• Hobgoblin

Ukraina står emot

Kommer indikationer på att Ryssland drar sig något tillbaka.
    Kan lilla Ukraina ha satt på ryssen i ballongknuten?
    Hoppas ....

• Svar på tråden Ukraina står emot
  • flygrl
    klyban skrev 2022-04-02 11:52:58 följande:
    Det komiska är att den enda som ser ut som en nazist, det är putin´s och hans personliga land ryssland.
    Ja, det blir alltmer uppenbart för alla utom Putin och hans kompisar. 
  • klyban
    flygrl skrev 2022-04-04 23:49:58 följande:
    Ja, det blir alltmer uppenbart för alla utom Putin och hans kompisar. 

Och speciellt nu när det visar sig man avrättar civilbefolkning också, som både inkluderar män, kvinnor och barn i dessa avrättningar.

Jag inser nu när en tid har gått, putins intresse är inte bara att ta över landet, utan även radera ut deras befolkning.
    Och detta är bara början tyvärr.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • AndreaBD
    klyban skrev 2022-04-05 13:28:22 följande:

Och speciellt nu när det visar sig man avrättar civilbefolkning också, som både inkluderar män, kvinnor och barn i dessa avrättningar.

Jag inser nu när en tid har gått, putins intresse är inte bara att ta över landet, utan även radera ut deras befolkning.
    Och detta är bara början tyvärr.

Ja, jag väntar på FN säkerhetsrådets möte idag. Ryssland vill ju visa motbevis för att belägga att det inte stämmer att de skulle ha mördat dessa civila. Men det lär först vara kl. 21, eftersom det är kl. 15 i New York. Jag såg dock presskonferensen som den ryske ambassadören gav , där han visade några av deras "bevis". 

Mycket är sånt som inte bevisar något egentligen, och det enda som kanske 
    kan vara något har också motbevisats redan... :) 
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2022-04-05 14:37:49 följande:
    Ja, jag väntar på FN säkerhetsrådets möte idag. Ryssland vill ju visa motbevis för att belägga att det inte stämmer att de skulle ha mördat dessa civila. Men det lär först vara kl. 21, eftersom det är kl. 15 i New York. Jag såg dock presskonferensen som den ryske ambassadören gav , där han visade några av deras "bevis". 

Mycket är sånt som inte bevisar något egentligen, och det enda som kanske 
    kan vara något har också motbevisats redan... :) 
    Rysslands utrikesminister försökte med att Ukrainska styrkor lagt dit döda civilister dagen efter att Ryssarna lämnat, men undersökning av kropparna samt satellitbilder visar att de legat där i över en vecka.
  • Kermit1561
    Dunderthunder skrev 2022-04-05 21:33:38 följande:

Ja Ukraina står emot, dock blir landet sönderbombat samtidigt.

Ja, men uppenbarligen tycker dem det är värt det för att få en chans till demokrati och yttrandefrihet. 
    Jag tycker inte alls det är konstigt, jag hade valt likadant. 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2022-04-06 08:55:32 följande:
    Rysslands utrikesminister försökte med att Ukrainska styrkor lagt dit döda civilister dagen efter att Ryssarna lämnat, men undersökning av kropparna samt satellitbilder visar att de legat där i över en vecka.
    Precis. Men det var kanske inte före mötet i FN säkerhetsrådet som man tog fram satellitbilderna? Annars hade kanske någon tagit upp det. Fast, de har ju sina förberedda tal där och svarar inte så mycket på varandras. 

På säkerhetsrådet visade Ryssland inte upp något konkret, det gjorde de på presskonferensen. Men de kan ha lämnat in sina foton så att folk kan titta på dem. På mötet med säkerhetsrådet drog Ryssland bara någon berättelse som skulle få det att se ut som om Ukrainarna är bovarna och påstådda hemskheter mot rysktalande i Ukraina. 
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-04-06 09:54:51 följande:
    ... och påstådda hemskheter mot rysktalande i Ukraina. 
    Påstådda och påstådda.

.
    UNHCR 2015:

www.unhcr.org/news/latest/2014/12/548190aa9/ukraine-conflict-uproots-hundreds-thousands.html

"Ukrainians are also seeking international protection, with some 233,000 applying for refugee status or temporary asylum in the Russian Federation, according to Russia’s Federal Migration Service."

Över en kvarts miljon människor flyr från Ukraina till Ryssland. Ytterligare flera hundratusen söker sig till Ryssland på andra kriterier. Och det var redan år 2015.

Kriget i Ukraina har pågått sedan 2014 med miljontals offer totalt sett - innan den 24:e februari 2022.

FN har nämnt 3000 döda och runt 10000 sårade i en en konflikt som varit väldigt nedtystad mellan 2014 och februari 2022

.

Läs gärna hela texten. Om du nu tror att FN är någorlunda neutrala

"Meanwhile, UNHCR's Spindler noted that the Ukraine government last month adopted a resolution which provides for the transfer of state-run institutions and social payments from the regions not currently under government control to government-controlled areas. 

'UNHCR is concerned that this provision will have unintended negative effects such as increasing internal displacement, as people are forced to move from areas not controlled by the Ukrainian government in order to receive their pensions and social benefits, while causing serious hardship to those unable or unwilling to leave their homes,' he said. 

'Although UNHCR has no first-hand information about conditions in areas not under government control, there are strong indications that the civilian population in these areas is facing considerable hardship. We are seriously concerned about a deepening humanitarian crisis in these areas,' he added."
  • Flash Gordon

I vilket annat sammanhang som helst hade en fördrivning ("frivillig" eller påtvingad) av miljontals människor från ett område till ett annat kallats för etnisk rensning.

• Kermit1561
    Flash Gordon skrev 2022-04-06 10:10:13 följande:

I vilket annat sammanhang som helst hade en fördrivning ("frivillig" eller påtvingad) av miljontals människor från ett område till ett annat kallats för etnisk rensning.

Det kanske är hårklyverier men åtgärderna drabbar ju inte bara ryssar som bor där, även ukrainare drabbas och har, skulle jag tro även om det inte framgår av det du citerar, flytt men åt andra hållet. 

Men hela den situationen är ju putins verk, när hans  nickedocka i Kiev blev avsatt så skickade han in sitt folk att starta ett inbördeskrig och på så sätt förhindrar han att Ukraina kan gå med i NATO och EU och skaffar sig en ursäkt för att invadera. Det är ju grundkurs 1A i den imperialistiska handboken.
    Och när våldskarusellen väl satts igång så är den svår att få stopp på, jag tvivlar inte på att ukraina gjort massa skit där men jag tror inte separatisterna är oskyldiga heller. Det är som med alla sådana konflikter (israel-palestina mm) att alla har blod på händerna efter ett tag. 

Tyvärr så blir det ju en varningklocka för alla länder där det finns en stor rysk minoritet, baltstaterna tex. Tjeckerna slängde ju ut sudettyskar av den anleningen efter WW2. 
Svar på tråden Ukraina står emot