• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Kvinna)
    Pope Joan II skrev 2022-10-11 19:35:19 följande:
    Men det är väldigt svårt att begripa vad som skulle vara roligt med skämtet. 
    Fattar inte jag heller. Men det är så galet att det är svårt att tro på.

4 köttbullar till en 15 åring m.m. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 19:26:42 följande:

#141 vi har inkomst på 22.000 före skatt en hyra på 10.500 (el och vatten ingår) bil och övriga utgifter 

22 000 kr före skatt på två vuxna?

Jobbar ni inte? Tjänar ni 30 spänn i timmen???

22 000 kr före skatt är låg inkomst för EN vuxen om det gäller heltidsjobb. Att då dessutom ha så dyrt boende som ni har, i förhållande till er påstådda inkomst. Och ens TÄNKA TANKEN att ta in en extra i hushållet.

Men ja, även jag fattar att detta är en trolltråd.

For the record, både jag och våra 10-åringar äter 8-10 köttbullar var om köttbullarna är små. Maken kan lätt sätta i sig 12.
  • Anonym (Momma)

#141 vi har inkomst på 22.000 före skatt en hyra på 10.500 (el och vatten ingår) bil och övriga utgifter 

Är det bara en av er som jobbar?
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-10-11 19:46:13 följande:
    Fattar inte jag heller. Men det är så galet att det är svårt att tro på.

4 köttbullar till en 15 åring m.m. 
    Skrev att jag och mitt andra barn äter det 
  • Anonym (Fniss)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 17:57:36 följande:
    Men dom som utredde oss såg inte att vi inte hade råd dom gick på vår inkomst och kollande en massa annat. För dom ÄR vi godkända och ok vi har 4000 i månaden över när räkningarna är betalda och det är mat och annat för oss 3-4 
    Ja eller hur

#152 vi jobbar båda två heltid med det är bara en av oss som får lön. Driver eget och pg covid och annat kan bara en av oss plocka ut lön just nu

• Anonym (Fniss)

Trolleri trollera
  • mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 19:54:28 följande:

#152 vi jobbar båda två heltid med det är bara en av oss som får lön. Driver eget och pg covid och annat kan bara en av oss plocka ut lön just nu

Men vad är orsaken till att montaget emot en student när ni lever så snålt. 22000 före skatt, blir det runt 15 efter skatt? På 4 personer? Helt galet. En 15-åring kille som växer äter som är en häst. 

Det här är vad jag har på mina konton just nu och nej jag trollar inte 
    men tack för att ni har så jäkla svårt att sätta er in i någon annans liv 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 19:54:28 följande:

Visst, och då tar man in en utbytesstudent
Svar på tråden Har knappt råd