Tow2Mater skrev 2022-07-15 19:22:50 följande:
Men då skulle du/ni ju planerat bättre och haft en plan for hur det kan gå till utan att han ska forlora sin moljlghet att vara hemma lika länge som du med barnet!
Usch. En orsak den betalda fl-ledigheten borde lagstadgas till 50/50 delning.
Och som i mitt fall, där pappan inte vill vara föräldraledig pg a att han inte har råd. Har inte tagit en enda dag på vår dotter på snart två år. Han har ett jobb där det är nästan alltid omöjligt att ta föräldraledig pg a personalbrist och han med mer kompetens än flera av sina kollegor, kan bli nekad föräldraledighet pg a att verksamheten inte kan bedrivas om han är föräldraledig.
tycker du då det är rättvist mot barnet att dagar brinner inne Pga att lagen säger att man ska ha 50/50 och Thats its. Alla familjer ser olika ut och det borde vara upp tiöl var och en att bestämma hur det ska fördelas så det blir bäst för barnet.
vissa har ju yrken där dom jobbar tex bara vinterhalvåret eller bara sommarhalvåret. vissa jobbar dygn, typ 2 dygn i veckan. Och behöver inte ta ut föräldraledighet. Ska då dessa föräldrar enligt lag ja kvar sina dagar utan möjlighet att föra över den till den andra föräldern?
sen finns det föräldrar som jävlas. Min dotters pappa tog tillbaka dagarna han fört Över Till mig pg a att jag ville ha ett underhåll som man enligt lagt är skyldig till. barnet bodde då heltid hos mig. Eller som min bästa vän som alltid haft sin dotter på heltid. Där pappan träffar dottern va 6 gånger på år, alltid på en helg. Men han vägrar skriva på ensam vårdnad för mamman för han vill inte att hon ska ha alla föräldradagar. För att jävlas. Det är tydligt.
det dessa person inte fattar är att det i slutändan är barnet som drabbas då dagar brinner inne. då Jag var föräldraledig och ensamstående fick jag ut ca 12000kr i månaden. Varav ett bostadsbidrag på 2500kr. Föräldrapenningen låg på 7-8000kr i månaden. Jävlar vad fett jag levde. Kunde inte spara en krona på 8 månader. Så att vara föräldraledig är inget man gör för sig själv, det är för barnet. Nog hade jag hellre gått till jobbet ibland men nä, pappan hade inte råd att vara föräldraledig men ville ju inte heller att jag skulle ha dagar från honom.