• Anonym (Orolig)

Hur gör jag nu?

Jag har panik. 20kr på kontot och mat för max 2-3 dagar hemma. Inget till frukost hemma heller.

Barnbidrag om 10 dagar. Normalt har vi så vi klarar oss men den här månaden blev inget som det skulle. Hur gör jag nu?

Tidigare idag stod barnen vid kylen och var hungriga men hittade inget. De delade en morot till slut? Själv gick jag undan för jag bröt ihop totalt. Mina barn ska inte gå hungriga ????

Som om det inte vore nog fyller ena barnet år i helgen. Men det finns ju inte en chans att vi kan fixa presenter eller ens ett kalas eller en tårta till helgen. Det går väl att skjuta upp. Även om det inte känns bra.

Men att inte ha mat hemma, det ger mig verkligen panik. Vad kan man göra? Finns det något man kan göra? Som sagt klarar vi oss normalt så soc kan ju inte direkt hjälpa i denna sitsen. Och även om de kunde det så hade ju de pengarna inte hunnit in före barnbidraget ändå så det hade inte gjort någon skillnad?

Hjälp mig, hur gör jag nu? ????

• Svar på tråden Hur gör jag nu?
  • Ticketocka
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 18:36:16 följande:
    Helt klart tur. Det har gjort att vi kunnat ta ut lite då och då när vi behövt. Så det har räddat oss i denna hemska pandemi, det sparandet.
    Kanske dags att se över hur ni lever, eftersom ni verkar leva så långt över era tillgångar. Om du har vanlig lön och din man a-kassa så borde det väl inte vara så enormt knapert att ni måste använda upp hela sparkontot. Eller din man har ingen ersättning alls?
  • Anonym (D)

Tur att det löste sig med maten.

Om det är tight med ekonomin överlag så har du ju fått många bra tips vad gäller mat som du kan utnyttja för att hålla nere matbudgeten framöver. På så sätt kan ni faktiskt bygga upp en liten buffert även om maken är arbetslös. 

Zeina har massvis med god vegetarisk mat där man har tomatkross,lök, vitlök, kikärtor, bönor eller linser som bas. Gott, nyttigt och billigt. 

Billiga köttdelar blir jättegoda i långkok och grytor. Perfekt soppbas

Kolla på Fruktförmedlingen på Facebook för att få tag på frukt gratis. Kan frysas, användas till mos eller torkas. 

När maken är arbetslös har han troligen mer tid att laga mat som tar lång tid- grytan kan puttra medan han skriver ansökningar.

Lycka till framöver!

• Anonym (***)
    Ticketocka skrev 2021-08-11 18:39:43 följande:
    Kanske dags att se över hur ni lever, eftersom ni verkar leva så långt över era tillgångar. Om du har vanlig lön och din man a-kassa så borde det väl inte vara så enormt knapert att ni måste använda upp hela sparkontot. Eller din man har ingen ersättning alls?
    Får inget svar på det.
  • Ticketocka
    Anonym (***) skrev 2021-08-11 19:03:53 följande:
    Får inget svar på det.
    Nej, det innebär antagligen att han inte har det, men det vågar nog inte ts svara på eftersom det bara visar på ännu större ansvarslöshet.
  • Lillmajsan
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 18:26:40 följande:
    Men åh, så många fina tips. Supertips verkligen! De ska jag spara och komma ihåg även då vi inte har det så dåligt ställt. Tack!!
    Men vad glad jag blir över att du tycker detGlad
    Jag blev som sagt expert på att göra mat på absolut ingenting så då fick man verkligen använda hjärnan och tänka utanför boxen många gångerSolig
    Min prio av att det skulle vara mycket mat med mycket mättnad för så liten peng som det bara gick utan att tulla på god smak och att det skulle vara skaplig näring.
    Och min exsambo (numera god vän) klagade aldrig på maten som stod på bordet.
    Hemligheten är smaken. Det måste smaka bra även om det är budjet.Flört

Och jag såg att du hade fort en matkasse med mycket bra matvaror som du kan göra mycket på. Om du ha någon slant kvar så kan du ju försöka kommenterar med sådant som du tycker fattas.
    Sätt er ner och gör matsedel för hela vecka och alla måltider så blir det mer överskådligt.
    Ett tips bara; låt inte barnen dricka upp all mjölk utan spara lite till matlagning oxå. Även om iskall mjölk är svårslaget Drömmer

Som sagt TS; varmt lycka till{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Pantbank)

Har du någon pantbank i närheten? När jag hade kris med pengar vid ett tillfälle, så pantsatte jag en del av mina saker. Hade några guldringar. 
    En pantbank tar ju emot olika saker.
    Kan vara ett snabbt sätt att få in pengar. Inte till det bästa priset, men ibland har man kanske inget val.
    Man kan ju välja att köpa tillbaka det man pantsatt.

