• Tom Araya

Flerbarnstillägg - argument för och emot.

Flerbarnstillägg - argument för och emot.

På sidan 121-124 Är invandringen en belastning? - Sida 121 (familjeliv.se) så uppstod diskussionen om flerbarnstilläggets vara eller icke vara.
    Då ämnet är OT i den tråden, så startar jag istället denna tråd för fortsatt diskussion.

Navid Modiri och Bi Puranen pratar om jämlikhet och intergration. Bi Puranen argumenterar bl.a. för att flerbarnstillägget motverkar jämlikhet och integration av invandrade kvinnor, vilket jag håller med om. 

Argumenten mot flerbarnstillägget är att det är det första barnet man behöver göra vissa grundläggande investeringar för, medan efterföljande barns behov ofta kan tillgodoses med samma resurser och kostnaden för dessa då blir mindre per barn räknat. Flerbarnstillägget får fler outbildade kvinnor, särskilt med invandrarbakgrund att bli hemma med barn istället för att utbilda sig och arbeta, därmed blir det en kvinnofälla, motverkar jämlikhet och integration. Även barnen påverkas om de i högre grad är hemma med en mamma som kanske har dåliga eller inga kunskaper i det svenska språket.

Flerbarnstillägg enligt Wikipedia:

Flerbarnstillägg[redigera | redigera wikitext]

Flerbarnstillägg är ett extra ekonomiskt tillägg som betalas ut till den som får allmänt barnbidrag för minst två barn. Man kan också få flerbarnstillägg för barn som har fyllt 16 år fram till och med juni det år barnet fyller 20 år, om barnet bor kvar hos föräldern, är ogift och studerar heltid på gymnasiet, grundskola eller särskola.[1] Om alla barn är myndiga, eller om barnen saknar vårdnadshavare, betalas tillägget ut till den eller de föräldrar som barnen stadigvarande sambor med.[15]

Flerbarnstillägget uppgår för andra barnet till 150 kr i månaden, tredje barnet 580 kr i månaden, fjärde barnet 1 010 kr i månaden och för femte och varje ytterligare barn 1 250 kronor i månaden.[16] För att vara berättigat till flerbarnstillägg skall barnet bo kvar hos föräldern, studera heltid på gymnasiet, grundskola eller särskola och vara ogift.[15]

J

• Svar på tråden Flerbarnstillägg - argument för och emot.
  • Anonym (f)
    Padirac skrev 2021-11-27 16:24:08 följande:
    Jo, jag förstå mycket väl vad du skiver och jag säger att du missförstått premisserna - när du sen skriver att du undrar vilka kostnader som finns per barn så frågar jag om du verkligen inte vet detta trots att det varit uppe i flera poster i tråden.

Nej, med fler barn får familjen ett flerbarnstillägg, så det är inte alls lika för alla föräldrar.

Så du förstår att en familj med fler barn får ett minskat ekonomiskt utrymme och du har läst delar av riksrevisionens material, men du tror ändå inte att det finns familjer som skulle få lov att få försörjningsstöd utan flerbarns tillägget - eller har du accepterat detta nu?

Eftersom flerbarns tillägget inte finns för att täcka extra kostnader som tillkommer per barn för fler barn så är dina frågor om dessa extra kostnader ställda utifrån fel premisser. 

Men om du finner det meningsfullt att tjata om det så ställer jag upp på att säga att du leker med halmdockor igen.

Om du verkligen vill diskutera flerbarnstillägget så är det vettigare att ta upp verkliga förhållanden och fakta istället för halmdockan du leker med.
    Näväl, även om vissa skulle behöva socialbidrag så vore det ändå billigare för staten än alla dessa bidrag som regnar över folk som förökar sig som frögurkor.

Kostnaden per barn blir, som redan nämnts, INTE högre per barn så ett barnbidrag per avkomma är det enda riktiga.

Utöver det så tycker jag att barnbidraget borde behovsprövas, men det är en annan diskussion.
  • Tom Araya
    Jo, jag förstå mycket väl vad du skiver och jag säger att du missförstått premisserna - när du sen skriver att du undrar vilka kostnader som finns per barn så frågar jag om du verkligen inte vet detta trots att det varit uppe i flera poster i tråden.
    Som jag också förklarat tydligt upprepade gånger, vilken är extrakostnaden per barn räknat av att ha fler än färre barn?
    Detta har hittills inte besvarats.
    Är det för att du inte förstår frågan eller för att du vill undvika den då du inte har svar?
    Nej, med fler barn får familjen ett flerbarnstillägg, så det är inte alls lika för alla föräldrar.
    Vad var det du inte förstod. Inget bidrag avser att täcka hela kostnaden. Vill/kan du argumentera för undantag eller ej?
    Eftersom flerbarns tillägget inte finns för att täcka extra kostnader som tillkommer per barn för fler barn så är dina frågor om dessa extra kostnader ställda utifrån fel premisser. 
    Då saknas skäl för ett progressivt tillägg för just för fler barn. Då kan man lika gärna göra en generell höjning av barnbidraget per barn räknat.
    Men om du finner det meningsfullt att tjata om det så ställer jag upp på att säga att du leker med halmdockor igen.

