• Loppan1994

IVF 2022

Hej! 
    Någon mer som håller på med ivf nu? Tänkte vi kunde följas åt. Inne på sprutdag 6 med gonal-f och fyramadel.
    Ul på onsdag och så nervös ????

• Svar på tråden IVF 2022
  • Lilleplutt2022
    TBSB123 skrev 2022-04-24 15:12:43 följande:

Håller tummarna för nästa återföring Lilleplutt! 

Tråkigt att mensen kom ?på riktigt? Loppan, vet precis hur det känns hade det exakt på samma sätt.

Håller med om avundsjukan Hopplöstattkommapå, och så känner jag mig som en dålig människa när jag blir avundsjuk att jag inte kan unna andra deras lyckade graviditeter.. dålig spiral..

Jag ska ha återföring på fredag, började med lutinus för första gången idag, förra svängen hade jag crinone, vet inte om lutinus är bättre? Inte enligt läkaren men ville testa. Crinone var väldigt mycket smidigare tycker jag iofs.. Min läkare är väldigt snäll och positiv i alla fall, sa att man ska ha väldigt tur om det ska sätta sig på första och att vi har goda chanser nu på andra, men ibland känns det som att de bara försöker hålla modet uppe på en ;P

Vi ska prova ICSI nästa vända om det inte sätter sig nu, någon annan som har gjort det? Tycker det lät lite konstigt då de hela tiden sagt att min man har bra spermier, men de sa att de inte ville ta några risker då det var så få av mina ägg som befruktades vid första ägguttaget och att de inte kan veta om det beror på att äggen var omogna eller om spermierna hade svårt att befrukta? en sån djungel det här?

Hur förhåller ni er till alkohol under den här processen?
    Jag har bara haft uppehåll när jag ruvat, men också läst att det kan vara dåligt att dricka ens ett glas när man försöker bli gravid?Ger ett ständigt dåligt samvete. Tycker det är ett väldigt svårt val även om jag inte dricker så mycket är det ändå trevligt att kunna ta en öl ibland eller ett glas vin till maten. vet ju inte hur länge jag ska hålla på med det här och hur länge man ska sätta livet på ?paus?. Jag har alltid druckit också så tycker det är så jobbigt att tacka nej nu så andra tror att man är gravid när man inte är det?

Tusen tack!!Hjärta

Jag har sen december endast druckit alkohol vid ett fåtal tillfällen och dragit ner på koffeinet, även om så vitt jag vet inte finns studier på att alkohol försämrar fertiliteten. (Däremot finns det en ökad risk för missfall)
    Jag rekommenderar varmt att läsa boken It starts with the egg för tips vad man ska tänka på och göra för att öka chanserna till graviditet. Har precis sträckläst boken och känner mig mer optimistisk till kommande försök. Önskar jag hade läst boken redan när vi startade för 3 år sen.  I boken skrev hon just om alkohol och att det inte finns bevis att något glas med alkohol då och då ger någon negativ effekt men bra att man är uppmärksam att man undviker det när man har blivit gravid.
    Lycka till med återföringen!Hjärta
  • TBSB123
    Lilleplutt2022 skrev 2022-04-24 15:49:23 följande:
    Tusen tack!!Hjärta

Jag har sen december endast druckit alkohol vid ett fåtal tillfällen och dragit ner på koffeinet, även om så vitt jag vet inte finns studier på att alkohol försämrar fertiliteten. (Däremot finns det en ökad risk för missfall)
    Jag rekommenderar varmt att läsa boken It starts with the egg för tips vad man ska tänka på och göra för att öka chanserna till graviditet. Har precis sträckläst boken och känner mig mer optimistisk till kommande försök. Önskar jag hade läst boken redan när vi startade för 3 år sen.  I boken skrev hon just om alkohol och att det inte finns bevis att något glas med alkohol då och då ger någon negativ effekt men bra att man är uppmärksam att man undviker det när man har blivit gravid.
    Lycka till med återföringen!Hjärta
    Okej tack så mycket för tipset ska läsa den! :)
  • Hopplöstattkommapå

Då var vi igång ordentligt. 

Första UlL och blodprov dag 6 visade 28 äggblåsor som var på g, ett östraditolvärde på 4500 ca. Resultat - sänkt dos Bemfola från 150 till 125 och ny koll på sprutdag 9, som var idag. Läkaren var något brydd idag över att det var så många äggblåsor och många som snart var klar för plock, och i kombo med ett östraditolvärde på 10.000 så finns risk för överstimulering... 

