• Hobgoblin

Ukraina står emot

Kommer indikationer på att Ryssland drar sig något tillbaka.
    Kan lilla Ukraina ha satt på ryssen i ballongknuten?
    Hoppas ....

• Svar på tråden Ukraina står emot
  • flygrl
    AndreaBD skrev 2022-03-30 08:58:07 följande:
    PRECIS! De hotar och anklagar andra för sånt som de själva gör.  Man undrar lite om folk i Ryssland och i vissa andra länder bara tror sånt? En del gör uppenbarligen det. Någonstans har väl många hamnat i något slags förnekelsetillstånd. 

Att ryssarna skulle minska sin aktivitet där - det kan ju också vara så att de inte har något val, det går ju inte så bra och då nöjer de som kanske med mindre än vad de hade tänkt. 

Tycker ryska regimen avslöjat sig som simpla f*****g gangstas som bara kan två saker och det är försöka skrämma andra göra som dom vill och ljuga och snacka skit i största allmänhet. Jag har tyvärr ofrivilligt haft kriminella i min närhet och känner igen attityden. :/

Jag förstår Ukraina måste ta varje chans att rädda sitt land och därför förhandlar med ryssarna men ryssarna verkar ju mest snacka skit så man ska nog va jävligt misstänksam mot dom (och det är säkert ukrainarna!).

Nä, uppenbarligen går det inget vidare för ryssarna i Ukraina och dom har nog kanske börjat fundera på plan B för rädda sitt ansikte. Det här senaste utspelet kan ju hänga ihop med det men va jag hört märks ingen förändring i Kiev. Hemskt alltihop hur det än blir. Alla döda, allt som förstörts.

• Hobgoblin

När jag startade tråden så gick jag på det jag läst i svenska media. Tyvärr.
    Tydligen kan man inte alls lita på ryssar, vilket visar sig sedan dess.
    Det jag inte alls förstår .. Hur ska man kunna klara sig ur den situation man redan skapat?

• flygrl
    Hobgoblin skrev 2022-03-30 19:45:35 följande:

När jag startade tråden så gick jag på det jag läst i svenska media. Tyvärr.
    Tydligen kan man inte alls lita på ryssar, vilket visar sig sedan dess.
    Det jag inte alls förstår .. Hur ska man kunna klara sig ur den situation man redan skapat?

Fast det är väl bara rysk media och media i länder som står dom nära som sprider rysk propaganda. Mina föräldrars hemländer Cuba och Venezuela är ryssvänliga och där sägs helt andra saker i media än i Sverige. Sen ska man nog va kritisk även mot rapporteringen i Sverige mf. länder i Väst.

Var är det för media du följt?
    Ja, man undrar ju hur det här kommer sluta. I värsta fall kan kriget spridas. :/
  • Hobgoblin
    flygrl skrev 2022-03-30 20:20:18 följande:
    Fast det är väl bara rysk media och media i länder som står dom nära som sprider rysk propaganda. Mina föräldrars hemländer Cuba och Venezuela är ryssvänliga och där sägs helt andra saker i media än i Sverige. Sen ska man nog va kritisk även mot rapporteringen i Sverige mf. länder i Väst.

Var är det för media du följt?
    Ja, man undrar ju hur det här kommer sluta. I värsta fall kan kriget spridas. :/
    I båda de stora tidningsmedia (Aftonbladet och Expressen) stod att Ryssland skulle dra sig tillbaka, Tydligen "fake news".
  • flygrl
    AndreaBD skrev 2022-03-30 08:58:07 följande:
    PRECIS! De hotar och anklagar andra för sånt som de själva gör.  Man undrar lite om folk i Ryssland och i vissa andra länder bara tror sånt? En del gör uppenbarligen det. Någonstans har väl många hamnat i något slags förnekelsetillstånd. 

Att ryssarna skulle minska sin aktivitet där - det kan ju också vara så att de inte har något val, det går ju inte så bra och då nöjer de som kanske med mindre än vad de hade tänkt. 

Apropå lögner snackar ju ryssarna jämt om befria Ukraina från nazister. Men varför har dom då fram tills nu understött högerextrema partier i EU-länder? Och högerextremismen är väldigt stark i Ryssland. Vi känner en svart person som studerat i Moskva och berättat hur han och hans svarta vänner knappt kunde röra sig ute på stan av rädsla för rasistiska attacker.

