• Anonym (Hatarläxor)

Knäckt av läxor

Sommarlovet är definitivt över. Dottern börjat fyran och det helt sjukt vilka läxor de har, extremt hög nivå.

Jag verkligen hatar läxor, det förstör allt,  det resulterar i gråt och utbrott i timmar, vi blir helt knäckta. Jag säger naturligtvis inget negativt om läxan utan försöker vara positiv. 

Försökt att förhöra glosor mellan gråtattackerna, men det går inte. Säger jag orden på engelska så kan hon det svenska en av tio, säger jag de svenska så är det totalt omöjligt att komma på det engelska.

Det här förstör nattsömnen totalt. Blir ju så ledsen att hon inte kan somna förrän efter midnatt. Sen blir det noll rätt.

Ska det vara så här i fyran?

• Svar på tråden Knäckt av läxor
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-09-13 16:29:57 följande:
    Jag begär att hon ska lyssna när jag läser upp engelska orden och lära sig känna igen orden så pass att hon kan säga dem på svenska.Det är jättesvårt men vi kämpar på.

På lågstadiet har de inte haft så mycket engelska. Hon kan därför bara säga ett par ord , men de är svåra att uttala.

Under sommaren begärde jag att hon skulle träna engelska en stund några gånger i veckan i en app.
    Din dotter verkar(utöver dina låga krav) ha en diagnos/inlärningssvårigheter. Sök hjälp för det för hennes skull.
  • Anonym (Hatarläxor)
    Earlgrey skrev 2022-09-13 17:23:55 följande:

Du skriver själv att du verkligen hatar läxor....även om du inte visar det för barnet så märks det ju.... undrar varför om det är för att ditt barn börjar gråta om hon inte klarar läxorna.... Hon kanske har dyslexi.... 
    Jag tänker att det här med läxor verkar ha blivit en väldig överreaktion om hon inte kan sova, och inte kan äta utan kräks upp maten.... så viktigt kan det väl inte vara att klara läxorna, det verkar inte normalt. När jag var tio fick jag inte så många läxor men jag fick själv ta ansvar för mina läxor...... jag minns att man läste oftast på men inte alltid....men jag hade inget problem bara jag tog mig tiden till det... men ibland kanske det är bättre om en annan vuxen hjälper en och inte föräldern som oxå kanske tar det personligt om det inte går bra....

Hoppas ni kan få hjälp och fråga dottern va hon själv tror kan hjälpa till....

Ja, jag hatar läxor pga alla utbrott och allt kaos det leder till. Om det hade varit rimliga läxor som inte var för svåra som inte påverkade humöret - ja då hade jag såklart inte hatat läxor. Om man tom kunde ha en mysig stund tillsammans, då hade jag tom gillat läxor.

Jag hade faktiskt en positiv inställning efter sommarlovet, hade förträngt hur det var. Men så blev det som det blev ändå. Hur kan det då bero på min inställning?

• Jemp
    Earlgrey skrev 2022-09-13 17:23:55 följande:

Hoppas ni kan få hjälp och fråga dottern va hon själv tror kan hjälpa till....

Detta! Vad säger din dotter ts?
  • Anonym (Hatarläxor)
    Jemp skrev 2022-09-13 17:59:44 följande:
    Detta! Vad säger din dotter ts?
    Det går inte att få några svar, hon blir bara arg och skriker om jag frågar sånt.
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-09-13 18:02:18 följande:
    Det går inte att få några svar, hon blir bara arg och skriker om jag frågar sånt.
    Hur ser det ut för lärarledd läxläsning på skolan? Har de det? 
  • Jemp
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-09-13 18:02:18 följande:
    Även om du frågar när hon inte är i affekt? 

Är det bara engelskan som är svår?
  • Anonym (Svårt)

Hur många glosor har de på en vecka?
    Ungefär hur många tänker du skulle vara lagom för henne?

• Anonym (Bara engelskan?)

Är det bara engelskan som det blir så här eller blir det kaos med alla läxorna?
    Hon kanske skulle gå om trean då hon inte verkar mogen med läxorna.
    Hon kanske känner sig sämst då hon kanske inte kan lika mycket engelska som sina klasskamrater.

Är hon intresserad av att lära sig engelska till att börja med?
    Hur är klassen? Är hon utanför eller har hon flera kamrater?
    Prata mee läraren och fråga om hon är med på lektionerna eller om hon inte förstår alls.

• Anonym (Läxa)

Själv anser jag att läxor ska skötas av skolan. Detta med läxor är väldigt orättvist.
    Barn 1 klarar läxan på en timme. Detta barnet har också föräldrar som har tid och kunskap att hjälpa sitt barn.
    Barn 2 måste kämpa i timmar med samma läxa, fast att barnet har samma förutsättningar som barn 1.
    Barn 3 har ingen som kan hjälpa. Barnet måste sitta hela kvällen. Barn 3 struntar i läxan då den tar för lång tid och att hen ändå inte klarar det.
    Alla barn lär sig inte lika fort, har någon som kan hjälpa till osv.
    Sen är även frågan, främst för dessa barn som av olika orsaker inte klarar läxan på en timme, förtjänar dessa barn ingen fritid. 

Skola, äta, läxa, läxa, läxa,äta. Gå och lägga sig. 
    Därför tycker jag att läxorna ska skötas i skolan. 
    Skolan ska vara rolig, men det är ju inte roligt att ta med skolan hem, när det är för svårt.

• Anonym (MM)
    Anonym (Svårt) skrev 2022-09-13 18:26:19 följande:

Hur många glosor har de på en vecka?
    Ungefär hur många tänker du skulle vara lagom för henne?

Ja hur mycket och omfattande är dessa läxor som sägs vara så överväldigande och på så hög nivå?

Barnen lär sig först på lektionerna, sen ska de nöta in hemma. Om hon känner igen endast 1 ord av 10 hemma låter det som om hon har stora problem att lära.

Låt henne i lugn och ro få skriva av orden hon har i läxa tex sol - sun, sun, sun, hund - dog, dog, dog etc medan hon tittar på hur det stavas. Det lär hon sig av och efter ett tag kan hon nog skriva sun utan att titta på förebilden. Sen kan ni tackla uttalet. 

Att hon får långa utbrott och inte går att resonera med låter inte heller normalt. Skaffa någon psykolog, terapeut eller liknande samt extra stöd i skolan, hon behöver hjälp.  
Svar på tråden Knäckt av läxor