• Anonym (Vad gör jag)

Varit otrogen, vad bör jag göra

Har varit Ihop med min nuvarande sedan tonåren, 17 år i år och har 3 barn. Har aldrig tidigare varit otrogen men nu skedde det tyvärr. Känner mig som ett svin vilket jag kanske också är i detta. Jag har aldrig tidigare varit otrogen men denna kvinna tog mig med storm och sen var det kört. Mina känslor för min sambo är jag osäker på. Det går upp och ner som allt annat men det som verkligen skrämmer mig är att riva upp barnens vardag om jag berättar vad jag gjort. Jag är Inte kär i den andra kvinnan men vet att hon har känslor för mig Vilket blir jobbigt. Kommer inte träffa henne fler gånger. Mitt samvete äter upp mig efter vad jag gjort och jag har svikit både min sambo och mina barn. Vad anser ni, är det värt att berätta sanningen eller ska jag tiga om det för att mitt jävla misstag inte ska påverka barnens liv? Någon med liknande erfarenhet?

och moralpoliser undanbedes. jag vet att jag gjort fel .

• Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra
  • Anonym (?)
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-10 15:47:24 följande:
    Jag skrev förklaringen under det du fetade:

Under vilka förutsättningar.... alla... för om man mörkar sanningen för både partner och barn så har man ju sett till att täcka in alla fall och det är väl det som oxå är syftet? Att förhindra att någon annan än en själv för möjlighet att förhålla sig till det man gjort och göra egna val kring det?
    Anonym (?) skrev 2022-10-10 15:27:36 följande:

"Är barn inblandade också, de växer säkert hellre upp med bägge föräldrarna än med skilda föräldrar för att pappa till varje pris skulle vara så jäkla ärlig. 

Det som har hänt har hänt, dags att gå vidare. Håll tyst för barnens skull. "

Att du berättar sanningen för frun men inte barnen? Eller tvärtom? Är det viktigare att berätta sanningen om man har barn, eller tvärtom?

Det som har hänt har hänt ja, och har man gjort något man vet att ens partner inte är ok med och riskerar att personen säger upp bekantskapen så vill man ju inte gärna att personen får möjlighet att förhålla sig till det och välja något annat än det man själv vill och då håller man ju såklart tyst men det gör man ju ENBART för sin egen skull så att man får det utfall man önskat sig.

"Att förhindra att någon annan än en själv för möjlighet att förhålla sig till det man gjort och göra egna val kring det?"

Ah. Det är konstigt och fel? Man ska förhindra att någon förhåller sig till vad denne gjort? Och egna val? 
    Man ska omyndigförklara omgivningen?

• Cartjan1
    Anonym (?) skrev 2022-10-10 16:25:30 följande:

Om jag var otrevlig mot dig ber jag om ursäkt. Mer frustrerad, tänker jag. 
    Trodde även att vi kom fram till att vi inte förstod varandra och lade ned?

Så varför skriva inlägg i försvar för och med exakt samma retorik som någon jag just stoppat trafik med? 

Det syns ju givetvis inte i en enskild tråd, men det finns en historik genom det här minimala underforumet. Vissa har samlat ihop till oförskämdhet. Faktum är att några gjort det i den här tråden allena. 

Tack :) Jag förstår att man kan bli frustrerad, det blir jag också i vissa diskussioner. Vi la absolut ned vår diskussion och den behöver vi inte ta upp igen.

Jag skrev mitt inlägg inte så mycket för att försvara utan för jag genuint undrade över hur du i skrift väljer att bemöta andra medlemmar- kallar våra tankar svammel, trams osv när du samtidigt visar på en vilja att utbyta tankar, erfarenheter och åsikter. Jag för min del uppskattade nämligen vår diskussion fram tills det blev för mycket av det negativa. 
  • Anonym (?)
    Cartjan1 skrev 2022-10-10 16:46:13 följande:
    Tack :) Jag förstår att man kan bli frustrerad, det blir jag också i vissa diskussioner. Vi la absolut ned vår diskussion och den behöver vi inte ta upp igen.

Jag skrev mitt inlägg inte så mycket för att försvara utan för jag genuint undrade över hur du i skrift väljer att bemöta andra medlemmar- kallar våra tankar svammel, trams osv när du samtidigt visar på en vilja att utbyta tankar, erfarenheter och åsikter. Jag för min del uppskattade nämligen vår diskussion fram tills det blev för mycket av det negativa. 

"våra" - Du vill identifiera dig med alla som svamlar och tramsar och känna dig sekundärkränkt? Ta en diskussion om det, mer komfortabelt än själva trådämnet? 100% off topic. Person istället för sak. 

• Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-10 16:45:23 följande:

"Att förhindra att någon annan än en själv för möjlighet att förhålla sig till det man gjort och göra egna val kring det?"

Ah. Det är konstigt och fel? Man ska förhindra att någon förhåller sig till vad denne gjort? Och egna val? 
    Man ska omyndigförklara omgivningen?

Ja att lura andra människor är alltid fel oavsett hur mycket man rättfärdigar det för sig själv.

