• Anonym (Mamman)

Nyfödd och separation

Hej!
    Jag har precis blivit mamma till en underbar liten tös. Detta är mitt och sambons första barn. Nu är det snart dags att ?erkänna faderskapet? osv. Och det är här mitt problem grundar sig.
    Eftersom vi inte är gifta så har jag förstått det som att det är jag som mamma som bestämmer om vi ska ha gemensam vårdnad eller om jag ska ha enskild. Vi är riktigt nära en separation som det är just nu och jag vill verkligen inte riskera att stå utan föräldradagar om 8 månader om sambon känner för att jävlas. Kan jag välja enskild vårdnad pga detta? För visst är det det som påverkar vem som får föräldradagar från FK?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Nyfödd och separation
  • Anonym (Q)

Du kan välja att inte skriva i gemensam vårdnad ja. Då får du vårdnaden och har du ensam vårdnad får du alla föräldradagar. Han kan sen ta det hela till rätten för att söka gemensam vårdnad och han kommer i så fall högst troligt att få det. Det ska till mycket och stora samarbetssvårigheter för att få (behålla) ensam vårdnad. Med andra ord kommer din ensamma vårdnad högst troligt bara vara tillfällig om han tar det hela till rätten. Så fråga dig själv om det är värt en vårdnadstvist som du antagligen kommer förlora och som troligtvis kommer infektera relationen till barnets pappa ytterligare.

• Tow2Mater
    Anonym (Mamman) skrev 2022-07-15 17:41:22 följande:
    Jag förstår precis hur du tänker och i den bästa av världar skulle jag inte ens ha behövt tänka i dessa banor. Men vår relation är så infekterad och jag tror att han (eller han har i princip sagt) att han ska göra allt för att förstöra för mig vid separation och se till att jag går förlorande ur detta rent ekonomiskt. Sen är vårt barn min första och största prio och det är därför jag vill säkra upp lite där. Att han ska få ha umgänge är inget jag går emot, men att han beter sig såhär mot mig i en tuff situation gör att jag vill säkra upp.
    Barnets bästa är att ni båda samarbetar och att ni båda träffar barnet ofta och att barnet även spenderar fl-ledighet med pappan så de får bygga upp en nära relation. Det är långt viktigare än ett par månaders amning hit eller dit!
  • Anonym (Famrätt)
    Tow2Mater skrev 2022-07-15 19:22:50 följande:
    Men då skulle du/ni ju planerat bättre och haft en plan for hur det kan gå till utan att han ska forlora sin moljlghet att vara hemma lika länge som du med barnet!
    Usch. En orsak den betalda fl-ledigheten borde lagstadgas till 50/50 delning.
    Föräldradagarna är till för barnets bästa inte för föräldrarna. Om en av föräldrarna vägrar skriva över eller själv använda dagarna till barnets bästa borde dessa med automatik föras över till den andre. Att barnet skulle behöva leva i ett hushåll där ekonomin inte går ihop pga att man måste spara dagar för att barnet ska hinna bli gammalt nog att börja dagis och att dagarna brinner inne för att den dåliga föräldern vägrar skriva över och använder dagarna som ett vapen att jäklas med den andra föräldern är ett jävligt dåligt föräldraskap. Detta ska givetvis inte få förekomma. 
  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (Antonia) skrev 2022-07-15 19:20:54 följande:
    Jag förstår dig. Men ändå är det så att dagarna delas. Och som förälder, även om han har en konflikt med dig, så har han rätt till sina dagar. Om du kryssar i att du ska vara enskild vårdnadshavare utan att ta in honom i det så tycker jag att du gör väldigt fel. Det bästa är om ni kan prata sansat om det, gärna med stöd av familjeenheten eller liknande. De kan hjälpa er att styra samtal så att de blir konstruktiva och inte pajkastning, så att ni kan få hjälp att fatta beslut om vårdnad, umgänge och barn. Det finns inget som säger att han måste dela med sig av sina dagar. Men om han förstår hur systemet funkar, som tex. att dagarna brinner inne om man har fler än 96 när barnet är fyra år? Hur man söker föräldraledighet. Hur det här med förskola ser ut. Då kanske han är beredd att föra över dagar för ert barns skull. Han kan ju skita i din ekonomi och göra det till förmån för barnet hellre än att dagarna tillfaller staten. Om han bara får vetskap om det.

