• nathalie85

Stödtråd för gravida efter mf/ma

Hei!
    Jag plussade idag bim-5 på andra försöket efter ma i höst. Hade innan det en kemisk graviditet. Kunde inte låta bli att testa före bim. Kände att en support tråd för andra i samma
    sits kunde sitta bra. Hur skall man kunna hålla sig att inte testa varje dag för att se stegrini, och sluta vara hysterisk?
    Jag vill kunna lita på detta nu. 
    Andra i samma
    sits? Eller nån som försöker efter mf?

• Svar på tråden Stödtråd för gravida efter mf/ma
  • Fyrklöverns
    Maymom skrev 2022-06-14 17:12:58 följande:
    Åh nej vad tråkigt. Skönt att det inte var utomkveds. Vad är ektopisk? Det har jag inte hört talas om.
    hoppas kroppen ställer om sig fort för dig.

här fortsätter det småblöda.. klarar mig nästan på trosskydd men kör binda ifall det ökar på när jag är på jobb eller skolavslutning eller annat opraktiskt ställe. Så inga mängder och inte ont. Och imorgon bitti får jag ju besked...

Det är samma som utomkveds, så de behöver följa för att se så att det inte dyker upp nånstans, jobbigt läge men hoppas det är vanligt missfall iaf. 

Så bra att det inte kommit igång. Vet känslan när man förbereder sig för störtfloden usch, men hoppas det slutar blöda snart och att du får goda besked imorgon. Ska tänka på dig <3

• Maymom
    Fyrklöverns skrev 2022-06-14 17:58:00 följande:

Det är samma som utomkveds, så de behöver följa för att se så att det inte dyker upp nånstans, jobbigt läge men hoppas det är vanligt missfall iaf. 

Så bra att det inte kommit igång. Vet känslan när man förbereder sig för störtfloden usch, men hoppas det slutar blöda snart och att du får goda besked imorgon. Ska tänka på dig <3

Det låter ju som att du haft ett vanligt missfall, iom att du blödde också. Ibland är det lättare att bli glad över vad det inte är för att gå vidare, att minska sin oro genom att tänka att det kunde varit värre. Jag menar inte att man ska förringa sin sorg och smärta, men det går ibland att finna tröst i att det inte är det värsta som kunde hänt, och att man har tur som lätt blir gravid.

Tack, jag ber till moder jord och livmodern att allt ska vara bra. :) men är rätt inställd på att det är nåt som inte stämmer, behöver inte åka till jobbet imorgon så det är skönt.
    Har inga symptom nu, men v10-11 brukar ju spökveckorna dra igång så det behöver inte betyda nåt. Blir bara väldigt svullen om magen och får typ ont i magen när jag äter, men högre upp i magen då.
  • Maymom

Det fanns inget foster i hinnsäcken, min blödning är början på missfall. :(
    två på raken nu. Jag är inte bra på sannolikhet men det borde väl innebära en bra chans nästa gång? Även om missfallsrisken är 50% pga ålder.

nån som hört nåt husmorsknep hur man snabbar på missfallet? käka ingefära? Onanera(för oxytocinet)? Löpning? :D  alla tips välkomnas.
    känns som det kommer bli ett enklare missfall nu än det när fostret mätte v.9+0 och jag fick dra ut det...

• Fyrklöverns
    Maymom skrev 2022-06-15 09:05:57 följande:

Det fanns inget foster i hinnsäcken, min blödning är början på missfall. :(
    två på raken nu. Jag är inte bra på sannolikhet men det borde väl innebära en bra chans nästa gång? Även om missfallsrisken är 50% pga ålder.

nån som hört nåt husmorsknep hur man snabbar på missfallet? käka ingefära? Onanera(för oxytocinet)? Löpning? :D  alla tips välkomnas.
    känns som det kommer bli ett enklare missfall nu än det när fostret mätte v.9+0 och jag fick dra ut det...

Jag beklagar så mycket! <3 Vi får trösta varandra, usch vad det är tungt. 

