• Anonym (Hatarläxor)

Knäckt av läxor

Sommarlovet är definitivt över. Dottern börjat fyran och det helt sjukt vilka läxor de har, extremt hög nivå.

Jag verkligen hatar läxor, det förstör allt,  det resulterar i gråt och utbrott i timmar, vi blir helt knäckta. Jag säger naturligtvis inget negativt om läxan utan försöker vara positiv. 

Försökt att förhöra glosor mellan gråtattackerna, men det går inte. Säger jag orden på engelska så kan hon det svenska en av tio, säger jag de svenska så är det totalt omöjligt att komma på det engelska.

Det här förstör nattsömnen totalt. Blir ju så ledsen att hon inte kan somna förrän efter midnatt. Sen blir det noll rätt.

Ska det vara så här i fyran?

• Svar på tråden Knäckt av läxor
  • MammaKajsa

Jag håller med tidigare inlägg, använd dig av glosor.eu.

Kan varmt rekommendera det, då det fungerade hur bra som helst för oss med sonens läxor i både engelska, geografi och spanska.

Det finns flera olika sätt att öva på glosor.eu, och man kan använda sig av den teknik man tycker fungerar bäst (eller flera olika).

Vi gjorde som så att jag skrev in orden varje vecka, och sonen gick in och gjorde glosorna genom klick-, spel- och skrivövningar. Sedan skrev jag också ut glosorna så han fick dom som små lappar med svaret på baksidan. Då vart det himla kul att kunna lägga bort dom lappar han kunde.

Testa i alla fall!

Lycka till ts

• Anonym (Stina)

Det låter som att hon har ordentliga inlärningssvårigheter och det är inget du ensam ska försöka fixa. Misstänks det någon diagnos? Du måste få till ett möte med skolan så ni tillsammans kan göra upp en plan. 

• Anonym (Förälder)

Är det ert äldsta barn? Kraven skruvas ju upp rejält på mellanstadiet. Däremot ska det inte vara så svårt för barnen som du beskriver det, ni måste kontakta skolan så att ni får hjälp. Kanske någon sorts extra stödundervisning, specialpedagog?

Er dotter verkar ha låga kunskaper med sig från lågstadiet, fundera över varför. Inlärningssvårigheter? Dålig lärare? Sen verkar hon ju väldigt känslig, utbrott för läxor och dåligt humör i flera timmar? Är hon utredd för någon sorts diagnos? Som sagt, kräv hjälp av skolan innan situationen spårar ur ännu mer.

• Anonym (Lollo)

På min tid (90-talet) hade vi läxor i olika ämnen varenda dag, det var inga konstigheter. Ingen i klassen som grät och hade såna problem med läxorna. Har ditt barn några i lärningssvårig som gör att hon inte klarat av att göra läxorna i fem minuter? Låter inte normalt, barn ska inte bryta ihop av att det ställs lite krav. 

• Anonym (mammi)
    Anonym (Lollo) skrev 2022-09-13 07:14:26 följande:

På min tid (90-talet) hade vi läxor i olika ämnen varenda dag, det var inga konstigheter. Ingen i klassen som grät och hade såna problem med läxorna. Har ditt barn några i lärningssvårig som gör att hon inte klarat av att göra läxorna i fem minuter? Låter inte normalt, barn ska inte bryta ihop av att det ställs lite krav. 

Hur vet du att ingen hade problem med läxorna såhär 30 år senare? 

Jag vet att det var flera i min klass (70-80-tal) som hade tufft i skolan. Det är helt normalt att variera från medel både uppåt och nedåt. 

Ditt inlägg är inte hjälpsamt. Allt var inte perfekt på 90-talet och det fanns många som mådde dåligt då som nu. 

• Anonym (Malin)

Om glosorna är över en veckas tid.
    Dag 1 och 2:
    Säg det svenska ordet och låt henne fundera en _liten_ stund innan du säger ordet. 

Därefter får hon skriva ordet tre gånger på rad med papper och penna och du hjälper till att få ordning på stavningen (muskelminnet gör mer än man tror). Gör detta med samtliga ord, Fokusera på att hon få till stavningen. 

När orden är skrivna 3 gg var så är man fri att gå. 

Dag 3 och 4
    Hon får fokusera på att kunna ordet och även stavningen. Skriv orden en gång (som ett glosförhör). De ord som är felstavade gör hon om genom att skriva orden tre gånger där du hjälper henne med stavningen.

