• Anonym (Hatarläxor)

Knäckt av läxor

Sommarlovet är definitivt över. Dottern börjat fyran och det helt sjukt vilka läxor de har, extremt hög nivå.

Jag verkligen hatar läxor, det förstör allt,  det resulterar i gråt och utbrott i timmar, vi blir helt knäckta. Jag säger naturligtvis inget negativt om läxan utan försöker vara positiv. 

Försökt att förhöra glosor mellan gråtattackerna, men det går inte. Säger jag orden på engelska så kan hon det svenska en av tio, säger jag de svenska så är det totalt omöjligt att komma på det engelska.

Det här förstör nattsömnen totalt. Blir ju så ledsen att hon inte kan somna förrän efter midnatt. Sen blir det noll rätt.

Ska det vara så här i fyran?

• Svar på tråden Knäckt av läxor
  • elin1989
    Spucks skrev 2022-09-14 21:08:06 följande:
    Nej, det gör de inte. De första få enkla ord med max 3 bokstäver, men sedan är det mer att helt enkelt lära sig orden. Det går inte att ljuda sig igenom de flesta ord i engelskan, för de stavas helt enkelt inte som de uttalas.
    Barn i engelsktalande länder lär sig definitivt att läsa genom att ljuda. Jag har bott på Irland i 14 år och min son går i trean här. Det är så de lär sig i början. Först med enkla ord typ cat, sat, sit. Sen lär de sig hur lite olika vokalkombinationer kan uttalas. Ljuda är ju liksom någonting man gör precis i början.
  • Anonym (Jenny)
    Nej, det gör de inte. De första få enkla ord med max 3 bokstäver, men sedan är det mer att helt enkelt lära sig orden. Det går inte att ljuda sig igenom de flesta ord i engelskan, för de stavas helt enkelt inte som de uttalas.
    Lite OT, men en otroligt välskriven bok om ämnet är: "Proust and the Squid
    The Story and Science of the Reading Brain" av Maryanne Wolf.

Hon tar bland annat upp att det är olika områden i hjärnan som är aktiva när man läser på ett språk som skriver med symboler, som kinesiska, och ett fonetiskt skrivet språk, som italienska. När man läser på engelska så lyser båda dessa områden upp vilket tyder på att dessa personer dels känner igen orden, eller bitar av orden, som symboler och dels läser dem fonetiskt. Eller nått i den stilen. Läs boken - bland de bästa fackböcker jag har läst någonsin.
  • Alessia

En pojke i släkten, syssling till mina barn, hade liknande problem som din dotter, TS. Han knäckte läskoden sent, tyckte läsning var ett straff, fick inte ihop innehållet i en text eftersom det gick så långsamt. Engelskan var också ett bekymmer. Ilska och vägran att göra hemuppgifter, vilja stanna hemma från skolan var vanligt. 
    Pojken fick en utredning gjord på privat basis, föräldrarna betalade alltså den ur egen ficka. Detta eftersom skolans strategi var att "vänta och se" och att pojken nog måste "mogna" och "vilja lära sig".  Han ville ju inget hellre, men hade inte förmågan och verktygen! Utredningen gjordes på våren när han gick i trean.
    Det testbatteri pojken genomgick var, tror jag, det som vanligen används vid begåvnings- och dyslexiutredningar och testerna visade på en normalbegåvning, men även på  inlärningssvårigheter, bitvis svåra, av dyslektisk art.

Ingen i släkten är dyslektiker, vi blev alla tillfrågade av föräldrarna eftrsom det finns en ärftlig komponent, men pojken är för tidigt född, vilket kan vara en anledning till svårigheterna.

Emellertid får pojken nu den hjälp och de hjälpmedel han behöver för att kunna följa skolarbetet på förväntad nivå. Det är en mycket gladare kille idag som nyss börjat sexan.

TS, se till att din dotter får en utredning gjord, det är hög tid om hon inte ska halka efter ännu mer och framför allt inte må dåligt av skolan. Hon har det säkert urjobbigt just nu. 

Jag måste också säga att de hemuppgifter hon har inte är oskäliga alls, snarare för små. Vi talar trots allt om tioåringar, inte femåringar. Det är inte uppgifterna som är för svåra, det är din dotter som har svårigheter att klara dem.

