• Anonym (Socia­lt glidme­del)
    Fri 5 Aug 2022 21:57
    15068 visningar
    104 svar
    104
    15068

    Utanförskap att inte dricka?

    Kan ni som inte dricker känna ett utanförskap rent socialt? Eller har ni hittat en social krets som accepterar erat val? Här i Sverige så går det sociala umgänget mycket ut på att dricka, och om man inte tycker att alkohol är Guds gåva till mänskligheten så ses man ofta som tråkig och torr. Drickandet har dock minskat bland ungdomar, så det är bra tycker jag att unga kan hitta alternativa sätt att umgås.

    Sen ska man absolut inte förbjuda folk från att dricka, man borde dock kunna göra valet att inte dricka utan att folk dömer en. De som inte dricker borde självklart inte heller vara dömande mot de som gillar att supa till det ibland eller bara ta något glas öl eller vin till maten m.m.

  • Svar på tråden Utanförskap att inte dricka?
  • Sun 7 Aug 2022 18:02
    #91

    Jag förstår att känslan av utanförskap i förhållande till avståndet från alkohol är verklighet.

    Eftersom vi har tagit alkohol till hjälp sedan långt före vi var myndiga, har vi blivit mer och mer beroende av den än vad vi flesta är medvetna om.

    Att göra ett personligt val som att avstå från alkohol, som också går hand i hand med att våga säga NEJ till vänner och familj som förväntar sig att du ska hälla i dig tillräckligt som alla andra för att kunna släppa på spärrarna och öppna upp eller som den ytliga definitionen lyder, att släppa loss lite.

    Att säga nej är inte alltid så lätt men för mig så var det fan så rätt.

    Många vänner och sociala kretsar vet inte ens om att utan alkoholen så finns det inte så mycket gemensamt mellan dem, och då kan detta vara vänner man anser vara ens bästa vänner. Sorgligt nog är de allra flesta ganska vilsna själar som söker socialt utbyte, bekräftelse och tillhörighet genom alkoholen.

    Ofta går detta också hand i hand med folk som besitter en låg självkänsla och inte har något intresse av att förändra sig själva eller situationen.

    Därmed kan den som avstår från alkoholen riskera att bli avvisad, då identifikationen med alkoholen är så stark. Framstår du som någon som tror att du är bättre än andra som väljer att dricka. Vilket självklart inte är fallet..

    Och skulle någon känna sig utanför så är det i mitt tycke ofta ett nödvändigt symptom för att börja ställa sig själv lite frågor som kan leda till ett påfyll av självkärlek = mindre beroende av konceptet att yttre faktorer är nyckel till inre ro och välmående. Oberoende av andras åsikter och värderingar blir man först när man står trygg med sina egna.

    Att hitta sig själv börjar med insikten att vi ankom denna plats själva och likaså kommer vi att lämna den. Älska dig själv först och främst, samt förstå att allt däremellan bara är temporärt.
    Då kommer du istället attrahera dig vad du är på väg att bli istället för att söka extern trygghet.

  • Anonym (Båda lägren­)
    Sun 7 Aug 2022 18:18
    #92
    Freddie K skrev 2022-08-07 12:16:54 följande:

    Skulle jag bli utanför för att jag inte dricker så är det helt okej! Det händer ibland att någon kollega eller så frågar om vi ska ut och ta några bärs, men då säger jag att jag inte dricker. Naturligtvis kommer det följdfrågor på det. Det borde väl räcka med att jag säger att jag inte dricker? Måste jag förklara mig?


    Du har väl skrivit mycket om att du har svårt att hitta en kvinna? I så fall tycker jag att du ska undanröja alla hinder, som gör att du inte träffar någon. Om detta verkligen, verkligen är vad du önskar mest i livet. Detta med alkoholen är en sådan sak. Det är fint att ha en princip att inte dricka alkohol, men det är synd om du tackar nej till möjligheter att komma ut och träffa andra människor för den sakens skull. Tänk efter vilket som är viktigast!

    Sedan kan man ju kompromissa också, och fuska lite. Du måste inte dricka lika mycket som alla andra i gänget på puben, och du måste inte heller dricka lika starka saker. Beställ en svagare öl, smutta på den under längre tid, lämna kanske kvar en del i glaset och ställ diskret ifrån dig det någonstans. Beställ in något alkoholfritt som ser ut precis som om det skulle vara något med alkohol, när ingen hör.

