• Anonym (Hatarläxor)

Knäckt av läxor

Sommarlovet är definitivt över. Dottern börjat fyran och det helt sjukt vilka läxor de har, extremt hög nivå.

Jag verkligen hatar läxor, det förstör allt,  det resulterar i gråt och utbrott i timmar, vi blir helt knäckta. Jag säger naturligtvis inget negativt om läxan utan försöker vara positiv. 

Försökt att förhöra glosor mellan gråtattackerna, men det går inte. Säger jag orden på engelska så kan hon det svenska en av tio, säger jag de svenska så är det totalt omöjligt att komma på det engelska.

Det här förstör nattsömnen totalt. Blir ju så ledsen att hon inte kan somna förrän efter midnatt. Sen blir det noll rätt.

Ska det vara så här i fyran?

• Svar på tråden Knäckt av läxor
  • Anonym (M)

Det här med läxor är ju ofta omdiskuterat och det ser extremt olika ut på olika skolor och även olika på samma skola beroende på vilken lärare barnet har. Jag är själv lärare och försöker att begränsa antalet läxor och hinna med så mycket som möjligt på skoltid då alla har så olika förutsättningar hemma. Men vissa saker som ex läsläxa, tabellkunskap och i viss mån glosor krävs så mycket av att den tiden inte finns i skolan. 

Med det sagt så tkr jag inte att situationen är hållbar i ert fall. Prata med läraren och förklara hur det ser ut för er och dottern. Kanske kan hon ha färre glosor, finns de möjlighet att träna på ett ?roligare? sätt med iPad/dator? Kan man plocka bort någon annan läxa? 

Hoppas de löser sig både för er och dottern skull. 

• Anonym (Myg)

Har hon inlärningssvårigheter?

Har hon 20 glosor i veckan; plugga på 5 varje dag.

Träna orden i glosor.eu där lan hon träna digitalt.

Klipp till 20 små lappar. Låt henne skriva det svenska ordet på en sida, det engelska på den andra. På så vis kan hon träna dem själv.

Försök hitta sätt som gör att hon lyckas. Försök att tona ned kraven hon har på sig själv.

Sent på kvällen kan hon INTE lära sig. 

Ha en lugn, nedvarvning inför sänggåendet och en tid  när ni gör läxor.