• Anonym (Hatarläxor)

Knäckt av läxor

Sommarlovet är definitivt över. Dottern börjat fyran och det helt sjukt vilka läxor de har, extremt hög nivå.

Jag verkligen hatar läxor, det förstör allt,  det resulterar i gråt och utbrott i timmar, vi blir helt knäckta. Jag säger naturligtvis inget negativt om läxan utan försöker vara positiv. 

Försökt att förhöra glosor mellan gråtattackerna, men det går inte. Säger jag orden på engelska så kan hon det svenska en av tio, säger jag de svenska så är det totalt omöjligt att komma på det engelska.

Det här förstör nattsömnen totalt. Blir ju så ledsen att hon inte kan somna förrän efter midnatt. Sen blir det noll rätt.

Ska det vara så här i fyran?

• Svar på tråden Knäckt av läxor
  • Mrs Moneybags
    Spucks skrev 2022-09-15 14:58:17 följande:
    Ja, engelsspråkiga barn lär sig läsa, men inte på samma sätt som barn som lär sig läsa på svenska. Det var ju ingen som påstod att engelsspråkiga barn kan inte lära sig läsa på engelska, utan att de inte kan lära sig läsa på samma sätt som på svenska, dvs. genom att ljuda.
    Det kallas för phonics på engelska och är en vedertagen metod att lära barn läsa. Dvs att ljuda. 

Det är väldigt lustigt att man tror att det inte går att ljuda på andra språk bara för att ljuden och bokstäverna inte uttalas som på svenska. Det får mig att dra på smilbanden, faktiskt. 
  • Spucks
    Mrs Moneybags skrev 2022-09-15 15:07:20 följande:
    Det kallas för phonics på engelska och är en vedertagen metod att lära barn läsa. Dvs att ljuda. 

Det är väldigt lustigt att man tror att det inte går att ljuda på andra språk bara för att ljuden och bokstäverna inte uttalas som på svenska. Det får mig att dra på smilbanden, faktiskt. 
    Och hur länge kan barn läsa genom "phonics"? Jo, just i början, sedan går det inte längre.

Och nej, det handlar inte om att det är ett annat spr
    åk än svenska, det handlar om att det är ett språk vars stavning inte är uppbyggd som på svenska eller många andra språk om till stor del är fonetiska.
  • Spucks

Läs även här: en.wikipedia.org/wiki/Phonemic_orthography
  • Anonym (MM)

Vilken generalisering och vilka antaganden du gör.

Det var inte frågan om andra språk, det var engelska som diskuteras. Att ljuda på tex spanska eller balinesiska går utmärkt.

Och varför tror du att orsaken är att det inte uttalas som på svenska? Har inte sett att någon annan än du gör den kopplingen. 

Återigen, phonics fungerar väldigt bra i början. Men för engelskan har det vissa begränsningar, många ord måste läras in utan att ljuda. 
  • Anonym (Tea)
    Mrs Moneybags skrev 2022-09-15 09:39:48 följande:
    Ja om man ljudar på svenska ja. Haha! Men det är klart att de ljudar på engelska och lär sig hur O uttalas i olika kombinationer. 

Min son pratar både svenska och engelska och han ljudade på samma sätt på båda språken, men självklart med de engelska stavningsreglerna i bakhuvudet. Det kommer naturligt och är ingenting de tänker aktivt på. 

Det är först när barnet kommer till bokstaven e i women (eller a i woman) som det visar sig hur o:et skulle ha uttalats. Och grejen med att ljuda är att INTE titta på hela ordet utan på en bokstav i taget. 

Höhö. 

• elin1989
    Spucks skrev 2022-09-14 22:04:42 följande:
    Ja, det var ju just det jag skrev - i början ljuda de sig igenom, då tar man korta ord som är rätt fonetiska. Men sedan går det inte längre. Till skillnad från tex. svenskan, där man kan ljuda sig genom de flesta ord och genom många av resterande ord genom några få regler (som "tj"-ljudet).
    Men det är ju så svenska barn gör också. Jag förstår att språk som svenska och spanska har uttalsregler som gör att man kan veta hur ord ska uttalas medan engelska inte har det. Men när det kommer till att lära sig läsa är ju ljudandet nåt man gör precis i början och det funkar ju lika bra på engelska som på svenska, alltså lär de sig läsa på samma sätt. Om man inte har läs- och skrivsvårigheter sitter man inte och ljudar i trean, på något språk.
  • Spucks
    elin1989 skrev 2022-09-16 12:01:38 följande:
    Men det är ju så svenska barn gör också. Jag förstår att språk som svenska och spanska har uttalsregler som gör att man kan veta hur ord ska uttalas medan engelska inte har det. Men när det kommer till att lära sig läsa är ju ljudandet nåt man gör precis i början och det funkar ju lika bra på engelska som på svenska, alltså lär de sig läsa på samma sätt. Om man inte har läs- och skrivsvårigheter sitter man inte och ljudar i trean, på något språk.
    Visst gör man det inte längre efter ett tag, men man KAN göra det i fonetiska språk. Det är ju det det handlar om. TS barn kunde ljuda sig igenom svenskan trots att hon redan gick i trean, men i engelskan är det omöjligt.
  • asdfgh

De första månaderna i 4an var rätt hemska när det gällde engelskan men ärligt talat blir det bättre allt eftersom både barn och vuxna lär sig vad som funkar och inte gör det. Så som jag lärde (lär) mig glosor fungerar inte alls för mitt barn som nu går i 5an så vi testade diverse olika tekniker tills vi hittade en som fungerade.

• Anonym (Tidigare lärare)

För att gå i åk 4 ligger dottern under förväntad baskunskap i läsning. Om man inte spontant kan läsa svenska ord på skyltar och texten på TV så går det mer långsamt än för de flesta 10-åringar. Inte konstigt att engelskan blir henne helt övermäktig.

Vad har lärarna sagt till er på utvecklingssamtalen i åk 1-3? Har ni blivit informerade om hur hon ligger till? Har ni blivit erbjudna stöd?

Det låter omänskligt för ett barn som precis knäckt läskoden, att ta sig igenom de textmassor som kommer i mellanstadiet. Hon behöver insats av specialpedagog nu direkt.
    Prata med lärarna!

• Anonym (Svårt1)

Min dotter går i 5:an nu. Jag kommer ihåg att vi också hade det kämpigt med läxor i 4:an. 

Vi var alla trötta på kvällen efter jobb/skola och det var kämpigt att få henne att sätta sig och göra läxan. När hon väl gjorde den gick det oftast snabbt.

Jag har för mig att de hade någon app för att öva glosor. Oftast kunde hon alla ord direkt så jag vet inte varför vi behövde tjata, bli arga, muta osv under lång tid innan det blev gjort ...

Jag förstår om det blir ännu jobbigare när själva läxan också känns svårt, inte bara att sätta sig med den.

Jag undrar också vad som sagts på utvecklingssamtal om hur skolan fungerar?

Min dotter fick i lågstadiet sätta glada/ledsna/neutrala gubbar för olika ämnen, det sociala samt läxor som samtalsunderlag till utvecklingsamtal. Hon hade satt väldigt glada gubbar på allt förutom en väldigt sur gubbe för läxorna 😉.

Vi pratade om det på samtalet. Hon sa till läraren att det var för hon hellre gillade att leka/titta på surfplatta hemma. 

Men prata med lärare och ev skolhälsovård är mitt råd.

Svar på tråden Knäckt av läxor