• Hobgoblin

Ukraina står emot

Kommer indikationer på att Ryssland drar sig något tillbaka.
    Kan lilla Ukraina ha satt på ryssen i ballongknuten?
    Hoppas ....

• Svar på tråden Ukraina står emot
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-04-01 08:15:15 följande:
    Dock är det ju så att vid riktiga förhandlingar där motparten är villig att erbjuda något så kan man kompromissa med sina krav.
    Så detta handlar inte bara om resultatet av kriget, utan även om att motparten (Ryssland i detta fall) givit efter flera av de krav de haft.
    Ja, Ryssland ger också efter men det gör ju inte Ukrainas (med all säkerhet kommande) förluster mindre.

Å andra sidan har ingen part accepterat något än i någon förhandling så de kan ju braka ihop många gånger om än.
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2022-03-31 18:25:47 följande:
    Och samtidigt är Ukraina ett land i ständigt krig.
    Dock inte tack vare Ukraina, utan detta får vi "tacka" putin för.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-04-01 09:24:45 följande:
    Ja, Ryssland ger också efter men det gör ju inte Ukrainas (med all säkerhet kommande) förluster mindre.

Å andra sidan har ingen part accepterat något än i någon förhandling så de kan ju braka ihop många gånger om än.
    Nää. Ryssland ger inte efter - de roffar åt sig.

Jag begriper inte hur du kan tro att Ryssland ger efter eller kompromissar om det handlar om hur mycket eller hur litet av ett grannland de ska annektera. 

Dumheter Död
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-03-31 18:25:47 följande:
    Och samtidigt är Ukraina ett land i ständigt krig.
    Ständigt krig med Ryssland menar du?  Ukraina har attackterats av Ryssland 2014 och 2022 - trots Rysslands säkerhetsgarantier 1994 - före det attackerades Ukraina av Nazityskland under WW2, och före det attackerades Ukraina av Sovjet 1917 - före det... 

Ständigt krig är missvisade - vad får du dina idéer från Flash?

Att Ukraina blir anfallet av Ryssland är inte på något sätt Ukrainas eller någon annan stats fel - ja förutom Rysslands fel då...
  • AndreaBD
    klyban skrev 2022-04-01 14:02:24 följande:
    Dock inte tack vare Ukraina, utan detta får vi "tacka" putin för.
    PRECIS. 
  • Kermit1561
    Padirac skrev 2022-04-01 14:25:41 följande:
    Ständigt krig med Ryssland menar du?  Ukraina har attackterats av Ryssland 2014 och 2022 - trots Rysslands säkerhetsgarantier 1994 - före det attackerades Ukraina av Nazityskland under WW2, och före det attackerades Ukraina av Sovjet 1917 - före det... 

Ständigt krig är missvisade - vad får du dina idéer från Flash?

Att Ukraina blir anfallet av Ryssland är inte på något sätt Ukrainas eller någon annan stats fel - ja förutom Rysslands fel då...
    Flash får väl svara själv men min tolkning var att flash menade att det blir ständigt krig i ukraina om de ägnar sig åt gerillakrig. Det är utifrån det jag har svarat ovan. 
  • klyban
    Kermit1561 skrev 2022-04-01 15:11:12 följande:
    Flash får väl svara själv men min tolkning var att flash menade att det blir ständigt krig i ukraina om de ägnar sig åt gerillakrig. Det är utifrån det jag har svarat ovan. 

Vad det berättar är att Ukraina är inte aggressorn och har aldrig varit.
    För vem inbillar sig det lila jordbrukslandet ska attackera en supermakt?
    Ingen är svaret om det ens var oklart, utan allt kan vi tacka diktatorn putin för.

AndreaBD skrev 2022-04-01 14:47:31 följande:
    PRECIS. 

Rätt talande att vissa högerextrema står bakom ryssland, och de vill inte veta av att putin är den som är problemet och inte Ukraina.

Och ALLA bör ställa sig en fråga om varför man röstar på SD och med deras vurmande för diktatorn putin.
    Visst de försöker idag låtsas om att de aldrig har haft en annan åsikt och att man MÅSTE gå med i NATO utan en bred säkerhetspolitiskt beslut.

Och med tanke på att de inte är intresserade av den sakliga diskussionen hur man ska gå med i NATO om man gör, och de problem som finns.
    Så ställer man sig rätt frågande till varför de ens vill gå med i NATO, har de inga argument eller förståelse för frågan är lite mer komplex än så?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac
    Kermit1561 skrev 2022-04-01 15:11:12 följande:
    Ja, det blir ett ständigt krig i Ukraina om de inte ger efter för Putins krav - ett litet land kan efter ett större lands invasion försvara sig genom att gerillakrigföring - just den krigföringen har tidigare lett till att invasionsmakten till slut dragit sig ur det land de anfallit. 

