• Anonym (Orolig)

Hur gör jag nu?

Jag har panik. 20kr på kontot och mat för max 2-3 dagar hemma. Inget till frukost hemma heller.

Barnbidrag om 10 dagar. Normalt har vi så vi klarar oss men den här månaden blev inget som det skulle. Hur gör jag nu?

Tidigare idag stod barnen vid kylen och var hungriga men hittade inget. De delade en morot till slut? Själv gick jag undan för jag bröt ihop totalt. Mina barn ska inte gå hungriga ????

Som om det inte vore nog fyller ena barnet år i helgen. Men det finns ju inte en chans att vi kan fixa presenter eller ens ett kalas eller en tårta till helgen. Det går väl att skjuta upp. Även om det inte känns bra.

Men att inte ha mat hemma, det ger mig verkligen panik. Vad kan man göra? Finns det något man kan göra? Som sagt klarar vi oss normalt så soc kan ju inte direkt hjälpa i denna sitsen. Och även om de kunde det så hade ju de pengarna inte hunnit in före barnbidraget ändå så det hade inte gjort någon skillnad?

Hjälp mig, hur gör jag nu? ????

• Svar på tråden Hur gör jag nu?
  • Anonym (Orolig)
    elin1989 skrev 2021-08-11 23:36:15 följande:

Hur är ni i en situation där ni inte har en enda person ni kan låna 500 kronor av? Jag och min man har liksom inte världens största bekantskapskrets men vem som helst av våra vänner skulle ge oss 500 kronor om vi verkligen behövde. Nu skulle de antagligen bli väldigt chockade om vi plötsligt hade det så dåligt ställt men jag förstår inte hur man kan hamna i en sån situation att ingen kan hjälpa er.

Jadu. Nämen, åh, vad skönt för er.
  • elin1989
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 23:44:25 följande:

Jadu. Nämen, åh, vad skönt för er.

Det gör inte så stor skillnad för oss faktiskt eftersom vi inte lever på marginalen på det sättet.

Men, känner ni ingen? För jag skulle ge typ vem som helst av mina bekanta, skulle inte ens behöva vara vänner, 500 kronor om de sa att de verkligen behövde det. Sen skulle jag ju inte fortsätta ge samma person pengar om de inte betalade tillbaka, men det är ju en annan fråga.
  • Anonym (Orolig)
    elin1989 skrev 2021-08-12 00:26:11 följande:

Det gör inte så stor skillnad för oss faktiskt eftersom vi inte lever på marginalen på det sättet.

Men, känner ni ingen? För jag skulle ge typ vem som helst av mina bekanta, skulle inte ens behöva vara vänner, 500 kronor om de sa att de verkligen behövde det. Sen skulle jag ju inte fortsätta ge samma person pengar om de inte betalade tillbaka, men det är ju en annan fråga.

Jo, absolut gör vi det men vi vill inte fråga vem som helst. Det är inte vanligt att vi behöver låna pengar av någon. Isf har det oftare varit att vi lånat ut pengar till dem. Och då är det klart det tar emot att fråga? Men självklart har vi frågat. Även om det kändes jobbigt, barnen måste ju få mat liksom. Och vi fick en hundring av en. Vilket hjälpte mycket ihop med matkassen vi tilldelades via en organisation! Så situationen är ju löst nu.

Nu handlar allt om att bygga upp en buffert igen, snåla med pengarna lite extra så man kan spara mer hela tiden. Och för att göra även det har jag fått otroligt bra tips här i tråden!
  • fornminne

Som sagt ts, man får hjälp akut om man har barn hemma och det inte finns mat. Tänk aldrig mer att barnen måste gå hungriga. Ring Soc direkt nästa gång! Jag hoppas förstås att det inte blir någon nästa gång, men om. Barn får inte svälta i Sverige. Nya kläder, födelsedagspresenter och dyl kanske får vänta, men matkuponger får man om det är akut.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-12 08:02:05 följande:

Jo, absolut gör vi det men vi vill inte fråga vem som helst. Det är inte vanligt att vi behöver låna pengar av någon. Isf har det oftare varit att vi lånat ut pengar till dem. Och då är det klart det tar emot att fråga? Men självklart har vi frågat. Även om det kändes jobbigt, barnen måste ju få mat liksom. Och vi fick en hundring av en. Vilket hjälpte mycket ihop med matkassen vi tilldelades via en organisation! Så situationen är ju löst nu.

Nu handlar allt om att bygga upp en buffert igen, snåla med pengarna lite extra så man kan spara mer hela tiden. Och för att göra även det har jag fått otroligt bra tips här i tråden!

