• Anonym (Amanda)

    Varför är du emot elektiva snitt, egentligen?

    När man läser trådar på detta forum angående blivande mammor som önskar ett snitt så kryper det alltid fram människor med Mycket starka åsikter! Jag finner det intressant, och lite konstigt faktiskt, och undrar vad dessa känslor/åsikter beror på?

    Vi förutsätter nu att den blivande mamman fått all info och siffror från vården, men vill ändå föda med snitt (oavsett bakomliggande anledning till det).

    Varför provocerar detta dig? Vad är det som gör att du känner att hon ändå borde föda vaginalt? Är nyfiken på det egna resonemanget, vad är det som du anser att mamman borde uppleva, eller gå igenom? Varför?

  • Svar på tråden Varför är du emot elektiva snitt, egentligen?
  • Anonym (Verkligen)
    Anonym (Amanda) skrev 2021-09-17 08:19:54 följande:

    Antog att de som önskade sig planerade snitt gjorde det pga en anledning annan än slippa "bli slapp", det känns väldigt mycket som någon slags myt. Okej, finns säkert någon Någon gång som haft det som orsak, men ställer mig mycket tveksam till att det är en vanlig anledning.

    Om det finns bm's med erfarenhet av att prata med rädda kvinnor får ni gärna berätta vad er uppfattning om frågan är?

    Om man inte är rädd/orolig inför en vf så är det ju mycket jobbigare att gå igenom processen att få ett snitt istället för att glida med strömmen (om man får säga så). Med det menar jag att en vf är det förutsatta och vård etc utgår från att det är sättet du iaf ska börja din förlossning på, du måste ju aktivt ta "fighten" för ett ks. Dessutom är det så sjukt att tycka att en kvinna måste skadas och/eller lida fruktansvärt innan hon får be om ett snitt!

    Från det jag läst, har läst väldigt mycket men är trots allt inte vårdutbildad, så vill ju i stort sett den absoluta majoriteten ha en vf och majoriteten av de som önskar ks är omföderskor. Iom det har jag svårt att se att vården skulle bli än mer överbelastad. Tycker alla ska ha möjlighet att prata om förväntningar och rädslor inför en födsel, för att sedan få saklig, ovinklad information.

    Ett ks innebär ju ändå ett ärr över buken, där det inte sällan blir överhäng, nervpåverkan etc etc. Om det känns lättare att hantera än en underlivsförändring så säger väl även det något om hur en vf skulle kunna påverka en negativt?

    Slutligen tycker jag det är hemskt när man uttalar sig negativt, eller rent av elakt, gentemot personer som gjort ett annat val än sig själv. Det här är ändå ett känsligt ämne och inte lätt att höra nedsättande kommentarer oavsett om man önskat sig ett ks eller upplevt förlossningsskador!


    Så fint skrivet. 


    Jag är i processen nu och kan säga att det är fruktansvärt utmattande. Och då har jag ändå träffat förstående och snäll personal.


    Jag önskar jag inte haft min fobi och sluppit dessa veckor av ångest, sömnsvårigheter och att behöva vända ut och in på mig själv inför främlingar. Men nu är det så och jag är glad att möjligheten att få hjälp finns. Att någon kan förstå, och bemöta mig på det sätt som jag kommer klara av att hantera. 


    Det här är inget man gör för kul. Samtidigt är det ingenting jämfört med tanken på en vf för mig. 

  • Anonym (?)
    Anonym (Verkligen) skrev 2021-09-17 10:56:00 följande:

    Så fint skrivet. 


    Jag är i processen nu och kan säga att det är fruktansvärt utmattande. Och då har jag ändå träffat förstående och snäll personal.


    Jag önskar jag inte haft min fobi och sluppit dessa veckor av ångest, sömnsvårigheter och att behöva vända ut och in på mig själv inför främlingar. Men nu är det så och jag är glad att möjligheten att få hjälp finns. Att någon kan förstå, och bemöta mig på det sätt som jag kommer klara av att hantera. 