Eller så vill han inte det. Han kan vilja ta över ledigheten och ta hand om barnet. Eller han kan hellre se att dagarna går förlorade än att du får dem. Det måste du i så fall ta höjd för genom att sprida ut dagarna och inte ta 7 dagar per vecka utan kanske 2-3. Genom att jobba extra om du kan och har någon som kan se efter barnet? Genom att söka studier så att du får CSN? Det gjorde jag själv när jag blev lämnad 2 mån före barnets ettårsdag. Han skulle minsann inte heller föra över några dagar så jag sökte distansstudier så att jag fick 50% CSN, snålade med dagar och sökte (och beviljades) bostadsbidrag. Det var inte kul men det täckte det halvår som återstod sen tills det var dags att skola in. 
    Om fadern i det här faller hellre skulle låta dagarna brinna inne än använda dem som det är tänkt, för barnets bästa så är det såklart inte alls fel att låta bli att skriva på gemensam vårdnad, utan snarare ett sätt att ta sitt föräldraansvaret och bevaka sitt barns bästa när farsan är ett arsle. Dagarna är som sagt inte en förmån till föräldrarna utan till barnet som bygger på att vårdnadshavare förvaltar dagarna för barnets bästa. Den förälder som inte klarar det utan som istället väljer att använda denna skattefinansierade förmån för att jäklas är inte en fungerande förälder och kan inte hävda minsta rättighet. Om fadern däremot önskar att faktiskt använda dagarna för att vårda sitt barn och se till att barnet inte behöver börja dagis innan ett år fyllda ska dock givetvis kunna göra detta oavsett om man är man eller kvinna. En förälder har inga rättigheter, enbart skyldigheter.
  • Anonym (Kvinnan)

boka Tid hos familjerätten och Få hjälp och råd där. Du behöver Inte blanda in pappan. Sen tar du det därifrån.

skriv inte under för gemensam vårdnad.

skriv upp anteckningar på allt som gör och sägs. Viktigt med dokumentation om det skulle komma till rätten.

Klart pappan ska vara delaktig om han vill. Men bara för att du har ensam vårdnad betyder inte det att han inte har rätt till umgänge. Viktigt att han träffar sitt barn gärna varje dag för att knyta an till hen. 

jag fick själv igenom en separation som till en början gick bra. Dottern bodde heltid hos mig men då jag sa till pappan att jag önskade ett underhåll (vi delade utgifterna men jag sparade alla kvitton och räknade ut 50/50 på kostnaderna). Iaf så ville inte pappan sponsra min privata ekonomi och vi Blev ovänner. anmälde även till fk att jag skulle ha hela barnbidraget (hon Sovde aldrig hos pappan första månaderna) men då fler ringde pappan sa han att dottern bodde 50/50. Vilket var lögn. 

pappan skulle sen från att ha träffat sin dotter 12 h ca i månaden utan övernattning( han fick välja helt själv och aldrig på en helg om det inte var kalas.. en gång) ha henne på heltid. allt för att slippa betala underhåll till mig. 

han hade då vi separerat fört över alla föräldradagar han kunde till mig men då jag sa att jag Önskade underhåll och gjorde slag i saken (läs föräldrabalken) så drog han tillbaks sina dagar som han gett mig. han väääägrade också vara föräldraledig 4 månader innan barnet fyllt 1 år Pga att han inte hade ?råd?.

