• fornminne

    Frånvarande fäder

    Jag skulle vilja diskutera varför det är så vanligt med frånvarande fäder. Varför så många pappor skiter i sina barn. Vi läser om det i förorterna, som en delorsak till våldet och gängkriminaliteten där. Vi läser om det bland självdestruktiva medelklassbarn. Mamma finns där, men inte pappa. Sällan är det tvärtom.

    Ville dessa pappor inte ha barn? Eller ångrade de sig senare och tror att det finns ångerrätt på barn? Många av de övergivna barnen verkar ha varit både planerade och önskade. Ändå drar pappan efter skilsmässan, eller när han träffar nån ny. Eller är det mamman som sätter käppar i hjulet? Försöker förhindra umgänge? Det verkar stämma i en del fall, men absolut inte i majoriteten av fallen. Alltför många barn i Sverige växer upp med frånvarande eller flyktiga fäder. De flesta av dessa är garanterat inte okända män eller män som blev påtvingade barn mot sin vilja.

    Jag vet att det finns otroligt många närvarande och bra pappor där ute. Som tar stort ansvar, vare sig de bor med barnen på heltid eller ej. De ska inte ha skit för vad andra pappor gör eller inte gör. Jag vet att det även finns fäder som tvingas täcka upp för frånvarande eller dåligt fungerande mödrar. De ska ha lika stor cred som de många ensamstående mammor som finns och kämpar där ute. Men faktum kvarstår. De frånvarande och ansvarslösa fäderna, är betydligt fler än de frånvarande och ansvarslösa mödrarna.

  • Svar på tråden Frånvarande fäder
  • Seven Costanza
    Tow2Mater skrev 2022-08-09 15:00:55 följande:

    Finalnd går i täten för lika fl-ledighet mellan könen, kanske dags sverige följer efter och lagstadgar.


    I fortsättningen får båda föräldrarna 160 föräldrapenningsdagar. Av dem kan 63 dagar överlåtas till den andra föräldern eller någon annan som vårdar barnet.


    Dessutom får mamman graviditetspenning i 40 dagar innan perioden med föräldrapenning börjar.

    svenska.yle.fi/a/7-10019201


    Det har vi ju redan, åtminstone för föräldrar med gemensam vårdnad. Då får man ju hälften av de 480 dagarna vardera automatiskt och kan av dess överlåta 90 dagar till den andra. Så 150 är låsta på respektive förälder och utöver detta kan hen överlåta/få 90 dagar. Problem har dock funnits med pappor som inte tyckt sig kunna ta ut föräldraledighet men ändå vägrat att föra över de dagar som de skulle kunna ge till mamman, som då behövt vara hemma utan ersättning. 
  • Anonym (X)
    Seven Costanza skrev 2022-08-09 16:12:43 följande:
    Det har vi ju redan, åtminstone för föräldrar med gemensam vårdnad. Då får man ju hälften av de 480 dagarna vardera automatiskt och kan av dess överlåta 90 dagar till den andra. Så 150 är låsta på respektive förälder och utöver detta kan hen överlåta/få 90 dagar. Problem har dock funnits med pappor som inte tyckt sig kunna ta ut föräldraledighet men ändå vägrat att föra över de dagar som de skulle kunna ge till mamman, som då behövt vara hemma utan ersättning. 
    Jag har aldrig hört talas om en mamma som inte tagit ut sina dagar, däremot om män som låtit dagarna brinna inne.
  • Tow2Mater
    Seven Costanza skrev 2022-08-09 16:12:43 följande:
    Det har vi ju redan, åtminstone för föräldrar med gemensam vårdnad. Då får man ju hälften av de 480 dagarna vardera automatiskt och kan av dess överlåta 90 dagar till den andra. Så 150 är låsta på respektive förälder och utöver detta kan hen överlåta/få 90 dagar. Problem har dock funnits med pappor som inte tyckt sig kunna ta ut föräldraledighet men ändå vägrat att föra över de dagar som de skulle kunna ge till mamman, som då behövt vara hemma utan ersättning. 
    Det är inte vad jag läser på FK hemsida, men kanske jag missforstår. Jag anser fler dagar ska vara låsta till varje forälder, än vad som kan foras over. Det ska inte vara så laätt att slippa ta FL-ledighet och komma ur sitt ansvar.
  • Friger
    Tow2Mater skrev 2022-08-09 17:33:55 följande:
    Det är inte vad jag läser på FK hemsida, men kanske jag missforstår. Jag anser fler dagar ska vara låsta till varje forälder, än vad som kan foras over. Det ska inte vara så laätt att slippa ta FL-ledighet och komma ur sitt ansvar.
    Många vill att ena föräldern ska vara hemma mer än den andre? Du tar dig rätten att köra över deras önskemål?

