• nathalie85

Stödtråd för gravida efter mf/ma

Hei!
    Jag plussade idag bim-5 på andra försöket efter ma i höst. Hade innan det en kemisk graviditet. Kunde inte låta bli att testa före bim. Kände att en support tråd för andra i samma
    sits kunde sitta bra. Hur skall man kunna hålla sig att inte testa varje dag för att se stegrini, och sluta vara hysterisk?
    Jag vill kunna lita på detta nu. 
    Andra i samma
    sits? Eller nån som försöker efter mf?

• Svar på tråden Stödtråd för gravida efter mf/ma
  • Kallamakka
    Bebis2021 skrev 2022-05-13 08:17:56 följande:

Kallamakka: äntlugen är dagen här, lycka till nu idag på ul hoppas allt går bra :)) 

Såååå fint att läsa att allt gick bra på ditt ultraljud! Det gjorde vårat med! Jag har aktivt motarbetat oron och ångesten och för första gången lyckades jag vara spänd av förväntan innan rul, fantastiskt skönt. Och ja.. att få se bebisen sådär mycket och länge var ju heeeeelt otroligt. Nu är jag sådär glad och förväntansfull som jag velat vara hela tiden, skam den som ger sig men med positiva tankar varje gång oron vill ta plats -så har jag lyckats! Ska njuta nu av den här bekräftelsen så länge det går.

Himla fint att ni får titta in igen om tre veckor, själv har jag inplanerat besök hos barnmorskan för att lyssna på hjärtljud med jämna mellanrum fram till bf.
  • Bebis2021
    Kallamakka skrev 2022-05-15 12:16:02 följande:
    Såååå fint att läsa att allt gick bra på ditt ultraljud! Det gjorde vårat med! Jag har aktivt motarbetat oron och ångesten och för första gången lyckades jag vara spänd av förväntan innan rul, fantastiskt skönt. Och ja.. att få se bebisen sådär mycket och länge var ju heeeeelt otroligt. Nu är jag sådär glad och förväntansfull som jag velat vara hela tiden, skam den som ger sig men med positiva tankar varje gång oron vill ta plats -så har jag lyckats! Ska njuta nu av den här bekräftelsen så länge det går.

Himla fint att ni får titta in igen om tre veckor, själv har jag inplanerat besök hos barnmorskan för att lyssna på hjärtljud med jämna mellanrum fram till bf.
    Alltså, jag tror jag råkade klicka på tummarna på ditt inlägg men vet inte hur ja får bort det, var iallafall inte meningen
    Men så roligt att höra att de gick bra på rul och vad härligt att de kändes så bra inför det, helt rätt att jobba på detta med positiva tankar, så mysigt att få börja lyssna på hjärtat hos bm de är ju också väldigt mycket värt å alltid helt underbart att få höra :) <3
  • Stinajohannas

Hej! Jag har vart med om ett MA nyligen blödde 2 veckor och fick en skrapning nu för 4 dagar sen Då de var kvar rester. blöder fortfarande lite brunt/rosa och längtar tills detta ska vara över så jag kan njuta av livet lite igen och göra bebis snart. någon här som fick ÄL direkt  efter missfalls blödning och lyckats bli gravid direkt ? Hur lång tid tog det ? 

• Maymom

jag hade MA i mitten av februari, v14-15(avstannat i v9, har skrivit mer tidigare i tråden) blev gravid vid ÄL mitten av april. Vet inte om det var första eller andra ÄL efter ma, jag trodde jag skulle ha mens den dan men tydligen var det ÄL istället. :)

• Bebis2021

Stinajohannas:
    Jag fick ma I december, fick aldrig äl i dec och strax före äl i januari så blev jag sjuk i covid och äl uteblev å kom aldrig, så på första äl i februari tog det sig och jag plussade I mars. Vid tidigare ma har jag fått äl efter ma-blödningen men då läkarna rekommenderade att invänta första mensen innan jag blev gravid igen så gjorde vi så (men där gör man som man vill, går bra att köra på direkt också utan att invänta första mensen) men jag ville ha en mens för att blöda ut eventuella rester, men sen efter första mensen har jag blivit gravid vid två tillfällen, så de har gått snabbt att bli gravid igen, har läst att de ibland på något vis rent av kan bli lättare att bli gravid efter ett missfall då de liksom rensat ur livmodern, sen om de stämmer vet ja inte... lycka till å hoppas de tar sig snart för er igen :)

• Stinajohannas

Maymom- okej , hur länge blödde du efter MA ? Blev du skrapad? och grattis till graviditeten <3 

• Stinajohannas

Bebis2021- fick också utebliven ÄL i samband med covid nu när jag tänker efter i feb ? Inte tänkt på de innan att de kan vart orsaken! Ja precis har också hört att vissa väntar till efter sin första mens igen , är lite osäker hur jag vill göra där . Men tänker att kroppen känner när man är redo :) det känns så skönt att läsa att det gått  bra för många här och relativt fort att bli gravid igen , man vill ju inte stressa fram det men man känner en enorm saknad av att Man förlorat något. men tack för du dela med dig , det lättar mina tankar  <3 

• Bebis2021
    Stinajohannas skrev 2022-05-26 00:04:56 följande:

Bebis2021- fick också utebliven ÄL i samband med covid nu när jag tänker efter i feb ? Inte tänkt på de innan att de kan vart orsaken! Ja precis har också hört att vissa väntar till efter sin första mens igen , är lite osäker hur jag vill göra där . Men tänker att kroppen känner när man är redo :) det känns så skönt att läsa att det gått  bra för många här och relativt fort att bli gravid igen , man vill ju inte stressa fram det men man känner en enorm saknad av att Man förlorat något. men tack för du dela med dig , det lättar mina tankar  <3 

Ja då var de säkert covid för dig med, jag var sjuk i covid dagarna innan och precis den månaden togs ett test av progesteron på mig ca 7 dagar efter när äl borde varit och de var jättelågt värde vilket tyder på utebliven äl samt att mina vanliga älsymtom aldrig kom så är säker på att den uteblev, sen blev cykeln lite kortare och nästa äl skedde på typ dag 13, har annars alltid haft kring dag 16, så något hånde pga covid, å har läst många som fått rubbningar pga vaccinet och även covid. Förstår precis hur du menar, från början vid mitt första och sena ma var känslan att jag ville bli gravid så fort som möjligt vilket ja blev, de kändes som att de lindrande sorgen och tomheten lite iallafall.
  • Maymom

Stinajohannas: jag blev inte skrapad utan allt kom ut efter tabletterna, även om det tog några dar efter tabletterna innan den stora massan kom ut. blödde nästan exakt 2 veckor, men väldigt lite sista dagarna. 

tack :) svårt att ta in det nu och är orolig att det inte blir nåt nu heller. Har inget illamående men yrsel, vilket jag inte haft tidigare graviditeter..

• Anonym (Hallihalllå)

Hej! Jag tänkte kolla om det någon här som vet om clearblue har samma hcg mätning på alla sina test ? 2 veckor efter mitt missfall och 1 vecka och 3 dagar efter skrapning (fick skrapa då de fanns rester ) testade jag negativt på clearblue den vanliga (. ej digital ) de var alltså 1 vecka sen idag . Tog ett till test idag då jag haft konstiga symptom och då testar med digitalt clearblue vecka för vecka och visar då 1-2 . men började blöda i samma sekund inte mycket men lite granna när jag torkade mig . Nu till min fråga mäter dessa 2 resten samma hcg eller är vecko känsligare ? 

Svar på tråden Stödtråd för gravida efter mf/ma