Intressant artikel även om den är från 2014:
    https://skma.se/2014/06/den-nya-ryska-fascismen/

• flygrl
    Hobgoblin skrev 2022-03-30 20:27:17 följande:
    I båda de stora tidningsmedia (Aftonbladet och Expressen) stod att Ryssland skulle dra sig tillbaka, Tydligen "fake news".
    Fast det va väl länge osäkert om ryssarna skulle invadera Ukraina eller inte och sen trodde man att dom kanske ?enbart? skulle försöka ta områden i östra Ukraina. Nu vet vi fullt ut va dom går för. Det enda positiva är väl att deras militär inte verkar va så stark som man tidigare trott. Fast dom har ju kärnvapen.
  • AndreaBD
    flygrl skrev 2022-03-30 19:37:04 följande:

Tycker ryska regimen avslöjat sig som simpla f*****g gangstas som bara kan två saker och det är försöka skrämma andra göra som dom vill och ljuga och snacka skit i största allmänhet. Jag har tyvärr ofrivilligt haft kriminella i min närhet och känner igen attityden. :/

Jag förstår Ukraina måste ta varje chans att rädda sitt land och därför förhandlar med ryssarna men ryssarna verkar ju mest snacka skit så man ska nog va jävligt misstänksam mot dom (och det är säkert ukrainarna!).

Nä, uppenbarligen går det inget vidare för ryssarna i Ukraina och dom har nog kanske börjat fundera på plan B för rädda sitt ansikte. Det här senaste utspelet kan ju hänga ihop med det men va jag hört märks ingen förändring i Kiev. Hemskt alltihop hur det än blir. Alla döda, allt som förstörts.

Visst, de är gangsters och de snackar skit. Hörde en kommentar av någon amerikansk politiker som sa att han har träffat Putin flera gånger och att han aldrig varit med om att Putin skulle ha sagt sanning. Han ljuger så fort han öppnar munnen. 

Det som jag också tycker är oroande är att inte bara Putin, utan också andra politiker (som nog är ärligare än han) är jätte-oroliga och tror att Nato kommer att överfalla dem om de inte gör det först. De tror verkligen det!  Det är lite oroande. Ryssarna verkar inte kunna tro att demokrati och mänskliga rättigheter i väst är på riktigt. De tror allt är bara på låtsas. 
  • AndreaBD
    flygrl skrev 2022-03-30 20:36:13 följande:

Apropå lögner snackar ju ryssarna jämt om befria Ukraina från nazister. Men varför har dom då fram tills nu understött högerextrema partier i EU-länder? Och högerextremismen är väldigt stark i Ryssland. Vi känner en svart person som studerat i Moskva och berättat hur han och hans svarta vänner knappt kunde röra sig ute på stan av rädsla för rasistiska attacker.

Intressant artikel även om den är från 2014:
    https://skma.se/2014/06/den-nya-ryska-fascismen/

Kan tänka mig att ryssarna är mer rasistiska än andra just för att de inte är vana vid folk med olika ursprung. Det brukar ju vara så. Samma sak var det mest Östtyskland. Såna samhällen påverkar ju folk negativt. Ryssarna samarbetar med alla möjliga om det gynnar dem......
  • Dunderthunder
    AndreaBD skrev 2022-03-30 23:47:18 följande:
    Kan tänka mig att ryssarna är mer rasistiska än andra just för att de inte är vana vid folk med olika ursprung. Det brukar ju vara så. Samma sak var det mest Östtyskland. Såna samhällen påverkar ju folk negativt. Ryssarna samarbetar med alla möjliga om det gynnar dem......
    Där har du fel igen! Nästan 20% har annat ursprung. Med andra ord... Som Sverige ungefär. Sen kan man undra hur du får ihop det här... Kolla på USA exempelvis... www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/europa/ryssland/befolkning-och-sprak/
    Vilket land utför samarbeten utan att det gynnar dem... 
  • Tom Araya

Ryssland byter taktik, eller som de själva säger; går in i fas 2 av "specialoperationen".

De kommer nu att fokusera på att hålla de norra och östra delarna, möjligen även de södra.

Svar på tråden Ukraina står emot