• Anonym (Mamman)

Nyfödd och separation

Hej!
    Jag har precis blivit mamma till en underbar liten tös. Detta är mitt och sambons första barn. Nu är det snart dags att ?erkänna faderskapet? osv. Och det är här mitt problem grundar sig.
    Eftersom vi inte är gifta så har jag förstått det som att det är jag som mamma som bestämmer om vi ska ha gemensam vårdnad eller om jag ska ha enskild. Vi är riktigt nära en separation som det är just nu och jag vill verkligen inte riskera att stå utan föräldradagar om 8 månader om sambon känner för att jävlas. Kan jag välja enskild vårdnad pga detta? För visst är det det som påverkar vem som får föräldradagar från FK?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Nyfödd och separation
  • Anonym (Mamman)

Bara lite snabbfakta, om jag tar ut 5 dagar/vecka kan jag vara ledig i 9 månader, tar jag ut 7 dagar/vecka (vilket jag egentligen skulle behöva för att ha en någorlunda ekonomi som ensamstående) kan jag endast vara ledig drygt 6 månader?

• Anonym (.....)
    Anonym (Antonia) skrev 2022-07-15 19:20:54 följande:
     Eller han kan hellre se att dagarna går förlorade än att du får dem. Det måste du i så fall ta höjd för genom att sprida ut dagarna och inte ta 7 dagar per vecka utan kanske 2-3. Genom att jobba extra om du kan och har någon som kan se efter barnet?
    Det här gör mig så jäkla arg. HUR kan det vara okej att pappan väljer att varken ge bort dagarna eller utnyttja dom själv "bara för att han har rätt att göra så"? Att leva som ensamstående på 2-3 dagar/vecka är ju helt omöjligt ekonomiskt och man kan inte utgå från att folk har personer runt sig som kan avstå jobb för att vara ledig och passa mitt barn för att jag ska kunna jobba deltid när barnet är under året. I slutändan så blir det barnet som blir lidande av det här systemet och det är förjävligt. 

Ska inte pappan ta ut dagarna så tycker jag fan inte han har rätt att neka partnern dom heller om man är separerade. 
  • Anonym (Suck)

Varför skaffa barn om du inte har råd?

• exandthecity
    Anonym (Suck) skrev 2022-07-16 11:56:32 följande:

Det är 9 mån leveranstid. Saker kan ändras. För 9 mån sedan hade vi nollränta och ca nollinflation. 
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonvm skrev 2022-07-16 11:04:17 följande:
    Detta borde på något vis införas som obligatoriskt för föräldrar som separerar.

Per automatik när ett barns föräldrar separerar kommer en kallelse att infinna sig hos familjerätten för att fastställa en plan för barnens boende och omhändertagande. Där får föräldrarna professionellt stöd att på ett rationellt sätt resonera ur ett barnperspektiv, lägga sina egna känslor och behov åt sidan, för att landa i beslut som faktiskt är det bästa för barnet.

Det ska då givetvis inte vara frivilligt att varken delta i dessa samtal, eller att följa de beslut som tas. Familjerätten ska även givetsvis ha mandat att bestämma när båda parter bara sätter sig på tvären och inte lyckas fatta beslut i samförstånd, inte som nu bara rycka på axlarna och hänvisa till advokater och tingsrätten.

Om det då t.ex bestäms att barnet skall bo hos modern första 8-9månaderna och under den tiden ha regelbunden och tätt kontakt/umgänge med fadern, för att sedan övergå till att fadern får barnet boende hos sig och modern istället har tät och regelbunden kontakt/umgänge. Det ställer ju då krav på att modern är föräldraledig första 8-9månaderna och sen är fadern det.
    De får då pussla ihop det så att de täcker upp omhändertagandet om barnet fram tills augusti året efter barnet kommit över 12månader (när det oftast är lätt att få fsk-plats)...
    Detta regleras då i ett juridiskt bindande avtal som familjerätten godkänner om de anser att det är förenligt med vad som är bäst ur ett barnperspektiv.

Om någon part sen inte lever upp till sin del i detta så har familjerätten mandat att mycket snabbt föra över föräldradagar, barnets boende, barnbidrag, den juridiska vårdnaden och allt annat till den förälder som bevisat att de klarar av att axla sitt del av ansvaret.

Så anser jag att det borde fungera, som själv åkt hela karusellen hela vägen till hovrätten.
    Det hade vart hur bra som helst. Allt för att barnets bästa ska stå i fokus. 
  • Anonym (.....)
    Anonym (Suck) skrev 2022-07-16 11:56:32 följande:

Du kan ju titta på hur mycket du skulle få i månaden om du tog ut så att enbart dina dagar räcker i ett år. Det blir inte mycket. Väldigt få kan leva på den summan och i så fall skulle ingen kunna skaffa barn, för tanken är inte att man ska behöva göra det. 
  • Anonym (Kvinnan)

Om du tycker det blir snålt med pengar så om ihåg att du har rätt till bostadsbidrag. Det gjorde att min ekonomi gick runt. Sen har du rätt till underhåll, minst va 1500kr per månad och hela barnbidraget på 1250kr om barnet bor heltid hos dig. Du kommer inte leva fett men du kommer ha råd och ibland också unna dig nånting För dig själv.

jag tog ut 4 föräldradagar tills min dotter var 1 år (levde som ensamstående 8 månader innan hon fyllt ett år), sedan 5 dagar varav en dag var lågdag. 

nu jobbar jag 90% och skyddar inte min sgi. Började på 75% men ökade timmarna då jag ville tjäna mer pengar. Jobbar 7 eller 8-15 veckorna jag har dottern och heltid veckan hon är hos pappan. Funkar jättebra! 

