Har du testat att bestämma en tid då ni gör läxor och utanför den tiden gör ni ingenting? Så hinner hon det hon hinner och så får det vara bra så.
För en 10-åring skulle jag sätta 15 min, bestämma vilken tid som är läxläsning och se till att hon vet om den tiden. Fokusera bara på att hon under den kvarten jobbar med läxan och så fort det är över (ställ en timer) så läggs böckerna undan och man gör något roligt istället.
Det kommer inte bli så mycket gjort till en början men du kommer nog se förändring snabbt.
Det är inte ovanligt att barn tror att de måste kunna allt och fatta allt, och en tydlig tid kan hjälpa dem att se att det är bra att bara ha jobbat med det. De måste inte bli klara.
Jag skulle också ta en kort break från läxorna veckan ut. Säg såhär till barnet:
du tycker ju att det är så jobbigt med läxor så nu har jag tänkt ut en plan så att det känns bra. Du ska inte göra några läxor alls denna vecka. På måndag ska vi börja med att du gör läxa en kvart varje dag. Bara en kvart och inte mer än så. det gör inget om du inte blir klar! Och det vet din lärare om. Ska vi göra läxa före eller efter middagen tycker du?
Och sen kör du på det. Förmedla även till läraren att ni är det kris hemma och du kommer inte läsa läxor denna vecka med barnet utan ta ett omtag nästa vecka och då ska ni försöka få in en rutin. Och det kanske inte blir 100 i början men ni behöver hitta ett nytt sätt.
Sitt absolut inte och traggla i timmar. Låt det vara bara en kvart. det kommer ta bort en del av ångesten runt läxorna och barnet får en tydlighet som antagligen behövs.