• Anonym (Orolig)

Hur gör jag nu?

Jag har panik. 20kr på kontot och mat för max 2-3 dagar hemma. Inget till frukost hemma heller.

Barnbidrag om 10 dagar. Normalt har vi så vi klarar oss men den här månaden blev inget som det skulle. Hur gör jag nu?

Tidigare idag stod barnen vid kylen och var hungriga men hittade inget. De delade en morot till slut? Själv gick jag undan för jag bröt ihop totalt. Mina barn ska inte gå hungriga ????

Som om det inte vore nog fyller ena barnet år i helgen. Men det finns ju inte en chans att vi kan fixa presenter eller ens ett kalas eller en tårta till helgen. Det går väl att skjuta upp. Även om det inte känns bra.

Men att inte ha mat hemma, det ger mig verkligen panik. Vad kan man göra? Finns det något man kan göra? Som sagt klarar vi oss normalt så soc kan ju inte direkt hjälpa i denna sitsen. Och även om de kunde det så hade ju de pengarna inte hunnit in före barnbidraget ändå så det hade inte gjort någon skillnad?

Hjälp mig, hur gör jag nu? ????

• Svar på tråden Hur gör jag nu?
  • Anonym (D)

Kolla portionen under tian för billig mat. Havregrynsgröt, rotfrukter, potatis och kål är billigt. Kanske går att få gratis frukt från någon som har mycket.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Isa) skrev 2021-08-10 23:22:15 följande:

Ok. Försök köpa saker som kan dryga ut den mat ni har. Och billigt. Tex linser är väl billigt. Morötter. Potatis. Om det bara finns lite kyckling och du slänger in saker som drygar ut så kan det räcka till ytterligare en middag.

Förstår att det är svårt att fråga folk om pengar. Köp inte smör, det är dyrt. Satsa hellre på tex havregryn och en burk billig äppelmos, så har ni grötfrukost som räcker ett bra tag.

Har du mjöl hemma, köp jäst och baka bröd.

Om du kan köpa några ägg så går det att göra pannkakor på ägg, mjöl, salt och vatten istället för mjölk. Lite billigare. Inte jättemättande för en vuxen men för barnen räcker det.

Gå till skogen och plocka blåbär! Och svamp om ni gillar det.

Om det finns brännässlor nu, plocka och gör nässelsoppa.

Om ni vågar och om det går där ni bor - dumpstra! Egentligen olagligt så var försiktiga, men det är alltså att plocka mat som matbutikerna slängt. Mycket av den maten är fin mat som absolut går att äta! Finns mycket regler kring mat så att ätbar mat tyvärr slängs. Detta får ni göra nattetid isåfall.

Skönt att tjejen förstår att kalaset måste dröja en stund. Men med presentkort blir det ju present på rätta dagen.

Vad har du för bakingredienser hemma? Kanske finns så det räcker till att baka någon god kaka.

Ja att göra grytor av maten vi har och dryga ut med linser eller annat billigt har jag tänkt på. Det kan man nog komma långt på!

Gröt är helt klart bättre, jag äter det inte så hade inte en tanke på det. Barnen gillar det dock så det är perfekt, tack för det.

Blåbär och svamp letar vi flera gånger i veckan. Vi har dock mest hittat blåbär men det blir ju en perfekt mellis iaf!

Hemgjorda presentkort är ju perfekt. Så kan man dela upp presenterna lite också.

Bakingredienser har jag nog inte speciellt mycket kvar. Möjligtvis till en omgång snabbfrallor på bakpulver men det känns inte jättekul att äta utan smör eller pålägg. Men det blir ju ett bra tillbehör om jag kan få ihop en soppa dock.

Tack snälla för all hjälp. Inser nu att jag antagligen överreagerade. Att det löser sig. På något sätt. Såklart. Men det blir väl lite så när man inte suttit i denna sitsen tidigare?man ser bara det negativa under ett sådant totalt brytaihop-ögonblick.

Tack igen för många supertips!
  • Anonym (Orolig)
    Prickigt skrev 2021-08-10 23:27:55 följande:

Här i hos oss finns det något som heter Blekingehjälpen, ett gäng goa tjejer som med folkets hjälp hjälper människor i nöd. Kan ju vara så att det finns något liknande där du bor? Värt att kolla upp iallafall! Blekingehjälpen hittar man enklast på facebook...

Jag hade för mig att det fanns något sånt här med. Men det verkar inte finnas längre. Bra tips om någon annan läser och är i samma situation dock!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (D) skrev 2021-08-10 23:35:09 följande:

Kolla portionen under tian för billig mat. Havregrynsgröt, rotfrukter, potatis och kål är billigt. Kanske går att få gratis frukt från någon som har mycket.

Det såg bra ut! Fruktkasse blev jag precis erbjuden av en otroligt snäll granne. Tänk så mycket lättare allt blir när alla hjälper varann. Så tacksam!
  • Anonym (Va)

Förstår inte riktigt såna här trådar. Ni är två vuxna människor som har ekonomi som går ihop på håret varje månad. Katten blir sjuk, och då ryker alla pengar så ni inte ens kan ge era barn mat.

Varför låter ni inte fakturan förfalla och ser till att era barn har mat för dagen? Nu är jag absolut ingen förespråkare för att strunta i nån räkning, men ni om valet står mellan att betala för en död katt eller ge mina barn mat så är valet lätt. Ni kunde ha meddelat veterinären att ni inte kan betala denna månad eller att ni behövde få en avbetalningsplan. Det är för övrigt vad man kan få om räkningen går till inkasso.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Va) skrev 2021-08-10 23:48:35 följande:

Förstår inte riktigt såna här trådar. Ni är två vuxna människor som har ekonomi som går ihop på håret varje månad. Katten blir sjuk, och då ryker alla pengar så ni inte ens kan ge era barn mat.