Jag vill verkligen INTE pausa nu, när vi äntligen fått komma igång med IVF. Nu väntar jag på att Umeå ska ringa upp mig för att berätta hur vi går vidare. Jag mår bra, svullen såklart, men inte värre än så. Mådde dock väldigt dåligt i lördags, spydde och hade migrän, men läkaren trodde det var en biverkning av Fyremadel.

Har någon av er blivit överstimulerad, haft höga värden eller liknande? Hjälp, behöver lite pepp nu känner jag...

Angående kaffe, alkohol osv. Jag tjuvar ett par koppar kaffe i veckan, annars dricker jag koffeinfritt. Alkohol har jag undvikit hela tiden sedan vi blev beviljade IVF, inte för att jag tror att det är så farligt, utan för att jag då gjort allt jag kan. Slutade även snusa i samma veva. 

Skickar omtanke till alla oss som kämpar, det är fasen inte lätt Hjärta

• EMI91

Hej,

Jag hoppar in i tråden!

Vill bara börja med att säga- Vilka kämpar alla är, stort lycka till! Snart är det vår tur :)

Jag började IVF i februari. Fick 3 blastocyster, en sattes in som inte tog sig och nu ruvar jag igen (FET). Är på RD 4. Än så länge inga symptom. Förra gången hade jag mycket känningar i kroppen, och trodde  verkligen jag var gravid. Blev oerhört ledsen när det visade sig negativt. Nu försöker jag att inte ha några förväntningar. 

Jag tyckte ivf genomgången i sig var hemsk, fick otroligt ont av sprutorna. Vill inte behöva göra igen. Tänk vad man gör....

• ttcjuliaa
    EMI91 skrev 2022-04-25 19:02:38 följande:

Hej,

Jag hoppar in i tråden!

Vill bara börja med att säga- Vilka kämpar alla är, stort lycka till! Snart är det vår tur :)

Jag började IVF i februari. Fick 3 blastocyster, en sattes in som inte tog sig och nu ruvar jag igen (FET). Är på RD 4. Än så länge inga symptom. Förra gången hade jag mycket känningar i kroppen, och trodde  verkligen jag var gravid. Blev oerhört ledsen när det visade sig negativt. Nu försöker jag att inte ha några förväntningar. 

Jag tyckte ivf genomgången i sig var hemsk, fick otroligt ont av sprutorna. Vill inte behöva göra igen. Tänk vad man gör....

Hoppas verkligen att det är er tur nu! 
  • Loppan1994
    Lilleplutt2022 skrev 2022-04-24 13:09:30 följande:
    Är så ledsen för din skull!!
    Ja tycker också det låter märkligt att de redan fryste ner äggen utan att osla det till 5 dagars blastocyst. Iaf Carl von linne kliniken har som rutin att odla vidare till dag 5 för att sen vara superselektiv med vilka de väljer ut för att frysa, allt för att maximera det ägg som återförs vid fet. Hoppas du kan få svar från kliniken imorgon när du ringer dem Hjärta

Gällande fet så kommer jag dag fr om cd 10 börja med ägglossningstest. Så snart det visar positivt ska jag ringa kliniken så bokar vi in dag för återföring. Jag kommer också ta ovitrelle denna gång vilket jag inte gjorde vid första FET i oktober. Sen kommer de byta ut så jag inte tar lutinus (vilket jag har tagit alla gånger (3xET 1xFET), istället har de skrivit ut Utrogestan men när jag försökte beställa det via apoteket hjärtat så hade de ingen leverantör. Måste kolla upp det i veckan så jag hinner få ut medicinerna innan återföring. 
    Ja väldigt konstigt att de stod så på 1177.. men idag sa hon att vi hade 3st som frysts in på dag 5-6 och dom va av topp kvalite så hoppas de är vår framtida bebis, hade vart så skönt å slippa alla sprutor :) 

Men när ska du ta ovitrelle då? Och varför? Ska man inte få naturlig äl först och sen ett par dagar efter får du ett ägg? 

Vet du varför du ska få utrogestan istället? Hmm ja de va lite knepigt att den inte finns. Håller tummarna för dig nu Hjärta
  • Loppan1994
    TBSB123 skrev 2022-04-24 15:12:43 följande:

Håller tummarna för nästa återföring Lilleplutt! 

Tråkigt att mensen kom ?på riktigt? Loppan, vet precis hur det känns hade det exakt på samma sätt.