Det primära målet med anfallskriget är att trycka ned befolkningen i Ukraina genom att tillsätta en Kreml-godkänd marionett-regering som inte tillåter demokratiska och liberala värderingar. Detta är tydligt uttalat och detta är vad Kreml kallar 'denazifiering'
  • klyban
    Padirac skrev 2022-04-01 21:01:05 följande:
    Ja, det blir ett ständigt krig i Ukraina om de inte ger efter för Putins krav - ett litet land kan efter ett större lands invasion försvara sig genom att gerillakrigföring - just den krigföringen har tidigare lett till att invasionsmakten till slut dragit sig ur det land de anfallit. 

Det primära målet med anfallskriget är att trycka ned befolkningen i Ukraina genom att tillsätta en Kreml-godkänd marionett-regering som inte tillåter demokratiska och liberala värderingar. Detta är tydligt uttalat och detta är vad Kreml kallar 'denazifiering'
    Det komiska är att den enda som ser ut som en nazist, det är putin´s och hans personliga land ryssland.
  • flygrl
    AndreaBD skrev 2022-03-30 23:43:04 följande:
    Visst, de är gangsters och de snackar skit. Hörde en kommentar av någon amerikansk politiker som sa att han har träffat Putin flera gånger och att han aldrig varit med om att Putin skulle ha sagt sanning. Han ljuger så fort han öppnar munnen. 

Det som jag också tycker är oroande är att inte bara Putin, utan också andra politiker (som nog är ärligare än han) är jätte-oroliga och tror att Nato kommer att överfalla dem om de inte gör det först. De tror verkligen det!  Det är lite oroande. Ryssarna verkar inte kunna tro att demokrati och mänskliga rättigheter i väst är på riktigt. De tror allt är bara på låtsas. 

Har inte haft tid och ork att skriva på FL på ett tag men återvänder till tråden nu. Som sagt Putin och Lavrov framstår allt mer som dom skurkar dom är. 

Sen måste nog hela Ryssland öppnas upp och reformeras, komma bort från det diktatoriska och viljan att styra över andra. Det är uppenbart att man odlar paranoja och offertänk i Ryssland parallellt med en grandios självbild och det har makt över många ryssars sinnen.

AndreaBD skrev 2022-03-30 23:47:18 följande:
    Kan tänka mig att ryssarna är mer rasistiska än andra just för att de inte är vana vid folk med olika ursprung. Det brukar ju vara så. Samma sak var det mest Östtyskland. Såna samhällen påverkar ju folk negativt. Ryssarna samarbetar med alla möjliga om det gynnar dem......
    Dunderthunder skrev 2022-03-31 01:44:46 följande:
    Där har du fel igen! Nästan 20% har annat ursprung. Med andra ord... Som Sverige ungefär. Sen kan man undra hur du får ihop det här... Kolla på USA exempelvis... www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/europa/ryssland/befolkning-och-sprak/
    Vilket land utför samarbeten utan att det gynnar dem... 
    AndreaBD skrev 2022-03-31 10:15:16 följande:
    I Ryssland är det minoriteter som har levt där i hundratals år. Alla är vana vid dem.  Och jag skulle inte vara så säker att de behandlas helt jämställda, men det vet jag inte säkert.

Det är dock en helt annan sak än invandrare. Och det var det jag pratade om. Det har inte kommit in folk med helt andra kulturer som ryssarna inte känt till. 
    Dunderthunder skrev 2022-03-31 11:22:39 följande:
    Fel igen. Det finns hundratals kulturer i Ryssland. 
    Jo men som AndreaBD påpekat tycks dom ovana vid möten med folk och kulturer dom inte koloniserat i hundratals år. Och det är mycket rasism i Ryssland mot både nya invandrare och inhemska minoriteter som tex. kaukasier och judar.

Det är f.ö. slående hur många Putin-anhängare både utpekar ukrainarna som nazister och judarna som dom som backar upp och finansierar nazisterna. Man gapar om anti-nazism samtidigt som man låter (och beter sig) som värsta nazisterna. Hör dom inte själva hur dom låter? Ser dom sig aldrig i spegeln?
    Den som sa?t han va?t som sagt. :/

Skönt iaf att ryssarnas krigslycka deffo verkar ha vänt. Om dom nu nånsin hade nån för det mesta verkar ju ha gått åt helvete från första början.

Svar på tråden Ukraina står emot