Om du verkligen vill diskutera flerbarnstillägget så är det vettigare att ta upp verkliga förhållanden och fakta istället för halmdockan du leker med.
    Flerbarnstillägget och de osakliga argumenten för det är vad som utgör halmdockan i fallet.
  • KillBill

Det är förbluffande många i tråden som saknar grundläggande kunskaper om hur en hushållsbudget är uppställd. Det gör det svårt att diskutera frågan om flerbarnstillägget.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    Anonym (f) skrev 2021-11-27 16:29:41 följande:
    Näväl, även om vissa skulle behöva socialbidrag så vore det ändå billigare för staten än alla dessa bidrag som regnar över folk som förökar sig som frögurkor.
    Såklart att försörjningsstöd är billigare för staten än bidrag likt barnbidrag, bostadsbidrag m.fl. eftersom försörjningsstöd betalas av kommunen, till skillnad från de uppräknade bidragen.
    Detta är inget argument för varken det ena eller det andra i frågan.
  • Anonym (f)
    Tom Araya skrev 2021-11-27 16:44:22 följande:
    Såklart att försörjningsstöd är billigare för staten än bidrag likt barnbidrag, bostadsbidrag m.fl. eftersom försörjningsstöd betalas av kommunen, till skillnad från de uppräknade bidragen.
    Detta är inget argument för varken det ena eller det andra i frågan.
    Det har du rätt i, men skit i det och se till totalkostnaden.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2021-11-27 16:41:49 följande:

Det är förbluffande många i tråden som saknar grundläggande kunskaper om hur en hushållsbudget är uppställd. Det gör det svårt att diskutera frågan om flerbarnstillägget.

Nja, det handlar snarare om hur man ställer sig till bidragets funktion i förhållande till hushållsbudgeten, vilket jag också förklarat tydligt för dig, men som du inte vill ta till dig.

Hade det varit så att bidrag generellt sett ska täcka hela kostnaden så blir saken en annan, men nu är det inte så.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2021-11-27 16:18:06 följande:
    Visst är det löjligt! Jag upprepar samma argument och du och Padirac upprepar samma argument från ert håll. Ni tillför inget som besvarar de frågor som kommer av mitt ifrågasättande av flerbarnstillägget. Så vem är det nu som inte förstår?
    KillBill skrev 2021-11-27 16:02:23 följande:
    Varken barnbidraget eller flerbarnstillägget täcker hela kostnaden för ett barn och föräldrarna betalar den största kostnaden för barnet/barnen. Ju fler barn det finns i hushållet ju mer måste föräldrarna bekosta så det är helt klart så att föräldrarnas kostnad ökar med antalet barn. 
    Exakt och så är det för att det ska vara så. Alla bidrag fungerar så.

Vill/tycker man att det ska vara annorlunda så får man börja med att argumentera för att barnbidraget i detta ska utgöra ett undantag från alla andra bidrag.Nej, för behovet är räknat på en kostnad som här inte finns, d.v.s. kostnaden per barn att ha fler än färre. Det är endast det som avses med försörjningsstöd, inte att ersätta annan inkomst som förlorats.

Tom, jag säger detta i all välmening. Du har fel och dina svar visar att du inte har förstått vad som styr rätten till försörjningsstöd.

Tänk så här; när socialförvaltningen beräknar rätten till försörjningsstöd så ingår eventuella intäkter från flerbarnstillägg i beräkningsunderlaget. Om flerbarnstillägget skulle slopas minskar familjens intäkter och familjer som idag har intäkter från flerbarnstillägg skulle få försämrad ekonomi. Detta skulle öka deras möjligheter att få försörjningsstöd. Är det så svårt att förstå?

• Tom Araya

Om man applicerar de argument för flerbarnstillägg (som här framförts) på bostadsbidrag, så skulle det kunna se ut så här:

Utöver ordinarie bostadsbidrag, så utbetalas även ett flerrumstillägg, som är progressivt och alltså ökar per rum räknat ju fler rum man har, trots att hyran per rum räknat egentligen är lägre för en femrummare än för en tvårummare.
    Detta med argumentet att familjer med bostad om fler rum oftare har sämre ekonomi än de med bostad om färre rum.

Klarnar det då kring mina argument mot flerbarnstillägg?

• KillBill
    Tom Araya skrev 2021-11-27 16:47:26 följande:
    Nja, det handlar snarare om hur man ställer sig till bidragets funktion i förhållande till hushållsbudgeten, vilket jag också förklarat tydligt för dig, men som du inte vill ta till dig.

Hade det varit så att bidrag generellt sett ska täcka hela kostnaden så blir saken en annan, men nu är det inte så.

Nej det handlar inte om någon funktion utan i huvudsak om addition och subtraktion. Om man inte förstår att ett slopat flerbarnstillägg skulle försämra ekonomin för alla som tidigare haft detta tillägg och att detta i sin tur skulle göra att dessa familjer hamnade närmare eller under normen för försörjningsstöd (rätt försörjningsstöd/socialbidrag) så ger man intryck av att inte förstå sig på denna matematik.  

• Glinda från Oz

Jag är emot hela barnbidraget, det finns ingen logik alls i att man ska få pengar bara för att man har ett barn. Istället borde vi lägga dessa pengar på familjer som har det ekonomiskt svårt genom höjt socialbidrag och bostadsbidrag. Att behovspröva barnbidraget är en onödig kostnad därför bör det läggas på redan existerande bidrag. 

Svar på tråden Flerbarnstillägg - argument för och emot.