Nej man ska inte alltid omyndigförklara människors val, däremot kan man ifrågasätta och kritisera deras val, speciellt om de är omoraliska och för med sig negativa konsekvenser för andra.
  • ClumsySmurf
    Ascendere skrev 2022-10-10 15:45:52 följande:
    Om man har barn blir det viktigare att hålla ihop familjen än att berätta sanningen till varje pris. Om man inte har några externa faktorer som håller ihop en så kan man absolut avsluta relationen direkt om endera partnern är otrogen, men om man har barn mm så kan det vara bättre att hålla käften, både inför barnen och frun. 

Inte så vackert kanske men pragmatiskt. 
    Ja, när det är viktigare att vara otrogen än att hålla ihop familjen, när man är villig att riskera allt för ett knull blir det samtidigt väldigt viktigt att hålla ihop familjen.

TS hade antagligen inte gjort "misstaget" om han hade vetat att partnern fått veta, hänt är hänt men det som hände hade inte hänt om det inte vore för "det man inte vet, det lider man inte av" eftersom det blir som att det aldrig har hänt. Berätta eller inte berätta blir ju en hopplöst meningslös fråga eftersom TS svarade på den frågan innan han var otrogen.

Man kan ju alltid göra en tråd när man vill höra att det är nog bäst att inte berätta sanningen, det hade TS kunnat göra redan innan otroheten.

på TS fråga

Vad anser ni, är det värt att berätta sanningen eller ska jag tiga om det för att mitt jävla misstag inte ska påverka barnens liv?

vill jag svara
    Varför spelar man dum och ställer en fråga när svaret inte förändrar svaret man redan givit till sej själv?
    Men då är det jag spelar dum som låtsas att jag inte förstår att man lider lite mindre av "det man inte vet, det lider man inte av" om flera håller med om att det är rätt beslut.
  • Anonym (?)
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-10 17:04:43 följande:
    Ja att lura andra människor är alltid fel oavsett hur mycket man rättfärdigar det för sig själv.

Nej man ska inte alltid omyndigförklara människors val, däremot kan man ifrågasätta och kritisera deras val, speciellt om de är omoraliska och för med sig negativa konsekvenser för andra.

Jag fattar. Sanningen går före allt annat. Oavsett vad. 

Man kan döda människor som inte följer sanningen, det är berättigat. Om man vill kan man tolka det som att gud faktiskt vill det. Att du blir belönad för att du dödar dem som inte följer sanningen. T.ex. paradiset. Kanske med 72 jungfrur?

"Nej man ska inte alltid omyndigförklara människors val, däremot kan man ifrågasätta och kritisera deras val, speciellt om de är omoraliska och för med sig negativa konsekvenser för andra."

""Att förhindra att någon annan än en själv för möjlighet att förhålla sig till det man gjort och göra egna val kring det?

• Anonym (?)
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-10 17:04:43 följande:

Fast det för ju med sig positiva konsekvenser för den som väljer. Annars väljer man det inte. 

Fast du vill ju förvägra denne: "Att förhindra att någon annan än en själv för möjlighet att förhålla sig till det man gjort och göra egna val kring det?"

Jag förstår inte riktigt vad du föreslår. Man "får" ju inte förhålla sig till det man gjort eller "göra egna val kring det". 

• Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-10 17:47:12 följande:

Jag fattar. Sanningen går före allt annat. Oavsett vad. 

Man kan döda människor som inte följer sanningen, det är berättigat. Om man vill kan man tolka det som att gud faktiskt vill det. Att du blir belönad för att du dödar dem som inte följer sanningen. T.ex. paradiset. Kanske med 72 jungfrur?

"Nej man ska inte alltid omyndigförklara människors val, däremot kan man ifrågasätta och kritisera deras val, speciellt om de är omoraliska och för med sig negativa konsekvenser för andra."

""Att förhindra att någon annan än en själv för möjlighet att förhålla sig till det man gjort och göra egna val kring det?

Intressant att du tar upp liknelsen med att döda folk... vad brukar man göra med folk som undanhåller sanningen om ett mord?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-10 17:56:23 följande:

Fast det för ju med sig positiva konsekvenser för den som väljer. Annars väljer man det inte. 

Fast du vill ju förvägra denne: "Att förhindra att någon annan än en själv för möjlighet att förhålla sig till det man gjort och göra egna val kring det?"

Jag förstår inte riktigt vad du föreslår. Man "får" ju inte förhålla sig till det man gjort eller "göra egna val kring det". 

Eh ja, hur har du tänkt dig att någon ska kunna göra ett val om personen inte vet det?

Vad är det du inte förstår?
  • Cartjan1
    Anonym (?) skrev 2022-10-10 16:53:47 följande:

"våra" - Du vill identifiera dig med alla som svamlar och tramsar och känna dig sekundärkränkt? Ta en diskussion om det, mer komfortabelt än själva trådämnet? 100% off topic. Person istället för sak. 

Fast det blir "våra" när du även kallade mina inlägg för svammel, trams och dylikt. Att tycka att du bemöter mig på ett otrevligt sätt är inte samma sak som att uppleva sig kränkt. 

Förutom dessa sista inlägg gällande ditt sätt att uttrycka dig så har jag enbart diskuterat kring trådämnet så förstår inte varför du insinuerar att jag inte skulle vara komfortabel att diskutera ämnet?
Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra