• Anonym (Orolig)

Hur gör jag nu?

Jag har panik. 20kr på kontot och mat för max 2-3 dagar hemma. Inget till frukost hemma heller.

Barnbidrag om 10 dagar. Normalt har vi så vi klarar oss men den här månaden blev inget som det skulle. Hur gör jag nu?

Tidigare idag stod barnen vid kylen och var hungriga men hittade inget. De delade en morot till slut? Själv gick jag undan för jag bröt ihop totalt. Mina barn ska inte gå hungriga ????

Som om det inte vore nog fyller ena barnet år i helgen. Men det finns ju inte en chans att vi kan fixa presenter eller ens ett kalas eller en tårta till helgen. Det går väl att skjuta upp. Även om det inte känns bra.

Men att inte ha mat hemma, det ger mig verkligen panik. Vad kan man göra? Finns det något man kan göra? Som sagt klarar vi oss normalt så soc kan ju inte direkt hjälpa i denna sitsen. Och även om de kunde det så hade ju de pengarna inte hunnit in före barnbidraget ändå så det hade inte gjort någon skillnad?

Hjälp mig, hur gör jag nu? ????

• Svar på tråden Hur gör jag nu?
  • Anonym (Isa)
    Anonym (*-*) skrev 2021-08-11 13:06:27 följande:

Nej det kan inte hända mig.

Jag tog en gerbil till veterinären nyligen. Inga problem med mat till barnen efter det. Märktes faktiskt knappt på mitt sparande som fortsatt växer varje månad.

Fast ponera att du blir sjuk. Du kan inte jobba helt plötsligt. Försäkringskassan bråkar och vill inte godkänna sjukskrivningen.

Inga problem - du har ett bra sparande, tänker du. Och väntar på att du ska bli frisk. Men du blir inte frisk och varje månad får du ta av ditt sparande för löpande utgifter. Du klarar dig kanske ett år. Eller två. Kanske fem om du haft ett bra jobb och ett ordentligt sparande.

Men tillslut börjar pengarna ta slut. Och helt plötsligt sitter du i den där sitsen som aldrig kunde hända dig.
  • Anonym (Isa)
    Mrs Moneybags skrev 2021-08-11 13:10:15 följande:

Det handlar inte om att trycka ner, utan att medvetandegöra. 

Man har det inte gott ställt ena dagen och tomt i kylskåpet dagen därpå.

En buffert kan försvinna, men ofta har man a-kassa som träder in när man blir arbetslös. 

Det är orimligt som förälder att stå utan mat. Man måste agera innan det kommer till den punkten. 

Jag försöker verkligen inte trycka ner någon, jag vill lyfta upp och önskar att alla hade det bra nog att ha mat för dagen. 

Nu var det nog inte dig jag syftade på.

Ts familj hade det ju inte gott ställt utan mer precis så de klarade sig om jag förstod det rätt. Hon kanske hade 5000 på kontot och noll problem, så blev katten sjuk.

Orimligt? Ändå händer det. Tro det eller ej, men det finns föräldrar som lever på marginalen. Vad ska de göra med barnen, adoptera bort dem för att någon månad kan oturen göra att de faller?

Alla får inte a-kassa, men även om, så vet vi ju väldigt lite om ts inkomster och utgifter och vad som faktiskt hänt. Det är ju inte bara veterinären utan något mer som hon, förståeligt nog, inte vill outa för främlingar.

Ts har ju knappast valt att inte ha mat till barnen.

Jag har varit i ts situation men har som tur var ett stabilt nätverk runt mig så barnen gick aldrig hungriga. Nu har jag en rejäl buffert. Men skulle jag bli arbetslös eller sjuk och det varade mer än ett år, så skulle jag nog få vända på kronorna tillslut.
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Isa) skrev 2021-08-11 13:11:32 följande:
    Fast ponera att du blir sjuk. Du kan inte jobba helt plötsligt. Försäkringskassan bråkar och vill inte godkänna sjukskrivningen.
    Inga problem - du har ett bra sparande, tänker du. Och väntar på att du ska bli frisk. Men du blir inte frisk och varje månad får du ta av ditt sparande för löpande utgifter. Du klarar dig kanske ett år. Eller två. Kanske fem om du haft ett bra jobb och ett ordentligt sparande.
    Men tillslut börjar pengarna ta slut. Och helt plötsligt sitter du i den där sitsen som aldrig kunde hända dig.

Då skulle båda jag och min man bli sjuka. Vi skulle kunna leva på en av våra löner och ändå spara pengar.

Innan jag betalar höga veterinärs-kostnader för en katt som ändå inte överlever skulle jag fundera en del om jag inte har bra med pengar och om min man inte har ett jobb.

Jag var student på heltid med väldigt lite pengar, jobbade halvtid och vet verkligen hur det är att vända på varje krona och vilken mat som är billig och nyttig. 

• Anonym (Isa)
    Anonym (*-*) skrev 2021-08-11 13:18:12 följande:

Då skulle båda jag och min man bli sjuka. Vi skulle kunna leva på en av våra löner och ändå spara pengar.

