• Hobgoblin

Ukraina står emot

Kommer indikationer på att Ryssland drar sig något tillbaka.
    Kan lilla Ukraina ha satt på ryssen i ballongknuten?
    Hoppas ....

• Svar på tråden Ukraina står emot
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-04-06 14:23:58 följande:
    Har du läst va FN skriver om saken? Jag länkade EN text om det.
    Det kommer jag inte ihåg nu. Minns inte att jag skulle ha läst. Har du länk?
  • Flash Gordon
    Kermit1561 skrev 2022-04-06 13:46:11 följande:
    Varför skulle inte ryssar komma tillbaks om Ukraina tar över områdena? 
    För att det är Ukrainas regim som drivit bort dem. Mest troligt därför.
     men detsamma gäller ju ukrainare som flyr om ryssland tar över, de kommer knappast tillbaks om de inte är intresserade av att vara en del av en diktatur. Hur man än görär det någon som blir fördriven. 

Ja någon blir fördriven. Men kanske runt miljonen fördrivna ryssar är inget man vill tala om i nuläget, eller då heller. DET var min poäng. När man skrämmer eller föser bort en halv miljon ryssar in till Ryssland på ett par år - det hade kallats etnisk rensning i alla andra fall. Men inte nu.

Som jag redan har skrivit ser jag att lösningen är att man särar på folken och sedan bygger en mur emellan. Om det sedan görs genom att delar av Ukraina får självständighet eller om man gör en massiv folkfördrivning av ryssar - det får visa sig. Jag tror mer på det förra.
    Men innan putin drog igång våldsspiralen så var det i alla fall fred och förutsättningar för diskussioner. 
    Det var inte Putin som drog igång våldsspiralen.
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-04-06 14:26:43 följande:
    Det var dock mycket värre saker som han påstod. Ungefär som det som man hittade i Kievs förorter. Dvs. tortyr, mord av hjälplösa civila. Lyssna på det han sa i säkerhetsrådet! 
    Finns filmer till och med på Youtube inifrån Donbass från 2015, 2016 osv.

Ukrainskt artilleri gör i dessa videos samma saker med ryska byar i Donbass som ryskt artilleri gör nu med ukrainska städer.

Det är en konflikt som vi inte brytt oss särskilt mycket om eftersom offren varit ryssar. I hundratusentals. Döda, sårade, på flykt.
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-04-06 14:23:58 följande:
    Har du läst va FN skriver om saken? Jag länkade EN text om det.
    Tjaa... det står en massa siffror. Inte så mycket om bakgrunden. Det var ändå Ryssland som invaderade Krim OCH östra Ukraina. Och folk fick inte ens vara kvar på Krim - jag har hört det av en som bodde där.  Skulle det tala mot Ukrainerna?`
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-04-06 14:34:50 följande:

Ukrainskt artilleri gör i dessa videos samma saker med ryska byar i Donbass som ryskt artilleri gör nu med ukrainska städer.

Det är en konflikt som vi inte brytt oss särskilt mycket om eftersom offren varit ryssar. I hundratusentals. Döda, sårade, på flykt.
    Vi pratar inte om artilleri, och det gjorde inte den ryska ambassadören heller. Inte heller om flykt, utan om våldtäkter, tortyr och liknande. Onödiga grymheter alltså. Krig är krig. Men det finns något som heter krigsbrott och det går utanför.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2022-04-06 14:34:50 följande:

Var det artilleribeskutning även före det att separatisterna började strida?
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-04-06 14:38:22 följande:
    Tjaa... det står en massa siffror. Inte så mycket om bakgrunden. Det var ändå Ryssland som invaderade Krim OCH östra Ukraina. Och folk fick inte ens vara kvar på Krim - jag har hört det av en som bodde där.  Skulle det tala mot Ukrainerna?`
    Du frågade: "Och det var bara EN etnisk grupp som flyttade därifrån?" och jag svarade (underförstått) "Står i texten jag länkade att det INTE bara var ryssar som flydde"
  • AndreaBD

Vet någon förresten varför Ryssland verkar ta en massa folk bort till Ryssland? Barn? På FNs säkerhetsråd påstod man att dessa människor bara får asyl och skydd i Ryssland, men det är ju verkligen inte sannolikt att någon skulle vilja fly till Ryssland när Ryssland är aggressorn. Tar de gisslan eller vad är det de gör?

Varför de tog borgmästare - det har vi fått förklaringen för - en har ju hittats skjuten med hela sin familj, för att hon inte vill samarbeta med ryssarna. De vill nog att borgmästarna ska tala om för folk att de ska göra som ryssarna säger. De flesta har nog släppts igen, har jag för mig. 

• AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-04-06 14:45:31 följande:
    Du frågade: "Och det var bara EN etnisk grupp som flyttade därifrån?" och jag svarade (underförstått) "Står i texten jag länkade att det INTE bara var ryssar som flydde"
    Men då så! Då var det ju ett onödigt argument. Det är normalt att folk flyr om det skjuts runt dem. 
Svar på tråden Ukraina står emot