Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-12-10 18:29:06 följande:
Skolan har satt in stöd och hjälpmedel men hon tar inte emot hjälpen för hon vill inte vara annorlunda. Allt blev värre efter insatserna. Hur tror du då hon skulle ta emot särskola?
Anonym (Ta kontroll nu) skrev 2022-12-10 17:04:17 följande:
Nej det är inte flera års väntetid för att komma till BUP. Bra att din dotter fått en specialpedagog nu. Du och barnets pappa behöver ta tag i detta nu, innan hon blir hemmasittare som så många andra barn med outredd NPF-problematik.
Välkommen till verkligheten! Jag har nyss gjort en egenvårdsbegäran till BUP. Pratat med dem flera gånger därefter och verksamhetschefen besked är att det är flera års kö.
Jag slutar aldrig förvånas över din inställning! Det är du som är förälder. Och du vet att hon behöver kunna sånt som man lär sig i grundskolan, åtminstone. Ändå skyller du bara på allt och alla och gör inget åt det själv.
Och jag vet vad jag pratar om. Jag har en son som helt skolvägrade under andra terminen av 9:an (svår ADHD och Tourette, problem under hela skolgången från årskurs 1). Väldigt dålig tidpunkt! Men jag tänkte inte riskera att han inte ens avslutar grundskolan, så jag sjukskrev mig och jag pluggade hemma med honom. Sedan gick vi till skolan och han tentade av. Några gånger.
Det är klart att det hänger på DIG om din dotter får en utbildning! Vet du vad jag skulle göra om jag vore du? Jag skulle säga till dottern: Du MÅSTE lära dig det som man lär sig i skolan fram till årskurs 9. Annars kan du inte klara dig som vuxen. Det är absolut nödvändigt. Om det inte går på vanlig skola, så får det bli på särskolan. Vi hjälper dig och försöker fixa allt så att det funkar så bra som möjligt, men om du inte samarbetar, så blir det du som får ett elände. 1. måste du då gå på särskolan. 2. du kommer inte att kunna få jobb som vuxen och det är ett elände för att .......... Jag föreslår att du gör det bästa du bara kan och vi tittar på det hemma.
Och alla fritidsaktiviteter skulle först bli av när hon börjar sköta skolan igen!