• Charlieflower

Du behöver bara skriva på om ni ska ha gemensam vårdnad, annars får du automatiskt enskild vårdnad. Det innebär också att du får alla föräldradagar och hela barnbidraget och kan fatta alla beslut om flytt, förskola, vård mm men har ingenting att göra med umgänge.

Om ni vill anmäla gemensam vårdnad vid ett senare tillfälle är det inga problem. Det är bara ett papper att skriva på (finns att ladda ned från nätet) och skicka in till skatteverket, då omfördelas kvarvarande föräldradagar och barnbidrag.

Om pappan vill driva frågan om delad vårdnad gör han det via familjerätten om ni inte kommer överens. 

• Anonvm
    Anonym (Rosa) skrev 2022-07-15 18:30:31 följande:

Låter toppen!

Barn innebär inte bara rättigheter. Med barn kommer också skyldigheter. Så kavla upp ärmarna och gör minimum det som typ alla kvinnor gör så kommer ni män garanterat ses som en likvärdig förälder. Men ni kan inte räkna med att ni per automatik ska få den statusen om ni hela tiden delegerar ut ett ansvar på andra.

Hur föreslår du att fadern i denna (och liknande fall) ska lyckas med det om modern fryser ut honom ur föräldraskapet redan innan födseln genom att sätta sig på tvären mot gemensam vårdnad?
    För att sedan sätta sig o ösa skit över honom för hur oduglig förälder han är som inte gör det o det o det.....

Nä, det är fullständigt vansinne som juridiken kring föräldraskapet är utformat, och hopplöst utdaterat.
    Båda parter skall givetvis gå i det hela som jämlikar på alla sätt och vis rent juridiskt. Det ställer då också givetvis jämlika krav och förväntningar på båda att axla detta ansvar, visar det sig att någon av parterna inte reser sig och axlar detta ansvar på ett för barnet bra sätt (t.ex inte använder sin föräldraledighet innan det är dags för barnet att börja förskola) så ska den parten då förlora vårdnaden och allt som följer med den....
    Ingen ska någonsin behöva utkämpa en långdragen juridisk kamp i domstol för att få den från början, men det ska gå snabbt och lätt att bli av med den om man inte reser sig och axlar allt ansvar det innebär på ett sätt som är bra för barnet.

En stor del i denna problematik är att nyblivna mödrar har enormt svårt att resonera kring detta nyanserat och ur ett barnperspekiv när de finner sig i denna situation.
    I deras värld så är barnet och modern en enhet, de hör ihop, de sitter ihop, de är beroende av varandra.... Fadern är något annat, något ute på kanten, en bifigur...
    Så här fungerar det även hos många samlevande föräldrar, men det visar sig så otroligt tydligt när föräldrar separerar.
    Den kalla bistra sanningen är ju att barnet på inget sätt eller vis är de minsta beroende av någon utav föräldrarna egentligen, det skulle överleva precis lika bra genom att bli matad med flaska o mjölkersättning av vem som helst från första dagen.
    Den nyblivna modern skulle ha otroligt många gånger svårare att komma till ro med tanken att inte få ha barnet hos sig halva tiden.....

Fäder som knappt tilläts träffa sina barn alls lider lika mycket dom, skillnaden är att knappt ingen pratar om det, man tillämpar olika strategier för att överleva.
    Den enda "hjälpen" man får från samhällets sida är nån socialsekreterare som tipsar om att skaffa advokat och stämma i domstol...

Samtliga studier på ämnet visar entydigt att barn som växer upp med en frånvarande förälder (överväldigande majoriteten med frånvarande fader) löper mycket större risk att senare i livet drabbas av olika former av psykisk ohälsa. De löper större risk att inte lyckas slutföra sina studier. De löper större risk att hamna i missbruksproblematik och kriminalitet.

Det minsta vi då bör göra strukturellt på samhällsnivå är att se till att reformera juridiken kring föräldraskapet så ett barns båda föräldrar går in i föräldraskapet på lika villkor, med samma möjligheter, och samma makt att forma sin roll i föräldraskapet och axla sitt föräldraansvar. 
  • Anonym (koöhy)

Vissa svarar utan att veta. 

