• Anonym (Orolig)

Hur gör jag nu?

Jag har panik. 20kr på kontot och mat för max 2-3 dagar hemma. Inget till frukost hemma heller.

Barnbidrag om 10 dagar. Normalt har vi så vi klarar oss men den här månaden blev inget som det skulle. Hur gör jag nu?

Tidigare idag stod barnen vid kylen och var hungriga men hittade inget. De delade en morot till slut? Själv gick jag undan för jag bröt ihop totalt. Mina barn ska inte gå hungriga ????

Som om det inte vore nog fyller ena barnet år i helgen. Men det finns ju inte en chans att vi kan fixa presenter eller ens ett kalas eller en tårta till helgen. Det går väl att skjuta upp. Även om det inte känns bra.

Men att inte ha mat hemma, det ger mig verkligen panik. Vad kan man göra? Finns det något man kan göra? Som sagt klarar vi oss normalt så soc kan ju inte direkt hjälpa i denna sitsen. Och även om de kunde det så hade ju de pengarna inte hunnit in före barnbidraget ändå så det hade inte gjort någon skillnad?

Hjälp mig, hur gör jag nu? ????

• Svar på tråden Hur gör jag nu?
  • Anonym (X)
    Anonym (HL) skrev 2021-08-10 22:47:35 följande:

Då kanske man inte borde ha husdjur och bo i hyresrätt. Mat till sina barn borde ju vara prio.

Anonym (HL) skrev 2021-08-11 07:25:36 följande:

Lär dig läsa ordentligt. Gör om gör rätt.

Vad menar du då?
  • Madida

Giving People brukar kunna hjälpa till snabbt i såna här situationer. Kontakta dem direkt. Lycka till!

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Tror ej) skrev 2021-08-11 08:13:10 följande:

Jag tror inte Soc kan hjälp, dom brukar spåra inkomst 3 månader tillbaka och anser att ni borde ha prioriterat om osv. Dom brukar inte tänk att folk kan ha oväntade utgifter, men du kan ju alltid prova med att kontakta dem.

Annars så skulle jag nog vända mig till er församling.

Har ni nå av värde som ni kan sälja? Jobba extra? Hjälpa någon familjemedlem med något så dom kanske kan ge ett bidrag?

Ja, jag har pratat med dem och som du säger så kan de inte hjälpa oss som normalt har pengar så vi klarar oss. Konstigt egentligen med tanke på att vi har barn som står utan mat snart. Men så var det i alla fall.

Jag har försökt att sälja av det vi har hemma som går att sälja, men ingen har nappat än. Hoppas på det under dagen!

Ingen i familjen kan tyvärr hjälpa denna månad. Någon middag kan vi såklart få komma över och äta men det kan jag inte med att be om i 9 dagar till, haha.

Ska höra av mig till vår församling nu, hoppas på det bästa. Tack för svar!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Tror ej) skrev 2021-08-11 08:15:26 följande:

Men gick det inte att ta på faktura ? Det gjorde vi när vår katt blev sjuk och gick bort. Det kostade 12000kr och det var inga problem att få det hemskickat. Ni kan ju prata med dem kolla om det går att skjuta på betalningen också?

Givetvis måste det gått att ta på faktura, men med tanke på att vi hade så vi klarade oss så betalade vi. Jag frågade dock, men han blev tjurig och sa att han inte kan göra så just nu. Och orken fanns väl inte att ta den striden just då. Även om jag såklart ångrar det nu efter att fler saker hände i samma veva. För självklart måste man få ta en sån större summa på faktura. Annat vore ju hemskt, många av oss kan ju inte slänga upp ett par tusenlappar bara sådär. Men tyvärr blev det inte att jag tog tag i det direkt och nu är allt redan betalt, så det är för sent för det.
  • Anonym (Orolig)
    Madida skrev 2021-08-11 08:22:00 följande:

Giving People brukar kunna hjälpa till snabbt i såna här situationer. Kontakta dem direkt. Lycka till!