Håller med om avundsjukan Hopplöstattkommapå, och så känner jag mig som en dålig människa när jag blir avundsjuk att jag inte kan unna andra deras lyckade graviditeter.. dålig spiral..

Jag ska ha återföring på fredag, började med lutinus för första gången idag, förra svängen hade jag crinone, vet inte om lutinus är bättre? Inte enligt läkaren men ville testa. Crinone var väldigt mycket smidigare tycker jag iofs.. Min läkare är väldigt snäll och positiv i alla fall, sa att man ska ha väldigt tur om det ska sätta sig på första och att vi har goda chanser nu på andra, men ibland känns det som att de bara försöker hålla modet uppe på en ;P

Vi ska prova ICSI nästa vända om det inte sätter sig nu, någon annan som har gjort det? Tycker det lät lite konstigt då de hela tiden sagt att min man har bra spermier, men de sa att de inte ville ta några risker då det var så få av mina ägg som befruktades vid första ägguttaget och att de inte kan veta om det beror på att äggen var omogna eller om spermierna hade svårt att befrukta? en sån djungel det här?

Hur förhåller ni er till alkohol under den här processen?
    Jag har bara haft uppehåll när jag ruvat, men också läst att det kan vara dåligt att dricka ens ett glas när man försöker bli gravid?Ger ett ständigt dåligt samvete. Tycker det är ett väldigt svårt val även om jag inte dricker så mycket är det ändå trevligt att kunna ta en öl ibland eller ett glas vin till maten. vet ju inte hur länge jag ska hålla på med det här och hur länge man ska sätta livet på ?paus?. Jag har alltid druckit också så tycker det är så jobbigt att tacka nej nu så andra tror att man är gravid när man inte är det?

Ja det är verkligen sjukt tråkigt :( 

För oss gjorde dom ICSI. Av 7ägg blev 4 befruktade. 1 fick ja tbx och 3 frös dom in på dag 5-6. 
    Tror det är för att sambons är långsammare än normalt som vi fick göra de. 

Jag dricker jätte sällan normalt sett, har fortfarande 3 flaskor vin i kylskåpet som jag köpte förra sommaren haha 
    Men sjukt nog blev ja sugen på vin när ja ruvade förra v. Så blir kanske nått glas i helgen. 
    När ja va gravid första gången så drack jag sjukt mycket den sommaren, fick reda på att ja va gravid i v 12 men gjorde abort. Hade nyss fyllt 17 då.
    Sju månader efter blev ja gravid igen då drack jag nog 3-4ggr och rökte innan ja fick veta att ja va gravid i v 4-5 men det är en frisk 10 åring idag :) 
    Såklart när man gör ivf så överanalyserar man ju såklart allt så tror inte de är nån fara om du dricker ibland men undvik vid ruvning bara. Det är ju som du säger, man kan ju inte pausa hela livet.

Vi har bestämt oss för att ta en paus till augusti så kör vi igång då igen! :) 

Lycka till på fredag  Hjärta
  • Loppan1994

Ni som gjort återföring som inte lyckats har ni oxå blött jätte mycket efter? 

Brukar vanligtvis blöda lite mer dag 2 sen dag 4 är de helt över. Nu är jag inne på dag 6 och det bara droppade ut massor när ja duscha, även klumpar kommer det... de känns inte som att de avtar alls...

• EMI91
    Loppan1994 skrev 2022-04-26 17:35:05 följande:

Brukar vanligtvis blöda lite mer dag 2 sen dag 4 är de helt över. Nu är jag inne på dag 6 och det bara droppade ut massor när ja duscha, även klumpar kommer det... de känns inte som att de avtar alls...

Jag blödde i 8 dagar.
  • Noran89
    Loppan1994 skrev 2022-04-26 17:35:05 följande:

Jag blödde 7 dagar, vilket jag brukar göra, men tyckte ändå det var annorlunda på så vis att jag hade fler dagar med mensvärk, brukar bara ha 1 max 2. Och blödde inga klumpar alls, brukar blöda väldigt sparsamt ev var det lite mer efter misslyckade återföringen.

Nu är jag på dag 30 i cykeln efter ET, mina cykler brukar vara 28-31 och börjar alltid med 1-2 dagar rosa flytningar (vilket då inte räknas som dag 1-2). Efter senaste ägglossningen har jag fortsatt haft äggviteliknande flytningar vilket jag aldrig haft innan. Har det inte kommit några rosa flytningar eller mens imorgon kan jag nog inte hjälpa om det tänds en liten förhoppning ändå ^^ 
Svar på tråden IVF 2022