Är också väldigt förvånad över att ni inte känner en enda person som kan låna er pengar. Har ni inga föräldrar? Syskon? Kusiner? Bästa vänner? Vi lever ändå i Sverige där de flesta vuxna har jobb och tjänar en hyfsad lön.
  • Anonym (Oansvarigt)

Tycker verkligen synd om dina barn som har en sådan oansvarig förälder som dig. Hur kan man helt plötsligt bara ha 20kr på kontot? Planerar du ingenting eller? Klarar du inte att hantera ekonomin och till och med lämnar dina barn hungriga och utan present på födelsedagen så borde du ha en godman som tar hand om din ekonomi. Spelar ingen roll om det ?bara? hänt denna månad. Det FÅR inte hända alls. Bara för att det finns folk som inte klarar planering så ska man inte parasitera sig på skattepengar genom att gå till soc! Har du dålig ekonomi får du väl bara acceptera att du inte kan köpa vissa saker och måste äta billig mat!

• Anonym (Sälja)

Sälj lite gamla leksaker o barnkläder o annat i köp/säljgrupper på facebook. Det kan ju dra in några 20or här o där.

• Anonym (positivt)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 12:19:29 följande:
    Läser du allt jag skrivit så kan du även förstå att vi hade en buffert, om än inte jättestor, som vi behövt delvis leva på sen han blev av med jobbet. 
    Ja, och om du ser på det positiva så hade ni sparpengar som gjorde att ni slapp ta SMS-lån för att lösa både de de akuta utgifterna nu och mannens avsaknad av inkomst över längre tid.

Bra gjort av er.

Sedan har ni en situation nu på några dagar innan barnbidraget kommer men det kan ni ju överleva.

Om ni har fått någon matkasse så är ju det bra men annars så säger jag som så många andra, tala med kyrkan.
  • Anonym (positivt)
    Anonym (Oansvarigt) skrev 2021-08-12 15:38:03 följande:
    Tycker verkligen synd om dina barn som har en sådan oansvarig förälder som dig. Hur kan man helt plötsligt bara ha 20kr på kontot? Planerar du ingenting eller? Klarar du inte att hantera ekonomin och till och med lämnar dina barn hungriga och utan present på födelsedagen så borde du ha en godman som tar hand om din ekonomi. Spelar ingen roll om det bara hänt denna månad. Det FÅR inte hända alls. Bara för att det finns folk som inte klarar planering så ska man inte parasitera sig på skattepengar genom att gå till soc! Har du dålig ekonomi får du väl bara acceptera att du inte kan köpa vissa saker och måste äta billig mat!
    Vad får inte hända? Att katten blir sjuk och måste avlivas?

Sluta bete dig illa.
  • Lillmajsan
    Anonym (Oansvarigt) skrev 2021-08-12 15:38:03 följande:

Tycker verkligen synd om dina barn som har en sådan oansvarig förälder som dig. Hur kan man helt plötsligt bara ha 20kr på kontot? Planerar du ingenting eller? Klarar du inte att hantera ekonomin och till och med lämnar dina barn hungriga och utan present på födelsedagen så borde du ha en godman som tar hand om din ekonomi. Spelar ingen roll om det ?bara? hänt denna månad. Det FÅR inte hända alls. Bara för att det finns folk som inte klarar planering så ska man inte parasitera sig på skattepengar genom att gå till soc! Har du dålig ekonomi får du väl bara acceptera att du inte kan köpa vissa saker och måste äta billig mat!

Men för helsike nu få du ge dig! 
    Om du har läst alla TS svar så borde du ha läst att TS även hade blivit utsatt för ett brott som drabbade dom ekonomiskt som just nu ligger hos polisen. Vad det är för brott kan vi bara spekulera i men att det handlar om ekonomisk karaktär har framgått. Då ha vi lite att välja på så som inbrott, rån, stöld, förskingring, skimning samt identitetsstöld. Alla dessa påverka den enskildes ekonomi negativt och kan drabba ALLA oavsett hur försiktigt man än är med sin ekonomi.
    Lägg då också som sagt till historien med den sjuka katten på det så sitter man snart i en ekonomisk kris hur jävla ansvarig man har varit innan.
    Vi alla kan ha otur när man tänker ibland men för vissa är det värre än för andra ser jag.
    Så det bästa för alla är att man tar sig ett varv till med tankeverksamheten innan man yttra sig om saker som man dels inte ha en aning om eller att man tar saker för givet och utgå från det värsta utan att ha den minsta susning om bakomliggande orsaker till att det har blivit som det blivit.
    Guds ord "behandla andra så som du själv vill bli behandlad" borde fler ta efter!
Svar på tråden Hur gör jag nu?