Innan jag betalar höga veterinärs-kostnader för en katt som ändå inte överlever skulle jag fundera en del om jag inte har bra med pengar och om min man inte har ett jobb.

Jag var student på heltid med väldigt lite pengar, jobbade halvtid och vet verkligen hur det är att vända på varje krona och vilken mat som är billig och nyttig. 

Även förhållanden kan ta slut. Och du skulle ju alltså inte klara dig själv, utan behöva leva på din man om något hände dig.

Ändå försöker du trycka ner ts.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Isa) skrev 2021-08-11 13:29:14 följande:
    Även förhållanden kan ta slut. Och du skulle ju alltså inte klara dig själv, utan behöva leva på din man om något hände dig.

Fast här handlar det ju om att om man nu är så på marginalen så är det oerhört oansvarigt att lägga pengarna på katten när det innebär att man inte ens kan ge sina barn mat utan att samhället ska bekosta det. Om det nu bara rör sig om en månad hade ts kunnat be om en faktura eller avbetalning.
    Ni är så löjliga, ni som ska tycka synd om allt och alla. Trycka ner, empatilös osv. Herregud, så patetiska ni låter. Det är synd om barnen som har så vettlösa föräldrar.
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Isa) skrev 2021-08-11 13:29:14 följande:

Jag lever inte på sådana marginaler.

När jag gjorde det, så såg jag till att inte ha sådana utgifter.

Nej, det som nu hänt TS kommer inte kunna hända mig, att jag inte ens har ris och bönor till mitt barn.

• Anonym (***)
    Anonym (Isa) skrev 2021-08-11 13:18:02 följande:
    Nu var det nog inte dig jag syftade på.

Ts familj hade det ju inte gott ställt utan mer precis så de klarade sig om jag förstod det rätt. Hon kanske hade 5000 på kontot och noll problem, så blev katten sjuk.

Orimligt? Ändå händer det. Tro det eller ej, men det finns föräldrar som lever på marginalen. Vad ska de göra med barnen, adoptera bort dem för att någon månad kan oturen göra att de faller?

Alla får inte a-kassa, men även om, så vet vi ju väldigt lite om ts inkomster och utgifter och vad som faktiskt hänt. Det är ju inte bara veterinären utan något mer som hon, förståeligt nog, inte vill outa för främlingar.

Ts har ju knappast valt att inte ha mat till barnen.

Jag har varit i ts situation men har som tur var ett stabilt nätverk runt mig så barnen gick aldrig hungriga. Nu har jag en rejäl buffert. Men skulle jag bli arbetslös eller sjuk och det varade mer än ett år, så skulle jag nog få vända på kronorna tillslut.
    Jag tror att många som är i TS sits, är människor som gör en del fel genom åren, rent ekonomiskt. Man väljer att inte vara med i a-kassa, man väljer att skaffa djur, man väljer att inte jobba heltid osv osv. Man ser inte den större bilden och inser inte att man måste ha livlinor. Många skulle må bra av att stresstesta sin ekonomi, då hade de insett att man måste ha en bra buffert  samt inte mer kostnader än att man har råd med sjukskrivning eller a-kassa.

TS jobba och mannen har a-kassa. Har han valt att vara med i facket har han även en inkomstförsäkring i bästa fall. De borde kunna hantera både det löpande och oförberedda händelser. Nu vill TS inte berätta vad som hänt, vilket i alla fall får mig att tro att det inte gynnar hennes sak. 
  • Lillmajsan

Du ha fort många bra svar TS och här är mitt bidragGlad
    Jag slår ett hårt slag för soppor och grytor!
    Levde typ på det under mina fattiga år som utflyttad tonåring (va 16 år när jag flyttade hemifrån och har klarat mig själv sedan dess) 
    Blev efter ett tag grym på att koka soppa på en spikSkrattande
    Om du ha en slant att handla för så gå al in på rotfrukter så som lök, potatis, morötter, vitkål mm samt en påse med röda linser. Mättande och bra med näring.
    Och gärna ett paket ägg.

*Soppa på röda linser, potatis, morötter, lök, grönsaksbuljong om du ha det samt krydda med gul curry och vitlök om det finns hemma. (gå natuligtvis med andra kryddor oxå då bara fantasin sätter gränser men denna kombon tycker jag är fantastisk god) Billigt, mättande och mycket mat för liten peng.

*Potatis och löksoppa. Bara att koka upptärnad potatis och skivad lök i vatten och krydda efter smak. Gå att äta som den är eller mixas till slät konsistens och slå i en skvätt mjölk eller grädde om man ha det hemma.

*Broccolisoppa. Ibland ligger det broccoli i svinlådor och då brukar jag koka soppa på dom. Vatten och kryddor är allt som behövs. Mixa med stavmixer. Vill man kan man ha i lite lök och en skvätt mjölk/grädde/Cremefrasch. 