Tack för det du skrev där uppe, så himla fin påminnelse att man får vara tacksam för vad det inte är, och jag är tacksam att de i varje fall inte ännu hittat något utanför livmodern. Som du säger borde blödningen tala för vanligt missfall trots allt. Hoppas mina värden går ner nu som de ska, nytt blodprov imorgon. Tempen gick idag ner äntligen! Hoppas allt normaliseras och att man kan börja om igen. Jag har dock inte lätt för att bli gravid, tog 11 försök till första plusset, men hoppas det går lite lättare nu när kroppen fattat hur man ska göra. Behöver bara inse hur den ska behålla graviditet också haha! 

Åhh hoppas statistiken är på vår sida nu! Det ska ju vara väldigt ovanligt med tre missfall på raken och de flesta får ett friskt barn efter andra. Jag läste det nånstans :)

Tyvärr har jag inga tips hur man kan blöda ut men låter ju ändå vettigt med tex ingefära som man annars ska undvika för att det kan öka risken för missfall. Så gör allt nu som man inte får göra som gravid! xD

• Maymom

Ja nu blir det fokus omladdning, njuta lite vin och ostar. Sen pumpa frukt, grönsaker, sluta med te mm. Jag har ju lätt för att bli gravid med min sambo men är snart 40 så missfallsrisken är ju högre. 

förstår att det känns extra tungt efter ett så efterlängtat plus, förhoppningsvis går det snabbare nu när kroppen är inställd på det. Vet inte hur länge vi ska vänta innan vi försöker igen, känns som det är augusti som blir aktuellt iom att kroppen måste ladda om... hur tänker ni, kör ni direkt eller väntar ni nån cykel? Jag blev ju gravid första gången i Augusti med mitt första barn, så tänker att sommaren kanske var gynnsam, mycket frisk luft, avkoppling, frukt och bär mm. Ska försöka träna lite och se om det kan hjälpa kroppen motverka ålderstecknen.... :)

om jag räknat rätt borde risken för 3 missfall på raken för en 40 åring vara 12,5% så det känns ju som betydligt bättre odds gång tre nu än första..

• Fyrklöverns
    Hej,
    Jag ville bara uppdatera er lite. Det visade sig att jag har ett utomkveds som sitter i vänster äggledare och är under tillväxt. Fick välja igår mellan operation och Methotrexate, ett sorts cellgift som stoppar tillväxten. Jag valde det senare då en operation med största sannolikhet inneburit att de får ta bort äggledaren. Jag fick sprutan igår och nu ska jag följas med prover en gång i veckan för att se så att värdet på hcg sjunker. Nackdelen med denna metod är att jag måste vänta 3-6 månader innan jag kan bli gravid igen. För min del känns det rätt skönt att ta paus nu efter allt jag gått igenom sista månaderna.
  • Maymom
    Fyrklöverns skrev 2022-06-18 12:10:29 följande:
    Hej,
    Jag ville bara uppdatera er lite. Det visade sig att jag har ett utomkveds som sitter i vänster äggledare och är under tillväxt. Fick välja igår mellan operation och Methotrexate, ett sorts cellgift som stoppar tillväxten. Jag valde det senare då en operation med största sannolikhet inneburit att de får ta bort äggledaren. Jag fick sprutan igår och nu ska jag följas med prover en gång i veckan för att se så att värdet på hcg sjunker. Nackdelen med denna metod är att jag måste vänta 3-6 månader innan jag kan bli gravid igen. För min del känns det rätt skönt att ta paus nu efter allt jag gått igenom sista månaderna.
    Åh nej, vad tråkigt att höra, men så skönt att de hittade det, hoppas det funkar så du får behålla äggledaren. Håller tummarna för smidigast möjliga utgång. Fy vad mycket skit kvinnor ska behöva gå igenom. Hur mår du? Blir det som ett missfall nu att du kommer blöda ut det?