    Jag vet att du säkert tycker att "det är min princip att avstå från alkohol och den har jag rätt till", men ibland måste man vara lite smidig och inte bita sig själv i svansen heller. När du är 70 år och allt verkligen är för sent, kommer det inte att spela någon roll för dig om du en eller flera kvällar för länge sedan drack några öl, eller om du inte gjorde det. Men du kommer att må väldigt dåligt (tror jag) om du inte har någon familj, eller aldrig ens har haft ett förhållande. 
  • Sun 7 Aug 2022 21:31
    #93
    +2
    Freddie K skrev 2022-08-07 12:16:54 följande:

    Skulle jag bli utanför för att jag inte dricker så är det helt okej! Det händer ibland att någon kollega eller så frågar om vi ska ut och ta några bärs, men då säger jag att jag inte dricker. Naturligtvis kommer det följdfrågor på det. Det borde väl räcka med att jag säger att jag inte dricker? Måste jag förklara mig?


     


    När du känner dig benägen att poängtera att du inte dricker är det ju som att du vill göra ett statement och bedda för följdfrågor. Jag menar, jag kan följa med ut på några bärs även om jag behöver vara nykter, då dricker jag alkoholfria alternativ, och får jag frågan om jag inte ska ta en öl så säger jag odramatiskt varför jag inte tar en öl.

    många nykterister gör det till en identitetsgrej, att man minsann inte dricker alkohol, och då kan andra uppfatta denne som präktig ( ofta inte helt utan grund )

    avdramatisera er nykterhet istället, precis som att det är odramatiskt att ta nån öl

  • Sun 7 Aug 2022 21:35
    #94
    litenfågel skrev 2022-08-07 18:02:19 följande:

    Jag förstår att känslan av utanförskap i förhållande till avståndet från alkohol är verklighet.

    Eftersom vi har tagit alkohol till hjälp sedan långt före vi var myndiga, har vi blivit mer och mer beroende av den än vad vi flesta är medvetna om.

    Att göra ett personligt val som att avstå från alkohol, som också går hand i hand med att våga säga NEJ till vänner och familj som förväntar sig att du ska hälla i dig tillräckligt som alla andra för att kunna släppa på spärrarna och öppna upp eller som den ytliga definitionen lyder, att släppa loss lite.

    Att säga nej är inte alltid så lätt men för mig så var det fan så rätt.

    Många vänner och sociala kretsar vet inte ens om att utan alkoholen så finns det inte så mycket gemensamt mellan dem, och då kan detta vara vänner man anser vara ens bästa vänner. Sorgligt nog är de allra flesta ganska vilsna själar som söker socialt utbyte, bekräftelse och tillhörighet genom alkoholen.

    Ofta går detta också hand i hand med folk som besitter en låg självkänsla och inte har något intresse av att förändra sig själva eller situationen.

    Därmed kan den som avstår från alkoholen riskera att bli avvisad, då identifikationen med alkoholen är så stark. Framstår du som någon som tror att du är bättre än andra som väljer att dricka. Vilket självklart inte är fallet..

    Och skulle någon känna sig utanför så är det i mitt tycke ofta ett nödvändigt symptom för att börja ställa sig själv lite frågor som kan leda till ett påfyll av självkärlek = mindre beroende av konceptet att yttre faktorer är nyckel till inre ro och välmående. Oberoende av andras åsikter och värderingar blir man först när man står trygg med sina egna.

    Att hitta sig själv börjar med insikten att vi ankom denna plats själva och likaså kommer vi att lämna den. Älska dig själv först och främst, samt förstå att allt däremellan bara är temporärt.
    Då kommer du istället attrahera dig vad du är på väg att bli istället för att söka extern trygghet.


    Ditt svar är ju ett tydligt exempel på hur nyktra även dömer de som dricker, om inte mer än tvärt om tillochmed.

