• Anonym (Orolig)

Hur gör jag nu?

Jag har panik. 20kr på kontot och mat för max 2-3 dagar hemma. Inget till frukost hemma heller.

Barnbidrag om 10 dagar. Normalt har vi så vi klarar oss men den här månaden blev inget som det skulle. Hur gör jag nu?

Tidigare idag stod barnen vid kylen och var hungriga men hittade inget. De delade en morot till slut? Själv gick jag undan för jag bröt ihop totalt. Mina barn ska inte gå hungriga ????

Som om det inte vore nog fyller ena barnet år i helgen. Men det finns ju inte en chans att vi kan fixa presenter eller ens ett kalas eller en tårta till helgen. Det går väl att skjuta upp. Även om det inte känns bra.

Men att inte ha mat hemma, det ger mig verkligen panik. Vad kan man göra? Finns det något man kan göra? Som sagt klarar vi oss normalt så soc kan ju inte direkt hjälpa i denna sitsen. Och även om de kunde det så hade ju de pengarna inte hunnit in före barnbidraget ändå så det hade inte gjort någon skillnad?

Hjälp mig, hur gör jag nu? ????

• Svar på tråden Hur gör jag nu?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (***) skrev 2021-08-11 11:49:16 följande:

Varför är barnen inte inskrivna ännu, om man måste ansöka i förväg? Din man är ju arbetslös, då får ni ha barnen på fritids, så han kan söka jobb ordentligt.

Kan du be jobbet om ett förskott?

Och så löser det sig som sagt med matkasse nu, så nu är allt än mer ok!
  • Anonym (Va)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 11:47:32 följande:

Åh, en till som inte bemödat sig med att läsa tråden innan man kommenterar drygt. Hade du läst allt så hade du förstått att jag självklart inte hade betalat allt till veterinären på en gång om det vore så att jag VISSTE att vi inte skulle ha matpengar pga det.

Jag är inte dum i huvudet, har bara råkat hamna i en dålig sits efter en rad olika händelser på ett par dagar. Det kan likväl hända dig som det hände mig. Så den dryga attityden kan du lämna någonstans där den passar in bättre. Förslagsvis kan du lämna den i huvudet där ingen annan behöver bli nedtryckt av den.

Bara efterhandskonstruktioner, det är först när du får kritik du börjar försöka snurra på situationen och helt plötsligt har det hänt en massa annat.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 11:51:30 följande:
    Våra barn har aldrig behövt fritids. Därför är de inte inskrivna. Känns onödigt att ha barn på fritids som sköter hemgång och sådant själva. Och det är ju bara en dryg vecka nu som det krisar med pengar, så att skriva in på fritids för en vecka känns bara konstigt.
    Så de är normalt hemma ensamma på eftermiddagarna? Eller med din arbetslösa make?

Om man inte har pengar till mat, fritids etc överhuvudtaget så gäller det ju inte bara en vecka - om ni inte har någon buffert eller sparade pengar så har ni pengabrist hela året runt. Tror du får släppa tanken om att det bara gäller en vecka. Hade ni haft en ordnad ekonomi hade ni haft en buffert för katten och pengar över till mat, räkningar och nöjen. Har man inte det är man i riskzonen för akut fattigdom, precis som det blev nu. Man får tänka långsiktigt och försöka bygga upp ett sparkapital, även om det bara är några hundralappar i taget. 

Förstår att det inte är lätt. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Va) skrev 2021-08-11 12:01:26 följande:

Bara efterhandskonstruktioner, det är först när du får kritik du börjar försöka snurra på situationen och helt plötsligt har det hänt en massa annat.

Vill du tro det så varsågod. Inget som drabbar mig. Måste vara tråkigt att se på människor på det sättet.
  • Anonym (Orolig)
    Mrs Moneybags skrev 2021-08-11 12:02:25 följande:

Så de är normalt hemma ensamma på eftermiddagarna? Eller med din arbetslösa make?

Om man inte har pengar till mat, fritids etc överhuvudtaget så gäller det ju inte bara en vecka - om ni inte har någon buffert eller sparade pengar så har ni pengabrist hela året runt. Tror du får släppa tanken om att det bara gäller en vecka. Hade ni haft en ordnad ekonomi hade ni haft en buffert för katten och pengar över till mat, räkningar och nöjen. Har man inte det är man i riskzonen för akut fattigdom, precis som det blev nu. Man får tänka långsiktigt och försöka bygga upp ett sparkapital, även om det bara är några hundralappar i taget. 

Förstår att det inte är lätt. 

De är hemma ensamma i ca en timme innan någon av oss andra är hemma igen. Nu när min man blev av med jobbet så har de dock inte behövt vara ensamma öht.

