• Anonym (Hatarläxor)

Knäckt av läxor

Sommarlovet är definitivt över. Dottern börjat fyran och det helt sjukt vilka läxor de har, extremt hög nivå.

Jag verkligen hatar läxor, det förstör allt,  det resulterar i gråt och utbrott i timmar, vi blir helt knäckta. Jag säger naturligtvis inget negativt om läxan utan försöker vara positiv. 

Försökt att förhöra glosor mellan gråtattackerna, men det går inte. Säger jag orden på engelska så kan hon det svenska en av tio, säger jag de svenska så är det totalt omöjligt att komma på det engelska.

Det här förstör nattsömnen totalt. Blir ju så ledsen att hon inte kan somna förrän efter midnatt. Sen blir det noll rätt.

Ska det vara så här i fyran?

• Svar på tråden Knäckt av läxor
  • Anonym (Svårt1)

Ett tips som fungerade för oss:

Ibland när hon lekte med en kompis hos oss/kompisen passade vi på att de skulle göra läxorna tillsammans. Plötsligen blev det inte alls tråkigt! Saker som är tråkiga hemma med föräldrarna tenderar att vara roliga tillsammans med en kompis av någon anledning.

Men min dotter tyckte bara läxor var tråkiga, hon har inte inlärningssvårigheter. Nu vet jag inte hur det är med din? Och om skolarbetet fungerar bättre i skolan än hemma?

Båda mina barn har också varit bättre på just engelska än jag själv var i motsvarande ålder eftersom de fått så mycket gratis sen tidiga år genom surfplattor och onlinespel (den ena). Jag tror det är så med många barn nuförtiden. 

Hur är det för din dotter?

• Tow2Mater
    Anonym (Tea) skrev 2022-09-15 19:26:41 följande:

Det är först när barnet kommer till bokstaven e i women (eller a i woman) som det visar sig hur o:et skulle ha uttalats. Och grejen med att ljuda är att INTE titta på hela ordet utan på en bokstav i taget. 

Höhö. 

Hur fixar barn att ljuda t ex skön och skoter?
  • Anonym (Tea)
    Tow2Mater skrev 2022-09-18 16:59:23 följande:
    Hur fixar barn att ljuda t ex skön och skoter?
    Skön kan man inte ljuda fram. Det måste man lära in. Hurså? 
  • Anonym (Hatarläxor)

Uppdatering: Skolans specialpedagog är inkopplad och vi har verkligen försökt att stå att träna mer hemma. 

Men det blev motsatt effekt och hon vägrar nu att ens försöka i skolan. Sitter bara av lektionerna, rör inte böckerna och sitter bara och kluddar något oläsligt på papperen. Befarar att hon snart inte kommer att gå dit ens.

Finns inget mer skolan kan göra och till BUP är det många års kö.

• AndreaBD
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 15:50:38 följande:

Uppdatering: Skolans specialpedagog är inkopplad och vi har verkligen försökt att stå att träna mer hemma. 

Men det blev motsatt effekt och hon vägrar nu att ens försöka i skolan. Sitter bara av lektionerna, rör inte böckerna och sitter bara och kluddar något oläsligt på papperen. Befarar att hon snart inte kommer att gå dit ens.

Vaddå finns inget mer att göra!? Det MÅSTE ju göras mera. Men kanske inte i den skolan. Kanske i särskolan? Eller annars i liten grupp eller något sånt?
  • Anonym (Ta kontroll nu)
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 15:50:38 följande:

Nej det är inte flera års väntetid för att komma till BUP. Bra att din dotter fått en specialpedagog nu. Du och barnets pappa behöver ta tag i detta nu, innan hon blir hemmasittare som så  många andra barn med outredd NPF-problematik.
  • Anonym (Hatarläxor)
    AndreaBD skrev 2022-12-10 16:56:10 följande:
    Vaddå finns inget mer att göra!? Det MÅSTE ju göras mera. Men kanske inte i den skolan. Kanske i särskolan? Eller annars i liten grupp eller något sånt?

Skolan har satt in stöd och hjälpmedel men hon tar inte emot hjälpen för hon vill inte vara annorlunda. Allt blev värre efter insatserna. Hur tror du då hon skulle ta emot särskola? 

Anonym (Ta kontroll nu) skrev 2022-12-10 17:04:17 följande:
    Nej det är inte flera års väntetid för att komma till BUP. Bra att din dotter fått en specialpedagog nu. Du och barnets pappa behöver ta tag i detta nu, innan hon blir hemmasittare som så  många andra barn med outredd NPF-problematik.

Välkommen till verkligheten! Jag har nyss gjort en egenvårdsbegäran till BUP.  Pratat med dem flera gånger därefter och verksamhetschefen besked är att det är flera års kö.
  • Anonym (Hatarläxor)
    Välkommen till verkligheten! Jag har nyss gjort en egenvårdsbegäran till BUP.  Pratat med dem flera gånger därefter och verksamhetschefen besked är att det är flera års kö.
  • AndreaBD
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 18:29:06 följande:

Skolan har satt in stöd och hjälpmedel men hon tar inte emot hjälpen för hon vill inte vara annorlunda. Allt blev värre efter insatserna. Hur tror du då hon skulle ta emot särskola? 

Jag slutar aldrig förvånas över din inställning! Det är du som är förälder. Och du vet att hon behöver kunna sånt som man lär sig i grundskolan, åtminstone. Ändå skyller du bara på allt och alla och gör inget åt det själv. 

Och jag vet vad jag pratar om. Jag har en son som helt skolvägrade under andra terminen av 9:an (svår ADHD och Tourette, problem under hela skolgången från årskurs 1). Väldigt dålig tidpunkt! Men jag tänkte inte riskera att han inte ens avslutar grundskolan, så jag sjukskrev mig och jag pluggade hemma med honom. Sedan gick vi till skolan och han tentade av. Några gånger. 

Det är klart att det hänger på DIG om din dotter får en utbildning! Vet du vad jag skulle göra om jag vore du? Jag skulle säga till dottern: Du MÅSTE lära dig det som man lär sig i skolan fram till årskurs 9. Annars kan du inte klara dig som vuxen. Det är absolut nödvändigt. Om det inte går på vanlig skola, så får det bli på särskolan. Vi hjälper dig och försöker fixa allt så att det funkar så bra som möjligt, men om du inte samarbetar, så blir det du som får ett elände. 1. måste du då gå på särskolan. 2. du kommer inte att kunna få jobb som vuxen och det är ett elände för att .......... Jag föreslår att du gör det bästa du bara kan och vi tittar på det hemma. 

Och alla fritidsaktiviteter skulle först bli av när hon börjar sköta skolan igen! 
  • AndreaBD

Just - om jag säger att jag jobbade med min son hemma - tro inte att han bara jobbade! Jag fick peppa honom i ungefär 3 timmar så att han skulle jobba en halvtimma. 

Svar på tråden Knäckt av läxor