Fick detta tips av en bekant när första barnet fick hem veckans ord och har gjort det med samtliga barn. Tog ett par gånger innan det satt sig men de har märkt att det funkar. Just det att sitta med papper och penna och trycka in orden via muskelminnet funkar bra utan att de vet om det. 

Sedan är glosor.eu ett grymt bra komplement när man inte har möjighet till papper och penna. 

Önskar själv jag hade fått detta tips när jag gick i skolan. De större barnen som nu även läser språk bla spanska har fortsatt göra så här och konstaterat att det fungerar bra. 

• sextiotalist
    Anonym (Lollo) skrev 2022-09-13 07:14:26 följande:

Nja, det fanns även då. Även om du inte mötte det själv. Mamma satt med dessa elever som speciallärare och jag hade faktiskt klasskamrater (under 70-talet) som hade väldigt stor ångest när det gällde både läxor och prov, Inget som vi hade en aning om då, men nu som vuxna, berättat det.
  • Anonym (Hatarläxor)
    Anonym (Malin) skrev 2022-09-13 10:20:59 följande:

Om glosorna är över en veckas tid.
    Dag 1 och 2:
    Säg det svenska ordet och låt henne fundera en _liten_ stund innan du säger ordet. 

Därefter får hon skriva ordet tre gånger på rad med papper och penna och du hjälper till att få ordning på stavningen (muskelminnet gör mer än man tror). Gör detta med samtliga ord, Fokusera på att hon få till stavningen. 

När orden är skrivna 3 gg var så är man fri att gå. 

Dag 3 och 4
    Hon får fokusera på att kunna ordet och även stavningen. Skriv orden en gång (som ett glosförhör). De ord som är felstavade gör hon om genom att skriva orden tre gånger där du hjälper henne med stavningen.

Fick detta tips av en bekant när första barnet fick hem veckans ord och har gjort det med samtliga barn. Tog ett par gånger innan det satt sig men de har märkt att det funkar. Just det att sitta med papper och penna och trycka in orden via muskelminnet funkar bra utan att de vet om det. 

Sedan är glosor.eu ett grymt bra komplement när man inte har möjighet till papper och penna. 

Önskar själv jag hade fått detta tips när jag gick i skolan. De större barnen som nu även läser språk bla spanska har fortsatt göra så här och konstaterat att det fungerar bra. 

Oj, det var väldigt höga mål.

Jag begär inte att hon ska kunna säga det engelska ordet än mindre stava. Känner hon igen det engelska när hon hör det och kan säga det engelska så gör man det väldigt bra tycker jag.

Vatför gå så fort fram i skolan? Det är helt sjukt. De är ju barn det handlar om, det måste få ta tid.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-09-13 12:21:48 följande:

Jag begär inte att hon ska kunna säga det engelska ordet än mindre stava. Känner hon igen det engelska när hon hör det och kan säga det engelska så gör man det väldigt bra tycker jag.

Vatför gå så fort fram i skolan? Det är helt sjukt. De är ju barn det handlar om, det måste få ta tid.

Men nu måste jag fråga dig om det inte kan vara så att du själv har en väldigt negativ inställning till skolan? Att plugga glosor är något vi alla fått göra. Och syftet är såklart att lära sig glosorna. Både stava och förstå dem. Det blir ju rätt meningslöst för barnen att plugga glosor men inte ha målet att lära sig nya ord. Det är inte att gå fort fram, det är tvärtom nödvändigt för att ha någon som helst glädje av undervisningen. 

Det är verkligen inte helt sjukt att förvänta sig att barnet lär sig åtminstone några glosor. Jag tror att du måste börja fundera på vad du själv utstrålar för du låter inte alls positiv till?tja, kunskap. Alla tips du fått i tråden är värdelösa. Läxorna är för svåra. Ditt barn mår jättedåligt av att ens ha läxor, oavsett hur du lägger upp det. Frågan är: har din dotter svårt att hänga med i skolan annars? Är det bara hemma det är jobbigt eller har hon kommit efter i några ämnen? 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Hatarläxor) skrev 2022-09-13 12:21:48 följande:

Men hur många glosor har hon då? Barnen har ju redan läst engelska ett år så vissa grunder borde ju sitta.
Svar på tråden Knäckt av läxor