• nathalie85

Stödtråd för gravida efter mf/ma

Hei!
    Jag plussade idag bim-5 på andra försöket efter ma i höst. Hade innan det en kemisk graviditet. Kunde inte låta bli att testa före bim. Kände att en support tråd för andra i samma
    sits kunde sitta bra. Hur skall man kunna hålla sig att inte testa varje dag för att se stegrini, och sluta vara hysterisk?
    Jag vill kunna lita på detta nu. 
    Andra i samma
    sits? Eller nån som försöker efter mf?

• Svar på tråden Stödtråd för gravida efter mf/ma
  • Lancis88
    Kallamakka skrev 2022-03-30 19:01:40 följande:
    Okej! Så spännande. Hoppas det går bra denna gången. Jag plussade på ruvardag 3(jag vet, det ska vara omöjligt) men denna sprutade ut HCG som aldrig förr. Annars har jag olussat omkring dag 6-8, med testdag ruvardag 18. Det var min femtonde återföring som jag plussade på nu. Har också haft oturen med många år i IVF svängen, sex år ganska precis. För jäkligt vad man får stå ut med! Vilka krigare vi är! 
    Sena missfall/avbrutna graviditeter är absolut mardrömmen. Jag fick föda ut vår pojk sent också, i vecka 20. Ganska traumatiskt att gå igenom, har ni fått mycket/bra stöd i bearbetningen? Själv fick jag kontakt med en toppen psykolog första året. 

Jag vågar inte testa så tidigt. Men det är tydligt att varje graviditet är unik! Det är galet vad man utsätter kroppen och själen för, men samtidigt är det ett mål man strävar efter och då klarar man av i stort sett vad som helst för att nå dit. Riktiga krigare! 

Väldigt traumatiskt! Vi har fått väldigt bra stöd, jag har en fantastisk psykolog som har varit med under hela IVF resan och som finns med även nu.
    Att ha ett bra stöd är så viktigt känner jag, vi har berättat för våra familjer redan efter vi plussade den här gången för att jag har sånt behov av att få ventilera då jag är livrädd att något är fel. så jobbigt att behöva vänta två veckor på vul för att se om det finns någon hjärtslag. 

• Lancis88

Mina test är väldigt svaga, CB visar svagt plus och på testdag rd14 visade veckoindikatorn 1-2. 

Jag ska våga mig på ett nytt test imorgon bitti.

• Kallamakka
    Lancis88 skrev 2022-03-30 21:57:40 följande:

Jag vågar inte testa så tidigt. Men det är tydligt att varje graviditet är unik! Det är galet vad man utsätter kroppen och själen för, men samtidigt är det ett mål man strävar efter och då klarar man av i stort sett vad som helst för att nå dit. Riktiga krigare! 

Väldigt traumatiskt! Vi har fått väldigt bra stöd, jag har en fantastisk psykolog som har varit med under hela IVF resan och som finns med även nu.
    Att ha ett bra stöd är så viktigt känner jag, vi har berättat för våra familjer redan efter vi plussade den här gången för att jag har sånt behov av att få ventilera då jag är livrädd att något är fel. så jobbigt att behöva vänta två veckor på vul för att se om det finns någon hjärtslag. 

Så fint att du har ett toppen bra stöd. Jag är väldigt lik dig där, har också ett behov av att ventilera och nästan hela familjen/vännerna vet om graviditeten här också. Håller hoppet uppe för dig, mig och alla andra att våra ultraljud går bra, både första och sista
  • nathalie85

I vilken v kommer ni göra vul? Jag gjorde sist i v 7, och såg då hjärtat 6+3 (men tyckte redan då att jag borde vara typ 3-4 dagar längre). 
    Nu tänker jag försöka hålla mig längre. Är det v 9 + som rekommenderas?

• Lancis88
    nathalie85 skrev 2022-03-31 08:50:40 följande:

I vilken v kommer ni göra vul? Jag gjorde sist i v 7, och såg då hjärtat 6+3 (men tyckte redan då att jag borde vara typ 3-4 dagar längre). 

Jag tror att jag kommer vara i v. 8 (7+0), har så svårt att räkna när det är FET. Men tänker att jag får reda på exakt dag då, om allt ser bra ut vill säga.
  • Kallamakka
    nathalie85 skrev 2022-03-31 08:50:40 följande:

Jag gjorde vecka 6, 5+5 och då såg man preecis men knappt, ett hjärta som slog. Gjorde sen igen 6+5 och då hade den en tydligare form, 7+5 hade den sen pluppar som var armar och ben. Skulle, för att vara säker på att se något - göra ett 6+5 och framåt. 
  • Kallamakka
    Lancis88 skrev 2022-03-31 09:03:14 följande:
    Jag tror att jag kommer vara i v. 8 (7+0), har så svårt att räkna när det är FET. Men tänker att jag får reda på exakt dag då, om allt ser bra ut vill säga.
    Du kan googla på "due date calculator IVF" och söka för om det var en tredagars eller blastis som sattes in och när. Då får du ett bra svar på bf
  • CelineL

Jag gick igenom mf i v.9 för exakt ett år sedan. Nu är jag gravid igen i v.6 (första barnet) och är SÅ orolig. Lider av en jobbig trötthet som jag väl dels är det tydligaste gravsymptomet hos mig, men som jag också tror blir extra påtaglig av att min hjärna konstant är på högvarv och grubblar över mf... Är heeeelt slut!