    Det här är inget man gör för kul. Samtidigt är det ingenting jämfört med tanken på en vf för mig. 


    För att få ett perspektiv på detta (om du orkar) så antar jag att det inte är för att du är rädd att bli slapp där nere som du vill ha snitt? Vad är du rädd för? Vad gör att du kämpar så för att få ett snitt? Varför är det viktigt för just dig?
  • Anonym (Verkligen)
    Anonym (?) skrev 2021-09-17 12:09:16 följande:

    För att få ett perspektiv på detta (om du orkar) så antar jag att det inte är för att du är rädd att bli slapp där nere som du vill ha snitt? Vad är du rädd för? Vad gör att du kämpar så för att få ett snitt? Varför är det viktigt för just dig?


    Just nu orkar jag inte med eventuella påhopp från mindre toleranta i den här tråden. Jag brukar vilja prata om det för att öka förståelsen men inte just nu. :) En överläkare, barnmorskor och kurator förstår mig och kan se att kejsarsnitt är rimligt och det är vad som betyder något för mig just nu. :)
  • Anonym

    Jag är ändå lite nyfiken på hur det fungerar att ha neurotisk fobi för förlossningar (alla är väl ändå lite rädda/nervösa?) och samtidigt vilja ha barn.

    Hur funkar det i praktiken?

    Låter man sig bli gravid först medan man tänker att man ska kräva snitt och annars gör man en sen abort? Är man beredd att offra barnet om man skulle behöva föda vanligt ändå?

    Eller kollar man upp möjligheterna till snitt innan man tillåter sig att bli gravid?

    Finns andra saker inom sjukvård eller det dagliga livet en förlossningsfobiker också har fobi för? Tex andra smärtsamma ingrepp? Sjukdomar?

  • fjanten
    Anonym skrev 2021-09-17 17:46:29 följande:

    Jag är ändå lite nyfiken på hur det fungerar att ha neurotisk fobi för förlossningar (alla är väl ändå lite rädda/nervösa?) och samtidigt vilja ha barn.

    Hur funkar det i praktiken?

    Låter man sig bli gravid först medan man tänker att man ska kräva snitt och annars gör man en sen abort? Är man beredd att offra barnet om man skulle behöva föda vanligt ändå?

    Eller kollar man upp möjligheterna till snitt innan man tillåter sig att bli gravid?

    Finns andra saker inom sjukvård eller det dagliga livet en förlossningsfobiker också har fobi för? Tex andra smärtsamma ingrepp? Sjukdomar?


    Vissa får på pränt att de får godkänt snitt innan de ens försöker bli gravida, vissa försöker få det godkänt innan abortgränsen passerat, vissa tar det som det kommer, vissa får fobin under graviditeten och tar processen då. Några har sökt sig till regioner som oftare godkänner snitt än hemregionen - t.ex. från Göteborg till Stockholm, eller från Västerås till Eskilstuna.

    Kan finnas andra saker inom sjukvård eller det dagliga livet som de har fobi för. I det dagliga livet är nog fobi-nivån på samma nivå som för alla andra, däremot kan det tänkas att den är något högre kring olika vårdrelaterade händelser, ifall fobin har utlösts av t.ex. tidigare negativa upplevelser i vårdsituationer, eller av en orelaterad händelse - typ våldtäkt.

    Att ha fobi för förlossning och samtidigt vilja ha barn är inte motsättningar. Förlossningen är ändå en väldigt, väldigt, väldigt, väldigt liten del av att ha barn, på det stora hela. Det är ungefär som att ha flygfobi, men ändå vilja resa utomlands. Då tar man ett annat färdsätt. Viljan att resa utomlands kan ju finnas där även om man inte vågar ta sig till resmålet på samma sätt som majoriteten.
  • Anonym
    Anonym (Q) skrev 2021-09-16 18:51:43 följande:

    Jag tror att det är avundsjuka kvinnor med trasiga snippor som sitter och gnäller om att ?alla ska föda vaginalt, annars har man minsann inte fött barn!?

