• Anonym (Vad gör jag)

Varit otrogen, vad bör jag göra

Har varit Ihop med min nuvarande sedan tonåren, 17 år i år och har 3 barn. Har aldrig tidigare varit otrogen men nu skedde det tyvärr. Känner mig som ett svin vilket jag kanske också är i detta. Jag har aldrig tidigare varit otrogen men denna kvinna tog mig med storm och sen var det kört. Mina känslor för min sambo är jag osäker på. Det går upp och ner som allt annat men det som verkligen skrämmer mig är att riva upp barnens vardag om jag berättar vad jag gjort. Jag är Inte kär i den andra kvinnan men vet att hon har känslor för mig Vilket blir jobbigt. Kommer inte träffa henne fler gånger. Mitt samvete äter upp mig efter vad jag gjort och jag har svikit både min sambo och mina barn. Vad anser ni, är det värt att berätta sanningen eller ska jag tiga om det för att mitt jävla misstag inte ska påverka barnens liv? Någon med liknande erfarenhet?

och moralpoliser undanbedes. jag vet att jag gjort fel .

• Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2022-10-11 00:14:42 följande:
    Nej, jag tycker inte det är oetiskt att kommentera något du har sagt.

Har man bedragit någon tycker jag inte att man ska göra det en gång till genom att undanhålla sanningen eftersom det i mina ögon blir ett dubbelt svek.

Det första sveket kan jag tänka mig att förlåta om det handlar om en oplanerad engångsdumhet men inte det andra eftersom det är uträknat och planerat.

Ok. Jag förstår. Men till skillnad från det du bjäfsar om finns det faktiskt riktlinjer kring den etiken. Både via argumentationsteknik, skrivregler och nätetik, nätikett. 

Kul att höra dina åsikter, men dra inte in mig i dem, tack. 

• Mimosa86
    nihka skrev 2022-10-10 22:36:19 följande:
    Nej, sanningen går framför att bedra personen ytterligare en gång, först med otroheten och sedan genom att undanhålla otroheten så den bedragne berövas möjligheten att ta ett eget beslut om den.

Det brukar komma fram till slut, antingen genom att någon annan berättar eller att den skuldtyngde till slut vill lätta sitt hjärta för sin egen egoistiska skull, och det slutar sällan bra.
    Hmm... jag kan hålla med dig och samtidigt inte i detta. Detta är ju som sagt ett stort svek. Men misstag kan vi alla göra någon gång i en svag situation. Ska ett sådant snedtramp (som verkar ha varit spontant och inget som kommer upprepas) förstöra relationen och familjen? Jag vet inte,.. hade min man hamnat i säng med en kvinna men det var en oplanerad engångs händelse så hade jag själv INTE velat veta det. Hade det däremot varit en relation vid sidan av, absolut. Men inte ett tillfälligt snedsprång.. och vem vet, TS sambo kanske känner samma. Hon kanske bara vill veta ifall det är något som sker kontinuerligt.

-Lär dig livets stora gåta, älska, glömma och förlåta.-
  • Anonym (?)
    Mimosa86 skrev 2022-10-11 00:31:18 följande:
    Hmm... jag kan hålla med dig och samtidigt inte i detta. Detta är ju som sagt ett stort svek. Men misstag kan vi alla göra någon gång i en svag situation. Ska ett sådant snedtramp (som verkar ha varit spontant och inget som kommer upprepas) förstöra relationen och familjen? Jag vet inte,.. hade min man hamnat i säng med en kvinna men det var en oplanerad engångs händelse så hade jag själv INTE velat veta det. Hade det däremot varit en relation vid sidan av, absolut. Men inte ett tillfälligt snedsprång.. och vem vet, TS sambo kanske känner samma. Hon kanske bara vill veta ifall det är något som sker kontinuerligt.

Det har jag aldrig hört. Fint och sant, tycker jag. 

Bära på gammalt groll och oförrätter vinner ingen på. 

• nihka
    Anonym (?) skrev 2022-10-11 00:22:47 följande:

Ok. Jag förstår. Men till skillnad från det du bjäfsar om finns det faktiskt riktlinjer kring den etiken. Både via argumentationsteknik, skrivregler och nätetik, nätikett. 

Kul att höra dina åsikter, men dra inte in mig i dem, tack. 

Om du inte vill ha kommentarer på det du skriver föreslår jag att du låter bli att posta i ett öppet forum. Tack.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Mimosa86 skrev 2022-10-11 00:31:18 följande:

Där är ju vi människor olika. Det finns ingen universalreaktion och nu gäller det för TS att försöka räkna ut om hans sambo kan fungera som typ dig eller typ mig.

Det är ju lite svårt att "älska, glömma och förlåta" om man inte ens vet om att det finns något att glömma och förlåta. Och får man reda på det långt efteråt kan det landa helt annorlunda än när det var färskt.
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2022-10-11 01:06:34 följande:
    Om du inte vill ha kommentarer på det du skriver föreslår jag att du låter bli att posta i ett öppet forum. Tack.

Du får gärna kommentera det jag skriver, men det gör man inte om man tar en enskild mening ur kontext. 
    Det lär man sig i fjärde klass och blir påmind dagligen efter det om man följer media på något vis. 

• nihka
    Anonym (?) skrev 2022-10-11 01:19:48 följande:

Du får gärna kommentera det jag skriver, men det gör man inte om man tar en enskild mening ur kontext. 
    Det lär man sig i fjärde klass och blir påmind dagligen efter det om man följer media på något vis. 

OK. Då tar jag det igen.
  • nihka
    Anonym (?) skrev 2022-10-10 17:47:12 följande:

Jag fattar. Sanningen går före allt annat. Oavsett vad. 

Man kan döda människor som inte följer sanningen, det är berättigat. Om man vill kan man tolka det som att gud faktiskt vill det. Att du blir belönad för att du dödar dem som inte följer sanningen. T.ex. paradiset. Kanske med 72 jungfrur?

"Nej man ska inte alltid omyndigförklara människors val, däremot kan man ifrågasätta och kritisera deras val, speciellt om de är omoraliska och för med sig negativa konsekvenser för andra."

""Att förhindra att någon annan än en själv för möjlighet att förhålla sig till det man gjort och göra egna val kring det?

Nej, sanningen går framför att bedra personen ytterligare en gång, först med otroheten och sedan genom att undanhålla otroheten så den bedragne berövas möjligheten att ta ett eget beslut om den.

Det brukar komma fram till slut, antingen genom att någon annan berättar eller att den skuldtyngde till slut vill lätta sitt hjärta för sin egen egoistiska skull, och det slutar sällan bra.
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2022-10-11 01:40:47 följande:

Tack för insatsen. Uppskattas faktiskt. 

Tyvärr fortfarande ur kontext eftersom det är ett svar på någon annans inlägg. 

Orden är är sarkastisk sammanfattning av dennes argumentation. Motsatsen till min åsikt. 

• nihka
    Anonym (?) skrev 2022-10-11 01:54:44 följande:

Tack för insatsen. Uppskattas faktiskt. 

Tyvärr fortfarande ur kontext eftersom det är ett svar på någon annans inlägg. 

Orden är är sarkastisk sammanfattning av dennes argumentation. Motsatsen till min åsikt. 

Naturligtvis förstod jag att du var sarkastisk. Det framgick av kontexten och min åsikt är motsatsen till din.
Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra