• Tom Araya

Flerbarnstillägg - argument för och emot.

Flerbarnstillägg - argument för och emot.

På sidan 121-124 Är invandringen en belastning? - Sida 121 (familjeliv.se) så uppstod diskussionen om flerbarnstilläggets vara eller icke vara.
    Då ämnet är OT i den tråden, så startar jag istället denna tråd för fortsatt diskussion.

Navid Modiri och Bi Puranen pratar om jämlikhet och intergration. Bi Puranen argumenterar bl.a. för att flerbarnstillägget motverkar jämlikhet och integration av invandrade kvinnor, vilket jag håller med om. 

Argumenten mot flerbarnstillägget är att det är det första barnet man behöver göra vissa grundläggande investeringar för, medan efterföljande barns behov ofta kan tillgodoses med samma resurser och kostnaden för dessa då blir mindre per barn räknat. Flerbarnstillägget får fler outbildade kvinnor, särskilt med invandrarbakgrund att bli hemma med barn istället för att utbilda sig och arbeta, därmed blir det en kvinnofälla, motverkar jämlikhet och integration. Även barnen påverkas om de i högre grad är hemma med en mamma som kanske har dåliga eller inga kunskaper i det svenska språket.

Flerbarnstillägg enligt Wikipedia:

Flerbarnstillägg[redigera | redigera wikitext]

Flerbarnstillägg är ett extra ekonomiskt tillägg som betalas ut till den som får allmänt barnbidrag för minst två barn. Man kan också få flerbarnstillägg för barn som har fyllt 16 år fram till och med juni det år barnet fyller 20 år, om barnet bor kvar hos föräldern, är ogift och studerar heltid på gymnasiet, grundskola eller särskola.[1] Om alla barn är myndiga, eller om barnen saknar vårdnadshavare, betalas tillägget ut till den eller de föräldrar som barnen stadigvarande sambor med.[15]

Flerbarnstillägget uppgår för andra barnet till 150 kr i månaden, tredje barnet 580 kr i månaden, fjärde barnet 1 010 kr i månaden och för femte och varje ytterligare barn 1 250 kronor i månaden.[16] För att vara berättigat till flerbarnstillägg skall barnet bo kvar hos föräldern, studera heltid på gymnasiet, grundskola eller särskola och vara ogift.[15]

J

• Svar på tråden Flerbarnstillägg - argument för och emot.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-11-27 19:41:18 följande:
    Om bidraget inte har för avsikt att täcka alla kostnader så kan visserligen ett argument för eller mot flerbarnstillägget bygga på om extra kostnader finns eller inte finns - men detta är inte lagstiftarens syfte.

om det du kallar glappet mellan kostnader X och barnbidrag Y för ett barn är Z kronor

så:

är det du kallar glappet mellan kostnader och barnbidrag för två barn 2 ggr Z kronor ( minus det som kan ärvas och plus det som kan ge extra kostnader) - minus flerbarnstillägget för 2 barn

är det du kallar glappet mellan kostnader och barnbidrag för tre barn 3 ggr Z kronor ( minus det som kan ärvas och plus det som kan ge extra kostnader) - minus flerbarnstillägget för 3 barn

osv osv.

Vi ser att det du kallar glappet ökar med antal barn men inte linjärt då flerbarnstillägget hjälper till att minska det du kallar glappet.

Eftersom barnbidraget och flerbarns tillägget har som syfte att minska det du kallar glappet ( av olika politiska skäl vid olika tidpunkter och av olika regeringar) så är inte flerbarnstillägget motiverat av extra kostnader per barn. Det är helt enkelt en konstruktion för att öka progressiviteten på barnbidraget och minska det du kallar glappet.

Detta är tydligt beskrivet i det material från riksrevisionen som finns länkat till tidigare i tråden.  Detta oavsett du har eller inte har fått svar på vilka extra kostnader per barn som finns eller inte finns.

