• nathalie85

Stödtråd för gravida efter mf/ma

Hei!
    Jag plussade idag bim-5 på andra försöket efter ma i höst. Hade innan det en kemisk graviditet. Kunde inte låta bli att testa före bim. Kände att en support tråd för andra i samma
    sits kunde sitta bra. Hur skall man kunna hålla sig att inte testa varje dag för att se stegrini, och sluta vara hysterisk?
    Jag vill kunna lita på detta nu. 
    Andra i samma
    sits? Eller nån som försöker efter mf?

• Svar på tråden Stödtråd för gravida efter mf/ma
  • Loppster

Hej. Behöver skriva av mig min oro lite. Gravid igen efter missfall i januari. Idag är det vecka 5+2. mått dåligt denna graviditeten. Inte kräkts men fått sitta på toalettgolvet för att jag mått så illa, molvärk, ömma bröst. För 3 dagar sen försvann mitt illamående och jag trodde aldrig man kunde sakna att må dåligt så mycket som jag gör just nu. Känns som mina symtom försvinner precis som vid missfallet. har Haft riktig gråtfest ikväll och känner att det är kört nu. Hur ska man stå ut till kub innan man får se att allt är okej? I min stad finns det ingenstans att boka in VUL. 

• nathalie85
    Loppster skrev 2022-03-31 22:34:10 följande:

Hej. Behöver skriva av mig min oro lite. Gravid igen efter missfall i januari. Idag är det vecka 5+2. mått dåligt denna graviditeten. Inte kräkts men fått sitta på toalettgolvet för att jag mått så illa, molvärk, ömma bröst. För 3 dagar sen försvann mitt illamående och jag trodde aldrig man kunde sakna att må dåligt så mycket som jag gör just nu. Känns som mina symtom försvinner precis som vid missfallet. har Haft riktig gråtfest ikväll och känner att det är kört nu. Hur ska man stå ut till kub innan man får se att allt är okej? I min stad finns det ingenstans att boka in VUL. 

Det kan nog komme
    tillbaka? Hormonerna försvinner ju liksom inte direkt även om det skulle utvecklas?
  • Loppster
    nathalie85 skrev 2022-04-01 06:17:49 följande:
    Det kan nog komme
    tillbaka? Hormonerna försvinner ju liksom inte direkt även om det skulle utvecklas?
    Såklart det kan komma tillbaka. Men det är lätt att bli orolig när symtom försvinner så det va nog mest det jag behövde få ur mig.
  • nathalie85
    Loppster skrev 2022-04-01 10:56:23 följande:
    Såklart det kan komma tillbaka. Men det är lätt att bli orolig när symtom försvinner så det va nog mest det jag behövde få ur mig.
    Okej jag fattar. Hur känns det idag?Det är ju så knepigt...Vissa håller ju på med grav test osv för att se om det ökar...MEN, när jag fick mitt ma förra året, trota att nästan allt var ute var testena skit starka... :( Så det är nog ingen pålitlig metod. Men annars om det känns ohållbart kan man ju be om hcg mätning ur blodet?
  • Kallamakka

Härligt med starkare test! Jag har också bestämt mig för att ta in min graviditet och börja tänka bebis och i nytt missfall. Igår gick jag in i vecka 13+0 och fick se en levande krabat som levde livet där inne och att allt också såg bra ut. Jag försöker verkligen att glädjas åt detta, trots att jag kommit längre i tidigare graviditet och ändå fått missfall. 

• nathalie85
    Kallamakka skrev 2022-04-02 11:17:09 följande:

Härligt med starkare test! Jag har också bestämt mig för att ta in min graviditet och börja tänka bebis och i nytt missfall. Igår gick jag in i vecka 13+0 och fick se en levande krabat som levde livet där inne och att allt också såg bra ut. Jag försöker verkligen att glädjas åt detta, trots att jag kommit längre i tidigare graviditet och ändå fått missfall. 

Ja nu är
    du ju på säkrare veckor redan. Vet ni vad sena missfallen berott på? Visst var det så att ni gjort ivf? 
  • Kallamakka
    nathalie85 skrev 2022-04-02 12:13:39 följande:
    Ja nu är
    du ju på säkrare veckor redan. Vet ni vad sena missfallen berott på? Visst var det så att ni gjort ivf? 
    Yes alla graviditeter är via IVF. Och de vet inte Varför barnet var så svårt missbildat, de misstänkte ett ärftligt syndrom som ingen av oss var bärare av i slutändan. Så antingen "något nytt syndrom" eller en slump, men så vart det ju sex missfall på raken -så vi tror snarare på att vi faktiskt påverkat utgången i alla fall.. Men han dog pga missbildningar i organen, han saknade njurar. Och det där med säkrare sidan är så svårt att tro i och med det man upplevt med den graviditeten. Men jag Vill så gärna tänka så, för jag har inte riktigt kunnat glädjas åt graviditeten ännu. Denna graviditet är dock första med donator, så vi hoppas på bättre odds för frisk bebis nu. 
  • nathalie85
    Kallamakka skrev 2022-04-02 12:28:32 följande:
    Yes alla graviditeter är via IVF. Och de vet inte Varför barnet var så svårt missbildat, de misstänkte ett ärftligt syndrom som ingen av oss var bärare av i slutändan. Så antingen "något nytt syndrom" eller en slump, men så vart det ju sex missfall på raken -så vi tror snarare på att vi faktiskt påverkat utgången i alla fall.. Men han dog pga missbildningar i organen, han saknade njurar. Och det där med säkrare sidan är så svårt att tro i och med det man upplevt med den graviditeten. Men jag Vill så gärna tänka så, för jag har inte riktigt kunnat glädjas åt graviditeten ännu. Denna graviditet är dock första med donator, så vi hoppas på bättre odds för frisk bebis nu. 
    Okej jag fattar! Men om det är donator kan det definitivt vara bättre odds nu. Hur gammla är ni? 
    Efter mitt helt vanliga ma blev jag besatt att hag e så gammal. det var lite innan jag fyllde 36 Tänkte att jag aldrig mera kan få barn osv.( vet att jag blev lite galen).  Nu är jag då 36 ?
    Jag har 4 barn som jag fått under 30 med x mannen. inga missfall då.  Sade alltid att inga fler barn, att jag har haft så himla bra tur?
    Sen skiljde vi oss och träffade en ny som inga barn har. Ma grabiditeten var oplanerad. Men efter det insåg vi nog att vi vill ha barn, och åldern liksom inte gav tid att vänta.

Men i ma graviditeten hade jag dålig magkänsla hela tiden..: Det kändes off. Inga symptom osv.  Missfallet var faktum innan fostret ens dött för jag sprang på vul non stop. det växte liksom inte efter 6+3.
    jag hamnade ta cytotec 2 ggr som inte gjorde nåt alls. rester kvar som dom sög ut under bedövning

Men nu känns allt annorlunda/

kaffe luktar, skithög puls vid träning . trött och sämre aptit. å då är jag idag i v4+0 eller nåt????.?

ens egen upplevelse är ju verkligen inget jämfört vad du gårt igenom. Starkt av er! 

Men nu skall det gå fint!!  Tänker tro på detta lilla frö!  Ni kan påminna mig om detta om jag börjar freka ur igen snart. Och skall försöka hålla mig o inte gå på vul före typ 9+. 
Svar på tråden Stödtråd för gravida efter mf/ma