Tow2Mater skrev 2022-07-15 22:02:52 följande:
Då kan man ju undra varfor dessa situationer inte addresseras via lagen, istället att for som nu ha hela maktbalansen hos mammorna. Eller man undrar ju inte, man vet ju. Det feministiska styret har inget intresse att fixa till det, det är väl så de vill ha det.
O där blev det sagt rakt ut, det som alla egentligen vet.
Anonym (koöhy) skrev 2022-07-15 22:03:56 följande:
OM nu pappan absolut vill ta föräldraledighet, sköter umgänget med mammans hjälp så är det ändå inte, tycker jag, optimalt att barnet sen hux flux ska bo med pappan på heltid.
Det bästa för barnet är att ha en likvärdig och god anknytning till och trygghet i båda sina föräldrar. Barnet bör inte "bo på heltid" eller "umgås" med någon av föräldrarna, det är precis detta som orsakar att barnet får olika bilder av, och olika anknytning till, respektive förälder.
Det optimala ur barnets perspektiv är att föräldrarna delar föräldraskapet på ett likvärdigt sätt, det innebär att bo hos båda, ha vardag med båda, ha lediga dagar med båda, sova hos båda... Ha sitt liv på ett likvärdig sätt hos båda.
Det pratas rätt ofta och mycket nu för tiden om osynliga "samhällsstrukturer" som formar våra liv och tvingar oss in i könsroller som inte anses likvärdiga, jämnställda eller rättvisa. Nästintill alltid är det i sammanhang med någon form av "kvinnokamp" som strävar efter "jämlikhet".... Vart är dessa kämpar när denna fråga lyfts?
Det gapas högt och gärna om lata bekväma karlar som smiter undan, de jobbar inte deltid, de vabbar inte, de ordnar inte kalas, osv osv... För att i nästa andetag snacka om att ha ensam vårdnad för att kunna vara hemma länge och ta fullt ansvar för det nyfödda barnet...
Det finns garanterat de män som inte är kapabla att reda ut att axla sitt föräldraansvar på ett vettigt sätt, det argumenterar jag inte emot för 5 öre.
Men precis lika säker är jag på att de finns många män som inte tillåts vara de föräldrar de önskar vara.
Det är absolut hög tid för männen att resa sig och på allvar ta plats i föräldraskapet.
Jag välkomnar att det ställs krav på män att axla sitt föräldraansvar, emotionellt, praktiskt, ekonomiskt o på alla andra sätt.
Men för att samhället och "samhällsstrukturerna" ska kunna ställa likvärdiga krav på båda föräldrarna så behöver också båda föräldrarna gå in i föräldraskapet med likvärdiga möjligheter och makt att forma sin roll i föräldraskapet.