• Anonym (Orolig)

Hur gör jag nu?

Jag har panik. 20kr på kontot och mat för max 2-3 dagar hemma. Inget till frukost hemma heller.

Barnbidrag om 10 dagar. Normalt har vi så vi klarar oss men den här månaden blev inget som det skulle. Hur gör jag nu?

Tidigare idag stod barnen vid kylen och var hungriga men hittade inget. De delade en morot till slut? Själv gick jag undan för jag bröt ihop totalt. Mina barn ska inte gå hungriga ????

Som om det inte vore nog fyller ena barnet år i helgen. Men det finns ju inte en chans att vi kan fixa presenter eller ens ett kalas eller en tårta till helgen. Det går väl att skjuta upp. Även om det inte känns bra.

Men att inte ha mat hemma, det ger mig verkligen panik. Vad kan man göra? Finns det något man kan göra? Som sagt klarar vi oss normalt så soc kan ju inte direkt hjälpa i denna sitsen. Och även om de kunde det så hade ju de pengarna inte hunnit in före barnbidraget ändå så det hade inte gjort någon skillnad?

Hjälp mig, hur gör jag nu? ????

• Svar på tråden Hur gör jag nu?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Usch) skrev 2021-08-10 22:53:11 följande:

Okej, då blir det svårt att sälja den. Du kanske kan sluta shoppa? Det är en onödig utgift

Haha. Ja för shopping är något jag ägnar mig väldigt mycket åt!

Nä, hade jag shoppat mycket hade jag väl haft en hel del med värde att sälja, eller hur?
  • Anonym (3)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-10 22:07:03 följande:

Jag har panik. 20kr på kontot och mat för max 2-3 dagar hemma. Inget till frukost hemma heller.

Barnbidrag om 10 dagar. Normalt har vi så vi klarar oss men den här månaden blev inget som det skulle. Hur gör jag nu?

Tidigare idag stod barnen vid kylen och var hungriga men hittade inget. De delade en morot till slut? Själv gick jag undan för jag bröt ihop totalt. Mina barn ska inte gå hungriga ????

Som om det inte vore nog fyller ena barnet år i helgen. Men det finns ju inte en chans att vi kan fixa presenter eller ens ett kalas eller en tårta till helgen. Det går väl att skjuta upp. Även om det inte känns bra.

Men att inte ha mat hemma, det ger mig verkligen panik. Vad kan man göra? Finns det något man kan göra? Som sagt klarar vi oss normalt så soc kan ju inte direkt hjälpa i denna sitsen. Och även om de kunde det så hade ju de pengarna inte hunnit in före barnbidraget ändå så det hade inte gjort någon skillnad?

Hjälp mig, hur gör jag nu? ????

Jag har inte läst tråden men tipsar om att beställa hem mat och presenter till barnet med faktura. Man kan handla på Willys och betala med faktura senare. Finns även andra butiker där man kan beställa mat.

Ett annat tips är att söka hjälp via facebook. Många har mat stående hemma som blivit felköp eller för mycket köpt eller liknande som de annars kastar. Fråga om du kan få överblivna produkter.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Isa) skrev 2021-08-10 22:54:15 följande:

Vad har ni för mat hemma? Hur många är ni?

Hur mycket kan du låna av familj och vänner? Även om någon bara kan ge en tjuga så räcker det ju ändå till ett paket spaghetti. Många bäckar små. Våga tänka utanför boxen och be människor om hjälp som kanske kan ställa upp, grannar, kollegor, barnens kompisars föräldrar? om du vet att du kan betala tillbaka så blir det ju inte lika pinsamt. Om du INTE kan betala tillbaka be om att FÅ, inte låna. Men det gäller väl främst familj och vänner.

Soc, giving people, skriv på facebook? du kan be om mat, inte pengar, folk kan vara villigare att komma med en matkasse så de vet att deras hjälp går till vad som var sagt.

Om barnet fyller i helgen, har ni inte köpt present redan? Om inte är hemmagjorda presentkort jättebra!

Tex biocheck, leklandsbesök etc eller vad nu barnet gillar. Om du skriver vilken summa du har råd med, intressen och ungefärlig ålder om du inte vill säga exakt kan vi ju komma med förslag.

Vi har kyckling som är lagom till en middag och fisk som även det räcker till en middag. Sen har vi nog så jag kan slänga ihop någon vegetarisk rätt en dag till. Så tre dagar. Har förstås lite basvaror men inget som kan bli en hel måltid. Vi är 4st. Två vuxna och två barn (7 & snart 10år).

Vi har inte speciellt många vi känner så pass bra att vi vill fråga om att låna pengar. Men givetvis har vi frågat de vi kan. En kunde erbjuda en hundralapp så den ska vi köpa smör, mjölk och förhoppningsvis hittar vi något billigt och bra som kan funka till middag ett par dagar till!

Nej, vi skulle köpa present denna veckan (vet inte varför vi ständigt gör så?presenter är vi dåliga på att inhandla ?i tid?). Men den idén sprack ju när katten blev dålig.

