• Anonym (Orolig)

Hur gör jag nu?

Jag har panik. 20kr på kontot och mat för max 2-3 dagar hemma. Inget till frukost hemma heller.

Barnbidrag om 10 dagar. Normalt har vi så vi klarar oss men den här månaden blev inget som det skulle. Hur gör jag nu?

Tidigare idag stod barnen vid kylen och var hungriga men hittade inget. De delade en morot till slut? Själv gick jag undan för jag bröt ihop totalt. Mina barn ska inte gå hungriga ????

Som om det inte vore nog fyller ena barnet år i helgen. Men det finns ju inte en chans att vi kan fixa presenter eller ens ett kalas eller en tårta till helgen. Det går väl att skjuta upp. Även om det inte känns bra.

Men att inte ha mat hemma, det ger mig verkligen panik. Vad kan man göra? Finns det något man kan göra? Som sagt klarar vi oss normalt så soc kan ju inte direkt hjälpa i denna sitsen. Och även om de kunde det så hade ju de pengarna inte hunnit in före barnbidraget ändå så det hade inte gjort någon skillnad?

Hjälp mig, hur gör jag nu? ????

• Svar på tråden Hur gör jag nu?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 10:06:55 följande:
    Lite ris och grönsaker har vi nog så det kan bli en måltid. Möjligtvis lite ströbröd och en halvdan zucchini, det går ju alltid att panera som du säger! Men sen är det nog stopp. Det börjar bli tomt i skafferiet, haha.

Om bara skolan hade börjat hade man åtminstone sluppit fixa lunch. En middag går ju ofta att skrapa ihop men när det ska vara frukost, lunch, middag och gärna mellanmål till iaf barnen så blir det svårare.

Men nu, efter att jag googlat på lite andra ord än innan, hittade jag en underbar organisation som delar ut matkassar med matsvinn från lokala livsmedelsbutiker. Ska åka dit efter jobbet. Så nu ska vi förhoppningsvis få mat så vi klarar oss en vecka till! Vilken lättnad.
    Men fritids finns ju, så ring fritids och säg att barnen måste gå på fritids tills skolan börjar. Då får de både frukost, lunch och mellanmål.
  • Anonym (*-*)

Finns en massa facebook loppisar som du kan annonsera på utan att det kostar. Sälje klädesplagg för 5-10 kr styck. Barnen växer väl åndå så du har säkert något som blivit för litet.

När du fått in en hundralapp; köp torkade bönor, ärter linser samt ris. 10 dagar klarar ni utan problem, ingen kommer svälta och få men av det.

Till nästa gång med en sjuk katt, kolla vad det kostar hos veterinären innan.

Det är inte rimligt att lägga en massa veterinär-pengar på en katt och sedan låta sina barn svälta.

Någon slags prioritering får man ju göra om man har lite pengar.

• Anonym (Orolig)
    Mrs Moneybags skrev 2021-08-11 10:10:48 följande:

Men fritids finns ju, så ring fritids och säg att barnen måste gå på fritids tills skolan börjar. Då får de både frukost, lunch och mellanmål.

Fritids finns men mina barn är inte inskrivna på fritids. Det måste man väl ansöka(?) om i förväg, läste jag något om nyss.

Men nu löste det sig med matkasse så vi klarar oss nog utan problem till nästa fredag.
  • Anonym (Olivia)

Vad skönt att ni fått matkasse!

• Anonym (*-*)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 11:41:45 följande:
    Fritids finns men mina barn är inte inskrivna på fritids. Det måste man väl ansöka(?) om i förväg, läste jag något om nyss.
    Men nu löste det sig med matkasse så vi klarar oss nog utan problem till nästa fredag.
    Hur många och hur gamla är barnen?
  • Mrs Moneybags

Om det är akut tror jag inte att det är något problem, men vad bra att det löste sig! 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (*-*) skrev 2021-08-11 11:22:17 följande:

Finns en massa facebook loppisar som du kan annonsera på utan att det kostar. Sälje klädesplagg för 5-10 kr styck. Barnen växer väl åndå så du har säkert något som blivit för litet.

När du fått in en hundralapp; köp torkade bönor, ärter linser samt ris. 10 dagar klarar ni utan problem, ingen kommer svälta och få men av det.

Till nästa gång med en sjuk katt, kolla vad det kostar hos veterinären innan.

Det är inte rimligt att lägga en massa veterinär-pengar på en katt och sedan låta sina barn svälta.

Någon slags prioritering får man ju göra om man har lite pengar.

Åh, en till som inte bemödat sig med att läsa tråden innan man kommenterar drygt. Hade du läst allt så hade du förstått att jag självklart inte hade betalat allt till veterinären på en gång om det vore så att jag VISSTE att vi inte skulle ha matpengar pga det.

Jag är inte dum i huvudet, har bara råkat hamna i en dålig sits efter en rad olika händelser på ett par dagar. Det kan likväl hända dig som det hände mig. Så den dryga attityden kan du lämna någonstans där den passar in bättre. Förslagsvis kan du lämna den i huvudet där ingen annan behöver bli nedtryckt av den.
  • Anonym (***)

Varför är barnen inte inskrivna ännu, om man måste ansöka i förväg? Din man är ju arbetslös, då får ni ha barnen på fritids, så han kan söka jobb ordentligt.

Kan du be jobbet om ett förskott?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (*-*) skrev 2021-08-11 11:44:43 följande:

Hur många och hur gamla är barnen?

Två barn på 7 och 10 år.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (***) skrev 2021-08-11 11:49:16 följande:

Varför är barnen inte inskrivna ännu, om man måste ansöka i förväg? Din man är ju arbetslös, då får ni ha barnen på fritids, så han kan söka jobb ordentligt.

Kan du be jobbet om ett förskott?

Våra barn har aldrig behövt fritids. Därför är de inte inskrivna. Känns onödigt att ha barn på fritids som sköter hemgång och sådant själva. Och det är ju bara en dryg vecka nu som det krisar med pengar, så att skriva in på fritids för en vecka känns bara konstigt.
Svar på tråden Hur gör jag nu?