Att du argumenterar mot att det är rätt att flerbarns tillägget ger vissa föräldrar (de med fler barn) ett större barnbidrag förändrar inte det faktum att det är just det som är lagstiftarens skäl till barnbidrag och flerbarnstillägg.

Alltså behöver inte den fråga du ställer besvaras, den är helt enkelt fler ställd.

Om du däremot vill resonera om kostnader för ett eller fler barn så är det en annan frågeställning som med dagens system inte är kopplad till barnbidrag och flerbarnstillägg. Men då behöver du formulera om dina frågor och de premisser du har för dem.
    Den förklaringen och det resonemanget kan jag förstå och acceptera, även om det för mig inte är starkt skäl nog i förhållande till de negativa effekterna.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2021-11-27 19:26:41 följande:
    Det skulle inte fungera med ett generellt bostadsbidrag på en marknad där hyrorna skiljer sig så mycket åt beroende på var man bor. Det är en helt annan sak med barnbidraget där man räknar med att behoven är lika oavsett var man bor. 
    Det intressanta borde vara förhållandet mellan inkomst och kostnad och inkomsten varierar ju...
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-27 20:55:58 följande:
    Den förklaringen och det resonemanget kan jag förstå och acceptera, även om det för mig inte är starkt skäl nog i förhållande till de negativa effekterna.
    Hur du bedömer effekterna har ju inte med lagstiftarens motiv för bidragens form och belopp att göra. Det är ju två helt skilda saker.

Bara för att du inte bedömer effekterna som positiva så förändrar det inte sakförhållandet i lagstiftarens motiv. OK?!

Så om vi är överens om sakförhållandena kan istället effekterna diskuteras. Tänk, materialet jag länkade till från Riksrevisionen handlar ju om effekter och träffsäkerhet med nuvarande modell och alternativa modeller för barnbidragens utformning.  Spännande läsning.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-27 21:00:53 följande:
    Det intressanta borde vara förhållandet mellan inkomst och kostnad och inkomsten varierar ju...
    Lagstiftaren har satt upp en miniminivå för fler olika förhållanden - det är därför försörjningsstöd betalas ut under vissa förhållanden.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-11-27 21:12:56 följande:
    Hur du bedömer effekterna har ju inte med lagstiftarens motiv för bidragens form och belopp att göra. Det är ju två helt skilda saker.

Bara för att du inte bedömer effekterna som positiva så förändrar det inte sakförhållandet i lagstiftarens motiv. OK?!

Så om vi är överens om sakförhållandena kan istället effekterna diskuteras. Tänk, materialet jag länkade till från Riksrevisionen handlar ju om effekter och träffsäkerhet med nuvarande modell och alternativa modeller för barnbidragens utformning.  Spännande läsning.
    Jag tyckte at Riksrevisionens omdöme om systemet som "träffsäkert" var ganska överdrivet och rymmer väl stora tolerenser för vad som här kan kallas träffsäkert. Men visst, jag förstår deras poäng, men håller inte riktigt med om resultatet och att det är den bästa metoden för att nå önskat resultat.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-27 22:52:19 följande:
    Jag tyckte at Riksrevisionens omdöme om systemet som "träffsäkert" var ganska överdrivet och rymmer väl stora tolerenser för vad som här kan kallas träffsäkert. Men visst, jag förstår deras poäng, men håller inte riktigt med om resultatet och att det är den bästa metoden för att nå önskat resultat.
    Vad som är bästa metoden för att nå önskat resultat beror delvis på vad som är önskat, hur resultatet mäts och vilka konsekvenser i övrigt som är acceptabla eller önskvärda.

Utan att ha dessa premisser klargjorda i bedömningen är det svårt att argumentera för varför man håller med eller inte håller med om resultatet.

Kanske är ett mer exakt sikte för ytterligare träffsäkerhet ( till vad behöver redogöras för) mer kostsamt men av vissa ansett som mer rättvist.

