• nathalie85

Stödtråd för gravida efter mf/ma

Hei!
    Jag plussade idag bim-5 på andra försöket efter ma i höst. Hade innan det en kemisk graviditet. Kunde inte låta bli att testa före bim. Kände att en support tråd för andra i samma
    sits kunde sitta bra. Hur skall man kunna hålla sig att inte testa varje dag för att se stegrini, och sluta vara hysterisk?
    Jag vill kunna lita på detta nu. 
    Andra i samma
    sits? Eller nån som försöker efter mf?

• Svar på tråden Stödtråd för gravida efter mf/ma
  • Kallamakka
    Bebis2021 skrev 2022-05-08 07:55:08 följande:

Hej, ansluter gärna till denna tråd då jag själv har flera ma I bagaget. Har två barn i livet (samma pappa som vid alla ma) och har sen fått 4 ma I rad på mindre än två år, två sena ma. Har alltid haft lätt att bli gravid men vad gör de när de nu bara blir ma Hade senast ma I december som upptäcktes vecka 12, är nu gravid i vecka 12 och är orolig som alla andra gånger, har gjort vul i vecka 9 där hjärtat slog och de såg bra ut då. Men tycker att jag senaste kanske två-tre veckorna fått mindre och plattare mage, när jag ligger ner är magen helt platt, så de känns verkligen som ma igen tyvärr vet att man ska vara positiv men de är sååå svårt, hade lite hopp å tro på graviditeten efter vul men ja som sagt nu är ja säker på ytterligare ett ma. Ska på ul nästa vecka, skönt att ventilera sig i en tråd med andra med liknande erfarenheter. håller tummarna att de går bra för er andra.

Kämpa på, det är för jäkligt med dessa missfall, ma är nåt jag oroat mig mest för, det har satt sina spår så att säga. Men det där med mindre mage! Jag upplevde preciiiiis samma och var säker på att det var ma igen, men det var det inte. Utan det var mer min upoblåsthet som lagt sig och istället började molvärken och livmodern växa. Vet att det jag säger kanske inte hjälper dig alls. Men jag ville ändå berätta hur det varit för mig denna gången. 
  • Bebis2021

Nathalie85:
    Okej känns ju skönt att höra att fler känner samma med mindre mage, har du nå övriga symtom? Ja alltså denna ovisshet å väntan är ju bara såå jobbig, man vill ju som komma til vecka 20+ så man ändå kan få börja könna rörelser å kanske bli mer trygg då, vi får.hoppas de är livmodern som jobbar på å växer helt enkelt

• Bebis2021

Kallamakka:
    Ja alltså missfall är väl aldrig kul såklart men jag har bara haft ma å de är verkligen hemskt, man känner sig så lurad av sin kropp att tro att man är gravid osv, usch å fy. Tack för att du delar med dig, jag hoppas såklart innerst inne att kan kan vara så att de bara ör svullnaden som lagt sig, känns alltid skönt att höra att andra haft samma

• Bebis2021

Orkade inte med ovissheten så ja for in till gyn idag och fick göra ett vul, å där pickade ett hjärta så fint, exakt den vecka jag är i 11+4, kunde inte tro de när min mage blivit så platt, verkligen glatt överraskad men jag hatar att hela tiden känna mig lurad av mig kropp på ett eller annat sätt, vill bara känna ro i graviditeten och inte oroa mig, usch å fy, nåja har planerat ul på fredag så nu vågar man se lite mer fram emot det

• Kallamakka
    Bebis2021 skrev 2022-05-09 11:22:01 följande:

Orkade inte med ovissheten så ja for in till gyn idag och fick göra ett vul, å där pickade ett hjärta så fint, exakt den vecka jag är i 11+4, kunde inte tro de när min mage blivit så platt, verkligen glatt överraskad men jag hatar att hela tiden känna mig lurad av mig kropp på ett eller annat sätt, vill bara känna ro i graviditeten och inte oroa mig, usch å fy, nåja har planerat ul på fredag så nu vågar man se lite mer fram emot det

Kunde varit jag som skrev det du precis skrivit. Man känner sig lurad av kroppen hela tiden, hittills har jag haft ett ultraljud med ungefär 1,5-2 veckors mellanrum ungefär. Det är jobbigt att både jaga dem och behöva den men känslan efter av att kunna pusta ut är guld. 

För mig var det mycket tankekraft i att lägga mycket laddning inför det ultraljudet som skulle innebära att jag kommit längre än någonsin, vilket var i graviditetsvecka 16. Efter det, var jag officiellt på nytt outforskat vatten och det blev en seger. Och då kunde också oron minskas en hel del. Men innan dess, bara massa oro och att inte kunna lita på sin kropp och signalerna man känner, för man vet ju så väl hur man blivit lurad förut. Så glad för din skull att ultraljudet såg bra ut! 
  • Bebis2021
    Kallamakka skrev 2022-05-09 18:44:30 följande:
    Kunde varit jag som skrev det du precis skrivit. Man känner sig lurad av kroppen hela tiden, hittills har jag haft ett ultraljud med ungefär 1,5-2 veckors mellanrum ungefär. Det är jobbigt att både jaga dem och behöva den men känslan efter av att kunna pusta ut är guld. 