    Och mitt underliv är som när jag var 18 fast jag är 44.


    Det vore intressant att veta var du fått din sjuka människosyn från. Tror du på riktigt att de med riktigt trasiga snippor sitter och hoppas att andra ska få lida av samma sak?!

    Man utgår ofta från sig själv.

    Om du hade fått HIV, hade du då sett till att smitta så många som möjligt för att fler skulle bli smittade?

    Om ditt barn dog i en bilolycka pga kass bilstol, hade du då hoppats att grannens barn som har samma stol skulle förolyckas eller hade du varnat för att just den bilstolen var orsaken till barnets död?

    Kvinnor med trasiga snippor är nog dom som är mest måna om att andra ska slippa få samma slutresultat.

    PS. Ditt underliv är inte som när du var 18, underlivet påverkas av graviditeten ändå. Och oavsett graviditet eller ej så åldras väl vagina, livmoder och allt i takt med din övriga kropp. Eller tänker du att din snippa är 18 när du är 75 också?

    Har du fler kroppsdelar som på något underligt vis stannat i åldrande?
  • Anonym (Sa)
    Anonym skrev 2021-09-17 18:06:31 följande:

    Det vore intressant att veta var du fått din sjuka människosyn från. Tror du på riktigt att de med riktigt trasiga snippor sitter och hoppas att andra ska få lida av samma sak?!

    Man utgår ofta från sig själv.

    Om du hade fått HIV, hade du då sett till att smitta så många som möjligt för att fler skulle bli smittade?

    Om ditt barn dog i en bilolycka pga kass bilstol, hade du då hoppats att grannens barn som har samma stol skulle förolyckas eller hade du varnat för att just den bilstolen var orsaken till barnets död?

    Kvinnor med trasiga snippor är nog dom som är mest måna om att andra ska slippa få samma slutresultat.

    PS. Ditt underliv är inte som när du var 18, underlivet påverkas av graviditeten ändå. Och oavsett graviditet eller ej så åldras väl vagina, livmoder och allt i takt med din övriga kropp. Eller tänker du att din snippa är 18 när du är 75 också?

    Har du fler kroppsdelar som på något underligt vis stannat i åldrande?


    Precis , riktigt obehaglig människosyn.

    Jag gick sönder ganska mycket när jag födde första barnet (fick op senare för att fixa det) , var 18 och fick förlösas med sugklocka (det ökar ju risken).

    Jag skulle absolut inte gå runt och hoppas att andra som föder ska gå sönder lika mycket som jag gjorde .. sjukt att tänka så.

    Jag vet att det kan hända men min mamma t.ex har fött fyra barn utan några skador och jag känner jättemånga som har fött vaginalt och inte alls haft samma otur som jag så det är inte så att jag avråder andra kvinnor från att föda vaginalt pga hur det var för mig.

    Har även gjort ett akutsnitt och det är ju ingen dans på rosor heller .. mitt läkte bra men det var inte så lätt direkt efter och gjorde riktigt ont. Och har en vän som fick infektion efter snitt.

    Tredje barnet som jag väntar nu blir antagligen med planerat snitt men det är av andra anledningar (medicinska).

    Och ja , graviditet påverkar absolut underlivet även om man inte föder vaginalt och det gör även åldrande så ingen har ett underliv som en 18-åring när man är 44.
  • Anonym
    fjanten skrev 2021-09-17 17:56:13 följande:
    Vissa får på pränt att de får godkänt snitt innan de ens försöker bli gravida, vissa försöker få det godkänt innan abortgränsen passerat, vissa tar det som det kommer, vissa får fobin under graviditeten och tar processen då. Några har sökt sig till regioner som oftare godkänner snitt än hemregionen - t.ex. från Göteborg till Stockholm, eller från Västerås till Eskilstuna.

