• Hobgoblin

Ukraina står emot

Kommer indikationer på att Ryssland drar sig något tillbaka.
    Kan lilla Ukraina ha satt på ryssen i ballongknuten?
    Hoppas ....

• Svar på tråden Ukraina står emot
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-04-07 10:30:26 följande:
    Typexempel (2014):

www.amnesty.org/en/documents/eur50/040/2014/en/

Members of the Aidar territorial defence battalion, operating in the north Luhansk region, have been involved in widespread abuses, including abductions, unlawful detention, ill-treatment, theft, extortion, and possible executions.
    Det låter som Nord-Irland, medans det som hände i Kievs förorter nu snarare påminner mig om nazister under andra världskriget. Det som liknar Nordirland är också att det är paramilitära grupper, som KAN bestå av kriminella. Ryssarna - det är ryska armén! Där har presidenten ett ansvar för att de ska uppföra sig som soldater, inte som kriminella. 

Dessutom så verkar dessa soldater ha uppmanats/indoktrinerats till att de SKA begå övergrepp, och då sanktionerade av ryska ledningen. Det är väl en himla skillnad till inofficiella grupper som gör lite hur som helst, men som regeringen inte stödjer och försöker åtgärda.
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-04-07 10:36:17 följande:
    Det är ett "onödigt argument" att det pågått en folkfördrivning av ryssar? Hundratusentals, kanske någon miljon ryssar har flytt Donbass och Luhansk för att söka skydd i Ryssland.

Tja, de är ju just ... ryssar .. och då får de skylla sig själva, eller?!

Och det är alltså FN och Amnesty som rapporterar om dessa flyktingar. Det är inget jag hittar på.
    Varför måste du alltid göra om det man skriver till något annat? Jag har inte påstått detta - du kan själv kolla vad det var jag syftade på (med "onödigt argument"! 

Vi har konstaterat att det inte bara är ryssar som fördrivs, utan folk som bor där, oavsett språk. Och om jag minns rätt så var det högst 200.000 som flydde till Ryssland, inte en miljon. Och det är tyvärr så att folk inte vill vara kvar om det krigas där. 

Och FN och Amnesty har konstaterat fakta - utan att dra slutsatserna som du drar. 
  • Kermit1561
    Flash Gordon skrev 2022-04-07 10:43:22 följande:
    Se inlägget till Tom Araya ovan
    Jag förstår fortfarande inte hur du får det till att det bara drabbar ryssar, även ukrainare drabbas ju av det? De som flyr flyr för att det i praktiken är krig där. Eftersom det var ryska separatister som startade kriget så kan man ju lika gärna hävda att det är separatister som driver ut ukrainare med den logiken. 

I praktiken skulle det förvåna mig om inte båda sidor ägnar sig åt att terrorisera respektive folkgrupper där de kommer åt. Precis som i andra liknande konflikter.  
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2022-04-07 10:42:09 följande:
    Aktivt genom att via bland annat artilleri och drönare fortsätta beskjutning av området trots påstått eld-upphör.

Passivt genom att tvinga dem att flytta därifrån västerut om de vill få ut sina pensioner och andra sociala förmåner som de har laglig rätt till.
    Vapenvila bröts från flera håll.

Är det här något du har belägg för?
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-04-08 16:37:36 följande:
    Vapenvila bröts från flera håll.

Är det här något du har belägg för?
    Här kan du nörda ner dig i dagliga rapporter från OSCE:s uppdrag att bevaka vapenvilan mellan parterna - "Daily Report". Du kan söka rapport för varje enskild dag om du vill. Det är fånigt detaljerad information.

www.osce.org/special-monitoring-mission-to-ukraine

www.osce.org/ukraine-smm/reports
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-04-07 11:06:03 följande:
    Det låter som Nord-Irland, ...

Det är ”påstådda hemskheter mot rysktalande i Ukraina”

Det ”låter som Nord-Irland (sic)”

Det är ”högst 200000 som flydde till Ryssland”  - vilket i sak är väldigt fel och som om inte 200000 vore illa nog.

.

Det ser ut som om du har ett behov av att förminska det ryska lidandet i Ukraina?

• Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2022-04-07 11:25:41 följande:
    Jag förstår fortfarande inte hur du får det till att det bara drabbar ryssar,
    Det har jag aldrig påstått. Det började med att Andrea kallade övergreppen på ryssar i östra Ukraina för "påstådda" varpå jag svarade med bland annat:

"I vilket annat sammanhang som helst hade en fördrivning ("frivillig" eller påtvingad) av miljontals människor från ett område till ett annat kallats för etnisk rensning."

För att visa på ett hyckleri.

,
    (OBS! Jag FÖRSTÅR varför man hycklar, man kan inte tillåta sig att se båda sidorna i en konflikt som man idag har gjort svart-vit, men likväl, hyckleri är det)

.
    Området är till 80-85% bebott av rysktalande. När kanske en miljon eller fler flyr - merparten till grannlandet Ryssland - så blir det med automatik en etnisk rensning. Särskilt om Ukraina kommer att ta kontrollen över området. Då kommer inte dessa ryssar att kunna/eller vilja flytta tillbaka.

Att samtidigt ukrainsk-talande lämnar området men ät andra hållet gör inte fördrivningen av ryssar mindre verklig.

• Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-04-10 08:53:21 följande:
    Det har jag aldrig påstått. Det började med att Andrea kallade övergreppen på ryssar i östra Ukraina för "påstådda" varpå jag svarade med bland annat:

"I vilket annat sammanhang som helst hade en fördrivning ("frivillig" eller påtvingad) av miljontals människor från ett område till ett annat kallats för etnisk rensning."

För att visa på ett hyckleri.

,
    (OBS! Jag FÖRSTÅR varför man hycklar, man kan inte tillåta sig att se båda sidorna i en konflikt som man idag har gjort svart-vit, men likväl, hyckleri är det)

.
    Området är till 80-85% bebott av rysktalande. När kanske en miljon eller fler flyr - merparten till grannlandet Ryssland - så blir det med automatik en etnisk rensning. Särskilt om Ukraina kommer att ta kontrollen över området. Då kommer inte dessa ryssar att kunna/eller vilja flytta tillbaka.

Att samtidigt ukrainsk-talande lämnar området men ät andra hållet gör inte fördrivningen av ryssar mindre verklig.
    Att vara ryskspråkig innebär inte automatiskt att vaar pro-rysk i konflikten Ryssland har med Ukraina.  Det är ett villospår i argumentationen du försöker driva med språktillhärighet.

Du har en mycket okonventionell definition av begreppet 'etnisk rensning' som du sedan lägger till din argumenation.

Om Rysslands inte sänt väpnat understöd/personal till de anti-maidan protester skulle kriget i Donbas inte hänt och folk skulle inte flytt området.
  • klyban
    Padirac skrev 2022-04-10 10:59:59 följande:
    Att vara ryskspråkig innebär inte automatiskt att vaar pro-rysk i konflikten Ryssland har med Ukraina.  Det är ett villospår i argumentationen du försöker driva med språktillhärighet.

Du har en mycket okonventionell definition av begreppet 'etnisk rensning' som du sedan lägger till din argumenation.

Om Rysslands inte sänt väpnat understöd/personal till de anti-maidan protester skulle kriget i Donbas inte hänt och folk skulle inte flytt området.

Det är lite lustigt hur flashy låtsas om att vara för Ukraina och emot ryssland, och sen mer eller mindre aktivt stödjer deras framfart.

Och sen på detta gjort en hundraåttigradare om NATO.
    Hur faan gick det till att vara emot NATO, och sen gå med osett och strunta i en bred överenskommelse i politiken.

För detta låter nästa som en del i en strategi, en strategi vi kommer få reda på senare antar jag?
    Och att denna strategi innebar att man inte alls var för Ukrainarna, utan att det ryssstöd i SD bra lagt en glättig yta av populism ovanpå i hopp ingen ska se det längre.

Men ser faktiskt också nu efter denna tid av krig och i hur de börjar mer och mer försvarar rysslands övergrepp emot denna jordbruksnation.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Ukraina står emot