En pojke i släkten, syssling till mina barn, hade liknande problem som din dotter, TS. Han knäckte läskoden sent, tyckte läsning var ett straff, fick inte ihop innehållet i en text eftersom det gick så långsamt. Engelskan var också ett bekymmer. Ilska och vägran att göra hemuppgifter, vilja stanna hemma från skolan var vanligt.
Pojken fick en utredning gjord på privat basis, föräldrarna betalade alltså den ur egen ficka. Detta eftersom skolans strategi var att "vänta och se" och att pojken nog måste "mogna" och "vilja lära sig". Han ville ju inget hellre, men hade inte förmågan och verktygen! Utredningen gjordes på våren när han gick i trean.
Det testbatteri pojken genomgick var, tror jag, det som vanligen används vid begåvnings- och dyslexiutredningar och testerna visade på en normalbegåvning, men även på inlärningssvårigheter, bitvis svåra, av dyslektisk art.
Ingen i släkten är dyslektiker, vi blev alla tillfrågade av föräldrarna eftrsom det finns en ärftlig komponent, men pojken är för tidigt född, vilket kan vara en anledning till svårigheterna.
Emellertid får pojken nu den hjälp och de hjälpmedel han behöver för att kunna följa skolarbetet på förväntad nivå. Det är en mycket gladare kille idag som nyss börjat sexan.
TS, se till att din dotter får en utredning gjord, det är hög tid om hon inte ska halka efter ännu mer och framför allt inte må dåligt av skolan. Hon har det säkert urjobbigt just nu.
Jag måste också säga att de hemuppgifter hon har inte är oskäliga alls, snarare för små. Vi talar trots allt om tioåringar, inte femåringar. Det är inte uppgifterna som är för svåra, det är din dotter som har svårigheter att klara dem.