• Anonym (Orolig)

Hur gör jag nu?

Jag har panik. 20kr på kontot och mat för max 2-3 dagar hemma. Inget till frukost hemma heller.

Barnbidrag om 10 dagar. Normalt har vi så vi klarar oss men den här månaden blev inget som det skulle. Hur gör jag nu?

Tidigare idag stod barnen vid kylen och var hungriga men hittade inget. De delade en morot till slut? Själv gick jag undan för jag bröt ihop totalt. Mina barn ska inte gå hungriga ????

Som om det inte vore nog fyller ena barnet år i helgen. Men det finns ju inte en chans att vi kan fixa presenter eller ens ett kalas eller en tårta till helgen. Det går väl att skjuta upp. Även om det inte känns bra.

Men att inte ha mat hemma, det ger mig verkligen panik. Vad kan man göra? Finns det något man kan göra? Som sagt klarar vi oss normalt så soc kan ju inte direkt hjälpa i denna sitsen. Och även om de kunde det så hade ju de pengarna inte hunnit in före barnbidraget ändå så det hade inte gjort någon skillnad?

Hjälp mig, hur gör jag nu? ????

• Svar på tråden Hur gör jag nu?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (*-*) skrev 2021-08-11 13:06:27 följande:

Nej det kan inte hända mig.

Jag tog en gerbil till veterinären nyligen. Inga problem med mat till barnen efter det. Märktes faktiskt knappt på mitt sparande som fortsatt växer varje månad.

Jag hade oxå ett hyfsat sparande innan och började bli insatt i mina aktier och fonder. Det är bara det att jag blev tvungen att använda alla mina besparingar under den här tiden sambon har gått hemma. Förstår du fortfarande inte?

Och jo. Det kan absolut hända dig.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (***) skrev 2021-08-11 13:07:47 följande:

Det har varit akut i en vecka men först i gårkväll frågade du om hjälp? 

Näe, vet inte varför du fått för dig att det varit akut i en vecka?

Det hade blivit akut i en vecka (från nu till barnbidrag) om det inte vore för matkassen som jag fick skänkt av en fin organisation här. Men inget har vart akut sen en vecka tillbaks? Då får du nog läsa om.
  • Anonym (***)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 18:06:06 följande:
    Jag hade oxå ett hyfsat sparande innan och började bli insatt i mina aktier och fonder. Det är bara det att jag blev tvungen att använda alla mina besparingar under den här tiden sambon har gått hemma. Förstår du fortfarande inte?

Och jo. Det kan absolut hända dig.
    Nu har ju aktiemarknaden gått bra, men varför i all sin dar har du bufferten i fonder och aktier?

Har din man ingen ersättning alls? Vad jobbar han med, är det så svårt att få  nytt jobb?
  • Anonym (***)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 18:07:52 följande:
    Näe, vet inte varför du fått för dig att det varit akut i en vecka?

Det hade blivit akut i en vecka (från nu till barnbidrag) om det inte vore för matkassen som jag fick skänkt av en fin organisation här. Men inget har vart akut sen en vecka tillbaks? Då får du nog läsa om.
    OK jag läste fel, sorry.

• Jemp
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 09:40:36 följande:

Givetvis måste det gått att ta på faktura, men med tanke på att vi hade så vi klarade oss så betalade vi. Jag frågade dock, men han blev tjurig och sa att han inte kan göra så just nu. Och orken fanns väl inte att ta den striden just då. Även om jag såklart ångrar det nu efter att fler saker hände i samma veva. För självklart måste man få ta en sån större summa på faktura. Annat vore ju hemskt, många av oss kan ju inte slänga upp ett par tusenlappar bara sådär. Men tyvärr blev det inte att jag tog tag i det direkt och nu är allt redan betalt, så det är för sent för det.

Hos väldigt många veterinärer går det inte att betala med faktura öht.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (***) skrev 2021-08-11 13:46:12 följande:

Jag tror att många som är i TS sits, är människor som gör en del fel genom åren, rent ekonomiskt. Man väljer att inte vara med i a-kassa, man väljer att skaffa djur, man väljer att inte jobba heltid osv osv. Man ser inte den större bilden och inser inte att man måste ha livlinor. Många skulle må bra av att stresstesta sin ekonomi, då hade de insett att man måste ha en bra buffert  samt inte mer kostnader än att man har råd med sjukskrivning eller a-kassa.

TS jobba och mannen har a-kassa. Har han valt att vara med i facket har han även en inkomstförsäkring i bästa fall. De borde kunna hantera både det löpande och oförberedda händelser. Nu vill TS inte berätta vad som hänt, vilket i alla fall får mig att tro att det inte gynnar hennes sak. 

Vi hade en buffert, som sagt. Du borde läsa lite noggrannare om du inte förstått det. Den har tagit slut under pandemin pga att sambon förlorat jobbet. Och nu blev vi av med det sista på katten och i samband med att vi blev utsatta för ett brott.

Nej. Jag vill inte berätta vad som hänt just för att det handlar om ett brott som ligger hos polisen, jag tror inte ens att jag får diskutera det i nuläget. Det här kommer ta lång tid att komma över för hela familjen. Men vill du ändå fortsätta att vara dryg och trycka ner folk så tycker jag du kan göra det någon annan stans.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (***) skrev 2021-08-11 18:09:25 följande:

Nu har ju aktiemarknaden gått bra, men varför i all sin dar har du bufferten i fonder och aktier?

Har din man ingen ersättning alls? Vad jobbar han med, är det så svårt att få  nytt jobb?

Ja, det gick bra. Jag hade inte just bufferten i fonder och aktier såklart. Men jag hade ju ett sparande där med, det var mest det jag menade. Allt som går att använda är dock använt nu. Blev liksom tvungen till det.

