• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • majarg
    Krusbärskompott skrev 2022-03-08 12:08:55 följande:
    Nej inte för riskbedömningen, men för ultraljudet, som blir en tidig anatomisk granskning. Upptäcker heller acrani i v 13 än 19...
    Aah okej :) tack, då förstår jag 
  • Rosen3

Börjar faktiskt att känna här nu i vecka 9 att jag faktiskt är gravid på något sätt (kan inte förklara känslan) men förut har det varit så overkligt. Nu börjar magen blir mer svullen osv. Dock börjar jag bli väldigt orolig för att barnet inte ska leva eller att det är något fel. Några veckor kvar till UL. 

Någon mer som känner samma? :)

• Mangal
    Rosen3 skrev 2022-03-08 14:21:38 följande:

Börjar faktiskt att känna här nu i vecka 9 att jag faktiskt är gravid på något sätt (kan inte förklara känslan) men förut har det varit så overkligt. Nu börjar magen blir mer svullen osv. Dock börjar jag bli väldigt orolig för att barnet inte ska leva eller att det är något fel. Några veckor kvar till UL. 

Jag förstår vad du menar. Man känner att något är annorlunda där inne utan att det faktiskt syns (förutom en mage som liknar en atombomb redo att sprängas). Jag känner också oron konstant, hoppas innerligt att allting ser ok ut på kub om några veckor.
  • majarg
    Rosen3 skrev 2022-03-08 14:21:38 följande:

För mig är det båda, känner helt klart att saker pågår och att jag är gravid - men samtidigt svårt o greppa på något sätt. 

Är också orolig mellan varven men jag försöker då tänka på alla symtom jag har. även om jag inte gillar illamående osv, kan jag i vissa stunder se det som en påminnelse om att jag är gravid och att symtomen är en god sak

• Go o gla

Hej hopp. Har just kommit från obstetriken. Hjärtat pickar på fint. Är idag 8+0 enl. sista mens men blev framflyttad 4 dagar. Måste haft en mkt tidig ÄL, vilket kan förklara mitt tidiga plussande. Har ni blivit flyttade mindre än en hel vecka? Känns lite petigt med 4 dagar när det är svårt att mäta exakt när de är så små. Iaf., nytt BF 14/10. 

• Krusbärskompott
    Go o gla skrev 2022-03-08 16:47:45 följande:

Hej hopp. Har just kommit från obstetriken. Hjärtat pickar på fint. Är idag 8+0 enl. sista mens men blev framflyttad 4 dagar. Måste haft en mkt tidig ÄL, vilket kan förklara mitt tidiga plussande. Har ni blivit flyttade mindre än en hel vecka? Känns lite petigt med 4 dagar när det är svårt att mäta exakt när de är så små. Iaf., nytt BF 14/10. 

Grattis! Så härligt!
    Dateringar som görs så tidigt är ju lite osäkra, någon enstaka mm hit eller dit gör stor skillnad. Så inte helt säkert att det stämmer.

Med min dotter flyttades jag fram fyra dagar på viabilitetsultraljud, men KUB och RUL skickade tillbaka mig 3 dagar igen.
  • Go o gla
    Krusbärskompott skrev 2022-03-08 17:15:13 följande:
    Grattis! Så härligt!
    Dateringar som görs så tidigt är ju lite osäkra, någon enstaka mm hit eller dit gör stor skillnad. Så inte helt säkert att det stämmer.

Med min dotter flyttades jag fram fyra dagar på viabilitetsultraljud, men KUB och RUL skickade tillbaka mig 3 dagar igen.
    Ja, precis. Därför jag tyckte det var så knepigt. Jag frågade dessutom ifall de ev. flyttar tillbaka mej senare men han konstaterade att detta var ända ?uträkningen? som görs och att jag skall referera 7/01 som sista mens hedanefter... Obestämd
  • Kallamakka
    Krusbärskompott skrev 2022-03-08 12:13:53 följande:
    Jag beklagar.
    Både KUB och NIPT tittar ju bara på vissa kromosomavvikelser och tyvärr finns det en hel uppsjö av extremt ovanliga genetiska avvikelser som inte hittas varken KUB eller NIPT.
    NIPT är bättre än KUB men du får fortfarande bara trisomi 15, 18, 21, ev könskromosomer och ibland något mera (22q11).

Eller var det kanske en trisomi ditt barn hade?

Själv är jag som en hök på ultraljuden, det hjälper att ha lite egen utbildning.
    Jo jag vet. Men även om det bara är de tre så känns det tryggt att få det svart på vitt att det inte är något av dem i alla fall. De misstänkte ett syndrom men det gick inte att analysera allt DNA, så vi fick inte riktigt något svar på Vad för något de misstänkte, förmodligen var uppkomsten en slump för jag och sambon har normala kromosomer. Eller alternativt då, ett nytt syndrom. Däremot har vi sammanlagt haft 6 missfall ihop så vi är nog mer på tåget med att vi visst kokar ihop något märkligt ihop. Därav beslutet att nu prova med donator istället. Så denna graviditet känns mer hoppfullt än innan i alla fall. 

Jag fick höra av min barnmorska idag att vi kör endast nipt och så får jag ultraljud via en specläkare istället som utför ultraljud i anslutning till gravvecka 12 nångång och inte en barnmorska. Hoppas det inte blir allt för sent innan remissen besvaras.. tycker det är så svårt att slappna av mellan ultraljuden. vad har du för utbildning? Om du vill berätta såklart! 
  • Krusbärskompott
    Go o gla skrev 2022-03-08 17:34:47 följande:
    Ja, precis. Därför jag tyckte det var så knepigt. Jag frågade dessutom ifall de ev. flyttar tillbaka mej senare men han konstaterade att detta var ända ?uträkningen? som görs och att jag skall referera 7/01 som sista mens hedanefter... Obestämd
    Det låter jättekonstigt? En stor anledning till RUL är ju just att datera?
  • Krusbärskompott
    Kallamakka skrev 2022-03-08 19:33:38 följande:
    Jo jag vet. Men även om det bara är de tre så känns det tryggt att få det svart på vitt att det inte är något av dem i alla fall. De misstänkte ett syndrom men det gick inte att analysera allt DNA, så vi fick inte riktigt något svar på Vad för något de misstänkte, förmodligen var uppkomsten en slump för jag och sambon har normala kromosomer. Eller alternativt då, ett nytt syndrom. Däremot har vi sammanlagt haft 6 missfall ihop så vi är nog mer på tåget med att vi visst kokar ihop något märkligt ihop. Därav beslutet att nu prova med donator istället. Så denna graviditet känns mer hoppfullt än innan i alla fall. 

Jag fick höra av min barnmorska idag att vi kör endast nipt och så får jag ultraljud via en specläkare istället som utför ultraljud i anslutning till gravvecka 12 nångång och inte en barnmorska. Hoppas det inte blir allt för sent innan remissen besvaras.. tycker det är så svårt att slappna av mellan ultraljuden. vad har du för utbildning? Om du vill berätta såklart! 
    Barnläkare. JÄTTEBRA för att öka ångest.
Svar på tråden BF oktober 2022