Ett tips i all välmening.
    Hoppa det löser sig för dig och din familj.

• Anonym (Toppentips)
    Lillmajsan skrev 2021-08-11 14:16:13 följande:

Du ha fort många bra svar TS och här är mitt bidrag

Jag slår ett hårt slag för soppor och grytor!

Levde typ på det under mina fattiga år som utflyttad tonåring (va 16 år när jag flyttade hemifrån och har klarat mig själv sedan dess) 

Blev efter ett tag grym på att koka soppa på en spik

Om du ha en slant att handla för så gå al in på rotfrukter så som lök, potatis, morötter, vitkål mm samt en påse med röda linser. Mättande och bra med näring.

Och gärna ett paket ägg.

*Soppa på röda linser, potatis, morötter, lök, grönsaksbuljong om du ha det samt krydda med gul curry och vitlök om det finns hemma. (gå natuligtvis med andra kryddor oxå då bara fantasin sätter gränser men denna kombon tycker jag är fantastisk god) Billigt, mättande och mycket mat för liten peng.

*Potatis och löksoppa. Bara att koka upptärnad potatis och skivad lök i vatten och krydda efter smak. Gå att äta som den är eller mixas till slät konsistens och slå i en skvätt mjölk eller grädde om man ha det hemma.

*Broccolisoppa. Ibland ligger det broccoli i svinlådor och då brukar jag koka soppa på dom. Vatten och kryddor är allt som behövs. Mixa med stavmixer. Vill man kan man ha i lite lök och en skvätt mjölk/grädde/Cremefrasch. 

*Spenatsoppa på fryst spenat. (bruka va billigt)

Lite finhackad lök och vatten, salt och peppar. Gå att äta som det är eller med ett kokt ägg/ tärnad skicka (spillbitar brukar vara billiga. Fråga i manuell chark om du kan köpa någon ändbit som ändå slängs för en billig peng)

*Ojämna skivor av kött i lergryta i ugnen. När slaktaren har skurit slarvat så kan man hitta så kallade ojämna skivor av karré och fläskkotletter. Släng dom i en lergryta/stekgryta/stekpåse och skicka in i ugnen med valfria kryddor. Ha potatis till och sås på skyn som blir. Eller rensa rent bena på kött och ha i en pastasallad, paj eller pastagratäng tex. 

*Grönsaksoppa på valfria rotgrönsaker och smaksättningar. 

Återigen, bara fantasin sätter gränser.

*Gryta på rotgrönsaker, röda linser/kikärtor/bönor baserade på vatten och en skvätt mjölk/grädde eller krossade tomater/vatten och ketchup.

*Köttfärssås om du kommer över billig köttfärs (kort datum/billiga lådan/extrapris) och dryga ut med mycket morötter, lök och kanske en burk svamp om du har hemma. Sås gjort på vatten och ketchup, kryddor och kanske en skvätt mjölk eller istället för ketchup så krossade tomater men häll ändå i vatten då det blir mer volym på köttfärssåsen.  Pasta till.

*Korvstroganoff på korv av något slag. (falukorv kan man hitta billig ring för runt en tjuga och man får mycket korv för pengarna men gå med annan korv oxå om man hittar billigt) Skiva i lök och morötter och basera såsen på samma vis som köttfärssåsen jag förslog tidigare. Pasta till eller kokt potatis om du har.