    Kan finnas andra saker inom sjukvård eller det dagliga livet som de har fobi för. I det dagliga livet är nog fobi-nivån på samma nivå som för alla andra, däremot kan det tänkas att den är något högre kring olika vårdrelaterade händelser, ifall fobin har utlösts av t.ex. tidigare negativa upplevelser i vårdsituationer, eller av en orelaterad händelse - typ våldtäkt.

    Att ha fobi för förlossning och samtidigt vilja ha barn är inte motsättningar. Förlossningen är ändå en väldigt, väldigt, väldigt, väldigt liten del av att ha barn, på det stora hela. Det är ungefär som att ha flygfobi, men ändå vilja resa utomlands. Då tar man ett annat färdsätt. Viljan att resa utomlands kan ju finnas där även om man inte vågar ta sig till resmålet på samma sätt som majoriteten.
    Tack för ett väl utförligt svar<3
  • Anonym
    Anonym (Sa) skrev 2021-09-17 18:42:35 följande:
    Precis , riktigt obehaglig människosyn.

    Jag gick sönder ganska mycket när jag födde första barnet (fick op senare för att fixa det) , var 18 och fick förlösas med sugklocka (det ökar ju risken).

    Jag skulle absolut inte gå runt och hoppas att andra som föder ska gå sönder lika mycket som jag gjorde .. sjukt att tänka så.

    Jag vet att det kan hända men min mamma t.ex har fött fyra barn utan några skador och jag känner jättemånga som har fött vaginalt och inte alls haft samma otur som jag så det är inte så att jag avråder andra kvinnor från att föda vaginalt pga hur det var för mig.

    Har även gjort ett akutsnitt och det är ju ingen dans på rosor heller .. mitt läkte bra men det var inte så lätt direkt efter och gjorde riktigt ont. Och har en vän som fick infektion efter snitt.

    Tredje barnet som jag väntar nu blir antagligen med planerat snitt men det är av andra anledningar (medicinska).

    Och ja , graviditet påverkar absolut underlivet även om man inte föder vaginalt och det gör även åldrande så ingen har ett underliv som en 18-åring när man är 44.
    Jag är ledsen över att du fick de komplikationer du fick och jag förstår till hundra att du inte önskar det för någon annan. 

    Min exempel var inte riktigt applicerbara på förlossningssätt egentligen. precis som du säger är ju förlossning/kejsarsnitt som ett lotteri-båda kan gå riktigt bra och båda kan ge riktigt hemska komplikationer...

    Håller tummarna för att förlösningen av tredje barnet ska gå bra utan ovälkomna komplikationer<3
  • Anonym (Verkligen)
    Anonym skrev 2021-09-17 17:46:29 följande:

    Jag är ändå lite nyfiken på hur det fungerar att ha neurotisk fobi för förlossningar (alla är väl ändå lite rädda/nervösa?) och samtidigt vilja ha barn.

    Hur funkar det i praktiken?

    Låter man sig bli gravid först medan man tänker att man ska kräva snitt och annars gör man en sen abort? Är man beredd att offra barnet om man skulle behöva föda vanligt ändå?

    Eller kollar man upp möjligheterna till snitt innan man tillåter sig att bli gravid?

    Finns andra saker inom sjukvård eller det dagliga livet en förlossningsfobiker också har fobi för? Tex andra smärtsamma ingrepp? Sjukdomar?


    Jag kan bidra med att svara på din sista fråga. :) Jag har inga andra fobier, har aldrig haft psykiska problem, är inte rädd för andra medicinska ingrepp eller liknande. Snarare är jag rätt så medicinskt intresserad, kan en del som jag snappat upp genom att bara tycka det är intressant. Är väldigt icke-neurotisk som person, alltså lugn, sansad. Har bra självkänsla, har aldrig hatat min kropp eller liknande. 


    Vill bara visa att man kan vara en helt psykiskt stabil person utöver denna fobi. I mitt fall verkar det inte finnas någon förklaring. 

Svar på tråden Varför är du emot elektiva snitt, egentligen?