    Du har lika mycket identifierat dig som nykterist, och identifikation som ställningstagande är lika vrickat på vilken sida du än står
  • Anonym (Odric­kig)
    Sun 7 Aug 2022 21:37
    #95
    Core skrev 2022-08-07 21:31:21 följande:

     


    När du känner dig benägen att poängtera att du inte dricker är det ju som att du vill göra ett statement och bedda för följdfrågor. Jag menar, jag kan följa med ut på några bärs även om jag behöver vara nykter, då dricker jag alkoholfria alternativ, och får jag frågan om jag inte ska ta en öl så säger jag odramatiskt varför jag inte tar en öl.

    många nykterister gör det till en identitetsgrej, att man minsann inte dricker alkohol, och då kan andra uppfatta denne som präktig ( ofta inte helt utan grund )

    avdramatisera er nykterhet istället, precis som att det är odramatiskt att ta nån öl


    Varför måste det frågas alls varför nån inte tar en öl, undrar jag? (Inte så jag frågar den som tar en öl om varför personen gör det.)


     

  • Anonym (Lin)
    Sun 7 Aug 2022 21:39
    #96
    Anonym (Båda lägren) skrev 2022-08-07 18:18:20 följande:
    Du har väl skrivit mycket om att du har svårt att hitta en kvinna? I så fall tycker jag att du ska undanröja alla hinder, som gör att du inte träffar någon. Om detta verkligen, verkligen är vad du önskar mest i livet. Detta med alkoholen är en sådan sak. Det är fint att ha en princip att inte dricka alkohol, men det är synd om du tackar nej till möjligheter att komma ut och träffa andra människor för den sakens skull. Tänk efter vilket som är viktigast!

    Sedan kan man ju kompromissa också, och fuska lite. Du måste inte dricka lika mycket som alla andra i gänget på puben, och du måste inte heller dricka lika starka saker. Beställ en svagare öl, smutta på den under längre tid, lämna kanske kvar en del i glaset och ställ diskret ifrån dig det någonstans. Beställ in något alkoholfritt som ser ut precis som om det skulle vara något med alkohol, när ingen hör.

    Jag vet att du säkert tycker att "det är min princip att avstå från alkohol och den har jag rätt till", men ibland måste man vara lite smidig och inte bita sig själv i svansen heller. När du är 70 år och allt verkligen är för sent, kommer det inte att spela någon roll för dig om du en eller flera kvällar för länge sedan drack några öl, eller om du inte gjorde det. Men du kommer att må väldigt dåligt (tror jag) om du inte har någon familj, eller aldrig ens har haft ett förhållande. 
    Man kan ju vara ute på nattklubbar, krogar, barer och restauranger hur ofta man vill dag och natt utan att dricka alkohol, om man nu tycker att de ställena är roliga. Om man tycker att det är socialt så kan man ju vara hur social man vill där utan att dricka en droppe alkohol.

    OM man verkligen tycker att fulla människor är attraktiva alltså. Att vara spiknykter på krogen när man ska träffa en partner är en stor fördel i konkerrensen med alla fyllon där. Dessutom kan han då genom att han ser nyktert på saken också träffa en nykter kvinna där i vimlet och slippa fyllekaggorna.
  • Sun 7 Aug 2022 22:37
    #97
    Core skrev 2022-08-07 21:35:15 följande:
    Ditt svar är ju ett tydligt exempel på hur nyktra även dömer de som dricker, om inte mer än tvärt om tillochmed.

    Du har lika mycket identifierat dig som nykterist, och identifikation som ställningstagande är lika vrickat på vilken sida du än står
    Nu dricker ju jag alkohol när jag känner att jag vill det, och i kontrollerade mängder.
    Jag är absolut inte nykterist, men jag har varit i umgängen som kretsar kring alkohol och droger. Så för mig var det en utforskande resa i ett samhälle som många inte känner att dem platsar in. 

    Jag har upplevt hemmafesterna med barndomsgängen i märkeskläder som till den dagen idag lever i sina föräldraras fotspår, och som enligt egots lagar känner sig viktigare än exempelvis drogmissbrukare.

    Jag har också upplevt festerna hos drogmissbrukarna som en ångerlös konsekvens av att försöka hitta mig själv.

    Tills jag en dag förstod att jag behöver inte något fack att placera mig i för att veta vart jag hör hemma. Alla dessa erfarenheter rikare har lett till att jag en dag tog ansvar för min egen lycka och välmående. Nu har jag rest och jobbat 3 år runt om i världen. Aldrig har jag mått så bra i mitt egna sällskap och avstår grupptryck för att spendera tid med mig själv istället.