(I unga dar så tog jag en tredjedels bit av en falukorv, en stor lök, en burk champinjoner, några morötter och gjorde sås på vatten, ketchup, kryddor och kanske en skvätt mjölk eller grädde om det fanns hemma. Brukade bli nästan tio liter gryta. Dock kanske inte så mycket bitar till var tallrik men sås och pasta iallafall)

*Fattimansägg. Vispa ett ägg med vatten eller en skvätt mjölk till ett ganska hårt vitt skum och klicka ut i en varm stekpanna och stek som om det vore hela ägg, salta. Du få på så vis ut tre stycken stekta ägg på ett ägg.

Fantastiskt goda! Ett matarv efter min mormor som hon lärde sig från sin osv.

Dessa på tekaka är himmelriket på jorden och är fortfarande givet i matsäcken när jag reser någonstans eller ska ha med matsäck någonstans

Några tips iallafall.

Lycka till Ts och jag hoppas det går bra för er

Fantastiskt bra tips
  • Anonym (Orolig)
    Ticketocka skrev 2021-08-11 18:39:43 följande:

På vilket sätt verkar vi leva långt över våra tillgångar? Som jag skrev så har vi ju normalt pengar så vi klarar oss?

Och du har ju heller ingen aning om hur mycket vi hade eller hur länge vi behövt ?sno? från sparkontot, eller hur? Förstår inte ditt tänk när du säger så eftersom du inte har en aning om hur vi lever en normal månad.

Min man får ersättning men det är inte mer än ca 4000. Däremot är det ungefär vad som behövs utöver min lön för att vi ska ha det bra. Vi har det inte direkt knapert annars. Men nu blev det så efter en rad händelser och då bad jag om tips. Vad jag kan komma ihåg har jag bara bett om tips - inte påhopp.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (D) skrev 2021-08-11 18:53:00 följande:

Tur att det löste sig med maten.

Om det är tight med ekonomin överlag så har du ju fått många bra tips vad gäller mat som du kan utnyttja för att hålla nere matbudgeten framöver. På så sätt kan ni faktiskt bygga upp en liten buffert även om maken är arbetslös. 

Zeina har massvis med god vegetarisk mat där man har tomatkross,lök, vitlök, kikärtor, bönor eller linser som bas. Gott, nyttigt och billigt. 

Billiga köttdelar blir jättegoda i långkok och grytor. Perfekt soppbas

Kolla på Fruktförmedlingen på Facebook för att få tag på frukt gratis. Kan frysas, användas till mos eller torkas. 

När maken är arbetslös har han troligen mer tid att laga mat som tar lång tid- grytan kan puttra medan han skriver ansökningar.

Lycka till framöver!

Normalt har vi hyfsat bra ekonomi. Däremot har jag fått otroligt mycket bra tips på hur man håller nere matkostnader ytterligare! Det kommer jag verkligen ta till mig, det innebär ju att vi kan spara mer snabbare.

Maken är den som lagar mest mat här hemma nu, så ja, mycket långkok blir det och det är alldeles perfekt.

Tack för dina tips!
  • Anonym (Orolig)
    Lillmajsan skrev 2021-08-11 19:35:46 följande:

Men vad glad jag blir över att du tycker det

Jag blev som sagt expert på att göra mat på absolut ingenting så då fick man verkligen använda hjärnan och tänka utanför boxen många gånger

Min prio av att det skulle vara mycket mat med mycket mättnad för så liten peng som det bara gick utan att tulla på god smak och att det skulle vara skaplig näring.

Och min exsambo (numera god vän) klagade aldrig på maten som stod på bordet.

Hemligheten är smaken. Det måste smaka bra även om det är budjet.

Och jag såg att du hade fort en matkasse med mycket bra matvaror som du kan göra mycket på. Om du ha någon slant kvar så kan du ju försöka kommenterar med sådant som du tycker fattas.

Sätt er ner och gör matsedel för hela vecka och alla måltider så blir det mer överskådligt.

Ett tips bara; låt inte barnen dricka upp all mjölk utan spara lite till matlagning oxå. Även om iskall mjölk är svårslaget 

Som sagt TS; varmt lycka till

Tack fina du. Ska spara allt du skrev och fortsätta göra sådant även när vi har pengar. Där det går att spara är bra att spara liksom!

Ja, mjölken får jag ?gömma? undan ibland här hemma. Herregud vad barnen kan dricka mjölk! Haha.

Tack igen för alla tips och för att du visar att det faktiskt finns människor med empati kvar.
Svar på tråden Hur gör jag nu?