• Hobgoblin

Ukraina står emot

Kommer indikationer på att Ryssland drar sig något tillbaka.
    Kan lilla Ukraina ha satt på ryssen i ballongknuten?
    Hoppas ....

• Svar på tråden Ukraina står emot
  • Kermit1561
    Flash Gordon skrev 2022-04-06 14:30:49 följande:
    För att det är Ukrainas regim som drivit bort dem. Mest troligt därför.
    Kermit1561 skrev 2022-04-06 13:46:11 följande:
     men detsamma gäller ju ukrainare som flyr om ryssland tar över, de kommer knappast tillbaks om de inte är intresserade av att vara en del av en diktatur. Hur man än görär det någon som blir fördriven. 

Ja någon blir fördriven. Men kanske runt miljonen fördrivna ryssar är inget man vill tala om i nuläget, eller då heller. DET var min poäng. När man skrämmer eller föser bort en halv miljon ryssar in till Ryssland på ett par år - det hade kallats etnisk rensning i alla andra fall. Men inte nu.

Som jag redan har skrivit ser jag att lösningen är att man särar på folken och sedan bygger en mur emellan. Om det sedan görs genom att delar av Ukraina får självständighet eller om man gör en massiv folkfördrivning av ryssar - det får visa sig. Jag tror mer på det förra.Det var inte Putin som drog igång våldsspiralen.
    Vad får dig att tro att det är ukrainas regim som drivit bort dem? Det är väl lika mycket separatisterna som drivit bort dem? 

I länken du postade så är det ungefär lika många som flyr till ryssland som det är som flyr västerut. Så det är inte så att specifikt ryssar drivs bort. Mer korrekt är att både ukrainare och ryssar flyr i ungefär lika stor omfattning. Om regionerna domineras av ryssar så är det oproportinellt många ukrainare som blir bortjagade snarare än ryssar... 
    Så jag förstår fortfarande inte varför du tror det är etnisk rensning eller varför du tycker just ryssar jagas bort när det uppenbarligen är mest ukrainare (eller sådana som vill tillhöra väst)? . 
  • Padirac

Ja någon blir fördriven. Men kanske runt miljonen fördrivna ryssar är inget man vill tala om i nuläget, eller då heller. DET var min poäng. När man skrämmer eller föser bort en halv miljon ryssar in till Ryssland på ett par år - det hade kallats etnisk rensning i alla andra fall. Men inte nu.

Som jag redan har skrivit ser jag att lösningen är att man särar på folken och sedan bygger en mur emellan. Om det sedan görs genom att delar av Ukraina får självständighet eller om man gör en massiv folkfördrivning av ryssar - det får visa sig. Jag tror mer på det förra.

Det var inte Putin som drog igång våldsspiralen.
    Jasså? Vem drog igång våldsspiralen, på vilket sätt och när? 
  • Tom Araya
     men detsamma gäller ju ukrainare som flyr om ryssland tar över, de kommer knappast tillbaks om de inte är intresserade av att vara en del av en diktatur. Hur man än görär det någon som blir fördriven. 

Har Ukrainas regim drivit bort ryssar från områden som ryska styrkor har kontrollerat under hela kriget?
    Detta får du förklara närmare.
    Om du vill gå tillbaka i tiden får du definiera "regim", eftersom Zelenskyj bara har suttit på posten i två år.

Har du belägg för att rysk civilbefolkning tvingats bort från Ukraina?
    Det var inte Putin som drog igång våldsspiralen.
    Det beror på vad man här menar med "våldsspiral"...
    Ryssland såg till att det eskalerade.
    Men konflikt och oroligheter med inslag av våld förekom före detta och där har både ukrainska myndigheterna och de pro-ryska separatisterna varit delaktiga.

• Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-04-06 14:43:32 följande:
    Vi pratar inte om artilleri, och det gjorde inte den ryska ambassadören heller. Inte heller om flykt, utan om våldtäkter, tortyr och liknande. Onödiga grymheter alltså. Krig är krig. Men det finns något som heter krigsbrott och det går utanför.
    Typexempel (2014):

www.amnesty.org/en/documents/eur50/040/2014/en/

Members of the Aidar territorial defence battalion, operating in the north Luhansk region, have been involved in widespread abuses, including abductions, unlawful detention, ill-treatment, theft, extortion, and possible executions.

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-04-06 14:44:46 följande:
    Var det artilleribeskutning även före det att separatisterna började strida?
    Artilleri kom nog inte före 2014 skulle jag tro. Jag har inte alla detaljer. Strider, våldsamheter och övergrepp på lokalbefolkningen har pågått i området sedan åtminstone 2006-2008.
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-04-06 14:48:54 följande:
    Men då så! Då var det ju ett onödigt argument. Det är normalt att folk flyr om det skjuts runt dem. 
    Det är ett "onödigt argument" att det pågått en folkfördrivning av ryssar? Hundratusentals, kanske någon miljon ryssar har flytt Donbass och Luhansk för att söka skydd i Ryssland.

Tja, de är ju just ... ryssar .. och då får de skylla sig själva, eller?!

Och det är alltså FN och Amnesty som rapporterar om dessa flyktingar. Det är inget jag hittar på.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-04-06 20:18:06 följande:
    Har Ukrainas regim drivit bort ryssar från områden som ryska styrkor har kontrollerat under hela kriget?
    Aktivt genom att via bland annat artilleri och drönare fortsätta beskjutning av området trots påstått eld-upphör.

Passivt genom att tvinga dem att flytta därifrån västerut om de vill få ut sina pensioner och andra sociala förmåner som de har laglig rätt till.
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2022-04-06 16:31:03 följande:
    Vad får dig att tro att det är ukrainas regim som drivit bort dem? Det är väl lika mycket separatisterna som drivit bort dem? 
    Se inlägget till Tom Araya ovan
Svar på tråden Ukraina står emot