• Anonym (Hatarläxor)

Knäckt av läxor

Sommarlovet är definitivt över. Dottern börjat fyran och det helt sjukt vilka läxor de har, extremt hög nivå.

Jag verkligen hatar läxor, det förstör allt,  det resulterar i gråt och utbrott i timmar, vi blir helt knäckta. Jag säger naturligtvis inget negativt om läxan utan försöker vara positiv. 

Försökt att förhöra glosor mellan gråtattackerna, men det går inte. Säger jag orden på engelska så kan hon det svenska en av tio, säger jag de svenska så är det totalt omöjligt att komma på det engelska.

Det här förstör nattsömnen totalt. Blir ju så ledsen att hon inte kan somna förrän efter midnatt. Sen blir det noll rätt.

Ska det vara så här i fyran?

• Svar på tråden Knäckt av läxor
  • Anonym (undrar)

Är det många andra läxor samma dag eller bara engelska?

• Anonym (Malin)
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-09-13 12:21:48 följande:
    Oj, det var väldigt höga mål.

Jag begär inte att hon ska kunna säga det engelska ordet än mindre stava. Känner hon igen det engelska när hon hör det och kan säga det engelska så gör man det väldigt bra tycker jag.

Vatför gå så fort fram i skolan? Det är helt sjukt. De är ju barn det handlar om, det måste få ta tid.
    Det är inte höga mål tycker jag, eller går fort fram. 

Vår 4:e klassare har ca 10 st per vecka. De började redan förra året men då var det nog fem. Ibland har det varit väldigt enkla som exempelvis karta = map, sol = sun och ibland svårare. Då fokuserar de på svårare orden istället.

Sedan att du inte begär uttal och stavning av engelska är ju irrelevant om du inte även är lärare för ditt barn. 

Dessutom är det många barn idag som på ett helt annat sätt har det engelska språket "gratis" än vad deras föräldrageneration hade. Märker på min 4:e klassare hur mycket som snappas upp via tv, musik, minecraft med mera. 

Jag kan lova att jag varit i ditt barns skor. Jag avskydde läxor och har dyslexi. Med rätt motivering och rätt studieteknik så blev läxorna bättre (nej, alla läxor var ändå inte roligare). Ju tidigare man får in studietekniker desto bättre för ditt barn. Jag önskar att skolorna kunde lära ut olika sätt redan från första läxan.
  • Anonym (lärare på högstadiet)

Du har fått många idéer på hur du kan göra för att motivera. Men en del av motståndet mot att inte behöva när det är jobbigt eller barnet möter motgångar är, just det, att stå på sig. Om man inte gör det tidigt som förälder, hur jäkla jobbigt det än är, skaffar sig barnet ursäkter att slippa, vilket är förödande när de blir äldre och hopplöst efter om man gett efter. Nu menar jag generellt där inga grava inlärningssvårigheter föreligger eller intellektuella funktionshinder. Jag menar att det ingår i föräldrarollen att vara påstridig till en ganska stor gräns. Barnen dör inte, men de blir motståndskraftiga när tonårstiden infaller. För då lär ni få tjafsa om allt. Mina ungar grät och körde med alla medel också, men jag gav mig inte. Impopulärt i dessa tider men jag tänker att du kanske ska hålla ut, det blir bättre. Om tösen läser, räknar och skriver med lätthet, blir det okej till slut oavsett. Dessa delar är de viktigaste. Det är därför de får läxor. Träna och memorera och skaffa sig pannben. Inte göra färdigt för sakens skull, sådant skulle jag protestera mot också, meningslösa saker.

• Anonym (Lär henne studietekniker nu)

Om hon har fått glosor i läxa är poängen att man ska lära sig dem d v s kunna det engelska ordet samt kunna stava till det. Det låter som du har ovanligt låga krav på ditt barn. 

För mig har det alltid fungerat bäst med att lära mig skriva ordet. Att bara komma ihåg ord på andra språk utan att skriva tycker jag är omöjligt. Kanske ni ska börja där istället?

