• Anonym (Orolig)

Hur gör jag nu?

Jag har panik. 20kr på kontot och mat för max 2-3 dagar hemma. Inget till frukost hemma heller.

Barnbidrag om 10 dagar. Normalt har vi så vi klarar oss men den här månaden blev inget som det skulle. Hur gör jag nu?

Tidigare idag stod barnen vid kylen och var hungriga men hittade inget. De delade en morot till slut? Själv gick jag undan för jag bröt ihop totalt. Mina barn ska inte gå hungriga ????

Som om det inte vore nog fyller ena barnet år i helgen. Men det finns ju inte en chans att vi kan fixa presenter eller ens ett kalas eller en tårta till helgen. Det går väl att skjuta upp. Även om det inte känns bra.

Men att inte ha mat hemma, det ger mig verkligen panik. Vad kan man göra? Finns det något man kan göra? Som sagt klarar vi oss normalt så soc kan ju inte direkt hjälpa i denna sitsen. Och även om de kunde det så hade ju de pengarna inte hunnit in före barnbidraget ändå så det hade inte gjort någon skillnad?

Hjälp mig, hur gör jag nu? ????

• Svar på tråden Hur gör jag nu?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Pantbank) skrev 2021-08-11 20:23:10 följande:

Har du någon pantbank i närheten? När jag hade kris med pengar vid ett tillfälle, så pantsatte jag en del av mina saker. Hade några guldringar. 

En pantbank tar ju emot olika saker.

Kan vara ett snabbt sätt att få in pengar. Inte till det bästa priset, men ibland har man kanske inget val.

Man kan ju välja att köpa tillbaka det man pantsatt.

Ett tips i all välmening.

Hoppa det löser sig för dig och din familj.

Osäker på det. Men det bör väl finnas någonstans i närheten tycker man ju.

Ska kika runt lite hemma och se om vi har något - men nu tror jag dock att vi har mat så vi klarar oss alla dagar!

Tack.
  • Ticketocka
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 21:06:02 följande:
    På vilket sätt verkar vi leva långt över våra tillgångar? Som jag skrev så har vi ju normalt pengar så vi klarar oss?

Och du har ju heller ingen aning om hur mycket vi hade eller hur länge vi behövt ?sno? från sparkontot, eller hur? Förstår inte ditt tänk när du säger så eftersom du inte har en aning om hur vi lever en normal månad.

Min man får ersättning men det är inte mer än ca 4000. Däremot är det ungefär vad som behövs utöver min lön för att vi ska ha det bra. Vi har det inte direkt knapert annars. Men nu blev det så efter en rad händelser och då bad jag om tips. Vad jag kan komma ihåg har jag bara bett om tips - inte påhopp.
    Nu har jag ju sett i tidigare inlägg att du gärna spelar martyr och tycker att du får påhopp och blir nedtryckt så fort någon har en mer kritisk syn än vad du tycks ha. Men ja, du verkar ju behöva tas ner lite på jorden. Och tipsen går ju ut på att någon ska ge er mat eller pengar, annars hade ni ju inte rett ut situationen och era barn hade fått svälta. Om man nu bara lever månad för månad verkar det ju fullkomligt sanslöst att din man inte var med i a-kassan, när ni står och faller med en enda utgift. Och det går ju knappast ihop med att ni behövt bränna hela sparkontot under pandemin om ni nu har det så bra ekonomiskt i övrigt.
  • Anonym (***)
    På vilket sätt verkar vi leva långt över våra tillgångar? Som jag skrev så har vi ju normalt pengar så vi klarar oss?

Och du har ju heller ingen aning om hur mycket vi hade eller hur länge vi behövt ?sno? från sparkontot, eller hur? Förstår inte ditt tänk när du säger så eftersom du inte har en aning om hur vi lever en normal månad.

Min man får ersättning men det är inte mer än ca 4000. Däremot är det ungefär vad som behövs utöver min lön för att vi ska ha det bra. Vi har det inte direkt knapert annars. Men nu blev det så efter en rad händelser och då bad jag om tips. Vad jag kan komma ihåg har jag bara bett om tips - inte påhopp.
    Ni har ju inte klarat er på era pengar, din lön plus hans 4 000 kr. Du skriver ju själv att ni plockat från sparkontona:

Läser du allt jag skrivit så kan du även förstå att vi hade en buffert, om än inte jättestor, som vi behövt delvis leva på sen han blev av med jobbet. 
  • Anonym (Orolig)
    Ticketocka skrev 2021-08-11 21:19:35 följande:

Nu har jag ju sett i tidigare inlägg att du gärna spelar martyr och tycker att du får påhopp och blir nedtryckt så fort någon har en mer kritisk syn än vad du tycks ha. Men ja, du verkar ju behöva tas ner lite på jorden. Och tipsen går ju ut på att någon ska ge er mat eller pengar, annars hade ni ju inte rett ut situationen och era barn hade fått svälta. Om man nu bara lever månad för månad verkar det ju fullkomligt sanslöst att din man inte var med i a-kassan, när ni står och faller med en enda utgift. Och det går ju knappast ihop med att ni behövt bränna hela sparkontot under pandemin om ni nu har det så bra ekonomiskt i övrigt.

