• Anonym (Hatarläxor)

Knäckt av läxor

Sommarlovet är definitivt över. Dottern börjat fyran och det helt sjukt vilka läxor de har, extremt hög nivå.

Jag verkligen hatar läxor, det förstör allt,  det resulterar i gråt och utbrott i timmar, vi blir helt knäckta. Jag säger naturligtvis inget negativt om läxan utan försöker vara positiv. 

Försökt att förhöra glosor mellan gråtattackerna, men det går inte. Säger jag orden på engelska så kan hon det svenska en av tio, säger jag de svenska så är det totalt omöjligt att komma på det engelska.

Det här förstör nattsömnen totalt. Blir ju så ledsen att hon inte kan somna förrän efter midnatt. Sen blir det noll rätt.

Ska det vara så här i fyran?

• Svar på tråden Knäckt av läxor
  • Anonym (M)

Det här med läxor är ju ofta omdiskuterat och det ser extremt olika ut på olika skolor och även olika på samma skola beroende på vilken lärare barnet har. Jag är själv lärare och försöker att begränsa antalet läxor och hinna med så mycket som möjligt på skoltid då alla har så olika förutsättningar hemma. Men vissa saker som ex läsläxa, tabellkunskap och i viss mån glosor krävs så mycket av att den tiden inte finns i skolan. 

Med det sagt så tkr jag inte att situationen är hållbar i ert fall. Prata med läraren och förklara hur det ser ut för er och dottern. Kanske kan hon ha färre glosor, finns de möjlighet att träna på ett ?roligare? sätt med iPad/dator? Kan man plocka bort någon annan läxa? 

Hoppas de löser sig både för er och dottern skull. 

• Anonym (Myg)

Har hon inlärningssvårigheter?

Har hon 20 glosor i veckan; plugga på 5 varje dag.

Träna orden i glosor.eu där lan hon träna digitalt.

Klipp till 20 små lappar. Låt henne skriva det svenska ordet på en sida, det engelska på den andra. På så vis kan hon träna dem själv.

Försök hitta sätt som gör att hon lyckas. Försök att tona ned kraven hon har på sig själv.

Sent på kvällen kan hon INTE lära sig. 

Ha en lugn, nedvarvning inför sänggåendet och en tid  när ni gör läxor.

Prova er fram till vaf som fungerar för henne!

• Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2022-09-12 19:53:26 följande:

Det här med läxor är ju ofta omdiskuterat och det ser extremt olika ut på olika skolor och även olika på samma skola beroende på vilken lärare barnet har. Jag är själv lärare och försöker att begränsa antalet läxor och hinna med så mycket som möjligt på skoltid då alla har så olika förutsättningar hemma. Men vissa saker som ex läsläxa, tabellkunskap och i viss mån glosor krävs så mycket av att den tiden inte finns i skolan. 

Med det sagt så tkr jag inte att situationen är hållbar i ert fall. Prata med läraren och förklara hur det ser ut för er och dottern. Kanske kan hon ha färre glosor, finns de möjlighet att träna på ett roligare sätt med iPad/dator? Kan man plocka bort någon annan läxa? 

Hoppas de löser sig både för er och dottern skull. 

+1
  • Anonym (Lärare)

Har du testat att bestämma en tid då ni gör läxor och utanför den tiden gör ni ingenting? Så hinner hon det hon hinner och så får det vara bra så. 

För en 10-åring skulle jag sätta 15 min, bestämma vilken tid som är läxläsning och se till att hon vet om den tiden. Fokusera bara på att hon under den kvarten jobbar med läxan och så fort det är över (ställ en timer) så läggs böckerna undan och man gör något roligt istället. 

Det kommer inte bli så mycket gjort till en början men du kommer nog se förändring snabbt. 

Det är inte ovanligt att barn tror att de måste kunna allt och fatta allt, och en tydlig tid kan hjälpa dem att se att det är bra att bara ha jobbat med det. De måste inte bli klara. 

Jag skulle också ta en kort break från läxorna veckan ut. Säg såhär till barnet: 

du tycker ju att det är så jobbigt med läxor så nu har jag tänkt ut en plan så att det känns bra. Du ska inte göra några läxor alls denna vecka. På måndag ska vi börja med att du gör läxa en kvart varje dag. Bara en kvart och inte mer än så. det gör inget om du inte blir klar! Och det vet din lärare om. Ska vi göra läxa före eller efter middagen tycker du? 

Och sen kör du på det. Förmedla även till läraren att ni är det kris hemma och du kommer inte läsa läxor denna vecka med barnet utan ta ett omtag nästa vecka och då ska ni försöka få in en rutin. Och det kanske inte blir 100 i början men ni behöver hitta ett nytt sätt. 

Sitt absolut inte och traggla i timmar. Låt det vara bara en kvart. det kommer ta bort en del av ångesten runt läxorna och barnet får en tydlighet som antagligen behövs. 

• Anonym (Hatarläxor)
    Anonym (Myg) skrev 2022-09-12 19:55:16 följande:

Har hon inlärningssvårigheter?

Har hon 20 glosor i veckan; plugga på 5 varje dag.

Träna orden i glosor.eu där lan hon träna digitalt.

Klipp till 20 små lappar. Låt henne skriva det svenska ordet på en sida, det engelska på den andra. På så vis kan hon träna dem själv.

Försök hitta sätt som gör att hon lyckas. Försök att tona ned kraven hon har på sig själv.

Sent på kvällen kan hon INTE lära sig. 