Varför låter ni inte fakturan förfalla och ser till att era barn har mat för dagen? Nu är jag absolut ingen förespråkare för att strunta i nån räkning, men ni om valet står mellan att betala för en död katt eller ge mina barn mat så är valet lätt. Ni kunde ha meddelat veterinären att ni inte kan betala denna månad eller att ni behövde få en avbetalningsplan. Det är för övrigt vad man kan få om räkningen går till inkasso.

Då förstår du inte hur det finns hemlösa heller?

Och jag förstår mig inte på människor som dig. Konstigt hur man inte kan förstå allt hela tiden va?

Jag var ute efter tips om vad jag kan göra nu. Inte ett inlägg om hur du inte förstår hur vi kunde betala en veterinär på en gång. Veterinären sa dessutom att han inte gjorde faktura i sådana lägen. Det skulle vi kanske ifrågasatt, men i den stunden var man kanske inte riktigt i tillstånd att komma på något sånt.

Men jag får väl ta bort hela tråden. Var liksom inte ute efter att må sämre och få pekpinnar av folk som inte fattar att saker händer ibland. Trodde människor var bättre än så. Men det var ju dumt av mig att tro det. Nu har man ju iaf bevis på att minst hälften av allt folk saknar empati.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 07:02:17 följande:

Då förstår du inte hur det finns hemlösa heller?

Och jag förstår mig inte på människor som dig. Konstigt hur man inte kan förstå allt hela tiden va?

Jag var ute efter tips om vad jag kan göra nu. Inte ett inlägg om hur du inte förstår hur vi kunde betala en veterinär på en gång. Veterinären sa dessutom att han inte gjorde faktura i sådana lägen. Det skulle vi kanske ifrågasatt, men i den stunden var man kanske inte riktigt i tillstånd att komma på något sånt.

Men jag får väl ta bort hela tråden. Var liksom inte ute efter att må sämre och få pekpinnar av folk som inte fattar att saker händer ibland. Trodde människor var bättre än så. Men det var ju dumt av mig att tro det. Nu har man ju iaf bevis på att minst hälften av allt folk saknar empati.

Tråckla av dig offerkoftan till att börja med. Du är vuxen, och då får man ta ansvar. Förstår dock att det är bekvämt att tjuta över att andra är empatilösa för att inte alla gullar med en. Klart oförutsedda saker händer, det gör det för alla, men här har du trott att alla andra ska lösa situationen för dig, trots att du hade pengar till mat men valde att lägga dem på annat.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Va) skrev 2021-08-11 07:50:35 följande:

Tråckla av dig offerkoftan till att börja med. Du är vuxen, och då får man ta ansvar. Förstår dock att det är bekvämt att tjuta över att andra är empatilösa för att inte alla gullar med en. Klart oförutsedda saker händer, det gör det för alla, men här har du trott att alla andra ska lösa situationen för dig, trots att du hade pengar till mat men valde att lägga dem på annat.

Haha. Vart har jag bett någon att lösa situationen åt mig? Jag har bett om tips, inte så att jag tigger pengar av någon? Det är inte heller så att jag bett någon hjälpa mig rent fysiskt. Jag har alltså bara bett om tips på vad jag kan göra nu. Har fått vettiga tips av vettiga personer som inte dömer utan att veta någon orsak.

Och vad vet du ens? Jag kanske inte ens skrivit mer än en orsak till det här trots att det faktiskt finns en betydligt mer smärtande orsak till att det här hänt. Normalt hade inte ett veterinärbesök barskrapat mig, därför betalade jag (dessutom gav han mig knappt nåt val), men nu har det hänt mer grejer som jag verkligen inte orkar ta upp, för det är ärenden som ligger hos polisen. Men skitsamma. JAG vet vad som har satt mig i den här sitsen denna månad. Det har hänt EN gång i mitt liv, och det är nu, och inget jag kan ändra på. Allt jag ville ha är tips. Inget annat.
  • Anonym (Tror ej)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-10 22:28:17 följande:

Kan de verkligen hjälpa så snabbt?

Ska absolut kolla upp kyrkan, det visste jag inte om. Tack för svar!

Som sagt så är det mest maten jag är orolig över. Födelsedagsbarnet kan nog stå ut med att vänta en vecka om det betyder att det blir ett bättre kalas då!

Jag tror inte Soc kan hjälp, dom brukar spåra inkomst 3 månader tillbaka och anser att ni borde ha prioriterat om osv. Dom brukar inte tänk att folk kan ha oväntade utgifter, men du kan ju alltid prova med att kontakta dem.

Annars så skulle jag nog vända mig till er församling.

Har ni nå av värde som ni kan sälja? Jobba extra? Hjälpa någon familjemedlem med något så dom kanske kan ge ett bidrag?
  • Anonym (Tror ej)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-10 22:44:35 följande:

Fast vad som är logiskt och ej vet du ju inte då du inte har en aning om vilka förutsättningar jag hade innan.

Jag hade inte mycket pengar innan heller, dålig månad som sagt. Men det fanns så vi klarade oss.

Sen blev en katt dålig, veterinärbesök är inte billiga även om man har försäkring, sedan behövde vi ändå avliva katten. Vilket också kostar pengar.

Så där sa alla pengar poff och hejdå, och nu sitter vi där vi sitter.

Men gick det inte att ta på faktura ? Det gjorde vi när vår katt blev sjuk och gick bort. Det kostade 12000kr och det var inga problem att få det hemskickat. Ni kan ju prata med dem kolla om det går att skjuta på betalningen också?
Svar på tråden Hur gör jag nu?