå till skogen och plocka blåbär! Och svamp om ni gillar det.
Om det finns brännässlor nu, plocka och gör nässelsoppa.
Om ni vågar och om det går där ni bor - dumpstra! Egentligen olagligt så var försiktiga, men det är alltså att plocka mat som matbutikerna slängt. Mycket av den maten är fin mat som absolut går att äta! Finns mycket regler kring mat så att ätbar mat tyvärr slängs. Detta får ni göra nattetid isåfall.
Skönt att tjejen förstår att kalaset måste dröja en stund. Men med presentkort blir det ju present på rätta dagen.
Vad har du för bakingredienser hemma? Kanske finns så det räcker till att baka någon god kaka.
Ja att göra grytor av maten vi har och dryga ut med linser eller annat billigt har jag tänkt på. Det kan man nog komma långt på!
Gröt är helt klart bättre, jag äter det inte så hade inte en tanke på det. Barnen gillar det dock så det är perfekt, tack för det.
Blåbär och svamp letar vi flera gånger i veckan. Vi har dock mest hittat blåbär men det blir ju en perfekt mellis iaf!
Hemgjorda presentkort är ju perfekt. Så kan man dela upp presenterna lite också.
Bakingredienser har jag nog inte speciellt mycket kvar. Möjligtvis till en omgång snabbfrallor på bakpulver men det känns inte jättekul att äta utan smör eller pålägg. Men det blir ju ett bra tillbehör om jag kan få ihop en soppa dock.
Tack snälla för all hjälp. Inser nu att jag antagligen överreagerade. Att det löser sig. På något sätt. Såklart. Men det blir väl lite så när man inte suttit i denna sitsen tidigare?man ser bara det negativa under ett sådant totalt brytaihop-ögonblick.
Tack igen för många supertips!