Ha en lugn, nedvarvning inför sänggåendet och en tid  när ni gör läxor.

Prova er fram till vaf som fungerar för henne!

Vi tränar helt kravlöst några stycken i taget. Jag säger att det inte gör något om hon inte kan, utan att hon kan lyssna när jag säger både det svenska och det engelska. Men hon får ändå utbrott om hon inte kan.

Självklart tränar vi inte sent på kvällen, då har du missförstått. Jag menar såklart det dåliga humöret pga läxan sitter i många timmar så att sömnen blir förstörd. Före middagen går ju inte heller då blir ju aptiten förstörd.

• Anonym (Hatarläxor)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-09-12 20:04:09 följande:

Har du testat att bestämma en tid då ni gör läxor och utanför den tiden gör ni ingenting? Så hinner hon det hon hinner och så får det vara bra så. 

För en 10-åring skulle jag sätta 15 min, bestämma vilken tid som är läxläsning och se till att hon vet om den tiden. Fokusera bara på att hon under den kvarten jobbar med läxan och så fort det är över (ställ en timer) så läggs böckerna undan och man gör något roligt istället. 

Det kommer inte bli så mycket gjort till en början men du kommer nog se förändring snabbt. 

Det är inte ovanligt att barn tror att de måste kunna allt och fatta allt, och en tydlig tid kan hjälpa dem att se att det är bra att bara ha jobbat med det. De måste inte bli klara. 

Jag skulle också ta en kort break från läxorna veckan ut. Säg såhär till barnet: 

du tycker ju att det är så jobbigt med läxor så nu har jag tänkt ut en plan så att det känns bra. Du ska inte göra några läxor alls denna vecka. På måndag ska vi börja med att du gör läxa en kvart varje dag. Bara en kvart och inte mer än så. det gör inget om du inte blir klar! Och det vet din lärare om. Ska vi göra läxa före eller efter middagen tycker du? 

Och sen kör du på det. Förmedla även till läraren att ni är det kris hemma och du kommer inte läsa läxor denna vecka med barnet utan ta ett omtag nästa vecka och då ska ni försöka få in en rutin. Och det kanske inte blir 100 i början men ni behöver hitta ett nytt sätt. 

Sitt absolut inte och traggla i timmar. Låt det vara bara en kvart. det kommer ta bort en del av ångesten runt läxorna och barnet får en tydlighet som antagligen behövs. 

Det spelar ingen roll vi håller på en kvart eller fem minuter. Resten av kvällen är förstörd hur som helst. Före middagen är otänkbart, då tappar hon aptiten och får inte i sig någon mat.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-09-12 20:14:23 följande:
    Det spelar ingen roll vi håller på en kvart eller fem minuter. Resten av kvällen är förstörd hur som helst. Före middagen är otänkbart, då tappar hon aptiten och får inte i sig någon mat.

Poängen här är att få in en rutin där läxläsningen blir förutsägbar för barnet. Det jobbiga med läxor är ofta att barnen är rädda för att inte kunna, inte bli klara osv. Om man gör det väldigt tydligt att det är bara denna korta tid och resten av kvällen kommer vi inte prata om läxor utan göra något helt annat, så kan mycket oro släppa. 

Jag tycker ni ska testa ett par veckor och se vad som händer. Ni har ju inget att förlora menar jag, det är katastrof redan nu. 

Har ni pratat med läraren om detta? 

• Anonym (mammi)

Ta kontakt med skolans specialpedagog och läraren. Du måste få tips och råd om hur du ska bryta detta för flickan, så att hon inte börjar avsky skolan.

Det är mycket läxor ibland i mellanstadiet, men det får inte bli oöverstigligt. 

Har hon problem att lära sig glosorna rent konkret? Jag menar, att förstå dem? Hon kanske behöver extra stöd i skolan? 

• Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-09-12 20:06:58 följande:

Vi tränar helt kravlöst några stycken i taget. Jag säger att det inte gör något om hon inte kan, utan att hon kan lyssna när jag säger både det svenska och det engelska. Men hon får ändå utbrott om hon inte kan.

Självklart tränar vi inte sent på kvällen, då har du missförstått. Jag menar såklart det dåliga humöret pga läxan sitter i många timmar så att sömnen blir förstörd. Före middagen går ju inte heller då blir ju aptiten förstörd.

Då är det ju inte läxorna i sig som är problemet utan din dotters inställning till misslyckanden, då är det den biten ni ska jobba med. Och säg till skolan att de måste ge färre läxor. Läsning, glosor och mattetabeller är en sak, resten är onödigt, och man ska bara ta lite i taget. Klarar skolan inte undervisningen utan att ge läxor i övrigt så skulle jag starkt ifrågasätta deras arbetssätt.
  • Anonym (Tea)

Det låter jättejobbigt, både för dig och din dotter. Jag tror att du bör prata med läraren. Det låter som att hon behöver extra stöd i skolan. Har ni stödtid på schemat? Det har mina mellanstadiebarn två ggr/vecka. Då får de barn som behöver hjälp av lärarna med just det de har behov av. Det kan vara att man varit sjuk och missat något, eller att man helt enkelt behöver mer individuell undervisning. 

Och prata ihop er, dottern, föräldrar och lärare för att hitta en nivå och en metod som funkar. Din dotter kanske behöver få sänkta krav för att få slippa känna att hon misslyckas hela tiden. Jag kan tänka mig att hon skulle må bättre om hon fick mer realistiska mål att sträva mot. Så att hon med jämna mellanrum når sina mål. 

Svar på tråden Knäckt av läxor