Men läser du bara vad du vill läsa?

Det hängde ju inte bara på en enda utgift. Som jag skrivit flera gånger.

Och som jag även skrivit så har vi tagit ut från sparkontot några gånger, inte varje månad. Så jo, för att vara två vuxna varav en arbetslös så tycker jag verkligen vi haft det bra ekonomiskt. Många andra hade nog inte ens gått runt om inte båda haft en lön.

Men det har ju löst sig nu och nu kommer vi klara oss bra fram till nästa fredag då allt blir som vanligt igen. Iaf på det ekonomiska planet. Med den enda skillnaden att vi måste bygga upp ett nytt sparande.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (***) skrev 2021-08-11 21:22:37 följande:

Ni har ju inte klarat er på era pengar, din lön plus hans 4 000 kr. Du skriver ju själv att ni plockat från sparkontona:

Läser du allt jag skrivit så kan du även förstå att vi hade en buffert, om än inte jättestor, som vi behövt delvis leva på sen han blev av med jobbet. 

Delvis ja. Vi har inte plockat ut från sparkontot varje månad utan bara då vi verkligen behövt.
  • Jemp

Att ni behövt tömma sparkontot även innan katten osv är ju ett tydligt tecken att ni lever över era tillgångar under hans arbetslöshet och därmed att problemet riskerar att återkomma nästa månad. Skönt att det löst sig för tillfället, dock.
  • Anonym (***)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 22:10:47 följande:
    Delvis ja. Vi har inte plockat ut från sparkontot varje månad utan bara då vi verkligen behövt.
    Vilket är konstigt eftersom du skriver att ni klarat er bra på era inkomster. 

Hur kommer det sig att mannen bara får ut 4 000 kr i månaden,  är det ett medvetet val,  typ ingen a-kassa?
  • Anonym (Orolig)
    Jemp skrev 2021-08-11 22:18:32 följande:

Att ni behövt tömma sparkontot även innan katten osv är ju ett tydligt tecken att ni lever över era tillgångar under hans arbetslöshet och därmed att problemet riskerar att återkomma nästa månad. Skönt att det löst sig för tillfället, dock.

Fast vi har inte räkningar på mer än det nödvändiga och köper i princip aldrig något vi inte behöver (som så många andra gör). Vi vet ju att vi klarar oss nästa månad och dessutom kan spara lite. Så nej, jag skulle inte säga att vi lever över våra tillgångar utan använder våra tillgångar väldigt aktsamt och planerande.

Sådana här saker kan hända vem som helst, och vi hade oturen att det blev rätt extremt. Men samtidigt hade vi turen att det bara var lite mer än en vecka det skulle skitit sig.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (***) skrev 2021-08-11 22:36:40 följande:

Vilket är konstigt eftersom du skriver att ni klarat er bra på era inkomster. 

Hur kommer det sig att mannen bara får ut 4 000 kr i månaden,  är det ett medvetet val,  typ ingen a-kassa?

Då vi tagit ut sparpengar har varit då mannen inte fått ut något. Och någon extra tusenlapp till semestern, vilket du såklart kommer att ifrågasätta också. Men det var det värt ändå, för barnen fick göra något extra.

Han jobbade deltid (jobbet han förlorade) och så hade han eget företag och tydligen gjorde det att något blev knas med a-kassan. Men jo, han har a-kassa. Bara det att den blir väldigt låg i hans fall.
  • elin1989
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 09:37:01 följande:

Ja, jag har pratat med dem och som du säger så kan de inte hjälpa oss som normalt har pengar så vi klarar oss. Konstigt egentligen med tanke på att vi har barn som står utan mat snart. Men så var det i alla fall.

Jag har försökt att sälja av det vi har hemma som går att sälja, men ingen har nappat än. Hoppas på det under dagen!

Ingen i familjen kan tyvärr hjälpa denna månad. Någon middag kan vi såklart få komma över och äta men det kan jag inte med att be om i 9 dagar till, haha.

Ska höra av mig till vår församling nu, hoppas på det bästa. Tack för svar!

Hur är ni i en situation där ni inte har en enda person ni kan låna 500 kronor av? Jag och min man har liksom inte världens största bekantskapskrets men vem som helst av våra vänner skulle ge oss 500 kronor om vi verkligen behövde. Nu skulle de antagligen bli väldigt chockade om vi plötsligt hade det så dåligt ställt men jag förstår inte hur man kan hamna i en sån situation att ingen kan hjälpa er.
Svar på tråden Hur gör jag nu?