• Tow2Mater
    Anonym (koöhy) skrev 2022-07-16 08:12:01 följande:

Det vore det ultimata, men nu är läget som det är och jag skrev utefter det. 

Dock, även om det lagstadgas att den som har dagarna MÅSTE ta dem i direkt anslutning om barnet inte får gå på förskola så är det inte barnets bästa att från den ena dagen till den andra byta hem. 

Det blir en svår nöt att knäcka om föräldrarna inte är sams. Vem avgör om barnet har tillräcklig anknytning till pappan och tryggt kan byta hem för att det har varit en långvarig process där man gradvis vant barnet vid att även bo hos  pappan längre perioder? Osv. 

Jag skiter egentligen helt i föräldrarna, jag ser till barnens väl och ve. Jag ser alldeles för ofta, pga mitt jobb, hur illa barn far när föräldrar hävdar sin 'rätt' och jag vill bara skrika; Åt helvete med din rätt, du har för helvete ingen jävla rätt till någonting alls! Det handlar om ditt BARN som far illa pga att du tjafsar! 

Men det skriker jag naturligtvis inte alls. 

Det är ju foräldrarna som måste se till att det sker successivt naturligtvis; fungerar inskolning på fsk fungerar inskolning dem sisemellan! Pappan kan t ex borja med att ha barnet varje dag, de känner ju redan varandra, ingen okämd personal som på fsk.
  • Tow2Mater
    Anonym (Kvinnan) skrev 2022-07-16 08:41:06 följande:
    Och som i mitt fall, där pappan inte vill vara föräldraledig pg a att han inte har råd. Har inte tagit en enda dag på vår dotter på snart två år. Han har ett jobb där det är nästan alltid omöjligt att ta föräldraledig pg a personalbrist och han med mer kompetens än flera av sina kollegor, kan bli nekad föräldraledighet pg a att verksamheten inte kan bedrivas om han är föräldraledig. 

tycker du då det är rättvist mot barnet att dagar brinner inne Pga att lagen säger att man ska ha 50/50 och Thats its. Alla familjer ser olika ut och det borde vara upp tiöl var och en att bestämma hur det ska fördelas så det blir bäst för barnet.

vissa har ju yrken där dom jobbar tex bara vinterhalvåret eller bara sommarhalvåret. vissa jobbar dygn, typ 2 dygn i veckan. Och behöver inte ta ut föräldraledighet. Ska då dessa föräldrar enligt lag ja kvar sina dagar utan möjlighet att föra över den till den andra föräldern?

sen finns det föräldrar som jävlas. Min dotters pappa tog tillbaka dagarna han fört Över Till mig pg a att jag ville ha ett underhåll som man enligt lagt är skyldig till. barnet bodde då heltid hos mig. Eller som min bästa vän som alltid haft sin dotter på heltid. Där pappan träffar dottern va 6 gånger på år, alltid på en helg. Men han vägrar skriva på ensam vårdnad för mamman för han vill inte att hon ska ha alla föräldradagar. För att jävlas. Det är tydligt.

det dessa person inte fattar är att det i slutändan är barnet som drabbas då dagar brinner inne. då Jag var föräldraledig och ensamstående fick jag ut ca 12000kr i månaden. Varav ett bostadsbidrag på 2500kr. Föräldrapenningen låg på 7-8000kr i månaden. Jävlar vad fett jag levde. Kunde inte spara en krona på 8 månader. Så att vara föräldraledig är inget man gör för sig själv, det är för barnet. Nog hade jag hellre gått till jobbet ibland men nä, pappan hade inte råd att vara föräldraledig men ville ju inte heller att jag skulle ha dagar från honom. 
    Det är lagstadgat att han inte kan bli nekad foräldraledigt.

Som jag sa tidigare, lagen skulle lätt kunnna ändras till att addressera just dessa specifika situationer som i ditt fall, men det gors inte for man vill av någon outgrundlig anledning att maktbalansen ska ligga hos just kvinnan. Varfor?
  • Tow2Mater
    Anonym (Kvinnan) skrev 2022-07-16 09:30:08 följande:
    Då jag födde min dotter i slutet på 2020 så registrerade vi faderskapet efter dottern fötts, hos socialtjänsten. From i år början på 2022, har jag för mig. Kan man göra detta redan innan barnet föds på nätet. Genom bank-id. Det kunde man inte då jag födde barn. För knappt två år sen.
    Toppen det kan göras via nätet nu! Man kunde förr kontakta Familjerätten och registrera fadeskap innan barnet fötts, och det kan man fortfarande. Tycker det borde vara högre prioritet hos de flesta, än att t ex införskaffa den specifika modell av barnvagn man vill ha.
Svar på tråden Nyfödd och separation