• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • Kallamakka
    Utepålandet skrev 2022-03-07 20:47:36 följande:

Kör på med filmjölken! Min andre son byggdes av filmjölk med hallon och han kom ut som en 4,5-kiloskerub. Flört Jag var hög på lustgas och ropade ?han ser åtminstone inte ut som ett skogshallon!?. Då har vi inte ens nämnt när äldste föddes och jag blev skitförbannad för att det var en älg i förlossningssalen. ?Älskling, det är du som låter. Du har krystvärkar.? Stabilt där.

Jag ska ta KUB-blodprov om två veckor och sedan tror jag ultraljudet blir en vecka in i april eller något sådant. Har aldrig gjort KUB tidigare, men nu när jag är snäppet äldre känns det bra att få det kollat.

Hahahaha vad roligt! Min syster åt massor med Nutella... När navelsträngen klipptes kändes det på lukten om man säger så. Haha också lite speciellt :-P
  • Kallamakka
    majarg skrev 2022-03-07 20:03:33 följande:

Hmm men ni alla verkar ha olika dagar för blodprov och kub? Jag har bara en bokning, undra om de gör allt samtidigt då kanske

Jag fick bara med mig tiden för blodprov hem från barnmorskan. Men på 1177 kunde jag se kub tiden på bokade tider. Sen kom brevet några dagar senare med kallelsen. Kanske kan du se mer på 1177 du också? 
  • mammamalin

Kör på med filmjölken! Min andre son byggdes av filmjölk med hallon och han kom ut som en 4,5-kiloskerub. Flört Jag var hög på lustgas och ropade ?han ser åtminstone inte ut som ett skogshallon!?. Då har vi inte ens nämnt när äldste föddes och jag blev skitförbannad för att det var en älg i förlossningssalen. ?Älskling, det är du som låter. Du har krystvärkar.? Stabilt där.

Jag ska ta KUB-blodprov om två veckor och sedan tror jag ultraljudet blir en vecka in i april eller något sådant. Har aldrig gjort KUB tidigare, men nu när jag är snäppet äldre känns det bra att få det kollat.

Hahaha detta fick mig att skratta!
  • majarg

Hahaha :D
  • majarg
    Kallamakka skrev 2022-03-07 20:48:44 följande:
    Jaaa du.. bra fråga. Hon påstod sig se njurar, men såna hade han inte när han föddes. Sen var det skönhetsfel, ihopväxta fingrar och öron som satt för långt ner osv. Vill inte avskräcka någon, kanske blir så nu. Men jag tror som sagt att vi hade maximal otur. Ska i alla fall be nästa person som gör det -att bara säga sig se det man hundra procent tror sig se. 
    Okej! inte avskräckt bara mer medveten så tack för det :) <3
  • majarg
    Mangal skrev 2022-03-07 20:13:04 följande:
    Man brukar först boka in ett blodprov  för att det ska hinna skickas på analys. När det sedan är dags för UL tar de blodprovsresultatet och sammanställer med UL så får man svar där och då direkt. Kolla upp det där så att de inte missat ngt..jobbigt att inte få svar direkt på KUB när möjligheten finns.
    Vid min förra graviditet kom jag på sent att jag skulle göra KUB så då tog de blodprov och UL på damma dag. Fick vänta 2 veckor innan resultatet kom i brevlådan
    Kallamakka skrev 2022-03-07 20:53:28 följande:
    Jag fick bara med mig tiden för blodprov hem från barnmorskan. Men på 1177 kunde jag se kub tiden på bokade tider. Sen kom brevet några dagar senare med kallelsen. Kanske kan du se mer på 1177 du också? 

Tack! jag ska dubbelkolla. Går på mama Mia, känns som de borde bokat in ytterligare en tid för själva ultraljud dock. Men de kanske kör allt samtidigt:. får undersöka 
  • majarg

Haha hade mitt första mental breakdown idag, är på kontoret idag och tyckte inga kläder passade och jag såg svullen ut, magen syns osv. killen tyckte jag var jätte fin och att det inte alls syntes. 

Slutade med att jag stod och fulgrät i hallen och samtidigt skrattade haha.. 

• Go o gla

Nejlika08 & majarg: 9kg, ingen guide mer en ?tallriskmodellen?. De är viktnojiga här i Spanien. 

Jag går upp 20kg i snitt/graviditet så, ja... kommer bli spännande. Bäddat för förlust. 

majarg: Jag lider med dej, svullen och känner mej alldeles hemsk! Min partner försöker peppa men blir bara att jag surar på han med {#emotions_dlg.djavulsk}

Ang kub så blir det här med, på rutin, om några veckor.
    Har läkarbesök (obstetriken) idag, så får då min plan för uppkommande besök. Och se fisen igen. Får hoppas det tickar vidare!

• Krusbärskompott
    majarg skrev 2022-03-07 19:58:48 följande:

Spännande! Men är det någon idé att köra kub då också? Om man börjar med NIPT?

Nej inte för riskbedömningen, men för ultraljudet, som blir en tidig anatomisk granskning. Upptäcker heller acrani i v 13 än 19...
  • Krusbärskompott
    Kallamakka skrev 2022-03-07 19:45:56 följande:
    Jag kör blodprover för nipt och kub den 15/3 och Kub blev bokat till den 31/3. Känns som en evighet. Gör också nipt för en del ångest. Gjorde kub under en annan graviditet och fick 1:20000 men födde en gravt missbildad pojke i alla fall, så jag tror inte på kubbens sannolikhet(fattar såklart att jag hade extrem otur). Meeen nipt däremot känns så mycket bättre, däremot dyrt! 
    Jag beklagar.
    Både KUB och NIPT tittar ju bara på vissa kromosomavvikelser och tyvärr finns det en hel uppsjö av extremt ovanliga genetiska avvikelser som inte hittas varken KUB eller NIPT.
    NIPT är bättre än KUB men du får fortfarande bara trisomi 15, 18, 21, ev könskromosomer och ibland något mera (22q11).

Eller var det kanske en trisomi ditt barn hade?

Själv är jag som en hök på ultraljuden, det hjälper att ha lite egen utbildning.
Svar på tråden BF oktober 2022