    Många har inte råd att den ena föräldern är hemma med barnen. Du tar dig rätten att köra över deras behov?

    Vad är det för fel att låta vuxna människor själva komma överens om hur de vill göra?
  • Tow2Mater
    Friger skrev 2022-08-09 17:47:30 följande:
    Många vill att ena föräldern ska vara hemma mer än den andre? Du tar dig rätten att köra över deras önskemål?

    Många har inte råd att den ena föräldern är hemma med barnen. Du tar dig rätten att köra över deras behov?

    Vad är det för fel att låta vuxna människor själva komma överens om hur de vill göra?
    De far vara hemma hur länge de vill vardera, men den del som betalas av skattemedel ska bidra till jämlikhet mellan konen. Helst ser jag strikt 50/50 frysta dagar till varje person, men det kan komma senare. Att minska den delbara delen skulle vara viktigast i dagsläget, det kan ske steg for steg.
  • Friger
    Tow2Mater skrev 2022-08-09 17:52:00 följande:
    De far vara hemma hur länge de vill vardera, men den del som betalas av skattemedel ska bidra till jämlikhet mellan konen. Helst ser jag strikt 50/50 frysta dagar till varje person, men det kan komma senare. Att minska den delbara delen skulle vara viktigast i dagsläget, det kan ske steg for steg.
    Du får inte så mycket från FK om du inte betalat in till systemet innan. Särskilt inte om du är höginkomsttagare. Det är med andra ord skattepengar som någon faktiskt gjort sig förtjänt utav.

    Det förstör för många människor.

    Jag tror inte på påtvingad jämlikhet. Vi människor måste få tillåtas leva våra liv olika utan att någon ovan ska leka Kim Jong och bestämma hur alla ska leva sitt liv.
  • Tow2Mater
    Friger skrev 2022-08-09 18:03:36 följande:
    Du får inte så mycket från FK om du inte betalat in till systemet innan. Särskilt inte om du är höginkomsttagare. Det är med andra ord skattepengar som någon faktiskt gjort sig förtjänt utav.

    Det förstör för många människor.

    Jag tror inte på påtvingad jämlikhet. Vi människor måste få tillåtas leva våra liv olika utan att någon ovan ska leka Kim Jong och bestämma hur alla ska leva sitt liv.
    Vill du ha din frus semesterdagar också, eller ger du dina till henne?

    Ar du hoginkomsttagare borde du verkligen ha råd att ta hand om dina barn utan FK bidrag, det borde vara ett ickeproblem.
  • Friger
    Tow2Mater skrev 2022-08-09 18:06:45 följande:
    Vill du ha din frus semesterdagar också, eller ger du dina till henne?

    Ar du hoginkomsttagare borde du verkligen ha råd att ta hand om dina barn utan FK bidrag, det borde vara ett ickeproblem.
    Du bryr dig inte om vad frun vill då? Du vet kanske bättre om vad som är bäst för henne och hennes barn än vad hon gör?

