• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 20:01:08 följande:
    //

Det här är vad jag har på mina konton just nu och nej jag trollar inte 
    men tack för att ni har så jäkla svårt att sätta er in i någon annans liv 
    Fast det handlar ju inte om förståelse för att det är tufft. men varför ta emot en student? 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Jo, du trollar. Många har lika små marginaler som ni eller mindre. Men de tänker inte ens tanken att ta in en extra i hushållet. Särskilt inte om ni, som du påstår, i praktiken bara har en inkomst, som dessutom är ganska låg.
  • Tow2Mater

Har du råd att servera hårdbrödmackor till, med lättmargarin? Det kan man ju ta ett par stycken om matportionen inte mättar helt.

• Anonym (Mmmm)

En 15-åring äter ju för ungefär 2000 på mat i månaden. Varför ta in den kostnaden när pengarna inte finns?

• Anonym (Gränser)
    Anonym (Toppen!) skrev 2022-10-11 18:11:38 följande:

Kanske att du kan tipsa TS om vilka rätter ni lagar under den här perioden så studenten kan få äta sig mätt utan att göra resten av värdfamlijen matlös.

Nä, vi äter helt enkelt upp allt sådant som ligger i kyl, frys och skafferi och som tidigare ratats. Ibland billiga saker som ärtsoppa och ibland sådant som inte är speciellt billigt, men som av oklar anledning faktiskt inte ätits upp... Såsom protein-pasta, syltlök och konstiga marmelader.

TS har ingen ambition att låta sin student vara mätt och jag undrar verkligen över vad tusan det är för organisation hon menar. Är det någon sekt, eller vad? Varför tar man in en främling i sitt hushåll om man inte har marginaler? 

4000:- för en familj i matkostnader är 130:-/dag och det är en tämligen låg summa om det ska räcka till 4 personer och att äta sådant som uppskattas. 
  • Anonym (Fniss)
    //

Så tajt redan innan och vad gör ni då? Jo tar in en utbytesstudent! Fan vad dåligt du ljuger
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 19:09:52 följande:
    Vi har levt med tonåring på exakt samma summa i flera år, vårt egna stora barn på 17 har flyttat ut och studenten skulle bara ta dennes plats. Dessutom billigare då vi inte skulle behöva stå för kläder och mediciner och annat utan det skulle studenten ha egna pengar till.  sen att det här barnet äter kopiösa mänger mer mat än våra två barn någonsin gjort tillsammans räknade vi inte med. Det är det som gör att det inte går ihop.

Men varför valde ni att lägga pengarna på att föda någon annans tonåring istället för att låta era egna barn få lite guldkant på tillvaron?
  • Anonym (Han äter för mycket)

#162 nej det gör jag inte vi har med våra två barn levt på exat den inkomsten i över två år nu när det ena av våra barn flyttat så skulle utbytesstudenten bara ta dennes plats och vi slipper ju utgifter som man normalt har för ett barn som ska gå under studentens fickpengar kläder osv.. därför ansåg vi att vi hade råd. 

Men han äter mer än våra barn någonsin gjort tillsammans och därför blir det för dyrt nu

• Anonym (Pillan)
    Men varför ta in en utbytesstudent när ni har det så knapert och inte får något extra för det? Ni viste väl om era ekonomiska förutsättningar redan innan?
  • mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 20:19:18 följande:

#162 nej det gör jag inte vi har med våra två barn levt på exat den inkomsten i över två år nu när det ena av våra barn flyttat så skulle utbytesstudenten bara ta dennes plats och vi slipper ju utgifter som man normalt har för ett barn som ska gå under studentens fickpengar kläder osv.. därför ansåg vi att vi hade råd. 

Men han äter mer än våra barn någonsin gjort tillsammans och därför blir det för dyrt nu

Men saknar du insikt i att ni äter väldigt lite? Eller att alla barn är olika stora i maten? Eller att det är normalt att äta mellis när man kommer hem? Eller att en tonåring kan sakna botten och behöver få äta sig mätt?
Svar på tråden Har knappt råd