• Anonym (Mamman)

Nyfödd och separation

Hej!
    Jag har precis blivit mamma till en underbar liten tös. Detta är mitt och sambons första barn. Nu är det snart dags att ?erkänna faderskapet? osv. Och det är här mitt problem grundar sig.
    Eftersom vi inte är gifta så har jag förstått det som att det är jag som mamma som bestämmer om vi ska ha gemensam vårdnad eller om jag ska ha enskild. Vi är riktigt nära en separation som det är just nu och jag vill verkligen inte riskera att stå utan föräldradagar om 8 månader om sambon känner för att jävlas. Kan jag välja enskild vårdnad pga detta? För visst är det det som påverkar vem som får föräldradagar från FK?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Nyfödd och separation
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Den dagen) skrev 2022-07-16 19:18:25 följande:

Den dagen män kan föda barn kan de få samma rättigheter som kvinnan till barnet.

Amen.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2022-07-16 18:30:53 följande:
    Du menar att männen ska sluta att ha oskyddat sex?
    Självklart ska de inte ha oskyddat samlag om de inte önskar bli föräldrar.

Det är enligt mig till och med av tyngre vikt för en man att ta kontrollen över sin fertilitet då han enbart har möjlighet att påverka detta fram tills befruktningen sker, efter det sitter han i baksätet och är helt utelämnad till kvinnans vilja.
  • Anonym (Din rätt)

Det är din rätt att ha vårdnaden.Du har lagen på din sida.

• Anonvm

Den dagen män kan föda barn kan de få samma rättigheter som kvinnan till barnet.

Anonym (XXX) skrev 2022-07-16 19:26:27 följande:
    Amen.
    O där föll maken av och blottade era osminkade åsikter.

Kvinnan är "mer" förälder än mannen, kvinnan är viktigare i föräldraskapet än mannen. En mor och en far till ett barn är inte jämlikar.
    Är det något som de inte kan enas om så är det modern som bestämmer, mannen ska ställa sig i hörnet o lyda.

Detta är ingen stor hemlighet att näst intill alla kvinnor resonerar på detta vis, de har bara svårt att erkänna det rakt och ärligt.

• Anonym (Din rätt)

Exakt så.
  • Anonym (XXX)
    Anonvm skrev 2022-07-16 22:16:43 följande:
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-16 19:26:27 följande:
    Amen.

Kvinnan är "mer" förälder än mannen, kvinnan är viktigare i föräldraskapet än mannen. En mor och en far till ett barn är inte jämlikar.
    Är det något som de inte kan enas om så är det modern som bestämmer, mannen ska ställa sig i hörnet o lyda.

Detta är ingen stor hemlighet att näst intill alla kvinnor resonerar på detta vis, de har bara svårt att erkänna det rakt och ärligt.

Jag har inte haft på mig någon mask, och jag har inte haft svårt att erkänna något alls. Jag tycker att om ett par är gifta, och barnen inte är några småbarn längre, och så skiljer sig föräldrarna - då ska de ha samma rätt till barnen, eller rättare sagt: barnen ska ha samma rätt till båda sina föräldrar. (Förutsatt att inte någon av dem redan visat sig vara uppenbart olämplig såklart. Eller inte vill.)

Men i det första läget, när en kvinna som blivit gravid på något sätt lever ensam, och barnet växer i hennes mage, och hon föder och ammar det, och alla hormonsystem i barnets och kvinnans kropp samarbetar om att just dom två ska bonda och gå i symbios. Då kan inte en främmande man - för han ÄR främmande, även om han lämnat hälften av sitt DNA utan någon tanke på att det ska bli barn - komma och slita barnet ur moderns famn, och åka därifrån. Det vore HEMSKT om vi skulle ha lagar som tillät det! Förmodligen skulle det då även bli fråga om fler aborter. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Din rätt) skrev 2022-07-16 22:11:39 följande:

Det är din rätt att ha vårdnaden.Du har lagen på din sida.

Japp. TS ska tänka på sig själv och sitt barn nu, och inte bry sig om alla genusfeminister i tråden, som försöker lura henne att göra ett misstag, som hon troligen skulle få ångra djupt...
  • Anonvm
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-16 22:22:01 följande:
     komma och slita barnet ur moderns famn, och åka därifrån. Det vore HEMSKT om vi skulle ha lagar som tillät det!
    Mmmm, tänk så hemskt att ha lagar som inte diskriminerar baserat på kön... Ve o fasa!

Det ÄR ett mycket stort problem att många nyblivna mödrar resonerar på detta sätt, att de har ensamrätt på att vara förälder, att de och barnet lever i symbios och är beroende av varandra...
    Det gör det fullständigt ogörligt för kvinnan att ta något annat perspektiv än sitt eget, eftersom barnet och modern lever i symbios i moderns huvud så kan de omöjligt se skillnad på sitt eget och barnets perspektiv.
    Det som är bra för modern är även bra för barnet.... 
  • Tow2Mater
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-16 22:22:01 följande:
    Jag har inte haft på mig någon mask, och jag har inte haft svårt att erkänna något alls. Jag tycker att om ett par är gifta, och barnen inte är några småbarn längre, och så skiljer sig föräldrarna - då ska de ha samma rätt till barnen, eller rättare sagt: barnen ska ha samma rätt till båda sina föräldrar. (Förutsatt att inte någon av dem redan visat sig vara uppenbart olämplig såklart. Eller inte vill.)

Men i det första läget, när en kvinna som blivit gravid på något sätt lever ensam, och barnet växer i hennes mage, och hon föder och ammar det, och alla hormonsystem i barnets och kvinnans kropp samarbetar om att just dom två ska bonda och gå i symbios. Då kan inte en främmande man - för han ÄR främmande, även om han lämnat hälften av sitt DNA utan någon tanke på att det ska bli barn - komma och slita barnet ur moderns famn, och åka därifrån. Det vore HEMSKT om vi skulle ha lagar som tillät det! Förmodligen skulle det då även bli fråga om fler aborter. 
    Men det är väl ingen spm vill ha såna lagar eller hur? Var kommer all desinformation ifrån?
  • Tow2Mater
    Anonvm skrev 2022-07-16 22:16:43 följande:

Svar på tråden Nyfödd och separation