    Jag dömer inte folk, jag sympatiserar och vågar berätta med ord hur verkligheten faktiskt ser ut. Sen om folk vill döma det så får det kosta på deras energi, för den påverkar inte min. Jag lever trots allt inte för att pleasa andra, men däremot önskar jag att bidra till en bättre värld genom att fortsätta utveckla mig själv för att uppnå min fulla potential i detta livet. Om alla önskade att bli lite bättre så hade världen också blivit lite bättre, det säger väl sig självt.

    Man kan inte döma de omedvetna för sina omedvetna handlingar.
  • Sun 7 Aug 2022 22:41
    #98
    Anonym (Lin) skrev 2022-08-07 21:39:48 följande:
    Man kan ju vara ute på nattklubbar, krogar, barer och restauranger hur ofta man vill dag och natt utan att dricka alkohol, om man nu tycker att de ställena är roliga. Om man tycker att det är socialt så kan man ju vara hur social man vill där utan att dricka en droppe alkohol.

    OM man verkligen tycker att fulla människor är attraktiva alltså. Att vara spiknykter på krogen när man ska träffa en partner är en stor fördel i konkerrensen med alla fyllon där. Dessutom kan han då genom att han ser nyktert på saken också träffa en nykter kvinna där i vimlet och slippa fyllekaggorna.
    Problemet var väl dock att personen inte ens kan hänga med kompisar på aw för att han inte dricker öl. Det är att sätta upp onödiga hinder för sig själv. Är ju många som inte dricker alkohol på en aw och i de flesta sällskap är det inget problem. 
  • Sun 7 Aug 2022 22:55
    #99
    Anonym (Odrickig) skrev 2022-08-07 21:37:43 följande:

    Varför måste det frågas alls varför nån inte tar en öl, undrar jag? (Inte så jag frågar den som tar en öl om varför personen gör det.)


     


     


    tror det snarare har med personlighet att göra, om man frågar. Alltså det är samma personer som undrar varför man inte äter kolhydrater , om inte frugan lagar mat där hemma ( om mm köper utemat två dagar i rad ) etc etc. Ett gränslöst socialt efterblivet beteende helt enkelt.

    däremot kan jag fråga om det är någon jag känner väl och annars har öppensinniga samtal med, om denne väljer alkohofritt helt plötsligt, och de frågar mig, men det är mer på en vänskaplig nivå snarare än en nyfikenhet som ska stillas

  • Glinda från Oz
    Mon 8 Aug 2022 00:13
    +1
    Anonym skrev 2022-08-07 16:09:23 följande:
    Nåja, du började med att tala om för mig vad jag inte "förstår" när jag de facto bara har en annan åsikt. Och förmodligen bättre utvecklade smaksinnen.

    Och jag väljer både in och bort precis efter vad jag värderar. Sen om det inte passar dig? So what?

    Sen, utöver det, så har jag redan skrivit att värden inte behöver bjuda på vin men tala om det så jag kan ta med egen måltidsdryck.
    Och så tycker jag att alkoholfria tillställningar är för beigea för min smak. Vilket jag också har rätt att tycka.

    Jag omger mig med människor som delar mina värderingar. Det blir bäst så. Nykteristerna kan jag ta en fika på stan med, en slät kopp kaffe räcker. Möjligen med en ostfralla.
    Om du väljer alkoholen framför allt annat i livet så har du alkoholproblem. Det är inte sunt att välja alkohol framför vänner och tycka att allt i livet blir tråkigt om man inte får dricka. 
  • Anonym
    Mon 8 Aug 2022 05:11
    Glinda från Oz skrev 2022-08-08 00:13:54 följande:
    Om du väljer alkoholen framför allt annat i livet så har du alkoholproblem. Det är inte sunt att välja alkohol framför vänner och tycka att allt i livet blir tråkigt om man inte får dricka. 
    Och hur kom du fram till allt det där?
    Man bör inte förvånas över hur folk öht kan missförstå skriven text så pass, jag menar fattar man inte första gången man läser så kan man läsa igen. Ljuda sig genom texten, fundera efter varje mening om hela sammahanget blir för komplicerat.

    Så mitt råd till dig är att göra som ovan beskrivet.
    Lycka till!