    Nä, jag hade inte råd att vara hemma. Har mina föräldradagar kvar. Vi hade bara en inkomst på den tiden. En hög, men det mesta försvinner ju i skatter för att försörja sådana som tror att de vet bättre än andra.
  • Anonym (Lava)

    Jag tror det beror på att många fler män än kvinnor har svårt att göra avkall och spela bifigur i sitt eget liv. Kvinnor offrar sig själva allt idrottare för andra, gör mer osjälviska handlingar generellt och mer omhändertagande. Detta uppfostras vi också till: Laget före jaget. En kvinna är i huvudsak mamma. Det är den starkaste identiteten (enligt gängse könsnormer).

    Män fostras att vara drivande, ta för sig och erövra världen. Jaget före laget. Hans manlighet är inte lika starkt knuten till hans faderskap som en kvinnas kvinnlighet är till hennes moderskap.

    Män tillåts också fucka ur och vara svinig till och ifrån. Han har ändå ett följe av kvinnor som backar upp honom. Det stödet har inte en kvinna. Ballar hon ut så blir hon själv och övergiven. Kvinnan bär ett tyngre ok att få allt att fundera.

  • Postman
    Anonym (enny) skrev 2022-08-09 13:42:35 följande:
    Det är intressant det du skriver. Tror du att ditt och dina söners agerande i relationer är något biologiskt då eller inlärt? Eftersom de gör likadant som du och döttrarna gör som sin mamma så är det kanske för att de lärt sig så?

    Jag känner igen ditt tankesätt från en del män som jag mött på, både när det gäller barnen och annat som mannen inte är direkt intresserad av för egen del. Mannen "kan" inte tvätta, diska, bädda - för han vill inte, ser ingen mening och nån annan kan ju lika gärna göra det. Däremot kan han ägna timmar åt att lära sig snickra, segla eller annat som han gillar och vill göra. Och om det gäller fotboll så har han tid att engagera sig i barnens träning och tävlingar, för det är roligt för honom också, men om det gäller dansträning eller sång så hinner han inte lika bra. Är det en fostran för män att få vara egoistiska och leva sitt liv utifrån sina egna önskemål, medan kvinnor tidigt lär sig att de finns till för andras behov?

    Men det är ju skillnad på en relation och ett ostädat golv. Jag tycker att min man försökte ta den vägen med barnen när vi blev föräldrar (han har också lärt sig det från sin pappa), men jag har liksom inte nöjt mig med det. Och även våra barn, ffa dottern som nu är tonåring, har pekat ut sin pappas olater i relationer på ett pricksäkert sätt som han inte kan värja sig emot. Och jag tycker att jag ser honom ta alltmer ansvar för relationen och det känslomässiga med barnen ju äldre han och barnen blir (alltså inte bara det praktiska kring barnen, det har alltid funkat).

    Tror du att du skulle ha kontakt med dina barn om det bara ankom på dig? Att dina barn slutade ringa och mamman (är ni fortfarande tillsammans) inte ansträngde sig att inkludera dig? 
    Njae utan att ha funderat djupare så är det nog till största del inlärt, som jag skrev tidigare så uppfattar jag kvinnor generellt långt, långt bättre på att engagera sig, skapa relationer, vara sociala, nyfikna, ha mer empati och mer omvårdande än vad vi män är. Klart min min dotter har tagit efter sin mamma, de pratar säkert med varandra varje, varannan dag, men hon kanske pratar en gång i månaden med sönerna och då är det för att hon ringer och frågar om de lever.

    Att många män intresserar sig för andra saker är nog till viss del att de inte är eller får vara så delaktiga. Klart man ser sig om efter något annat att fokusera på, sen ska vi inte nedvärdera allt det fantastiska arbete män gör inom idrott eller andra ideella förening, det är ett engagemang utan dess like med, fast på ett mer kollektivt nivå iof. Men många fäder har ju ofta med sina egna barn i föreningarna.

    Nu är våra barn vuxna och ja vi har kontakten idag men som jag skrev ovan så är det mest hustrun och dottern som sköter kontakten. Jag och grabbarna pratar/ringer mest när vi vill något, vi ringer väldigt sällan för att bara kallprata.

    Kontakten skulle garantera även fungera utan min hustru även om den inte blev så ofta och regelbunden som den min hustru har.


Svar på tråden Frånvarande fäder