Läser du allt jag skrivit så kan du även förstå att vi hade en buffert, om än inte jättestor, som vi behövt delvis leva på sen han blev av med jobbet. Vi klarar oss alldeles utmärkt i normala fall, men för tillfället kan vi inte lägga undan pengar. Det lilla vi kunnat lägga undan har redan gått åt. Så jo, jag skulle säga att det här akuta skedet bara varar i drygt en vecka nu. Om inget annat hemskt skulle hända dvs. Men då får vi tänka om i det fallet. Såklart.
  • Anonym (Isa)

Ts ta inte åt dig av folk som försöker trycka ner. De tycks glömma att alla inte kan spara, och att även en buffert kan ta slut.

Lever man på marginalen är det inte lätt att spara. Och även om man har sparat så kan det hända något som gör att pengarna försvinner. För ett tag sedan var det en annan mamma här i samma situation som du, som hade fått lägga sina pengar på en trasig tand.

Såhär i corona är det säkert jättemånga som fått ta av sina buffertpengar för att överleva, corona har pågått i mer än ett år, och en rekommenderad buffert är 3 månadslöner. Det säger sig ju självt i att i en tid med kris så kan en buffert försvinna.

De flesta veterinärer tar inte faktura och ger man inte sitt djur vård så kan man bli anmäld för djurplågeri. Du gjorde helt rätt som försökte hjälpa er katt, och folk verkar inte förstå hur det känns att behöva ta bort ett älskat husdjur - då är man kanske inte heller helt klar i huvudet att orka stå och tjafsa med kassören om att få faktura eller dela upp betalning. Själv stod jag och storgrät när jag betalade avlivningen av min kisse, hade liksom noll koll på vad summan var eller någonting.

Skönt att ni fick en matkasse! Ha det bra nu och hoppas att ekonomin ordnar sig för er framöver.

• Anonym (*-*)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 12:19:29 följande:
    De är hemma ensamma i ca en timme innan någon av oss andra är hemma igen. Nu när min man blev av med jobbet så har de dock inte behövt vara ensamma öht.

Läser du allt jag skrivit så kan du även förstå att vi hade en buffert, om än inte jättestor, som vi behövt delvis leva på sen han blev av med jobbet. Vi klarar oss alldeles utmärkt i normala fall, men för tillfället kan vi inte lägga undan pengar. Det lilla vi kunnat lägga undan har redan gått åt. Så jo, jag skulle säga att det här akuta skedet bara varar i drygt en vecka nu. Om inget annat hemskt skulle hända dvs. Men då får vi tänka om i det fallet. Såklart.

Vilket besked fick du av veterinären när du först kom in?

Fick du ingen som helst uppskattning om hur stor kostnad det skulle kunna bli? Kostnad för första undersökning?

Eller sa du bara att det får kosta hur mycket som helst?

Hur gammal var katten?

• Anonym (*-*)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 11:47:32 följande:
    Det kan likväl hända dig som det hände mig. 

Nej det kan inte hända mig.

Jag tog en gerbil till veterinären nyligen. Inga problem med mat till barnen efter det. Märktes faktiskt knappt på mitt sparande som fortsatt växer varje månad.

• Anonym (***)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 12:19:29 följande:

Det har varit akut i en vecka men först i gårkväll frågade du om hjälp? 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Isa) skrev 2021-08-11 12:32:27 följande:

Ts ta inte åt dig av folk som försöker trycka ner. De tycks glömma att alla inte kan spara, och att även en buffert kan ta slut.

Lever man på marginalen är det inte lätt att spara. Och även om man har sparat så kan det hända något som gör att pengarna försvinner. För ett tag sedan var det en annan mamma här i samma situation som du, som hade fått lägga sina pengar på en trasig tand.

Såhär i corona är det säkert jättemånga som fått ta av sina buffertpengar för att överleva, corona har pågått i mer än ett år, och en rekommenderad buffert är 3 månadslöner. Det säger sig ju självt i att i en tid med kris så kan en buffert försvinna.

De flesta veterinärer tar inte faktura och ger man inte sitt djur vård så kan man bli anmäld för djurplågeri. Du gjorde helt rätt som försökte hjälpa er katt, och folk verkar inte förstå hur det känns att behöva ta bort ett älskat husdjur - då är man kanske inte heller helt klar i huvudet att orka stå och tjafsa med kassören om att få faktura eller dela upp betalning. Själv stod jag och storgrät när jag betalade avlivningen av min kisse, hade liksom noll koll på vad summan var eller någonting.

Skönt att ni fick en matkasse! Ha det bra nu och hoppas att ekonomin ordnar sig för er framöver.

Det handlar inte om att trycka ner, utan att medvetandegöra. 
    Man har det inte gott ställt ena dagen och tomt i kylskåpet dagen därpå.

En buffert kan försvinna, men ofta har man a-kassa som träder in när man blir arbetslös. 

Det är orimligt som förälder att stå utan mat. Man måste agera innan det kommer till den punkten. 

Jag försöker verkligen inte trycka ner någon, jag vill lyfta upp och önskar att alla hade det bra nog att ha mat för dagen. 
Svar på tråden Hur gör jag nu?