För mig var det mycket tankekraft i att lägga mycket laddning inför det ultraljudet som skulle innebära att jag kommit längre än någonsin, vilket var i graviditetsvecka 16. Efter det, var jag officiellt på nytt outforskat vatten och det blev en seger. Och då kunde också oron minskas en hel del. Men innan dess, bara massa oro och att inte kunna lita på sin kropp och signalerna man känner, för man vet ju så väl hur man blivit lurad förut. Så glad för din skull att ultraljudet såg bra ut! 
    Ja de är ju nästan de värsta just att känna sig lurad, riktigt jobbigt å man blir osäker på vad man ska lita på och inte.. så skönt att du kunnat få så pass många ul, jag hoppas jag får minst ett nu efter fredagens och innan rul, jo ja håller med ,efter ett ul är man ju lite mer positiv å glad tills oron ä tankar börjar om igen på att något inte står rätt

Jag känner samma, jag har haft 4 ma å olika veckor men de första upptäcktes på rul I vecka 19 så därav är de en väldigt viktig milstolpe för mig att komma dit och få positiva besked. Sen längtar man ju till att kunna känna bebis för de är ju lite lättare då tänker jag att ja lite koll själv utan massa ul, att iallafall känna att de rör sig där inne, men oron lörnj alltid finnas kvar men är nog som du säger viktigt att komma förbi den vecka man senast fått ma I, tack så mycket <3 de är verkligen skönt att vädra tankarna med andra som har liknande erfarenheter 
  • Kallamakka
    Bebis2021 skrev 2022-05-09 22:45:00 följande:
    Ja de är ju nästan de värsta just att känna sig lurad, riktigt jobbigt å man blir osäker på vad man ska lita på och inte.. så skönt att du kunnat få så pass många ul, jag hoppas jag får minst ett nu efter fredagens och innan rul, jo ja håller med ,efter ett ul är man ju lite mer positiv å glad tills oron ä tankar börjar om igen på att något inte står rätt

Jag känner samma, jag har haft 4 ma å olika veckor men de första upptäcktes på rul I vecka 19 så därav är de en väldigt viktig milstolpe för mig att komma dit och få positiva besked. Sen längtar man ju till att kunna känna bebis för de är ju lite lättare då tänker jag att ja lite koll själv utan massa ul, att iallafall känna att de rör sig där inne, men oron lörnj alltid finnas kvar men är nog som du säger viktigt att komma förbi den vecka man senast fått ma I, tack så mycket <3 de är verkligen skönt att vädra tankarna med andra som har liknande erfarenheter 
    Ja dåliga erfarenheter påverkar verkligen hur man tacklar nästa graviditet, så tråkigt att bli berövad den där känslan som man vill kunna känna, efterlängtan, hoppfullheten och glädjen.. Men jag tror vi kommer dit vi med!

Vi fick också besked om ma på RUL, men han dog nån gång i vecka 16 så därför hade jag vecka 16 som milstolpe istället för rul. För jag vill kunna njuta av rul, hittills har det faktiskt gått bra med positiviteten och oron är inte alls så jobbig, så tankevurpan verkar ha tagit fäste. Har rul nu på fredag och det känns spännande, som man längtat att få känna SÅ inför ett ultraljud!! 
  • Bebis2021
    Kallamakka skrev 2022-05-10 15:38:18 följande:
    Ja dåliga erfarenheter påverkar verkligen hur man tacklar nästa graviditet, så tråkigt att bli berövad den där känslan som man vill kunna känna, efterlängtan, hoppfullheten och glädjen.. Men jag tror vi kommer dit vi med!

Vi fick också besked om ma på RUL, men han dog nån gång i vecka 16 så därför hade jag vecka 16 som milstolpe istället för rul. För jag vill kunna njuta av rul, hittills har det faktiskt gått bra med positiviteten och oron är inte alls så jobbig, så tankevurpan verkar ha tagit fäste. Har rul nu på fredag och det känns spännande, som man längtat att få känna SÅ inför ett ultraljud!! 
    Ja absolut de kommer förhoppningsvis ju mer verkligt det börjar kännas osv  

Ja de var samma här bebis hade dött vecka 16, jo precis man vill gå dit med glada känslor, jag hoppas jag kommer kunna göra det, så himla härligt att du känner så och nu är det ju jättenära då, jag håller tummarna för dig då jag har ul på fredag, lustigt med samma dag, men ja känner som du nu mer glädje också eftersom jag nyss sett ett hjärta slå, men lite tankar får man ju från tidigare erfarenhet som ger en lite jobbiga känslor.. men men då får vi se fram emot fredagen
  • Kallamakka
    Bebis2021 skrev 2022-05-10 18:00:37 följande:
    Ja absolut de kommer förhoppningsvis ju mer verkligt det börjar kännas osv  

Ja de var samma här bebis hade dött vecka 16, jo precis man vill gå dit med glada känslor, jag hoppas jag kommer kunna göra det, så himla härligt att du känner så och nu är det ju jättenära då, jag håller tummarna för dig då jag har ul på fredag, lustigt med samma dag, men ja känner som du nu mer glädje också eftersom jag nyss sett ett hjärta slå, men lite tankar får man ju från tidigare erfarenhet som ger en lite jobbiga känslor.. men men då får vi se fram emot fredagen
    Håller allt jag kan hålla för oss på fredag!
  • Maymom

Vad fint att få ta del av era berättelser och vad kul att höra att ni kommit så långt nu. Jag fick ett ma tidigare i år och är nu i v.5+4 men har så svårt att vara glad än. Tycker inte strecket var tillräckligt starkt och blir orolig så fort det spänner i tjejmagen. illamåendet är inte igång än så känner mig inte gravid heller... men det kommer väl.
    upptäckte mitt ma på kub-ul. Det hade slutat växa i v.9, några dar innan jag var på första mötet hos bm.

när har ni haft ett första vul? Tog ni det privat eller fick ni det?

Svar på tråden Stödtråd för gravida efter mf/ma