Det ska jag göra. Googlar direkt. Tack!
  • kusbölehelvete

Har du hört med vänner om någon har lite matvaror att avvara till er?

Har någon vän till mig det knapert så brukar jag inte låna ut pengar men brukar erbjuda matvaror, väldigt många har nog ett extra paket pasta, någon burk krossade tomater, bönor eller liknande hemma som de kan tänkas ge bort.

• Anonym (Olivia)

Vad har du för matvaror hemma? Mycket känns mer som mat om man steker det. Att det kommer fett i gör det mättande. Kokt ris eller potatis kan man steka tillsammans med lök och krydda. Många rotfrukter blir goda med lite stekyta.

Gröt kan stekas som plättar i smör. Serveras med bär, frukt eller sylt.

Brödskivor steks i matfett eller doppas i pannkakssmet och steks. Ett bra sätt att få lite torrt bröd gott.

Matolja är en bra investering för att hålla sig mätt. Billig olja innehåller lika mycket energi som dyr. Tänk att du vill ha mycket kalorier för pengarna. I ett sånt här läge är s.k. tomma kalorier bättre än vitaminer och mineraler. Ni får inte bristsjukdomar på ett par veckor, så satsa på mättnadskänsla.

Har du ströbröd hemma kan du panera lite allt möjligt. Det blir gott och mättar bra om du steker i mycket fett.

• Anonym (Olivia)

Och bönor är gott att steka. På med kryddor också!

• Anonym (Orolig)
    kusbölehelvete skrev 2021-08-11 09:53:41 följande:

Har du hört med vänner om någon har lite matvaror att avvara till er?

Har någon vän till mig det knapert så brukar jag inte låna ut pengar men brukar erbjuda matvaror, väldigt många har nog ett extra paket pasta, någon burk krossade tomater, bönor eller liknande hemma som de kan tänkas ge bort.

Det har jag inte frågat. Det kan man ju ta sig mod till att fråga. Tack!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Olivia) skrev 2021-08-11 09:54:12 följande:

Vad har du för matvaror hemma? Mycket känns mer som mat om man steker det. Att det kommer fett i gör det mättande. Kokt ris eller potatis kan man steka tillsammans med lök och krydda. Många rotfrukter blir goda med lite stekyta.

Gröt kan stekas som plättar i smör. Serveras med bär, frukt eller sylt.

Brödskivor steks i matfett eller doppas i pannkakssmet och steks. Ett bra sätt att få lite torrt bröd gott.

Matolja är en bra investering för att hålla sig mätt. Billig olja innehåller lika mycket energi som dyr. Tänk att du vill ha mycket kalorier för pengarna. I ett sånt här läge är s.k. tomma kalorier bättre än vitaminer och mineraler. Ni får inte bristsjukdomar på ett par veckor, så satsa på mättnadskänsla.

Har du ströbröd hemma kan du panera lite allt möjligt. Det blir gott och mättar bra om du steker i mycket fett.

Lite ris och grönsaker har vi nog så det kan bli en måltid. Möjligtvis lite ströbröd och en halvdan zucchini, det går ju alltid att panera som du säger! Men sen är det nog stopp. Det börjar bli tomt i skafferiet, haha.

Om bara skolan hade börjat hade man åtminstone sluppit fixa lunch. En middag går ju ofta att skrapa ihop men när det ska vara frukost, lunch, middag och gärna mellanmål till iaf barnen så blir det svårare.

Men nu, efter att jag googlat på lite andra ord än innan, hittade jag en underbar organisation som delar ut matkassar med matsvinn från lokala livsmedelsbutiker. Ska åka dit efter jobbet. Så nu ska vi förhoppningsvis få mat så vi klarar oss en vecka till! Vilken lättnad.
Svar på tråden Hur gör jag nu?