Ja, alltså, normalt är ju ekonomin inget problem. Så pengar till present finns, bara inte just precis nu. Hon får stå ut med att kalaset skjuts upp en vecka helt enkelt. Hon är en vettig tjej så det ska nog inte vara några problem.

Det är mest maten jag är nojig över.

Tack snälla för mycket bra tips!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Usch) skrev 2021-08-10 23:01:00 följande:

Du kanske kan sälja lite barnkläder eller baka kakor ock sälja det?

Letar för fullt efter saker som går att sälja här hemma. Baka är inte ett alternativ då det inte finns grejer hemma till det. Bra tips annars.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (3) skrev 2021-08-10 23:06:25 följande:

Jag har inte läst tråden men tipsar om att beställa hem mat och presenter till barnet med faktura. Man kan handla på Willys och betala med faktura senare. Finns även andra butiker där man kan beställa mat.

Ett annat tips är att söka hjälp via facebook. Många har mat stående hemma som blivit felköp eller för mycket köpt eller liknande som de annars kastar. Fråga om du kan få överblivna produkter.

Mat på faktura kan ju funka. Ska kolla om det alternativet finns här i stan!

Present till barnet löser sig. Hon får ha kalas en vecka senare bara, det ska allt gå bra.

Tack för tips!
  • Anonym (Orolig)
    Haterreal skrev 2021-08-10 23:14:34 följande:

Finns ju även hygglig mat som ICA och andra matbutiker slänger, vissa lever ju på dumping. Fråga på ditt ICA om de har matvaror som de kastat, och se om du kan ta det

Kan ju också funka. Värt att kolla upp!
  • Anonym (Klara)

Hur mycket har din sambo på kontona då? Eller vem nu den andre vuxne i hushållet är.

• Anonym (Isa)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-10 23:09:35 följande:

Vi har kyckling som är lagom till en middag och fisk som även det räcker till en middag. Sen har vi nog så jag kan slänga ihop någon vegetarisk rätt en dag till. Så tre dagar. Har förstås lite basvaror men inget som kan bli en hel måltid. Vi är 4st. Två vuxna och två barn (7 & snart 10år).

Vi har inte speciellt många vi känner så pass bra att vi vill fråga om att låna pengar. Men givetvis har vi frågat de vi kan. En kunde erbjuda en hundralapp så den ska vi köpa smör, mjölk och förhoppningsvis hittar vi något billigt och bra som kan funka till middag ett par dagar till!

Nej, vi skulle köpa present denna veckan (vet inte varför vi ständigt gör så?presenter är vi dåliga på att inhandla ?i tid?). Men den idén sprack ju när katten blev dålig.

Ja, alltså, normalt är ju ekonomin inget problem. Så pengar till present finns, bara inte just precis nu. Hon får stå ut med att kalaset skjuts upp en vecka helt enkelt. Hon är en vettig tjej så det ska nog inte vara några problem.

Det är mest maten jag är nojig över.

Tack snälla för mycket bra tips!

Ok. Försök köpa saker som kan dryga ut den mat ni har. Och billigt. Tex linser är väl billigt. Morötter. Potatis. Om det bara finns lite kyckling och du slänger in saker som drygar ut så kan det räcka till ytterligare en middag.

Förstår att det är svårt att fråga folk om pengar. Köp inte smör, det är dyrt. Satsa hellre på tex havregryn och en burk billig äppelmos, så har ni grötfrukost som räcker ett bra tag.

Har du mjöl hemma, köp jäst och baka bröd.

Om du kan köpa några ägg så går det att göra pannkakor på ägg, mjöl, salt och vatten istället för mjölk. Lite billigare. Inte jättemättande för en vuxen men för barnen räcker det.

Gå till skogen och plocka blåbär! Och svamp om ni gillar det.

Om det finns brännässlor nu, plocka och gör nässelsoppa.

Om ni vågar och om det går där ni bor - dumpstra! Egentligen olagligt så var försiktiga, men det är alltså att plocka mat som matbutikerna slängt. Mycket av den maten är fin mat som absolut går att äta! Finns mycket regler kring mat så att ätbar mat tyvärr slängs. Detta får ni göra nattetid isåfall.

Skönt att tjejen förstår att kalaset måste dröja en stund. Men med presentkort blir det ju present på rätta dagen.

Vad har du för bakingredienser hemma? Kanske finns så det räcker till att baka någon god kaka.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Klara) skrev 2021-08-10 23:19:11 följande:

Hur mycket har din sambo på kontona då? Eller vem nu den andre vuxne i hushållet är.

Noll. Tyvärr. Mannen blev av med jobbet pga pandemin och har väldigt låg inkomst för tillfället.
  • Prickigt

Här i hos oss finns det något som heter Blekingehjälpen, ett gäng goa tjejer som med folkets hjälp hjälper människor i nöd. Kan ju vara så att det finns något liknande där du bor? Värt att kolla upp iallafall! Blekingehjälpen hittar man enklast på facebook...

Svar på tråden Hur gör jag nu?