• Hobgoblin

Ukraina står emot

Kommer indikationer på att Ryssland drar sig något tillbaka.
    Kan lilla Ukraina ha satt på ryssen i ballongknuten?
    Hoppas ....

• Svar på tråden Ukraina står emot
  • AndreaBD
    Dunderthunder skrev 2022-03-31 01:44:46 följande:
    Där har du fel igen! Nästan 20% har annat ursprung. Med andra ord... Som Sverige ungefär. Sen kan man undra hur du får ihop det här... Kolla på USA exempelvis... www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/europa/ryssland/befolkning-och-sprak/
    Vilket land utför samarbeten utan att det gynnar dem... 
    I Ryssland är det minoriteter som har levt där i hundratals år. Alla är vana vid dem.  Och jag skulle inte vara så säker att de behandlas helt jämställda, men det vet jag inte säkert.

Det är dock en helt annan sak än invandrare. Och det var det jag pratade om. Det har inte kommit in folk med helt andra kulturer som ryssarna inte känt till. 
  • AndreaBD

Jag var nog otydlig där i mitt första inlägg. Men jag menade invandrare, dvs. NYA människor med en kultur som man inte känner till sedan tidigare. 

• Dunderthunder
    AndreaBD skrev 2022-03-31 10:15:16 följande:
    I Ryssland är det minoriteter som har levt där i hundratals år. Alla är vana vid dem.  Och jag skulle inte vara så säker att de behandlas helt jämställda, men det vet jag inte säkert.

Det är dock en helt annan sak än invandrare. Och det var det jag pratade om. Det har inte kommit in folk med helt andra kulturer som ryssarna inte känt till. 
    Fel igen. Det finns hundratals kulturer i Ryssland. 
  • AndreaBD
    Dunderthunder skrev 2022-03-31 11:22:39 följande:
    Fel igen. Det finns hundratals kulturer i Ryssland. 
    Det här är ingen tävling. Om du bara försöker missförstå folk till varje pris för att kunna påstå att de har fel så kommer du inte att kunna hålla igång någon bra diskussion. Någonstans pratar vi ju förbi varandra. Jag pratade i alla fall om invandrare , som nyligen kommit in i landet (alltså senaste 20 - 30 åren eller så) . 
  • Kermit1561

Ja man hoppas ju att ryssarna har ger sig snart, men det kommer ju lite oroande signaler från ukraina, Zelenskyj pratar om en svår vändpunkt och har backat en hel del de senaste dagarna om vad de kan gå med på så jag undrar om de håller på att bli slutkörda. 

Det positiva är att sanktionerna börjar märkas i ryssland så det drabbar dem på ett kännbart sätt. 

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-03-31 02:54:21 följande:
    Ryssland byter taktik, eller som de själva säger; går in i fas 2 av "specialoperationen".

De kommer nu att fokusera på att hålla de norra och östra delarna, möjligen även de södra.
    Ja, de gräver ned sig och Ukraina kan aldrig vinna det här kriget militärt. Ryssland kan stanna där de är på obegränsad tid om de vill.

Återstår för Ukraina att försöka förhandla fram någon slags fred men det gör man inte utifrån en styrkeposition.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2022-03-31 14:30:49 följande:
    Ja, de gräver ned sig och Ukraina kan aldrig vinna det här kriget militärt. Ryssland kan stanna där de är på obegränsad tid om de vill.

Återstår för Ukraina att försöka förhandla fram någon slags fred men det gör man inte utifrån en styrkeposition.
    Ukraina borde skära av Krim, Donetsk och Luhansk från varandra. Isolera dem.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-03-31 14:46:54 följande:
    Ukraina borde skära av Krim, Donetsk och Luhansak från varandra. Isolera dem.
    Det har de förstås inte den militära kapaciteten att göra eftersom alla tre delområden gränsar till Ryssland. De bägge folkrepublikerna och Krim kan skicka folk och fä till varandra via Ryssland så mycket de önskar - om de så önskar.

Ukraina har redan förlorat kriget militärt oavsett hur mycket hurra-rop de än får från internetanvändare på sociala medier och nät-forum. Det är ryska soldater som gräver ned sig utanför Kiev och inte ukrainska som gräver ned sig utanför Moskva.
  • Flash Gordon

Omvänt kan inte heller Ryssland vinna kriget - som i "erövra hela Ukraina" - men det spelar dem mindre roll eftersom det är de som ockuperar Ukraina och inte tvärtom.

Så, antingen en förhandlingsfred inom en hyfsat snar framtid eller så en evighetslång ockupation av Ukraina, ett par tre decennier åtminstone.

Eller så väntar alla på att Putin dör och så hoppas man att nästa ryss på tronen blir en snällare typ.

• Dunderthunder
    AndreaBD skrev 2022-03-31 11:38:20 följande:
    Det här är ingen tävling. Om du bara försöker missförstå folk till varje pris för att kunna påstå att de har fel så kommer du inte att kunna hålla igång någon bra diskussion. Någonstans pratar vi ju förbi varandra. Jag pratade i alla fall om invandrare , som nyligen kommit in i landet (alltså senaste 20 - 30 åren eller så) . 
    Nej det är ingen tävling i skitsnack, det har du rätt i.
Svar på tråden Ukraina står emot