Du behöver inte skriva under för gemensam vårdnad alls. Vill han ha det får han stämma dig, men det kan ta tid. 

Som ensam vårdnadshavare får du alla 480 dagarna själv. Så vitt jag vet kan du dock skriva över en del av dagarna till någon annan om du skulle vilja. 

Umgänget har ingenting med vårdnaden att göra. Utan vårdnad har man dock inte rätt att ringa tex sjukhus för att få reda på hur ens barn mår eller få ut uppgifter från skolan utan vårdnadshavarens medgivande. 

Ett bra umgänge kräver en hel del av båda föräldrarna när barnet är liten. Han får i början komma till dig och umgås med barnet  helst varannan dag, för att senare kunna gå iväg en sväng mellan matningarna. När barnet blir tryggt nog och stort nog att äta annat dagtid så kan han ha barnet längre tid. 

Vid ett års åker kan en övernattning i taget ske, vid två, två övernattningar och vid tre sägs det att varannan v ska funka, men det är olika på olika barn. Personligen förespråkar jag att man kör tre dagar i stöten, sen byter man tills barnet själv uttrycker annan önskan. 

• Anonym (Antonia)
    Anonym (Famrätt) skrev 2022-07-15 20:11:50 följande:
    Om fadern i det här faller hellre skulle låta dagarna brinna inne än använda dem som det är tänkt, för barnets bästa så är det såklart inte alls fel att låta bli att skriva på gemensam vårdnad, utan snarare ett sätt att ta sitt föräldraansvaret och bevaka sitt barns bästa när farsan är ett arsle. Dagarna är som sagt inte en förmån till föräldrarna utan till barnet som bygger på att vårdnadshavare förvaltar dagarna för barnets bästa. Den förälder som inte klarar det utan som istället väljer att använda denna skattefinansierade förmån för att jäklas är inte en fungerande förälder och kan inte hävda minsta rättighet. Om fadern däremot önskar att faktiskt använda dagarna för att vårda sitt barn och se till att barnet inte behöver börja dagis innan ett år fyllda ska dock givetvis kunna göra detta oavsett om man är man eller kvinna. En förälder har inga rättigheter, enbart skyldigheter.
    Jag säger inte emot, det är precis så. Men ingen av oss vet hur den här nyblivna pappan resonerar. Han kanske är ett arsel. Eller så har han panik över att just ha hamnat i konflikt med mamman till sitt nyfödda barn som har exakt ALL makt nu. Hon kan styra över hans rättigheter. Få alla föräldradagar. Han kan förstås processa men vad gör det med relationen, med anknytningen till det lilla barnet och med framtiden för deras samarbete? Ingen vet.
    Jag hoppas bara innerligt att detta inte utvecklar sig en tragisk situation där pappan ser för gott att bara ge upp för det är ändå mammans ord som alla kommer gå på. Henne man ömkar. Jag hoppas för allas skull att man ser BARNET i fokus. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Famrätt) skrev 2022-07-15 20:04:53 följande:
    Föräldradagarna är till för barnets bästa inte för föräldrarna. Om en av föräldrarna vägrar skriva över eller själv använda dagarna till barnets bästa borde dessa med automatik föras över till den andre. Att barnet skulle behöva leva i ett hushåll där ekonomin inte går ihop pga att man måste spara dagar för att barnet ska hinna bli gammalt nog att börja dagis och att dagarna brinner inne för att den dåliga föräldern vägrar skriva över och använder dagarna som ett vapen att jäklas med den andra föräldern är ett jävligt dåligt föräldraskap. Detta ska givetvis inte få förekomma. 
    Men kanske pappan vill vara ledig och ta hand om barnet. TS pratar om amning nu.
Svar på tråden Nyfödd och separation