Du kan säga de svenska ordet och hon skriver det engelska. Det gäller dock att hon försöker t ex kommer hon bara ihåg första bokstaven i ordet skriver hon bara första, minns hon inte exakt så gissar hon hur det stavas. När du gått igenom alla ord får hon fylla i det som saknas. Första gången hon går igenom alla ord så kanske hon inte klarar ett enda. De ord hon inte klarat fortsätter du att säga tills hon klarat alla ord. Det räcker inte att ha gjort det endast en dag/en gång utan man behöver ha klarat alla ord flera gånger för att det ska sitta. När hon väl kommit in i detta om ett par månader kan hon först träna själv och sedan kan du "förhöra" henne genom att läsa orden. 

Det är viktigt att hon får någon form av studieteknik. I början är det viktigt att hon får mycket pepp t ex klarar hon 's' i ordet "sun" ge beröm och säg att nästa gång klarar hon nog hela ordet på en gång.

Ja, tyvärr tar det lite tid i början och är jobbigt att lära sig nya studietekniker. När man väl lärt sig tekniken går det dock snabbare och snabbare att lära sig de nya orden. Det är som att hjärnan förstår vad det handlar om och lär sig snabbare. Det är värt att börja med detta nu även om det är jobbigt i början för om du väntar med att lära ut studietekniker till sjuan blir det ett jättejobb att lära sig. Jag vet inte hur många ord hon har nu men i högstadiet mångdubblas antalet glosor per gång och sedan på gymnasiet blir det än fler.

• Spucks

Jag begär inte att hon ska kunna säga det engelska ordet än mindre stava. Känner hon igen det engelska när hon hör det och kan säga det engelska så gör man det väldigt bra tycker jag.

Vatför gå så fort fram i skolan? Det är helt sjukt. De är ju barn det handlar om, det måste få ta tid.
    Om du verkligen tycker att det Malin förslår innebär höga mål, då är det du som är problemet.
    Dessutom är det absolut inte normalt att en 10
    åring får utbrott och är sur i flera timmar varenda gång hon inte omedelbart klarar en uppgift. Då får du få reda på om din inställning till lärandet orsakar problemet, eller om hon har svårigheter.
  • Anonym (mammi)

Fast det är just prata och skriva på exvis engelska som hon ska lära sig? Att bara känna igen ett ord räcker ju inte. Hon måste kunna säga det även om hon inte har perfekt uttal förstås, och även kunna skriva det. Hur ska hon kunna författa en liten uppsats på engelska nästa år i så fall? I min sons klass i 5:an fick de skriva om sin sommar på ett halvt A4. Bara några meningar, men det måste vara läsligt och mer eller mindre rätt ord. 

Jag tycker fortfarande att du ska söka stöd hos läraren för att få tips. Hon/Han känner ditt barn och har ju studerat pedagogik och kan komma med goda råd. 
  • nernu

Din dotter har svårigheter. Sök hjälp. 
  • Anonym (A23)

Håller med de andra i tråden. Här ligger mer bakom än att dottern har svårt för läxor. Din egen inställning, utbrotten osv. Sök hjälp i skolan. Det kommer inte att bli bättre, hon kommer inte att få mindre läxor, snarare tvärtom.

• Anonym (Jenny)

Läxor ska inte knäcka varken henne eller er som familj. Punkt. Inga akademiska mål i världen skulle få mig att riskera min relation med mina barn - och då är vi ändå en relativt ambitiös och högutbildad familj. Med det sagt är det extremt värdefullt att lära sig studieteknik och hur man faktiskt lär sig saker. Tala med skolan om hur ni gemensamt kan se till att få läxsituationen till en nivå som ni alla kan klara av.

Finns det några indikationer på att hon kan ha några inlärningssvårigheter eller någon bokstavskombination? ADHD och helvetiska läxor hör nästan ohjälpligt ihop och ofta dumpar man en tung börda på familjemedlemmar, som ofta inte alls har kompetensen eller kanske till och med kämpar med samma problematik själva.

• Anonym (Hanna)

Inte konstigt att hon inte klarar något när du aldrig begär ens helt normala grejer. I Sverige har vi väldigt lite läxor.
Svar på tråden Knäckt av läxor