Enda gången på dygnet då jag inte gräver ner mig i oro och negativa tankar är när jag tränar, så det tänker jag fortsätta med!

Vi har haft oerhört lätt för att bli gravida. Båda gångerna har det räckt med ett enda försök, och förra gången var egentligen inte ens ett försök utan snarare lite slarv. Att det har varit så lätt för fröet att fästa gör att jag tänker att "såhär lätt ska det väl inte vara, det är för bra för att vara sant... Något kommer gå fel igen!".
    Så destruktivt och helt dränerande tankesätt...

Ska på inskrivning på måndag iaf, hoppas på en snäll och förstående barnmorska som kan hjälpa mig på traven lite grann. Sen har jag bokat in ett UL i v.8 och då hoppas jag på att få se ett litet hjärta. Brydde mig inte om att boka in tidigt ultraljud senast då jag inte ens hade några tankar på mf då..

Puh, nu har jag fått skriva av mig lite. Vilken himla bra tråd tycker jag! 

• nathalie85
    CelineL skrev 2022-03-31 13:50:41 följande:

Jag gick igenom mf i v.9 för exakt ett år sedan. Nu är jag gravid igen i v.6 (första barnet) och är SÅ orolig. Lider av en jobbig trötthet som jag väl dels är det tydligaste gravsymptomet hos mig, men som jag också tror blir extra påtaglig av att min hjärna konstant är på högvarv och grubblar över mf... Är heeeelt slut!

Enda gången på dygnet då jag inte gräver ner mig i oro och negativa tankar är när jag tränar, så det tänker jag fortsätta med!

Vi har haft oerhört lätt för att bli gravida. Båda gångerna har det räckt med ett enda försök, och förra gången var egentligen inte ens ett försök utan snarare lite slarv. Att det har varit så lätt för fröet att fästa gör att jag tänker att "såhär lätt ska det väl inte vara, det är för bra för att vara sant... Något kommer gå fel igen!".
    Så destruktivt och helt dränerande tankesätt...

Ska på inskrivning på måndag iaf, hoppas på en snäll och förstående barnmorska som kan hjälpa mig på traven lite grann. Sen har jag bokat in ett UL i v.8 och då hoppas jag på att få se ett litet hjärta. Brydde mig inte om att boka in tidigt ultraljud senast då jag inte ens hade några tankar på mf då..

Puh, nu har jag fått skriva av mig lite. Vilken himla bra tråd tycker jag! 

Jag har fyra barn från tidigare förhållande, och dom fick jag alla innan 30. Första kom till av misstag av ett ligg. dom andra all lött också, försök ett eller två typ.  inga missfall då.
    Missfallet i höst kom till av misstag, och nu är jag gravid på försök två.( är 36 år så var inställd på att det skulle ta tid denna gång, tji fick jag). 

Så att man lätt blir gravid betyder inte mf. Sen är ju två på raken ovanligt. Kanske annat om man har fertilitets problem.
    Jag försöker släppa tankarna med mf nu och vara positiv. Borde vi skapa en typ privat  fb grupp eller nåt? 
    och kanke bf tråd? Jag kan börja

Nathalie85 bf 11.12 (5 barnet)

• Kallamakka
    nathalie85 skrev 2022-03-31 14:51:31 följande:

Jag har fyra barn från tidigare förhållande, och dom fick jag alla innan 30. Första kom till av misstag av ett ligg. dom andra all lött också, försök ett eller två typ.  inga missfall då.
    Missfallet i höst kom till av misstag, och nu är jag gravid på försök två.( är 36 år så var inställd på att det skulle ta tid denna gång, tji fick jag). 

Så att man lätt blir gravid betyder inte mf. Sen är ju två på raken ovanligt. Kanske annat om man har fertilitets problem.
    Jag försöker släppa tankarna med mf nu och vara positiv. Borde vi skapa en typ privat  fb grupp eller nåt? 
    och kanke bf tråd? Jag kan börja

Nathalie85 bf 11.12 (5 barnet)

Kanske bra att kunna stötta varann på Facebook om fler vill det? eller så är det skönt att kunna välja att öppna upp och stänga oron här. Vet inte vad som blir bäst. 
Svar på tråden Stödtråd för gravida efter mf/ma