    (Behöver du ytterligare förklaring efter att du sakta läst några gånger så säg bara till. Det tar dock fram till eftermiddagen innan jag har tid att utveckla på enkel svenska.)
  • Anonym (Odric­kig)
    Mon 8 Aug 2022 06:14
    Anonym (Socialt glidmedel) skrev 2022-08-05 21:57:00 följande:
    Utanförskap att inte dricka?

    Kan ni som inte dricker känna ett utanförskap rent socialt? Eller har ni hittat en social krets som accepterar erat val? Här i Sverige så går det sociala umgänget mycket ut på att dricka, och om man inte tycker att alkohol är Guds gåva till mänskligheten så ses man ofta som tråkig och torr. Drickandet har dock minskat bland ungdomar, så det är bra tycker jag att unga kan hitta alternativa sätt att umgås.

    Sen ska man absolut inte förbjuda folk från att dricka, man borde dock kunna göra valet att inte dricka utan att folk dömer en. De som inte dricker borde självklart inte heller vara dömande mot de som gillar att supa till det ibland eller bara ta något glas öl eller vin till maten m.m.


    https://www.expressen.se/nyheter/unga-festar-utan-alkohol-nagot-storre-som-skett/


    Detta är en av teorierna som ofta förs fram ? att det minskade drickandet beror på en större andel unga med invandrarbakgrund. Och det stämmer att utlandsfödda dricker mindre än svenskfödda, enligt forskningen. Men ändå är invandringen inte en av huvudanledningarna till att drickandet minskar bland ungdomar, menar forskaren Björn Johnson på Malmö universitet som har gjort studier på just detta. 


     


    En annan vanlig förklaring till att drickandet går ner är att unga i stället använder droger. Men den teorin stämmer inte heller, enligt forskningen.


    ? Vi ser inga som helst tecken på en ersättningseffekt, utan det är snarare så att det är ett komplement, säger Jonas Raninen.  

  • Anonym (Båda lägren­)
    Mon 8 Aug 2022 11:41
    Räkan77 skrev 2022-08-07 22:41:34 följande:
    Problemet var väl dock att personen inte ens kan hänga med kompisar på aw för att han inte dricker öl. Det är att sätta upp onödiga hinder för sig själv. Är ju många som inte dricker alkohol på en aw och i de flesta sällskap är det inget problem. 
    Exakt, personen sa ju att han TACKADE NEJ till att följa med "ut på en öl". Han verkar inte veta att man kan följa med "ut på en öl", men själv beställa en alkoholfri dryck. Nu vet han det! Om man har svårt att hitta en partner, ska man ta alla chanser - precis alla - att gå till miljöer där det finns folk, och där det är OK att börja prata med främmande. Eller kanske till och med, på en liten ort, att det finns någon gemensam vän i olika sällskap, som kan introducera sällskapen för varandra. 

    Jag var själv lite så när jag var ung, och därför vill jag varna för det. Typ att mina vänner och jag dansade folkdans och gick på operan - på diskotek skulle vi inte gå för där stod folk bara och skakade lite, de kunde inte dansa på riktigt, det var inte "kultur". Och dessutom drack de SPRIT! Död

    ...men det var på diskoteken andra träffade sina partners, som de sedan köpte hus och bildade familj med, och där satt vi ensamma i våra hyreslägenheter och försökte känna oss kulturella och upphöjda... (I folkdanskretsarna är det tyvärr så att nästan inga singelmän kommer dit. Männen kommer dit när de redan har träffat en kvinna någon annanstans, som sedan drar med dem till folkdansställena. Och på opera och teater umgås alla bara i sällskapen de går dit med.)
  • Anonym (Kajsa­)
    Tue 9 Aug 2022 20:13

    Min mamma var en semesteralkis när jag växte upp. Hennes personlighet förändras i samma sekund hon får alkohol i munnen. Väldigt lättpåverkad, med andra ord. Så är det än idag. Jag minns att jag tänkte varje middag då ölen/vinet åkte fram att "here we go again..." Jag hatar den onyktra henne. Så flamsig och fånig. Jag önskar att hon kunde se sig själv utifrån. 

    Det är den här personen jag inte vill att mina barn ska ha som mamma. Jag frågar mig själv vilken typ av mamma jag vill vara. Hur vill jag att mina barn ser mig? 

    Att ha det här i bakhuvudet gör det lätt att avstå alkohol. Det märks på inläggen här vilka som är liknande vinkärringar. Bläää.

Svar på tråden Utanförskap att inte dricka?