• Spucks
    elin1989 skrev 2022-09-14 21:44:48 följande:
    Barn i engelsktalande länder lär sig definitivt att läsa genom att ljuda. Jag har bott på Irland i 14 år och min son går i trean här. Det är så de lär sig i början. Först med enkla ord typ cat, sat, sit. Sen lär de sig hur lite olika vokalkombinationer kan uttalas. Ljuda är ju liksom någonting man gör precis i början.
    Ja, det var ju just det jag skrev - i början ljuda de sig igenom, då tar man korta ord som är rätt fonetiska. Men sedan går det inte längre. Till skillnad från tex. svenskan, där man kan ljuda sig genom de flesta ord och genom många av resterande ord genom några få regler (som "tj"-ljudet).
  • Anonym (Inte lätt)

Jag tycker du ska prata med läraren, vad anser han/hon är en bra strategi, kan de dela ut läxan på något annat sätt?

Min kollega har en son som precis fått diagnos (tror det var add eller adhd) och har vissa likheter med det du skriver (han har svårt för uppgifter med flera element, ex mattetal i text eller uppmaningar som "ta tvättkorgen och vik dina kläder innan du lägger in dem i garderoben"). Be om en utredning, antingen var den i onödan eller så får ni en förklaring och kan kämpa för mer hjälp. 

Sen ett tips som funkat för min dotter som var efter i just engelska var att se engelska program. Själv tittade man ju på Beverly Hills trots att man inte kunde engelska för det fanns så få program på svenska.

• Spucks
    Anonym (Jenny) skrev 2022-09-14 21:53:22 följande:
    Lite OT, men en otroligt välskriven bok om ämnet är: "Proust and the Squid
    The Story and Science of the Reading Brain" av Maryanne Wolf.

Hon tar bland annat upp att det är olika områden i hjärnan som är aktiva när man läser på ett språk som skriver med symboler, som kinesiska, och ett fonetiskt skrivet språk, som italienska. När man läser på engelska så lyser båda dessa områden upp vilket tyder på att dessa personer dels känner igen orden, eller bitar av orden, som symboler och dels läser dem fonetiskt. Eller nått i den stilen. Läs boken - bland de bästa fackböcker jag har läst någonsin.
    Det är väldig intressant! Påverka detta även annat? För de flesta delar av hjärnan är ju ansvarig för flera saker.
  • Anonym (Jenny)
    Spucks skrev 2022-09-14 22:06:28 följande:
    Det är väldig intressant! Påverka detta även annat? För de flesta delar av hjärnan är ju ansvarig för flera saker.
    Japp mycket intressant. Och att lära sig läsa påverkar absolut annat och boken tar upp hur utvecklingen av dessa färdigheter förändrade hjärnan (och kanske hela världen!).
  • Spucks
    Anonym (Jenny) skrev 2022-09-14 22:14:29 följande:
    Japp mycket intressant. Och att lära sig läsa påverkar absolut annat och boken tar upp hur utvecklingen av dessa färdigheter förändrade hjärnan (och kanske hela världen!).
    Jag menade inte hur det generellt påverkade hjärnan hos människan, utan om det leder till skillnader mellan människor som läser enbart fonetisk och de som läser enbart symbolisk. 
    Jag ska nog köpa boken, jag gillar artiklar/böcker som handlar om hur hjärnan påverkas/utvecklas. Tack för tippset!
  • lövet2

Nej, det ska inte vara så. Jag har ett antal barn. En är dyslektiker. Där var det jobbigt med läsning och stavning, men visst lärde hon sig glosorna muntligt. Hon kunde orden, även om hon inte kunde stava dem rätt.

Men så har vi då det barnet, som skilde sig markant från de övriga. Det tog ända upp i högstadiet innan vi fick klart för oss vad hon hade för problem, och just mellanstadiet var ett litet helvete. De hade 10-20 glosor varje vecka, och vi övade varenda kväll. En normal vecka fick hon 1/20 rätt på glostestet. En bra vecka klarade hon 2 rätt. Och hon grät och kände sig misslyckad.
    Matte var hennes bästa ämne, tills de började med lästal. Då störtdök hon och matteläxan blev en återkommande plåga. Hon kunde ju läsa, men hon förstod liksom inte texten. Samma sak hände i de övriga ämnena. "Läs texten och svara på frågorna" fungerade inte, för hon förstod sällan texten.

Nu vet vi att hon ligger inom autismspektrum och att hennes hjärna jobbar på ett annat sätt. Hon är bäst i klassen på engelska, men hon klarar fortfarande inte av att plugga glosor. Hon använder andra metoder för att lära sig. Mattefrågor är något jag översätter åt henne. Förklarar vad de frågar efter. Då kan hon räkna ut svaret.

• Anonym (Stina)
    Det är bevisat att ett sådant sätt att lära missgynnar elever som inte har akademiska föräldrar och hem där det inte finns mycket böcker. Forskningen kommer från USA och handlar om Amerikanska skolväsendet så man får utgå från att de pratar om engelska. Jag har bott i England i flera år och där ljudar barnen. 
Svar på tråden Knäckt av läxor