Han har faktiskt två bra utbildningar men ändå är det svårt att få jobb just nu. Det börjar nog lätta lite nu dock, han får allt fler intervjuer. Så vi får hoppas han får något nytt snart.
  • Anonym (Orolig)
    Lillmajsan skrev 2021-08-11 14:16:13 följande:

Du ha fort många bra svar TS och här är mitt bidrag

Jag slår ett hårt slag för soppor och grytor!

Levde typ på det under mina fattiga år som utflyttad tonåring (va 16 år när jag flyttade hemifrån och har klarat mig själv sedan dess) 

Blev efter ett tag grym på att koka soppa på en spik

Om du ha en slant att handla för så gå al in på rotfrukter så som lök, potatis, morötter, vitkål mm samt en påse med röda linser. Mättande och bra med näring.

Och gärna ett paket ägg.

*Soppa på röda linser, potatis, morötter, lök, grönsaksbuljong om du ha det samt krydda med gul curry och vitlök om det finns hemma. (gå natuligtvis med andra kryddor oxå då bara fantasin sätter gränser men denna kombon tycker jag är fantastisk god) Billigt, mättande och mycket mat för liten peng.

*Potatis och löksoppa. Bara att koka upptärnad potatis och skivad lök i vatten och krydda efter smak. Gå att äta som den är eller mixas till slät konsistens och slå i en skvätt mjölk eller grädde om man ha det hemma.

*Broccolisoppa. Ibland ligger det broccoli i svinlådor och då brukar jag koka soppa på dom. Vatten och kryddor är allt som behövs. Mixa med stavmixer. Vill man kan man ha i lite lök och en skvätt mjölk/grädde/Cremefrasch. 

*Spenatsoppa på fryst spenat. (bruka va billigt)

Lite finhackad lök och vatten, salt och peppar. Gå att äta som det är eller med ett kokt ägg/ tärnad skicka (spillbitar brukar vara billiga. Fråga i manuell chark om du kan köpa någon ändbit som ändå slängs för en billig peng)

*Ojämna skivor av kött i lergryta i ugnen. När slaktaren har skurit slarvat så kan man hitta så kallade ojämna skivor av karré och fläskkotletter. Släng dom i en lergryta/stekgryta/stekpåse och skicka in i ugnen med valfria kryddor. Ha potatis till och sås på skyn som blir. Eller rensa rent bena på kött och ha i en pastasallad, paj eller pastagratäng tex. 

*Grönsaksoppa på valfria rotgrönsaker och smaksättningar. 

Återigen, bara fantasin sätter gränser.

*Gryta på rotgrönsaker, röda linser/kikärtor/bönor baserade på vatten och en skvätt mjölk/grädde eller krossade tomater/vatten och ketchup.

*Köttfärssås om du kommer över billig köttfärs (kort datum/billiga lådan/extrapris) och dryga ut med mycket morötter, lök och kanske en burk svamp om du har hemma. Sås gjort på vatten och ketchup, kryddor och kanske en skvätt mjölk eller istället för ketchup så krossade tomater men häll ändå i vatten då det blir mer volym på köttfärssåsen.  Pasta till.

*Korvstroganoff på korv av något slag. (falukorv kan man hitta billig ring för runt en tjuga och man får mycket korv för pengarna men gå med annan korv oxå om man hittar billigt) Skiva i lök och morötter och basera såsen på samma vis som köttfärssåsen jag förslog tidigare. Pasta till eller kokt potatis om du har.

(I unga dar så tog jag en tredjedels bit av en falukorv, en stor lök, en burk champinjoner, några morötter och gjorde sås på vatten, ketchup, kryddor och kanske en skvätt mjölk eller grädde om det fanns hemma. Brukade bli nästan tio liter gryta. Dock kanske inte så mycket bitar till var tallrik men sås och pasta iallafall)

*Fattimansägg. Vispa ett ägg med vatten eller en skvätt mjölk till ett ganska hårt vitt skum och klicka ut i en varm stekpanna och stek som om det vore hela ägg, salta. Du få på så vis ut tre stycken stekta ägg på ett ägg.

Fantastiskt goda! Ett matarv efter min mormor som hon lärde sig från sin osv.

Dessa på tekaka är himmelriket på jorden och är fortfarande givet i matsäcken när jag reser någonstans eller ska ha med matsäck någonstans

Några tips iallafall.

Lycka till Ts och jag hoppas det går bra för er

Men åh, så många fina tips. Supertips verkligen! De ska jag spara och komma ihåg även då vi inte har det så dåligt ställt. Tack!!
  • Anonym (***)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 18:25:13 följande:
    Ja, det gick bra. Jag hade inte just bufferten i fonder och aktier såklart. Men jag hade ju ett sparande där med, det var mest det jag menade. Allt som går att använda är dock använt nu. Blev liksom tvungen till det.

Han har faktiskt två bra utbildningar men ändå är det svårt att få jobb just nu. Det börjar nog lätta lite nu dock, han får allt fler intervjuer. Så vi får hoppas han får något nytt snart.
    OK, då fattar jag. Ja, det var tur i oturen att pengarna inte förlorat i värde när du skulle ta ut dom. 

Annars är det bra att spara i aktier, på lång sikt ger det bra avkastning.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (***) skrev 2021-08-11 18:31:10 följande:

OK, då fattar jag. Ja, det var tur i oturen att pengarna inte förlorat i värde när du skulle ta ut dom. 

Annars är det bra att spara i aktier, på lång sikt ger det bra avkastning.

Helt klart tur. Det har gjort att vi kunnat ta ut lite då och då när vi behövt. Så det har räddat oss i denna hemska pandemi, det sparandet.
Svar på tråden Hur gör jag nu?