Mitt missfall kom igång häromdagen, i bilen, precis innan jag gick in i mataffären som tur var, det var fan blod överallt. Men fick sitta i det och köra 30 min innan jag kunde gå ut. Sambon var på annan ort självklart. Denna gång gjorde inte alls lika ont som förra när jag tog tabletter för att få ut det, men fy för att få en sån störtblödning utan förvarning, tur jag inte var på jobbet eller inne på Ica.... kände lite molvärk 20-30 min innan så hann tänka att det nog var på g.
    blödde ca 5 timmar rejält och med stora klumpar, sen en till vända dan efter, men nu är det lugnt, dock väldigt trött, yr och svag, och har huvudvärk. Var dock nära att åka in till sjukhuset andra dan när det kom mer. Ska trycka i mig järn, rött kött och grönsaker nu i veckan. Hoppas sen på att cykeln kommer igång fort men väntar till augusti innan vi försöker så kroppen hinner repa sig.
  • Fyrklöverns
    Maymom skrev 2022-06-19 21:29:58 följande:
    Åh nej, vad tråkigt att höra, men så skönt att de hittade det, hoppas det funkar så du får behålla äggledaren. Håller tummarna för smidigast möjliga utgång. Fy vad mycket skit kvinnor ska behöva gå igenom. Hur mår du? Blir det som ett missfall nu att du kommer blöda ut det?

Mitt missfall kom igång häromdagen, i bilen, precis innan jag gick in i mataffären som tur var, det var fan blod överallt. Men fick sitta i det och köra 30 min innan jag kunde gå ut. Sambon var på annan ort självklart. Denna gång gjorde inte alls lika ont som förra när jag tog tabletter för att få ut det, men fy för att få en sån störtblödning utan förvarning, tur jag inte var på jobbet eller inne på Ica.... kände lite molvärk 20-30 min innan så hann tänka att det nog var på g.
    blödde ca 5 timmar rejält och med stora klumpar, sen en till vända dan efter, men nu är det lugnt, dock väldigt trött, yr och svag, och har huvudvärk. Var dock nära att åka in till sjukhuset andra dan när det kom mer. Ska trycka i mig järn, rött kött och grönsaker nu i veckan. Hoppas sen på att cykeln kommer igång fort men väntar till augusti innan vi försöker så kroppen hinner repa sig.

Tack <3 
    Ja usch, att vara kvinna är inte alltid rättvist. Jag blir lite ledsen av att vi måste utsätta våra kroppar för allt detta. Jag mår rätt bra kroppsligt, men psykiskt usch. Det kan blöda lite grann men sannolikt inte så mycket men kan göra lite ont i magen när det dör ut. 

Nä fy vad hemskt! Så ledsen för din skull <3
    Så har jag tänkt många gånger tänk så bara börjar man störtblöda i affären eller ute bland folk. Så hemskt. Vilken tur att du inte hann gå ut ur bilen. Förstår att du tänkte söka akut, fy asså. Jag kan rekommendera Greatlifes järntabletter. Jag har alltid haft järnbrist och fått ta järn sporadiskt men inget har funkar så bra som deras naturliga. Dessutom utan biverkningar. Jag hade väldigt bra blodvärde nu trots mina två missfall nyligen med störtblödnigen förra veckan. Har blött nu i över 2 v men hade Hb på 131 vilket jag aldrig haft. 

Låter skönt att vänta lite innan ni försöker igen. Vi planerar vänta 4 månader innan vi kör igång. Stundtals känner jag mig så nere så jag inte ens tycker det är värt att prova igen, men vill så gärna ha barn så tror längtan kommer tillbaka bara kroppen får ställa om. Jag har aldrig längtat efter mens så mycket som nu. 

• Stinajohannas

Hej! Tänkte höra om någon här kan berätta om när ni fick ägglossning efter missfall ? Jag tror jag hade ÄL sista dagarna på blödningen efter missfall för hade värk och ÄL flytningar samtidigt , men avstod från sex då jag forfarande blödde lite . Var senDan blödnings fri ca en vecka och den kom min första mens och blödde 7 dagar ( som jag brukar vid mens ) idag är jag  på dag 15 och ingen ÄL symptom har dykt upp.. någon som fått senare ägglossning än vanligtvis efter missfall och första mensen ? Eller har den hoppat över ? Eller mindre symptom vid ÄL bara ? Är bara på extremt dåligt humör ???? riktig pms och det brukar jag ha typ 3 dagar innan mens inte veckan efter mens . Vid vanlig ÄL brukar jag ha ont bröst och flytningar . Någon som har svar och kan berätta sin historia ? <3

• Maymom

Första ÄL som jag vet om efter mitt ma kom 65 dagar efter blödningens start. efter mitt ma hade jag två blödningar innan den ÄL kom, jag blev gravid på den men ma igen nu.

Svar på tråden Stödtråd för gravida efter mf/ma