*Spenatsoppa på fryst spenat. (bruka va billigt)
    Lite finhackad lök och vatten, salt och peppar. Gå att äta som det är eller med ett kokt ägg/ tärnad skicka (spillbitar brukar vara billiga. Fråga i manuell chark om du kan köpa någon ändbit som ändå slängs för en billig peng)

*Ojämna skivor av kött i lergryta i ugnen. När slaktaren har skurit slarvat så kan man hitta så kallade ojämna skivor av karré och fläskkotletter. Släng dom i en lergryta/stekgryta/stekpåse och skicka in i ugnen med valfria kryddor. Ha potatis till och sås på skyn som blir. Eller rensa rent bena på kött och ha i en pastasallad, paj eller pastagratäng tex. 

*Grönsaksoppa på valfria rotgrönsaker och smaksättningar. 
    Återigen, bara fantasin sätter gränser.

*Gryta på rotgrönsaker, röda linser/kikärtor/bönor baserade på vatten och en skvätt mjölk/grädde eller krossade tomater/vatten och ketchup.

*Köttfärssås om du kommer över billig köttfärs (kort datum/billiga lådan/extrapris) och dryga ut med mycket morötter, lök och kanske en burk svamp om du har hemma. Sås gjort på vatten och ketchup, kryddor och kanske en skvätt mjölk eller istället för ketchup så krossade tomater men häll ändå i vatten då det blir mer volym på köttfärssåsen.  Pasta till.

*Korvstroganoff på korv av något slag. (falukorv kan man hitta billig ring för runt en tjuga och man får mycket korv för pengarna men gå med annan korv oxå om man hittar billigt) Skiva i lök och morötter och basera såsen på samma vis som köttfärssåsen jag förslog tidigare. Pasta till eller kokt potatis om du har.
    (I unga dar så tog jag en tredjedels bit av en falukorv, en stor lök, en burk champinjoner, några morötter och gjorde sås på vatten, ketchup, kryddor och kanske en skvätt mjölk eller grädde om det fanns hemma. Brukade bli nästan tio liter gryta. Dock kanske inte så mycket bitar till var tallrik men sås och pasta iallafall)

*Fattimansägg. Vispa ett ägg med vatten eller en skvätt mjölk till ett ganska hårt vitt skum och klicka ut i en varm stekpanna och stek som om det vore hela ägg, salta. Du få på så vis ut tre stycken stekta ägg på ett ägg.
    Fantastiskt goda! Ett matarv efter min mormor som hon lärde sig från sin osv.
    Dessa på tekaka är himmelriket på jorden och är fortfarande givet i matsäcken när jag reser någonstans eller ska ha med matsäck någonstansTungan ute

Några tips iallafall.
    Lycka till Ts och jag hoppas det går bra för er{#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Isa) skrev 2021-08-11 12:32:27 följande:

Ts ta inte åt dig av folk som försöker trycka ner. De tycks glömma att alla inte kan spara, och att även en buffert kan ta slut.

Lever man på marginalen är det inte lätt att spara. Och även om man har sparat så kan det hända något som gör att pengarna försvinner. För ett tag sedan var det en annan mamma här i samma situation som du, som hade fått lägga sina pengar på en trasig tand.

Såhär i corona är det säkert jättemånga som fått ta av sina buffertpengar för att överleva, corona har pågått i mer än ett år, och en rekommenderad buffert är 3 månadslöner. Det säger sig ju självt i att i en tid med kris så kan en buffert försvinna.

De flesta veterinärer tar inte faktura och ger man inte sitt djur vård så kan man bli anmäld för djurplågeri. Du gjorde helt rätt som försökte hjälpa er katt, och folk verkar inte förstå hur det känns att behöva ta bort ett älskat husdjur - då är man kanske inte heller helt klar i huvudet att orka stå och tjafsa med kassören om att få faktura eller dela upp betalning. Själv stod jag och storgrät när jag betalade avlivningen av min kisse, hade liksom noll koll på vad summan var eller någonting.

Skönt att ni fick en matkasse! Ha det bra nu och hoppas att ekonomin ordnar sig för er framöver.

Tack snälla för alla dina ord och tack för att du förstår utan att döma. I mina ögon är det självklart att ett lidande husdjur ska ha samma rätt till vård som mina barn hade haft. Nu gick det inte vägen ändå, men självklart försöker man.

Nu har vi en himla massa (nåja, i mina ögon för tillfället) vitkål, morötter, potatis, pasta, MJÖLK till barnens stora förtjusning, havregryn, mjöl, jäst, korv, bacon, linser, bönor, kikärter, buljong?ja, herregud. Fick till och med med ett stort paket havrekuddar och ett paket kaffe. Tänk så glad man kan bli av att ha mat hemma, haha.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (*-*) skrev 2021-08-11 13:04:10 följande:

Vilket besked fick du av veterinären när du först kom in?

Fick du ingen som helst uppskattning om hur stor kostnad det skulle kunna bli? Kostnad för första undersökning?

Eller sa du bara att det får kosta hur mycket som helst?

Hur gammal var katten?

Det var så pass akut så det fanns liksom ingen tid att få besked när vi kom in. Så nej, tyvärr. Katten var knappt 5år.
Svar på tråden Hur gör jag nu?