Man behöver för dessa resonemang gräva i vad som anses träffsäkert och vad som anses vara rättvist och på vilka grunder man menar rättvisan är högre och vad rättvisa är och vad den kanske också syftar till. 

Om du inte håller med om riksrevisionens resultat så beror det på någonting, anser du att de inte har rätt grunder och slutsatser för sitt resultat, har ogiltiga eller felaktiga data, eller att resultatet värderas på fel sätt, att de gjort ett underåligt arbete, mäter 'fel' saker, mäter på 'fel' sätt, att de är okunnniga klåpare eller helt enkelt tycker fel saker, eller tycker fel om fel saker?  Det går ju att rada upp massa olika saker som kan avses med påståendet att du 'håller inte riktigt med om resultatet och att det är den bästa metoden för att nå önskat resultat'

• Tom Araya
    Padirac skrev 2021-11-27 23:06:23 följande:
    Vad som är bästa metoden för att nå önskat resultat beror delvis på vad som är önskat, hur resultatet mäts och vilka konsekvenser i övrigt som är acceptabla eller önskvärda.

Utan att ha dessa premisser klargjorda i bedömningen är det svårt att argumentera för varför man håller med eller inte håller med om resultatet.

Kanske är ett mer exakt sikte för ytterligare träffsäkerhet ( till vad behöver redogöras för) mer kostsamt men av vissa ansett som mer rättvist.

Man behöver för dessa resonemang gräva i vad som anses träffsäkert och vad som anses vara rättvist och på vilka grunder man menar rättvisan är högre och vad rättvisa är och vad den kanske också syftar till. 

Om du inte håller med om riksrevisionens resultat så beror det på någonting, anser du att de inte har rätt grunder och slutsatser för sitt resultat, har ogiltiga eller felaktiga data, eller att resultatet värderas på fel sätt, att de gjort ett underåligt arbete, mäter 'fel' saker, mäter på 'fel' sätt, att de är okunnniga klåpare eller helt enkelt tycker fel saker, eller tycker fel om fel saker?  Det går ju att rada upp massa olika saker som kan avses med påståendet att du 'håller inte riktigt med om resultatet och att det är den bästa metoden för att nå önskat resultat'
    Precis och där får vi ingen helhetsbild av rapporten.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-27 23:09:35 följande:
    Precis och där får vi ingen helhetsbild av rapporten.
    Det står klart och tydligt vad lagstiftaren har som önskat resultat. Missade du detta?

Riksrevisionen presenterar en utredning om resultatet av nuvarande modells effektivitet i fråga om måluppfyllnad. Riksrevisionen presenterar också alternativa modeller och hur dessa modeller skulle förändra effektiviteten i fråga om måluppfyllnad.

Vad saknar du? 
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-11-27 23:19:21 följande:
    Det står klart och tydligt vad lagstiftaren har som önskat resultat. 
    Det var inte vad jag talade om, utan om helhetsbild av problemen och vilka effekter olika alternativ för lösningar kan ge.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-11-27 23:19:21 följande:
    Det står klart och tydligt vad lagstiftaren har som önskat resultat. Missade du detta?

Riksrevisionen presenterar en utredning om resultatet av nuvarande modells effektivitet i fråga om måluppfyllnad. Riksrevisionen presenterar också alternativa modeller och hur dessa modeller skulle förändra effektiviteten i fråga om måluppfyllnad.

Vad saknar du? 
    Tom Araya skrev 2021-11-27 23:42:19 följande:
    Det var inte vad jag talade om, utan om helhetsbild av problemen och vilka effekter olika alternativ för lösningar kan ge.
    Jag såg inte att man redogjorde för olika alternativ och ej heller för effekterna.

Vill man inte se baksidorna så kan man sätta upp en målbild där andra effekter inte kommer fram.

Svar på tråden Flerbarnstillägg - argument för och emot.